גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"איך הצליחה רות דוד לסגור את התיק תוך ימים ספורים"

נציב הביקורת על התביעה דוד רוזן: "מסיבות עלומות, כדי לא לומר מוזרות ותמוהות, יחד עם התיק נעלם אף התיעוד שהוביל להחלטה לביעור התיק" 

דוד רוזן / צילום: שלומי יוסף
דוד רוזן / צילום: שלומי יוסף

דוד רוזן, נציב הביקורת על מערך התביעה, קובע בחוות דעת שהעביר היום (ב') לשרת המשפטים איילת שקד, ליועמ"ש אביחי מנדלבליט ולפרקליט המדינה שי ניצן, כי תלונת רפי רותם בעניין גניזת תיק החקירה שהתבסס על תלונות 15 חוקרים ברשות המסים על ידי מי שהייתה פרקליטת מחוז ת"א רות דוד - מוצדקת. רוזן הביע תמיהה על הנסיבות בהן נסגר ובוער תיק החקירה.

"זעקתו", כותב רוזן על רותם, "כמו זעקתם של קציני חקירות ומודיעין ברשות המסים שמלווים אותו, "קבוצת ה-15" - לא טושטשה. אני לא סבור שניתן לטעון, כי עניינו של תיק שכזה שכח בשנים האחרונות".

התיק בו מדובר הוא תוצר של חקירת מפלג הונאה במשטרת מחוז ת"א, שכלל "מספר רב של ארגזים, עשרות קלסרים, עדויות וחומרי חקירה". מדובר בחקירת תלונות ומידע של "קבוצת ה-15" על בכירים ברשות המסים וביחידת החקירות, בין השאר על קשרים של בכירים עם כנופיות פשע ומבריחים, הקלות פסולות לאנשי עסקים וטייקונים, חשיפת מקורות מודיעיניים שאחד מהם נרצח, טיוח חקירות והימנעות מפעולות נגד עבריינים והטרדות מיניות של בכיר ביחידת החקירות.

התיק הגיע ב-8.7.2004, יום חמישי, לידיו של מנחם מזרחי, מי שהיה סגנה של דוד (וכיום שופט שלום), שהיה הפרקליט המלווה של הפרשה. רוזן קיבל חוות דעת בת 160 עמודים לגניזת התיק, שנושאת את אותו תאריך, שעליה חתום מזרחי והכוללת סיכום וניתוח ראיות. בתאריך 11.7.2004, יום ראשון, הודיעה רות דוד על סגירת התיק, בלי נקיטת צעדים נגד ראש יחידת החקירות רפי עמיאל וסגנו שמואל גונן.

מאז ועד היום, חברי קבוצת ה-15, ובראשם רפי רותם (שקיבל ממבקר המדינה מעמד של חושף שחיתות) ושוקי משעול גם הוא חושף שחיתות, מנהלים מאבק ציבורי להוכחת טענתם, כי רות דוד טייחה את הפרשה ממניעים מושחתים, וכי יש להעמידה לדין גם על פעולות שלה כשכיהנה כפרקליטת מחוז, בניגוד לקביעת היועצים המשפטיים לממשלה מנדלבליט וקודמו יהודה וינשטיין.

ממכתבו של רוזן עולה, כי למעשה שני תיקים בוערו: התיק שאותו סגרה רות דוד במהלך אותו סוף שבוע, ותיק נוסף שנפתח לאור תלונה נוספת של רותם נגד בכיר ברשות המסים.

כפי שנחשף ב"גלובס", הנציבה הקודמת, הילה גרסטל, ביקשה ב-2016 לבדוק את התיק. היא קיבלה הודעה, שהיועמ"ש אביחי מנדלבליט ביקש מפרקליט המדינה לקבל את המידע, אבל בסופו של דבר גרסטל לא קיבלה תגובה עניינית.

הנציב הנוכחי, רוזן, פנה מספר פעמים ליועמ"ש וביקש את התיק. פרקליט המדינה שי ניצן מסר לרוזן, "כי מבירור שנערך לאחרונה עם פמת"א התברר, כי התיק בוער בשנת 2014, ולכן לא ניתן להעבירו לעיוני".

לשאלתו של רוזן מי החליט על ביעור התיק והאם יש תיעוד להחלטה זו, השיב פרקליט המדינה ניצן, כי "כיוון שהתיק בוער לא נמצא תיעוד להחלטה ולמחליט".

שי ניצן נימק את ביעור התיק בכך, ש"המכתב האחרון שנשלח במסגרת תיק זה ותויק במערכת הממוחשבת של הפרקליטות הינו משנת 2007, ומאז ועד להגשת התלונה לנציבות, לא נכתבו בתיק מסמכים נוספים ולא נערכה פנייה נוספת בנוגע לתיק".

על הסבר זה של ניצן אומר רוזן במכתבו לרפי רותם: "חרף תשובתו של פרקליט המדינה, מהמסמכים שנאספו אצלנו בתיק התלונה שבנידון עלה, כי פנית בעניין התיק לגורמים בפרקליטות מספר רב של פעמים במהלך השנים 2011-2013". על תמיהה של רוזן בענין זה השיב לו פרקליט המדינה שי ניצן לפני שבוע, כי המסמכים הללו, ככל שהתקבלו בפמת"א, היו משוייכים לתיק השני בו התלונן רותם, ולא לתיק שסגרה רות דוד.

רוזן תמה: "הכיצד הצליחה רות דוד לסגור את התיק תוך ימים ספורים בלבד.. תיק המגלם חשדות כבדים נגד נושאי משרה רמים ונכבדים ברשות המסים.. קשה להניח שבימים ספורים אלה עיינה פרקליטת המחוז גם במסמכים ועדויות מרכזיים בתיק החקירה.. סגירת "מגה תיק" שכזה, תוך ארבעה ימים, על ידי פרקליט מחוז שעיין בחוות דעת שנפרשה על פני 160 עמודים - אינה יכולה שלא לעורר תמיהות".

רוזן ביקר את העובדה שדוד סגרה תיק כזה בלי להתייעץ על גורמים בכירים בפרקליטות ועם פרקליט המדינה, ולא להסתפק ב"שיג ושיח בין הפרקליט המטפל לבין פרקליט המחוז בלבד".

רוזן הביע תמיהה "מדוע בוער תיק מיוחד ורגיש שכזה... גדולה מזו, מסיבות עלומות, כדי לא לומר מוזרות ותמוהות, יחד עם התיק נעלם או בוער אף התיעוד שהוביל להחלטה לביעור, כמו גם זהות הגורם שקיבל את ההחלטה לבער את התיק בשנת 2014".

בסיום חוות הדעת המליץ רוזן, כי פרקליט המדינה יוציא הנחיות ונהלים בנוגע לאופן סגירת תיקים בעלי חשיבות ורגישות ציבורית, וכן הנחיות לעניין ביעור תיקים בעלי רגישות ציבורית מיוחדת ושימור נימוקי ההחלטה לביעור התיק.

עוד כתבות

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בוול סטריט; מובילאיי מטפסת בכ-4% בעקבות הזמנת ענק

הנאסד"ק יורד ב-0.3% ● מדד קאק עולה ב-1% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; הדולר נסחר בשיא של שלושה חודשים

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בדרך לנחיל כטב"מים נוסף? ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש שיתמודד עם הבעיה שמציבים האיראנים

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות נותר דומה, אך בשל עליות המחירים הציבור שילם כ-20% יותר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי