גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"קטסטרופה בשוק הנדל"ן; נוצרו ביקושים כבושים שיתפרצו"

חנן מור, שמניית חברת הבנייה על שמו זינקה ב-800% ב-5 השנים האחרונות: "שר האוצר לא יכול לשלוט במחירים ע"י הגבלת ביקוש, כי מדובר בכוחות שהרבה יותר גדולים ממנו"

חנן מור / צילום: איל יצהר
חנן מור / צילום: איל יצהר

"שוק הנדל"ן הישראלי לא תלוי בממשלה ולא כפוף לה, נקודה. לא משנה איזו ממשלה נמצאת בשלטון כיום, ואיזו ממשלה תקום בעתיד, בהסתכלות ארוכת-טווח של עשרות שנים קדימה, כל ממשלה בישראל תידרש להשקעות עצומות בתשתיות שונות הקשורות לשוק הדיור, להתייחס לציבור הצעירים חסרי הדירה, לציבור החלשים שנזקקים לדיור ציבורי וכמובן לפתח את שוק הנדל"ן עבור כל השאר". כך אומר חנן מור, בעלי השליטה ויו"ר החברה הבורסאית הנקראת על שמו, בריאיון ל"גלובס".

"אגב, כשאני מדבר על דיור, הכוונה היא גם לתשתיות, לתחבורה ציבורית, לאפשרות של קיום חיים נורמליים ושפויים, המאפשרים לאנשים מימוש כלכלי ויצירתי של היכולות שלהם, וכל ממשלה שתקום תהיה מוכרחה להמשיך בכיוונים ששר האוצר הנוכחי כחלון התווה. הנדל"ן הוא ענף אטי ושמרני, מלא אינטרסים פוליטיים שונים, כך שהשחקנים שפועלים בשוק הזה צופים בהתנהלות הממשלה, ומתאימים את עצמם למצב".

- השר כחלון פועל נכון?

"חד-משמעית, כחלון עשה מהלך מבריא למדינת ישראל, מהלך שכל קודמיו בתפקיד לא עשו, למרות שהוא היה מחויב המציאות. יחד עם זאת, יש פגמים רבים בתוכנית, והיא לא מספיקה כדי לטפל באתגרים העצומים שבפניהם עומדת המדינה. הוא שגה בדרך הטיפול שלו במשקיעים, למשל. צריך להגדיל את קצב הקמת הדירות ללא הגבלה, ולא להציב חסמים מסוגים שונים על השוק. הוא לא יכול לשלוט במחירים בדרך של הגבלת הביקוש, כי מדובר בכוחות הרבה יותר גדולים ממנו".

עשור להנפקה

מור הקים את חברת הבנייה היזמית חנן מור  ב-2004, ושנתיים לאחר מכן ביצע הנפקת אג"ח. ב-2007 החלו מניות החברה להיסחר בבורסה (לאחרונה חגגו בחברה עשור להיותה ציבורית). למרות הגאות בנדל"ן, שהחלה ב-2007-2008, המניה לא זזה כמעט בחמש השנים הראשונות בבורסה, אולם לאחר מכן התמונה השתנתה לחלוטין, ובחמש השנים האחרונות היא רשמה עלייה מרשימה של קרוב ל-800%.

חנן מור נסחרת כיום בשווי של 232 מיליון שקל, בעוד שמור עצמו ושותפו, כדורסלן העבר אבי מאור, מחזיקים באמצעות חברה משותפת 74% מהמניות, בשווי שוק של 170 מיליון שקל (חלקו של מור הוא 70% בחברה המשותפת של השניים).

החברה, שעד היום הקימה ויזמה עשרות פרויקטים ואלפי יחידות דיור, פועלת בשלושה תחומים מרכזיים: יוזמת ומשווקת כ-1,600 יח"ד בעשרה פרויקטים, יוזמת שמונה פרויקטים בתחום הנדל"ן למסחר, וכמו כן היא נכנסה לתחום חדש, של השבחה וייזום מקרקעין. ממצגת מסוף אוקטובר עולה, כי היא צפויה להכיר בהכנסות של כ-1.6 מיליארד שקל מפרויקטים שבהקמה (יותר מ-80% מהמלאי נמכר, והשאר בתהליכי מכירה), ויתרת העודפים מהפרויקטים צפויה להסתכם בכ-517 מיליון שקל.

מניית חנן מור

- האם יש קיפאון בענף הנדל"ן?

"לא קיפאון, קטסטרופה. אין מספיק התחלות בנייה, ולכן נוצר מצב של ביקושים כבושים, שמתישהו יתפרצו לשוק. זו רק שאלה של זמן. מנגד, אנחנו בפרויקטים שלנו רואים ביקושים מאוד חזקים, כך שאין לנו בעיה בכלל למכור כיום דירות. חברות שנערכו מבעוד מועד למצב החדש שנוצר הן במצב טוב, אחרות פחות.

"עוד קטסטרופה היא שאין מספיק שקיפות ומידע ברור בשוק הנדל"ן. אפילו בתוך משרדי הממשלה יש בלבול. הם בעצם לא יודעים את המצב האמיתי, בגלל שלל המידע המבלבל שמגיע מכל מיני מקורות. לדעתי צריך כ-100 אלף דירות חדשות בכל שנה".

- אם הקיפאון בענף יימשך זה יפגע ביזמים?

"החברה שלנו הולכת לצמוח בצורה יוצאת דופן בשנתיים הקרובות, כי הצטיידנו מבעוד מועד במספיק קרקעות, שיאפשרו לנו להמשיך להתפתח גם בשוק החופשי וגם במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. זאת לצד מנוע צמיחה נוסף, שהוא נדל"ן מניב - מרכזים מסחריים.

"הארץ הולכת ומתפקקת ולכן אנחנו רואים את העתיד בצורה של מתחמי מגורים, שלצדם אפשרויות תעסוקה ובילוי. אז מי שנערך בזמן לשוק המשתנה ימשיך לשגשג, ומי שלא, יכול להיות שייכנס לקושי".

כחלון, טוען מור, "חייב לפעול הרבה יותר חזק בצד של הגדלת היצע הדירות. למשל, התקבלה החלטה להביא חברות בנייה זרות לפני כשנתיים, אבל זה עדיין לא מבוצע. צריך גם לצמצם את הביורוקרטיה המטורפת שיש כאן, את חוקי התכנון והבנייה. זה עוצר את הפיתוח המהיר של היצע הדיור. יש מקומות, מנגד, שצריך להגביר ולחזק רגולציה".

- איפה למשל?

"הקבלנים, האדריכלים והמהנדסים צריכים להיות אחראים לתקלות ולנזקים שנגרמים במהלך הבנייה, ברכוש ובנפש".

- איפה אתה רואה את השוק בעוד כמה שנים?

"האוכלוסייה כאן גדלה כל הזמן, והקצב רק הולך ומתחזק, כך שקשה לי לראות ירידה במחירי הדירות. חסר כאן תכנון לטווח הארוך. אזור מרכז הארץ, מחדרה עד אשקלון בערך, הוא למעשה בגודל של עיר אחת בחו"ל, כמו מוסקבה או שנחאי למשל, אפילו יותר קטן. כך שהמדינה צריכה לחשוב על עצמה בתור עיר שתל-אביב היא שכונה אחת בתוכה, מרכז העיר, ולשאול איך מחברים את התושבים במהירות".

- הממשלה הנוכחית סוללת הרבה כבישים, וגם מרחיבה את היקף מסילות הרכבת.

"זה לא מספיק. זו תגובה למצב שנוצר בעבר, ולא תכנון לעתיד. בעתיד האתגרים יהיו הרבה יותר גדולים. יש היום כסף פנוי אמיתי, וצריך לשחרר אותו למקומות הנכונים, כדי לאפשר צמיחה ופיתוח עתידי".

בחברה, שמשרדיה ממוקמים במרכז נס-ציונה, מועסקים כ-30 עובדים, ולדברי מור "אני מייצר עבודה לקרוב אלף עובדים במעגלים שסביב החברה".

בדוחות המחצית הראשונה של השנה הציגה חנן מור צמיחה של 44% בהכנסות, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לרמה של 124 מיליון שקל. הרווח הגולמי במחצית גדל ב-77%, והגיע ל-23 מיליון שקל, ובשורה התחתונה הציגה החברה עלייה של 26% ברווח הנקי, לרמה של כ-12 מיליון שקל. במקביל לפרסום הדוחות הצהירה החברה על מדיניות חלוקת דיבידנד קבועה - ובשנה הבאה בכוונתה לחלק 4 מיליון שקל לפחות (כמיליון שקל מדי רבעון).

התוצאות הושפעו, בין השאר, מכך שהחברה נהנתה מעליית ערך של 5.7 מיליון שקל, בגין הערכת שווי שבוצעה למרכז מסחרי שהקימה בחריש. עם זאת, החברה דיווחה כי בששת החודשים הראשונים של השנה היא מכרה רק 49 יחידות דיור, לעומת 141 יחידות דיור שנמכרו במחצית הראשון של 2016.

חנן מור

גיל: 49
מצב משפחתי: נשוי+4
מגורים: תל-אביב
השכלה: תואר ראשון במשפטים ומנהל עסקים במרכז הבינתחומי בהרצליה
עוד משהו: שירת כטייס בצבא. היה שותף להקמת מערך טייסות מסוקי האפאצ'י בחיל האוויר

חברת חנן מור

הקמה: 2004
תחום פעילות: ייזום נדל"ן ומגורים ונדל"ן מסחרי
מנכ"ל: אבי מאור
יו"ר ובעל שליטה: חנן מור
משרדי הנהלה: נס-ציונה
שווי שוק בבורסה: 230 מיליון שקל
הכנסות במחצית הראשונה 2017: 124 מיליון שקל
רווח נקי במחצית הראשונה 2017: 12 מיליון שקל

עוד כתבות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית