גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי צריך את המשאית של טסלה

אילון מאסק מנסה להסיח את דעת הקהל מהביצועים המאכזבים של החברה?

המשאית החדשה/ צילום:: רויטרס
המשאית החדשה/ צילום:: רויטרס

ההצגה הגדולה בעיר, לפחות בלוס אנג'לס, היתה ביום חמישי שעבר - ללא ספק - הערב הסנסציוני של השקת משאית הסמיטריילר ומכונית הספורט החדשה, שתיהן מבית היוצר של טסלה. הופעתו של אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה, הזכירה במובנים רבים את אירועי ההשקה המסורתיים של חברת אפל בימים בהם היה מייסדה האגדי סטיב ג'ובס עומד על הבמה ומציג בגאווה את קו המוצרים החדש שלו, העתיד לשנות את העולם, עד להשקה הבאה.

אילון מאסק נהג את דגם הסמיטריילר החדש של טסלה הישר אל הבמה בהאנגר הגדול והציג את מרכולתו אל מול קהל נלהב, שמדי פעם מחא כפיים והריע בקול גדול, ממש כמו בהופעת רוק של כוכב ידוע. כמה ימים קודם לאירוע צייץ מאסק דרך חשבון הטוויטר שלו לקהל מעריציו והודיע להם שטקס ההשקה "יעיף את דעתכם מחוץ לגולגלות שלכם אל תוך ממד אלטרנטיבי." מן הסתם הוא התייחס לממד, שבו היכולת של משאית ענקית לעבור ממצב של עצירה מוחלטת לדהירה במהירות של מאה קמ"ש בחמש שניות באמת חשובה לאנשים רגילים, מעבר לקהל מעריצים שמתפעל, בצדק, מהיכולות הטכנולוגיות המדהימות המיוחסות לדגם העתידי הזה של טסלה.

והן אכן יכולות מסמרות שיער: המשאית החדשה של טסלה יכולה לשאת על גביה 36.3 טון, ובמשקל הזה היא תיסע לטווחים של 800 קילומטרים במהירות של 100 קמ"ש. רשת טעינה בעלת פריסה ארצית מבית היוצר של טסלה, תאפשר טעינה מהירה תוך 30 דקות של הבטרייה של המשאית באמצעות מטען מיוחד - Megacharger - מה שיאפשר טווח נסיעה נוסף של למעלה מ-600 קילומטרים.

לא פחות חשוב ממהירות הנסיעה, מאסק גם הבטיח שרכיבי המשאית תוכננו להיות אמינים ועמידים במיוחד, מה שיאפשר לטסלה להעניק להם אחריות לאורך חיים של מעל מיליון וחצי קילומטרים. ושוב, היכולות המוצהרות שהסעירו את אירוע ההשקה במחיאות כפיים סוערות: המשאית, ללא מטען, תשתמש בארבעת המנועים החשמליים שלה כדי להגיע מאפס למאה קמ"ש בחמש שניות וכשהיא טעונה במלוא יכולת הנשיאה שלה, היא תעשה זאת בעשרים שניות. לדברי מאסק המשאית תחסוך למפעיליה 20% מעלויות הדלק כיום, או כ-200 אלף דולר לכל 1.6 מיליון קילומטרים. המחיר של הסמיטריילר החדש איננו ידוע ובאירוע התחייב מאסק לספק את המשאיות הראשונות כבר בשנת 2019.

100 קמ"ש תוך 1.9 שניות

ובהמשך להצגת הסמיטריילר של טסלה, בתצוגה לא פחות דרמטית, הציג אילון מאסק באותו ערב גם את מכונית הספורט החדשה של טסלה, הדגם החדש של הרודסטאר. הרכב הזה, כשיעלה על הכביש, יגיע למהירות של 100 קמ"ש תוך 1.9 שניות, והוא יעלה למהירות של 160 קמ"ש תוך שתי שניות נוספות. בתוך הרכב תותקן סוללה חדישה שתאפשר לו נסיעה רציפה של כ-1,000 קילומטר בטעינה אחת בודדת. המכונית מסוגלת להגיע למהירות של 400 קמ"ש וגג הזכוכית הנפתח שלה יאפשר לארבעת נוסעיה הנאה מירבית מנסיעתם המחושמלת. היא תעלה סכום מאוד לא צנוע של כ-200 אלף דולר ומעריצי טסלה הוזמנו לשלם כבר עכשיו מקדמה של 50 אלף דולר כדי להבטיח את מקומם בתור.

כמו כן, הוזמנו המעריצים השרופים באמת לשלם 250 אלף דולר על דגם אקסקלוסיבי של הרודסטאר, שממנו תייצר החברה אלף רכבים בלבד. אם אתם מעוניינים, רוצו מהר ושלמו רבע מיליון דולר, כי כל הקודם זוכה.

הרכב החדש והכל כך מרשים הזה, הוא אכן בשורה נפלאה, שאיננה ממש רלוונטית לרוב נהגי העולם ברוב מדינות העולם. איפה בדיוק ישנם אלפי קילומטרים סלולים המאפשרים לנהג לגלוש לו להנאתו במהירות של 400 קמ"ש במשך כשעתיים וחצי עד למיצוי הטווח המקסימלי של הרכב? וכמה מדינות ברחבי העולם בכלל יאפשרו לנהג בכלל לנסוע במהירות הזו לפני שישללו לו את רישיונו לטווח ארוך ובנוסף יטילו עליו קנסות כבדים ואולי אף עונשי מאסר?

ובהמשך לקו המחשבה הזה, למה זה כל כך חשוב שמפלצת ששוקלת 36 טון תהיה מסוגלת לזנק מרמזור ולהגיע למהירות של 100 קמ"ש תוך 20 שניות? האם טווח הבלימה של אותה משאית הוא לא הרבה יותר חשוב מהנתון המרשים הזה? האם במקביל להאצה המופלאה, יצליחו אילון מאסק ומהנדסיו הגאונים לקצר את המרחק והזמן שלוקח למשאית הטסלה סמי שלהם לעבור מ-100 קמ"ש לאפס? כי זה, אם לא אכפת לכם, הישג שהיה חוסך בחיי אדם. בניגוד להישג הנוכחי המדהים כל כך, שאם חלילה יתממש באופן מסחרי יגרום לאלפי סמי טריילרים לזנק בפראות מרמזורים, מתמרורי עצור או מצמתים סואנים אל תאונות מחרידות שיחכו להם בין האפס למאה.

אז בואו נדבר על ההישגים החשובים באמת. 1000 קילומטר על בסיס טעינה אחת הוא הישג נפלא. וגם חשוב מאוד. ובאותה נשימה, הטענה מהירה של הבטרייה הענקית של הסמיטריילר, המאפשרת הגדלת הטווח בעוד 600 קילומטרים על בסיס 30 דקות של טעינה, זו בהחלט בשורה חשובה. כי אלה הם הנושאים החשובים בסופו של דבר לקהל הרחב, שאיננו מזנק בפראות ברמזור ואיננו טס בכבישים. הטענת הבטרייה החשמלית וטווחי הנסיעה הם בסופו של דבר החסמים המרכזיים של הנגשת הרכב החשמלי לקהל הרחב. אבל חשוב לזכור שטסלה רחוקה עדיין מאוד מלהיות נגישה לקהל הזה.

טווחי המחירים של כל המודלים של טסלה עד כה ממצבים אותה עדיין כחברת רכבים יוקרתיים שבעליהם מתגאים בהם כסמל סטטוס, לעשירים בלבד. ייקח עוד זמן רב עד שהבשורות הטכנולוגיות האלו יגיעו לקהל הרחב, וכלל לא בטוח שטסלה תהיה החברה שתישא את הבשורה.

האנליסטים פחות התרגשו

בניגוד לכתבי המגזינים הנלהבים, האנליסטים הפיננסים שעוקבים אחרי טסלה פחות התרגשו השבוע מהבשורות הללו. טסלה החזיקה בבנק בסוף הרבעון הקודם כ-3.5 מליארד דולר ובקצב שריפת המזומנים הנוכחי היא תפסיד כמיליארד דולר עד לסוף הרבעון הראשון של 2018. בנוסף, מכירות מכונית הדגל שלה - ה"מודל 3" - מפגרות בהרבה אחרי התחזיות. בחודש יולי השנה פרסמה טסלה תחזית שבחודש דצמבר היא תייצר כ-20 אלף רכבים על מנת לספק את הביקוש. אבל ברבעון האחרון החברה סיפקה 260 רכבים בלבד, פחות מ-90 רכבים לחודש.

הפער הכמעט בלתי נתפס הזה מסביר אולי את האירוע הסנסציוני של השבוע שעבר בלוס אנג'לס. האם ייתכן שאילון מאסק מנסה להסיח את דעת הציבור מביצועי החברה המאכזבים ואולי הוא מנסה במקביל לגייס מזומנים (כפי שעשה כבר בעבר בהצלחה רבה) מציבור האוהדים שלו, על מנת למלא מעט את קופת המזומנים המדלדלת שלו?

הביוגרפיה של אילון מאסק - "טסלה, SpaceX, ומסע החיפוש אחרי עתיד מופלא" - שנכתבה על ידי אשלי ונס, מקדישה שני משפטים למי שהיתה אמורה להיות היום מתחרה של טסלה: "בטר פלייס היתה סטארט-אפ שזכה ל'הייפ' גדול יותר מאשר זה של פיסקר וטסלה גם יחד, וגייס קרוב למיליארד דולר כדי לבנות רכבים חשמליים ותחנות להחלפת בטריות. החברה הזו מעולם לא ייצרה משהו בכמויות משמעותיות והכריזה על פשיטת רגל ב-2013".

טסלה כמובן רחוקה מאוד, לפי שעה, מהסוף העגום כל כך של בטר פלייס. אבל הפער העצום בין הבטחותיה של טסלה בשנים האחרונות לבין ביצועיה, לפחות במובן העסקי, מעלה תהיות קשות. האם יום אחד יכתוב מישהו, באיזשהו ספר, את המילים הבאות?

"טסלה היתה סטארט-אפ שזכה ל'הייפ' גדול יותר מאשר זה של כל יצרני הרכב גם יחד, וגייס מיליארדי דולר כדי לבנות רכבים חשמליים מלהיבים ביותר. אבל החברה הזו מעולם לא ייצרה משהו בכמויות משמעותיות והכריזה על פשיטת רגל".

הסכנה הזו, עד כמה שהיא נשמעת תלושה ולא מציאותית, בהחלט מרחפת מעל טסלה, הגדולה מכולן. למען עולם תחבורתי טוב יותר, נקי יותר וגם נוח ובטוח, נקווה שהיא לא תתממש.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל

עוד כתבות

תחנת רכבת תחתית במדריד שנסגרה עקב הפסקת חשמל נרחבת במדינה / צילום: Reuters, Susana Vera

הפסקת החשמל בספרד ופורטוגל: נשלל החשד לסייבר, התיקון יימשך עד הלילה

התקלה ברשת החשמל האירופית הותירה מיליוני אנשים בספרד ובפורטוגל ללא חשמל ● רכבות נתקעו, טיסות משדות התעופה במדינות ובכל האזור נעצרו ● חברת החשמל של פורטוגל מסרה כי נשלל החשד שמקור התקלה הוא התקפת סייבר

עבודות המטרו בתל אביב. בעיגול: מירי רגב / צילום: בר לביא, חיים גולדברג/פלאש90

מירי רגב הכניסה להקפאה בניית 300 אלף דירות באזור המרכז

כחמש שנים אחרי שיצאה לדרך, התוכנית שאמונה על השילוב העירוני של המטרו הייתה אמורה לקבל את אישור הממשלה בתחילת השבוע ● אולם ראשי הרשויות לחצו על הארכת הקו לשומרון, השרה מירי רגב ביקשה לדון בכך - והתוכנית לא הובאה להצבעה ● בין הפרויקטים שנתקעו: 18.5 אלף דירות בדרום גלילות

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Andrii Yalanskyi

הנכס המפורסם, התביעה והאלמנה שנושלה

איש עסקים ציווה לאשתו נכסים וחברות בשווי של עשרות מיליוני שקלים לצד ירושה לילדיו, אך קבע כי מי שיתנגד לצוואה ינושל ויקבל שקל אחד ● האלמנה תבעה את ילדיו של המנוח מנישואיו הקודמים למחצית מהשבחת נכסיו שהיו חלק מהירושה ● מה קבע בית המשפט? ● שמות המעורבים בפרשה אסורים לפרסום

גוגל. לוקחת נתח משמעותי מאחוזי הפרסום / צילום: Shutterstock

למרות האתגרים: עסקי החיפוש של גוגל פורחים יותר מתמיד

מנוע החיפוש של גוגל רשם גידול של 10% בהכנסות ברבעון הראשון ● זאת בניגוד לתחזיות המוקדמות לדעיכתם מול הצ'אטבוטים החכמים

פעילות כוחות שייטת 13 בעזה / צילום: דובר צה''ל

במערכת הביטחון דנים על הרחבת התמרון, על הפרק: גיוס מילואים נרחב בקרוב

שורדי שבי שחזרו בעסקה השנייה בקריאה לעסקה: "חבריי נרצחו לנגד עיניי" ● טראמפ: אנחנו מתקדמים טוב מאוד בנושא האיראני, אני חושב שאנחנו הולכים להשיג עסקה בלי שנצטרך לזרוק שם פצצות ● דיווח בתימן על נזק כבד ועשרות הרוגים ופצועים מתקיפות צבא ארה"ב הלילה בצנעה ובצעדה ● 59 חטופים - 570 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים 

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: Associated Press, Israel Defense Forces

ההוצאה הביטחונית של ישראל זינקה ב־65%; איפה אנחנו ביחס לעולם?

לפי דוח ההוצאות הביטחוניות של מכון שטוקהולם למחקרי שלום, סך תקציבי הביטחון במזרח התיכון אשתקד הסתכם ב־243 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 15% ● בחודש דצמבר 2024 לבדו, ישראל הוציאה 5.7 מיליארד דולר מתוך כלל ההשקעה

ז'ק בר / צילום: יוסי כהן

מכוון לנדל"ן: ז'ק בר, בעלי השליטה בטמפו, נכנס כשותף בקבוצת בראל

במסגרת השותפות ירכוש ז'ק בר 30% ממניות קבוצת בראל, בעסקה לפי שווי של למעלה מ־300 מיליון שקל עם אופציה להגדיל את ההחזקה עד 50% ● "הניסיון העסקי של ז'ק יכול להביא לכאן פרספקטיבה אחרת בכל הקשור לניהול חברות בכלל ולכל הקשור לסוגיית ניהול הכספים בפרט", מציין אריאל בבלי, מייסד ומנכ"ל קבוצת בראל

צוות EON / צילום: אסף רביבו

בשווי של 1.4 מיליארד דולר: הסטארט־אפ הכי צעיר ברשימת המבטיחים

איון מבטיחה שמסדי נתונים שארגונים שומרים בענן לא יימחקו, גם בעקבות מתקפות כופרה או אסון טבע ● שלושה המייסדים ראו מקרוב את הביקוש למוצר כשעבדו אצל ספקית הענן הגדולה ביותר, אמזון

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: ap, Denes Erdos

מאחורי ההחלטה של טורקיש להפסיק לטוס לישראל עומד אדם אחד בלבד

מדובר בהחלטה מדינית־פוליטית של נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן, שבאמצעות האחיזה של ממשלתו מחזיק ביד רמה את כל ענף התעופה המקומי ● לארדואן מובן כי בסיס קהל המצביעים שלו לא יקבל את חידוש הטיסות לישראל

רמי שבת, סוכן הביטוח עליו הוטל קנס / איור: גיל ג'יבלי

סוכן הביטוח שחטף את הקנס הגדול אי פעם

רשות שוק ההון הטילה עיצום כספי של כ־200 אלף שקל על רמי שבת, סוכן ביטוח מהוד השרון, לאחר שבמקום להשיב כספי הנחות שקיבל עבור מבוטחיו, הוא השתמש בהם כדי להיטיב עם בני משפחה ומקורבים ● "התחכום במקרה הזה הוא ששבת גלגל הנחות וערבב אותן עם תשלומים אחרים"

אלביט מקימה בית ספר לטיסה במדינה מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ההתקדמות במו"מ בין ארה"ב ואיראן מציבה את נתניהו בין הפטיש לסדן; כך חמאס עושק את כספי הסיוע שמעביר האו"ם לתושבי רצועת עזה; ויוזמי אירוע בין-דתי בכורדיסטן ספגו ביקורת על קידום נורמליזציה עם ישראל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

באוצר בוחנים דרך חדשה לצמצום הטבת המס בקרנות ההשתלמות

במשרד האוצר מעוניינים לכלול את קרנות ההשתלמות ברפורמה להשוואת תנאי המיסוי במכשירי החיסכון ● על הפרק: הצבת תקרה להטבות המס, אך ייתכן שיתפשרו על מודל מתון יותר

מדי מים / צילום: תמר מצפי

המדינה חייבה את הרשויות להקים תאגידי מים. עכשיו היא רוצה לבטל אותם

על פי משרד האנרגיה, קיים כיום חוסר יעילות מובנה בתאגיד מים שמופרד מהעירייה, שמביא לבזבוז כספי ציבור ● המשרד מציע שרשויות מקומיות איתנות ויציבות יוכלו לקחת חזרה את הסמכויות מתאגידי המים ● רשות המים, הגוף הרגולטורי המקצועי האמון על הנושא, מתנגדת לרפורמה

חיילים הודים מסיירים באתר הפיגוע בקשמיר / צילום: ap, Dar Yasin

הטילים הישראלים שמחמשים את הודו לקראת עימות אפשרי עם פקיסטן

פקיסטן מאיימת בהכרזת מלחמה בתגובה לשיבוש אספקת המים המשותפת על ידי הודו, על רקע הפיגוע הקטלני בחבל קשמיר ● היציבות באזור בסכנה דווקא בתקופה של צמיחה כלכלית גבוהה במיוחד בהודו ● כבר היום היא מהווה יעד לשליש מהיצוא הביטחוני הישראלי, ובעקבות האירועים הנתון עשוי לגדול

ראש השב''כ רונן בר וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, מעיין טואף / לע״מ

רונן בר בתגובה לבנימין נתניהו: "דבריו רצופים אי-דיוקים, ציטוטים מגמתיים וחצאי אמיתות"

רה"מ בנימין נתניהו הגיש תצהיר לבג"ץ בנוגע לתשתית העובדתית שהובילה לפיטורי ראש השב"כ רונן בר ● בתצהיר טוען נתניהו כי "בר כשל בתפקידו כראש השב"כ ואיבד את אמונה של ממשלת ישראל כולה ביכולתו להמשיך ולעמוד בראש המערכת" ● בר בתגובה: "הדברים שכתב רה"מ בתצהירו רצופים אי-דיוקים, ציטוטים מגמתיים וחצאי אמיתות שמטרתם להוציא את הדברים מהקשרם ולשנות את המציאות"

דודי אפל / צילום: אמיר מאירי

במקום 87 מיליון שקל: דוד אפל מציע לשלם 50 מיליון שקל בהסדר חוב

אפל, שהיה בעבר קבלן ואיש עסקים בולט ונכנס להליך פשיטת רגל בשנת 2012, חייב 63 מיליון למשרד הבינוי והשיכון, כ-10 מיליון שקל לבנקים, והשאר לנושים שונים ● בהסדר החוב הוא מציע לשלם 50 מיליון שקל בתוך ארבע שנים

טיב טעם סניף חוצות המפרץ / צילום: בן פרידמן

טיב טעם רוכשת את חברת מזרח ומערב תמורת 139 מיליון שקל

בדצמבר 2024 הודיעה טיב טעם על רכישת מזרח ומערב, המתחה ביבוא מוצרי מזון אסייתי, תמורת 121 מיליון שקל - אולם כעת היא מדווחת כי התמורה בעסקה תגדל ל-139 מיליון שקל, וזאת בעקבות הנתונים בדוחות הכספיים לשנת 2024 של מזרח ומערב

איראן מזהירה את ישראל: אל תתערבו בשיחות הגרעין

מלון ביפן ביקש מישראלי לחתום על הצהרה כי לא ביצע פשעי מלחמה; הבינה המלאכותית הפכה לנשק החדש של ישראל בשדה הקרב; המלחמה בעזה מטלטלת את השלום, וירדן ומצרים נמצאות תחת לחץ פנימי הולך גובר; ושר החוץ האיראני מזהיר את ישראל שלא תחבל בשיחות הגרעין שהיא מקיימת עם ארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חסכונות ותשואות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בית ההשקעות שהופך ללהיט של הישראלים וזה שאיבד מעל 3 מיליארד שקל ברבעון

בית ההשקעות אנליסט ממשיך להוביל את טבלת הגיוסים בגמל ובקרנות ההשתלמות בסיכום של חודש מרץ והרבעון הראשון של השנה ● במקום השני בחודש מרץ נמצא בית ההשקעות מיטב שגייס 809 מיליון שקל ומתחילת השנה 2.1 מיליארד שקל ● מה עשו חברות הביטוח ומי איבד הכי הרבה כסף?

בינה מלאכותית / איור: Shutterstock

ההנחיה החדשה על שימוש ב־AI שיכולה לסבך ארגונים בקנס של מיליוני שקלים

הנחיות חדשות שייכנסו לתוקף בקרוב יחילו את הוראות חוק הגנת הפרטיות על שימוש במערכות בינה מלאכותית, בכלל הסקטורים במשק ● הן מהוות אבן דרך מרכזית ברגולציה בתחום, ומטרתה להגן על המידע של הציבור