גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קמפיין MeToo#; ומה אם את לא מפורסמת מהוליווד או מת"א?

מנתוני הדוח על עבירות מין ב-2016 עולה שהחוק חולל שינוי מהותי בציבור, אבל לא במשטרה ובפרקליטות

הטרדה מינית או חיזור? / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הטרדה מינית או חיזור? / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

1. "נשים מפורסמות ומתוקשרות מביישות גברים מפורסמים ומתוקשרים - וכולם מקבלים כותרות" אומרים בשקט הרבה גברים ומעט נשים נוכח קמפיין MeToo#. אבל מה ייצא מזה לנשים לא מפורסמות, לא מתוקשרות, לא תל אביביות, לא הוליוודיות, פועלות, פקידות, מנקות, חסרות מעמד, כוח וישע, שמוטרדות על ידי גברים לא מפורסמים, לא מתוקשרים, "בוסים" בדרגים נמוכים, לא באמת מוכרים, לא מעניינים מישהו מלבד הנוכחים במקום שבו הם מבצעים את זממם העלוב?

הנחת היסוד היא שהפחד מדבק, שמי שרואה גדולים, עשירים, חזקים ומקושרים נופלים בזה אחר זה בגלל חשיפת מעשיהם - יחשוש לעצמו. יטפל בעצמו ולא יטריד עוד. עוד הנחת יסוד אומרת שנשים הרואות נשים אחרות, מוכרות, ידועניות, שחושפות בפומבי אירועים שלאורך שנים החביאו והסתירו מבושה ומבוכה, כאילו הן אשמות במשהו - יעזו גם הן לעשות את זה ולהשתחרר מהכאב והאופל שמחכה להן יום ביומו, למשל במקום העבודה. וגם אם לא - הרי החשיפה והבולטות שניתנת לעניין עשויה, בתקווה, להניע את מערכות האכיפה, משטרה, פרקליטות ובתי משפט, להתחיל להתייחס לעניינים הללו אחרת. הרבה-הרבה יותר ברצינות.

2. האם זה עובד? כן, אומרים במרכזי הסיוע. יש עלייה ברורה בפניות ובמספר השיחות המתקיימות בכל פנייה. "קמפיין MeToo# גרם רעידת אדמה של ממש, הוכיח כי היקף התופעה עצום ורב ממדים, ובמקביל חשף שרוב הנשים והגברים שנפגעו נשארו עם הפגיעה לבד ולא ראו ברשויות כתובת בשעת אמת", כך אומרת אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע. הבעיה הכי קשה היא, ש"מהנתונים עולה בבירור שעל אף שמספר התלונות גדל בשנים האחרונות, מספר כתבי האישום שהוגשו בפועל דווקא הצטמצם".

האם זה באמת עובד? לא בדיוק, בטח לא מובהק, ואפשר שזה מוקדם מדי לומר - זה מה שעולה מהנתונים שהתקבלו מהמשטרה לבקשת "גלובס'", בתשובה לשאלה האם מסתמנת עלייה בהגשת תלונות בגין הטרדה מינית מאז החל הקמפיין הנוכחי בחודשים האחרונים.

הנה הנתונים: עד מאי השנה נספרו כ-120 תלונות שהתקבלו בחודש במשטרה בחשד להטרדה מינית. ביוני זה קפץ ל-160, ביולי ירד ל-142, באוגוסט 113, בספטמבר 61, באוקטובר 97 ובנובמבר (עד יום שני האחרון, 20.11) נרשמו 89 תלונות על הטרדה.

כך קורה שמי שציפו שהקמפיין הסופר-מתוקשר יעלה משמעותית את מספר התלונות, יעזור ויתמוך בנשים שאינן כל כך מתוקשרות, חזקות פחות, שמטרידיהן גם הם לא ידוענים - מתאכזבים. עם זאת, בהחלט אפשרי, וכך זה גם עולה חד-משמעית ברשתות החברתיות, שעוד ועוד נשים שבחרו לא לפנות למשטרה מסיבות שלהן, ובכללן ההתנהלות הבעייתית מאוד של מערכות האכיפה, בוחרות יותר ויותר להשתמש בהתפתחות הדמוקרטית של הרשתות החברתיות ולבייש את המטרידים בפומבי, ברשתות.

זה הפתח לנשים פחות בטוחות בעצמן ובמשרתן, בהנחה שמי שמטריד אחת מטריד עוד כמה, וכולן שותקות ומחביאות את הכאב. מובן שבשלב מסוים, שטרם הגיע, יהיה צורך לסנן את השיימינג ברשת ובמקביל גם לטפל אחרת בתלונות הטרדה שיתבררו, בפסיקות בית משפט, כשקריות ומניפולטיביות. עד כדי שינוי החוק, וקביעה שנשים שהתלוננו מטעמים זרים - שמן ייחשף.

3. היום, רביעי, חשף בכנסת איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית את הדוח לשנת 2016. האיגוד מחזיק 9 מרכזי סיוע ומצרף גם את הנתונים של המשטרה, הפרקליטות, צה"ל והמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש).

הדוח והנתונים מתייחסים לדרגות של תקיפה ועבירות מין, ברף פלילי משתנה: אונס, מעשה סדום, פגיעה, מעשה מגונה, הטרדה מינית. החוק למניעת הטרדה מינית נחקק ב-1998 והתייחס לקבוצה גדולה של התנהגויות פוגעניות. הנה נתוני הפגיעה שדווחו היום: 10,610 פניות של נפגעים ונפגעות הגיעו למרכזי הסיוע במהלך 2016 - עלייה של 15% ביחס לשנת 2015 ועלייה של 34% במהלך 5 השנים האחרונות. 90.5% מכלל הפניות דיווחו על פגיעה בנשים. 9.5% מהפניות על פגיעה בגברים. 60.3% מהפונות והפונים נפגעו כקטינים.

4. הדוח חושף בעיה קשה ומחריפה של כישלון מחריף ביישום החוק במערכת האכיפה, במשטרה ובפרקליטות ביישום הפלילי של החוק למניעת הטרדה ופגיעה מינית. כך שהחוק אמנם חולל שינוי מהותי בשיח הציבורי, אבל קשה לומר שחולל שינוי במשטרה ובפרקליטות.

ב-2016 הוגשו למשטרה בסך הכול 5,686 תלונות על עבירות מין - עלייה של 22.5% בהשוואה ל-2011. באותה שנה נפתחו 1,243 תיקי הטרדה מינית - קפיצה של 58% ביחס לשנת 2011.

נתוני הפרקליטות לשנת 2016: נפתחו 4,039 תיקים - 3,637 תיקי עבירות מין ו-402 תיקי הטרדה מינית. באותה שנה נסגרו בפרקליטות 3,389 תיקי עבירות מין בלא שהוגשו כתבי אישום, 69% מהם נסגרו בשל חוסר ראיות. 26 כתבי אישום הוגשו בעבירות של הטרדה מינית, לעומת 324 תיקי הטרדה שנסגרו. כלומר, רק ב-7% מהתלונות הוחלט על הגשת כתב אישום, כאשר ב-2011 הוגשו 14 כתבי אישום מתוך 121 תיקים, כלומר 12%. מה שאומר שחלה עלייה מובהקת בסגירת התיקים וירידה בהגשת כתבי אישום.

נתוני מח"ש: לראשונה בשנת 2016 התקבלו יותר פניות מאזרחיות מאשר משוטרות, בגין עבירות מין שבוצעו על ידי שוטרים. ב-51% מהתיקים בהם התקבלה הכרעה במח"ש הוגש כתב אישום או הוחלט על כתב אישום, 19% הועברו לטיפול משמעתי.

נתוני הפרקליטות הצבאית: בשנת 2016 התקבלו 1,329 פניות לעומת 701 בשנת 2011. מבין התיקים שבהם התקבה הכרעה (בין אם כתב אישום או סגירת תיק): בכמחצית הוחלט על כתב אישום ומחצית - סגירה.

5. כמה זה עולה, בכסף? על פי הערכה שפורסמה על ידי המשרד לביטחון פנים ב-2014, היקף תופעת האלימות המינית נע סביב 84 אלף מקרים בשנה - רק 6% מהם מדווחים למשטרה. המשרד העריך אז את הנזק הכלכלי ביותר ממיליארד שקל. פרופ' אורי ינאי, לשעבר מבית הספר לעבודה סוציאלית ורווחה באוניברסיטה העברית, ערך מחקר עבור הוועדה הבינמשרדית לזכויות נפגעי עבירה, על המחיר הכלכלי של הנפגעים למערכות. מחקרים בעולם, הוא כותב, כימתו את העלויות הכלכליות של השלכות פגיעה מינית והגיעו להוצאה ממשלתית המוערכת בין 100-150 אלף דולר לנפגע/ת לשנה. בישראל, מצא פרופ' ינאי, הערכת הנזק הכלכלי הממוצע של עבירת מין עומדת על כ-40 אלף שקל לנפגע/ת לשנה.

מספר התלונות על הטרדה מינית

עוד כתבות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות