גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרמה במערכת הפוליטית: שר הבריאות ליצמן מתפטר

שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע כי יתפטר מהממשלה ביום ראשון על רקע משבר עבודות הרכבת בשבת ■ יהדות התורה תישאר בתוך הקואליציה, דבר שאמור למנוע את פיזור הממשלה

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

דרמה במערכת הפוליטית. שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) הודיע לראש הממשלה נתניהו שהוא מתפטר מתפקידו כשר הבריאות עקב אי הגעה להבנות על ביצוע עבודות אחזקה לרכבות ישראל במהלך השבת.

שר העבודה והרווחה חיים כץ, שמונה לטפל במשבר בין יהדות התורה לבין שאר הקואליציה לפני כשנה אמר השבוע (ראיון לרשת מורשת) כי חלק מתחזוקת הרכבות חייבת להתבצע בשבתות, אך לא ניתן לקחת סיכונים ביטחוניים תחבורתיים. דבריו הקפיצו את השר יעקב ליצמן וב-48 השעות האחרונות מתנהל מו"מ בין ליצמן לבין נתניהו.

בשעות האחרונות הסכימו הצדדים - שלמרות התפטרות השר ליצמן, שצפויה לצאת לפועל ביום ראשון הקרוב, יהדות התורה תישאר בתוך הקואליציה, דבר שאמור למנוע את פיזור הממשלה.

אחרי פרסום החלטתו של ליצמן התראיין השר כץ, ברשת ב' ואמר שהוא בודק במשך שנה שלמה מדי שבת את הצרכים הספצפיים של ביצוע העבודות בשבת. "אני לא מבין מה קרה דווקא השבת הזו. יש צרכים מסוימים למדינה, אם לא יעשו את העבודות הללו, אנשים לא יוכלו לנסוע ביום א'."

לדברי כץ, "נפגשתי בימים האחרונים הרבה עם השר ליצמן. אני מבין שיש לו מאבק בנוגע לקדושת השבת, אך יש דברים של פיקוח נפש ואין ברירה. העבודה הזו (של שבת ה 25 בנובמבר-ט"ש) תוכננה שנתיים מראש, ואם היא לא תבוצע זה יגרום עומסים קיצוניים ביום ראשון. העבודה של שבת הזו, היא מעבר איתות מהגנה חשמלית להגנה אלקטרונית והיא סיכום של עבודות שבוצעו במשך 4 חודשים. העובדים הם עובדי רכבת ישראל, שיש להם אישור בטחוני מיוחד. כלומר, זה עבודות מסווגות בחלקן, איתותים, תדרים. אני אומר לך חד משמעית שזה פיקוח נפש. זה פיקוח נפש".

כץ הוסיף שהוא עושה מאמץ שבועי לצמצם את מספר העובדים היהודים בשבתות, אך מתוך נסיון לעבוד ביעדים של הרכבת. "מדובר במשבר מיותר. אני אחראי על הנושא הזה מדי יום שישי ובוחן את הנושא באופן מקצועי".

ראשי המפלגות נזהרים (בשלב זה) מלהגיב להודעת ליצמן על התפטרותו המיועדת. בקשות לתגובות מן המחנה הציוני והבית היהודי - לא נענו.

חברי כנסת בודדים התייחסו למהלך של ליצמן, שעשוי להכניס את המערכת הפוליטית לסחרור. ח"כ מירב בן ארי (כולנו), חברה בקואליציה - אמרה שזה מאכזב שליצמן לא יהיה חלק מן הממשלה. "הוא שר בריאות מעולה. אני מבינה את שיקוליו אבל עם זאת בהחלט אכזבה. לצד היותו מקצועי בתחומו הוא אדם ישר והגון ואיש עשייה מצויין", אמרה בן ארי.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר: "הרכבת תמשיך לנסוע והממשלה אוטוטו עפה מהמסילה. אי אפשר למרר את חייהם של מאות אלפי ישראלים ולהשבית כליל את תנועת הרכבות, אם לליצמן היה כל כך דחוף להתפטר מוטב היה שיעשה זאת על מצב חדרי המיון והרפורמה שהוכרזה בסיעוד ולא עומד מאחוריה יותר מדי".

יו"ר הקואליציה דוד ביטן אמר הבוקר בראיון לרשת ב': "הודענו לליצמן שלא ניתן לעצור את העבודות הספציפיות האלה. אמנם אנשי הרכבת מגזימים כי עבורם כל העבודות חיוניות, אבל במהלך השבת הזו באופן ספצפי באמת שאי אפשר לעצור את העבודות".

לדבריו של ביטן, יש כרגע בעיה במערכת היחסים בתוך הקואליציה, אבל היא אינה מתפרקת בשלב הזה. "הליכוד לא נכנע לדרישה של ליצמן. יהיו עבודות בשבת גם אם יהיה משבר. החרדים הם השותף הטבעי שלנו וכך זה ישאר, וזאת גם אם יהיה משבר ונלך לבחירות".

מתנועת "ישראל חופשית", מבין המובילים של המאבק לתחבורה ציבורית בשבת נמסר: "אנחנו מברכים על התפטרותו של ליצמן. זהו ניצחון של הרוב הישראלי אשר לא מוכן לשלם בגופו ובאיכות חייו למול כפייה דתית דורסנית. הציבור הוכיח שהוא יודע למחות. אנחנו מצפים שממשלת ישראל תאפשר חיים מאוזנים בהם יש חופש דת, וחופש מדת. עם זאת, יש לנו חשש שמדובר בחרדיבלוף מכיוון שיהדות התורה נשארת בקואליציה ולכן נמשיך לעקוב מקרוב - האם יש כאן מהלך אמיתי". 

ראש הממשלה הגיב להודעת ליצמן: ״ראש הממשלה בנימין נתניהו מעריך מאוד את השר יעקב ליצמן ומקווה שלא יפרוש מהממשלה. ראשי הסיעות הבהירו שאין בכוונתם לפרוש מן הקואליציה, מה שיאפשר לגבש פתרון מיטבי, ששומר גם על השבת וגם על צרכי הציבור לתחבורה בטוחה ורצופה״.


עוד כתבות

בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

איפה מוצאת הבינה המלאכותית את התשובות לשאלות שלכם

מחקר בדק 150 אלף תשובות שסיפקו מערכות בינה מלאכותית, ומשרטט תמונה מפורטת של מקורות המידע שמהם שואבים הצ’אטים את התוכן שהם מציגים למשתמש ● למרבה ההפתעה, הממצאים מצביעים על כך שהמקורות הדומיננטיים אינם בהכרח מאגרי ידע מוסדיים או כלי תקשורת גדולים

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

פערי שכר / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

ישראל במקום הרביעי מהסוף: פערי השכר בין נשים לגברים לא הצטמצמו בשני העשורים האחרונים

הדוח, שנערך על ידי ד"ר אלינה רוזנפלד, מראה כי בקרב שכירים ושכירות בעלי תואר ראשון בגילאי 64-25 המועסקים במשרה מלאה, הפערים בשכר מגיעים ל-36% ● בעוד מדינות ה-OECD הצליחו לצמצם פערים והגיעו לממוצע של 11.4% בין השכר החציוני לגברים ונשים, ישראל דרכה במקום ונותרה עם פער של 20.8% לפי חישוב הארגון, לנתוני 2022

שר התקשורת שלמה קרעי וח''כ גלית דיסטל אטרביאן הדיונים בהוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת התקשורת החדשה יצאה לדרך, השר קרעי הבטיח: "הרפורמה לא תיעצר"

לפתיחת דיוני הוועדה בהצעת חוק התקשורת (שידורים) החדש, בהובלת היו"ר ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, הגיעו שר התקשורת עצמו וחברי הוועדה מטעם האופוזיציה - אך נוכחות חברי הקואליציה הייתה דלה במיוחד ● ח"כ שלי טל מירון מיש עתיד: "כל המטרה של החקיקה היא להשתלט על התקשורת החופשית"

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מס היסף יוחל גם על משקיעי נדל"ן: האם כדאי למכור את הדירה לפני שייכנס לתוקף?

בשינויים שמציע תקציב המדינה לשנת 2026 נכלל סעיף לפיו דירות מגורים להשקעה ייכללו בחישוב ההכנסה החייבת במס היסף, דבר שעשוי להשפיע על רבים ● מדוע זה קורה עכשיו, עד כמה זה משמעותי ואיך אפשר להפחית מרוע הגזרה? ● גלובס עושה סדר

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

זו חברת הביטוח שתהפוך לשותפה בקבוצה של עמוס לוזון לאחר שתרכוש מניות ב-110 מיליון שקל

מנורה מבטחים רוכשת בשני שלבים מניות בקבוצת לוזון ותחזיק ב-6.9% מהונה ● היא תצטרף לבית ההשקעות מור, שבאמצעות הגמל וקרנות הנאמנות, כבר מחזיק ב-12% ממניות החברה שפועלת בתחום הבנייה למגורים בישראל ובפולין, מתן אשראי ואנרגיה ● מניית לוזון זינקה ב-46% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מובילאיי מפטרת כ-200 עובדים, הרוב מישראל

החברה מפטרת כ-5% מכח האדם שלה, רוב המפוטרים יהיו בישראל, ויגיעו מחלקים שונים בחברה ● מובילאיי: "החברה תפעל לתמוך בעובדים המושפעים ובמקביל תמשיך לגייס למשרות הנדרשות למימוש תוכניותיה ארוכות הטווח"

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

טראמפ חושש מרכישת הענק של נטפליקס. האם הוא יתערב?

בסוף השבוע נטפליקס הכריזה על רכישת חטיבת האולפנים והסטרימינג של וורנר ברדרס, וכעת דונלד טראמפ מביע חששות: "גודלן המשותף יכול להוות בעיה" ● הנשיא האמריקאי אף ציין כי הוא יהיה מעורב באופן אישי בהחלטה אם לאשר את העסקה

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

ערן וינטרוב, מנכ''ל ארגון לתת / צילום: שלומי מזרחי

האם דוח העוני של "לתת" מציג מציאות כלכלית מעוותת?

דוח העוני האלטרנטיבי של "לתת" מציג עליות חדות בעלויות המחיה - אך מאחורי המספרים מסתתרת מתודולוגיה שמבלבלת בין הוצאה לבין מחיר ● חלק מהרכיבים כלל לא מודדים יוקר מחיה, אלא צריכה בפועל של אוכלוסיות מסוימות, מה שמוביל לכשלים בולטים ולהצגת הנתונים בצורה מטעה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?