גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהלכי טראמפ בתחום התקשורת: הנשיא מנסה לנקום ב-CNN?

ערב חג ההודיה, ממשל טראמפ חותר לביטול המדיניות המגבילה את ספקיות האינטרנט מלהפלות בין משתמשים - ומתנגד לעסקת ענק בשוק התקשורת ■ האם נשיא ארה"ב מנסה להתנקם בבעלי CNN?

טראמפ בנאום הגרעין/ צילום: רוייטרס
טראמפ בנאום הגרעין/ צילום: רוייטרס

זה הזמן לעשות שרירים. נשיא ארה"ב השתמש השבוע בכוחו האקזקוטיבי, כדי להעניק חנינה לשני תרנגולי הודו. זה הזמן לחון, מפני שמחר (יום ה') עומד להתחולל הטבח השנתי הגדול ביותר של הודים בעולם. האמריקאים מסיבים אל השולחן לציין את החג המשפחתי ביותר, והלא-דתי ביותר, של השנה, הלוא הוא חג ההודיה.

הטבח הזה איננו מוכרח לשעשע איש, בעיקר בגלל שיטות ההוצאה להורג. אבל מה לנו אמריקאי יותר מתרנגול הודו ממולא. אינני יודע אם נשיא טורקיה מתכוון לחון פרה או שתיים ביום חג הקורבן, אבל באמריקה רחמים הם מדאורייתא. דונלד טראמפ, זולל בשר מושבע, הנוהג להזמין המבורגר רק כדי לשפר את מצב הרוח, נשא נאום מפתיע בדרגת ההומור העצמי שלו.

אף כי המטרה הגדולה ביותר של נשיאותו היא לפרק את המבנה האקזקוטיבי שיצר קודמו, אמר טראמפ במעמד החנינה, היועץ המשפטי של הבית הלבן אומר לו שאין הוא יכול לבטל את חנינות אובמה לתרנהודים בשנים הקודמות. לפיכך הוא מודיע בזה - ולהלן נקב בשמותיהם של שני התרנגולים מן השנה שעברה - שהם אינם צריכים לחשוש, ומובטח להם עתיד מזהיר.

נבואות הזעם ההיסטריות

כן, די מצחיק. חוץ מזה שהנשיא אמנם מחיש השבוע את קצב הפירוק של משטר אובמה. הממונה על ההגבלים העסקיים בממשלו הודיע, כי בחודש הבא יוסר הפיקוח על מהירות הגלישה באינטרנט. זו המכונה "נייטרליות הרשת" (Net Neutrality) תגיע אל קיצה. ספקי האינטרנט יוכלו להאיץ או להאט את הכניסה אל אתרי רשת על פי החשק, או על פי התמורה, או על פי צורכי התחרות.

אג'יט פאיי, האיש הצעיר שבידיו הפקיד הנשיא את הפיקוח על התקשורת, אינו נשמע כלל כמפקח. את טענותיו הוא מרצה ברהיטותו של אידיאולוג עם שאיפות פוליטיות מובהקות. זמן קצר לאחר שנטל את ראשות "ועדת התקשורת הפדרלית" (FCC), באביב שעבר, פאיי ליגלג על "נבואות הזעם ההיסטריות" של המצדדים ב"נייטרליות הרשת".

הבוקר, פאיי מגייס רטוריקה שמרנית קלאסית בניסיון לשמוט את הקרקע מתחת לרגליהם של מחייבי הנייטרליות. הוא מתאר את הנייטרליסטים כ"אידיאולוגים שונאי שווקים חופשיים", ואומר שהם ינסו "להפחיד את העם האמריקאי". הוא מייעץ כמובן ל"עם האמריקאי" שלא ליפול בפח "ההפחדה" (במאמר בעמוד הדעות של ה"וול סטריט ג'ורנל").

לשון אחר, אין בכלל על מה להתווכח, מפני שדעת הצד השני אינה מעוגנת בשום דבר רציני הצריך עיון או דיון. זו לשון המקובלת בהחלט על שולחו של פאיי, הנשיא טראמפ. היא מבטאת היטב את הלוך הרוח הפוליטי בוושינגטון, אולי בארה"ב כולה: קיטוב, קנאות, חוסר סובלנות, השתמטות מדיאלוג.

מי שונא שווקים?

אפשר בהחלט לקבל את טענת היסוד של פאיי, שנייטרליות הרשת מייקרת ומסבכת את עסקי האינטרנט ומכבידה על ספקים קטנים, המתקשים טכנית למלא את דרישות הפיקוח. הנייטרליות הוטלה ב-2014, מכוח הרוב האוטומטי שיש למפלגתו של הנשיא בוועדת התקשורת הפדרלית.

קשייהם של ספקים קטנים מקטינים את יכולתם להרחיב את מעגל האינטרנט המהיר מחוץ למרכזים העירוניים הגדולים. שם אמריקה אמנם מפגרת בהרבה אחרי ארצות מתועשות אחרות. אבל גם אם יש ממש בנימוק הזה, הוא בוודאי אינו חל על ספקים גדולים ובעלי אמצעים. ענקי אינטרנט כמו גוגל ואמזון הם המזהירים הקולניים ביותר מפני ויתור על נייטרליות.

יתר על כן, התלונה על "האידיאולוגים של שנאת השווקים החופשיים" מן השמאל מתבטלת כמעט מאליה לנוכח מה שהתחיל השבוע לעשות הממונה על ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים הפדרלי. האיש, מייקאן דלראהים, החליט לנסות ולסכל את עיסקת הענק של AT&T לרכוש את Time-Warner ב-85 מיליארד דולר.

ההחלטה הזו זוקפת גבות בעולם העסקים ובמיוחד בין תומכי השוק החופשי מן הימין. הם כמעט מאוחדים בדעה שבהתנגדות לעסקה אין ממש, וסיכויי הממשלה בבית המשפט קטנים ביותר. ערוץ הכבלים הפיננסי CNBC חזר ושידר ראיון, שדלראהים העניק לפני שנה לתחנת טלוויזיה בקנדה, ובו הכריז כי העסקה המוצעת "אינה בעיה רצינית", המצריכה התערבות של מפקחי ההגבלים העסקיים. אפשר להאזין לדבריו ב-http://tinyurl.com/att-tw-delrahim.

מערער את שלטון החוק

ה"וול סטריט ג'ורנל", ספינת הדגל של הימין השמרני בארה"ב, בדרך כלל נוטה חסד לממשל טראמפ. הבוקר הוא מפרסם מאמר מערכת ארוך במיוחד, הנפתח במלים "האם ידו הימנית של הנשיא טראמפ יודעת מה עושה ידו השמאלית?" הניסיון לסכל את העסקה משקף אי הבנה של פעילות השווקים והוא "מערער את שלטון החוק", לא פחות.

שתי החברות אינן מתחרות כיום זו בזו, וממילא מיזוגן לא יקטין תחרות. AT&T היא מפיצת תכנים בשעה ש-Time-Warner יוצרת אותם. הטענה שהחברה הממוזגת תשלול את תכניה ממתחריה אינה מתיישבת עם ההיגיון העומד ביסוד כל פעילות מסחרית: עשיית כסף. התוכן שמייצרת TW ממילא אינו חסר תחליף, ויש לה עניין מובהק בהגעה אל מספר מרבי של "זוגות עיניים".

המיזוג ביניהן עומד להיות "אנכי", ומיזוגים אנכיים לא הגיעו אל בית המשפט זה ארבעים שנה. מדוע זה ממשל שמרני, ימני, שוחר שווקים חופשיים מנסה להכשיל את העסקה הזו?

ה"וול סטריט ג'ורנל" מגיע, אם גם בחוסר חשק, אל המסקנה שהתערבות פוליטית של הנשיא טראמפ היא שהניבה את המהלך המשפטי. הוא הביע התנגדות למיזוג עוד בזמן מערכת הבחירות שלו, באוקטובר שעבר, מפני שכרוך בה ריכוז של כוח מופרז בידי יישות מסחרית אחת. הוא חזר ואמר אתמול, "אני תמיד האמנתי שהעסקה הזו אינה טובה לארצנו", אבל "אינני עומד להתערב, יש תהליך משפטי". כמובן, הוא כבר התערב, בעצם המלים שהשמיע.

מסמר בארון?

מדוע הוא מתערב? לא קשה לשער. אחד מנכסי טיים-וורנר הוא ערוץ החדשות CNN, שנוא נפשו של טראמפ. הנשיא מכנה אותו פעם אחר פעם "פייק ניוז". CNN הוא כיום שופר קולני של התנגדות לטראמפ. הוא מבקר אותו אדיטוריאלית, והוא ממלא תפקיד בולט בחקירת החשדות על שיתוף פעולה בין מטה הבחירות של טראמפ למודיעין הרוסי.

אין זה מן הנמנע שהניסיון להכשיל את העסקה יתואר יום אחד כמסמר - לא המסמר האחרון, אבל גם לא הראשון - בארון הקבורה של השותפות בין המפלגה הרפובליקאית לדונלד טראמפ. זו מפלגה שנשאה במשך שנים את נס הסחר החופשי, מבית ומחוץ. היא נמצאת עכשיו תומכת בנשיא המנסה לשים קץ לסחר הזה. עד כה רב הרפובליקאים הבליגו, כי הדברים היו אמורים ב"הצלת מקומות עבודה". אבל כאן מדובר בהתקפה "פופוליסטית" (בלשון מאמר המערכת של הג"ורנל) על תפיסת עולם ועל פרקטיקה.

למרבה העניין, הנשיא ימצא תמיכה פוליטית לעצם מהלך תביעה, אם גם לא לסיבותיה, בשמאל. וזה בוודאי מסימני השנה היוצאת: היא טרפה את הקלפים, טרפה את ההגדרות וטרפה את הציפיות.

■ רשימות קודמות ב-yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט