גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהם ההבדלים בין סוכן ביטוח לחברת ביטוח ישירה?

את הפרסומות המשעשעות של חברות הביטוח הישירות קשה לפספס, אבל כשמסתכלים מעבר למסך, היישר לתוך הלבן בעיניים של הפוליסה - רצוי לבדוק מה השוני בהתנהלות מול סוכן ומול החברות הישירות?

מהם ההבדלים בין סוכן ביטוח לחברת ביטוח ישירה?/ צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מהם ההבדלים בין סוכן ביטוח לחברת ביטוח ישירה?/ צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף ביטוח 9.000.000

כניסתן של החברות הישירות לענף הביטוח הישראלי לפני מעל לשני עשורים גרמה לטלטלה בתחום. החברות הללו אפשרו לראשונה ללקוחות להתנהל ישירות מולן במקום דרך סוכני הביטוח. על ידי כך הן חסכו את עלות התיווך של הסוכנים, והנהיגו לראשונה את שיטת התמחור הדיפרנציאלית - שמשקללת, למשל בביטוח רכב, את נתוני הרכב והנהג לכדי הצעת מחיר וכך אפשרו התייחסות ותמחור פרטני לכל נהג.

מהלך זה הוביל לירידה במחירי הפרמיות, ובעקבות זאת נגסו החברות הישירות נתח משמעותי מהשוק. אחוז המבוטחים בחברות אלה מתוך כלל לקוחות הביטוח בארץ עולה משנה לשנה. על הירידה בפועל במחירי הפוליסות מעידים גם נתוני משרד האוצר: בין השנים 2013 עד 2016 נרשמה צניחה מצטברת של 10.4% בפרמיית החובה הממוצעת המשולמת עבור ביטוח רכב , כך לפי דוח שפרסם משרד האוצר ביולי 2017. להתרחבות מגוון הביטוחים הנעשים ישירות מול חברות הביטוח יש חלק משמעותי בירידת מחיר דמי הביטוח.

כל ישראלי נחשף לפרסומות המשעשעות של החברות הישירות, אך לא רבים מודעים לתהודה שהן יצרו בקרב סוכני הביטוח שניסו, ללא הצלחה, למנוע את שידורן. אך מעבר להומור המשתקף מן הפרסומות מתחוללת תחרות גדולה על ליבו של הצרכן בשתי אסכולות שונות באופן מהותי - באילו פרמטרים מתבטאים ההבדלים העמוקים בין ההתנהלות מול סוכן לבין ההתנהלות ישירות מול חברת הביטוח?

סקר שוק: בשלב הראשוני ההבדל העיקרי בא לידי ביטוי בזמן, בנוחות ובטכנולוגיה

בשלב הבדיקות לקראת רכישת ביטוח יש יתרון משמעותי לנוחות שמספק התהליך הדיגיטלי בחברות הישירות, בפרט כשמדובר בביטוחים אלמנטריים כמו רכב, דירה ונסיעות לחו"ל. בביטוחים אלה החברות הישירות מאפשרות קבלת הצעה מקוונת (או טלפונית אם הלקוח מעדיף זאת), אותה פנייה דיגיטלית מתאפשרת בכל זמן ומכל מקום, אף שההצעה לא תמיד מתקבלת באופן מיידי. החברות הישירות מעמידות מידע רב אודות הפוליסות שלהן באתרי האינטרנט לנוחות המבוטחים והמבוטחים הפוטנציאליים, כך שסקר השוק מסתכם בפנייה מקוונת שנענית בהצעת מחיר כתובה. כדי לקבל הצעת מחיר מסוכני ביטוח לעומת זאת, בדרך כלל יש לנהל שיחה טלפונית במהלך שעות העבודה ולהסביר בעל פה את הצורך הביטוחי. לחלק מהסוכנים יש אתרי אינטרנט אך פעמים רבות הם לא מפורטים, אלא מספקים מידע כללי בלבד.

כשמדובר בביטוחי חיים, התהליך מורכב יותר ודורש התאמה מדויקת של הפוליסה לצורכי הלקוח ולרוב כרוך גם במילוי שאלון בריאותי לצורך קבלת ההצעה. לכן התהליך נעשה טלפונית גם מול החברות הישירות וגם מול סוכני הביטוח. כשמדובר בסוכן ביטוח שלא מכיר את הלקוח, ייתכן שהוא אף ייזום פגישה כדי לברר לעומק את הצרכים הייחודיים של המבוטח.

רוב הלקוחות כיום רוצים את הטוב ביותר במקסימום נוחות ומינימום זמן או התעסקות. כלומר הם מעוניינים לקבל הצעות מחיר מהירות וממוקדות, מבלי להתרוצץ בפגישות, לפקסס מסמכים ולבזבז זמן על שיחות טלפון ארוכות. אבל כאמור, מדובר בהעדפה אישית.

פן אחר של אותה התנהלות נוגע לתיעוד ושקיפות - לא פעם בהתנהלות מול סוכן הצעת המחיר ניתנת בעל-פה, בפגישה או בטלפון, או נכתבת על ידי הסוכן. בחלק מהמקרים ההצעה הכתובה מגיעה מחברת הביטוח, בתיווכו של הסוכן. לעיתים, במיוחד כשמדובר בהצעה מורכבת, ייתכנו אי-התאמות בחלק מהפרטים הקטנים שצוינו בשיחה עם הסוכן כתוצאה מאפקט "הטלפון השבור". מומלץ לעבור על ההצעה ביסודיות ולהשוות אותה להערות שרשמתם בעצמכם, אי-התאמה בפרטי הפוליסה עלולה ליצור תסכולים ואי נעימויות בהמשך.

במהלך התקשורת עם החברות הישירות, לעומת זאת, התכתובת נשמרת כך שניתן להדפיס או לשמור אותה דיגיטלית וכל השיחות מוקלטות. התקשורת הישירה, ללא גורם מתווך, מצמצמת את הסיכויים לאי הבנות ולהשמטת פרטים חשובים שצוינו בשיחה - כל פרטי ההצעה רשומים, מפורטים ומתועדים. כל זאת במטרה להקפיד על שקיפות מלאה ולהימנע מקצוות פתוחים.

השוואת מחירים/ צילום: / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השוואת מחירים: הפער הוא אחד האלמנטים המשמעותיים בהבדל בין סוכני ביטוח לחברה ישירה

סוכני הביטוח עובדים תמורת עמלות בתיקי ביטוח אלמנטריים או תמורת נתח מדמי הניהול בביטוחי חיים. למרות הירידה הניכרת בשיעור המבוטחים דרך סוכנים, מתברר כי סך העמלות שמשלמות חברות הביטוח לסוכנים ולסוכנויות רק הולך וגדל עם השנים. במסמך שפרסם משרד האוצר בספטמבר 2016 עולה כי בשנת 2013 שולמו עמלות בגובה של כ-6.8 מיליארד שקל מכספי המבוטחים לסוכני הביטוח; ב-2014 שולמו כבר כ-7.3 מיליארד שקל בעמלות לאותם הסוכנים ובשנת 2015 שילם ציבור המבוטחים לא פחות מ-7.8 מיליארד שקל בעמלות לסוכני הביטוח, עלייה של כמיליארד שקל בשנתיים בלבד.

החישוב המהיר לשאלה - מה יחס העמלות מתוך דמי הביטוח ששילם הציבור - הוא פשוט: העמלות ששולמו ב-2015 מהוות 14.82% מהפרמיות ששולמו, כלומר כ-15% מכספי הפקדות המבוטחים שולמו בחזרה לסוכנים. בחלק מחברות הביטוח אחוז העמלות המופרשות לסוכנים מתקרב גם ל-20% מהפרמיות ששולמו.

בשנים האחרונות עולה המודעות הציבורית לפערים הניכרים בגובה העמלות ודמי הניהול ובשקיפות ההצעות, מסיבה זו מעבר לחברות ביטוח ישירות הופך נפוץ יותר ויותר. חברות אלו מסוגלות להציע מחירים אטרקטיביים יותר, ואכן עושות זאת - הורדת המחיר מתאפשרת בזכות הוויתור על עמלות הסוכנים וצמצום דמי הניהול, אך גם בזכות ההתנהלות הדיגיטלית, שמייעלת את התהליך ומצמצמת את עלויות התפעול.

תהליך הרכישה: טלפונים ופגישות פרונטליות בשעות העבודה של הסוכן, או מנגד בכל זמן מכל מקום

לרוב, רכישה מסוכן של פוליסה פשוטה יחסית (אלמנטרית) כמו רכב או דירה, נעשית בשיחה טלפונית עימו או או עם עובדיו בשעות העבודה הסטנדרטיות שלהם. כשמדובר בביטוחים כמו פנסיה וחיים, הרכישה אף כרוכה בהתעסקות רבה יותר הכוללת ניירת, שיחות טלפון ופעמים רבות גם פגישות. בחברות הישירות, לעומת זאת, אפשר לרכוש באופן דיגיטלי מלא חלק מהפוליסות, כמו רכב ונסיעות לחו"ל. גם בשאר תחומי הביטוח התהליך, לפחות בחלקו, נעשה בצורה מקוונת, כך הלקוח יכול לפנות בשאלות אודותיו תוך כדי יומו ובלי שנאלץ לפנות חלון זמן ייעודי להמתנה ולשיחה עם נציג או לקביעת פגישה. בנוסף, כל התהליך מתועד ונשמר בצורה נוחה ונגישה למבוטח.

שירות לקוחות: העולם המקוון מעלה את רף ציפיות הלקוח לזמינות, "שעות הפעילות" הן מושג ארכאי

הלקוחות בעידן הנוכחי מצפים למענה מיידי ויעיל. הפנייה לחברות הישירות נעשית דרך הערוצים הדיגיטליים השונים בכל שעות היממה - אפשר לנהל את הפוליסה אונליין, להתעדכן ולעקוב אחרי פרטי הפוליסה דרך האתר, וגם להסתייע במוקד הטלפוני. לקוחות של סוכנות ביטוח הנזקקים לשירות כלשהו, בין אם זה עדכון הפוליסה, קבלת מידע, הסבר על חיוב לא ברור או מענה לפתרון בעיות - נאלצים להסתפק בשעות הפעילות הסטנדרטיות.

ובכל זאת, ישנם מבוטחים המעדיפים להיעזר בסוכני הביטוח כדי לקבל "יחס אישי", בנקודה זו חשוב להבין שלרוב, בעת פנייה אליו, הסוכן ייצור קשר עם חברת הביטוח, ימתין לתגובתה, יעדכן את הלקוח, אולי ישוב לחברה וחוזר חלילה. בימים בהם צרכני העולם הדיגיטלי מצפים לערוץ תקשורת ישיר מול הספקים שלהם, רובם ימצאו תהליך זה מסורבל וגוזל זמן.

מקרה ביטוח: זמינות מיידית עשויה לעשות את ההבדל בתביעה שלכם

ברגע האמת, במקרה של הפעלת הביטוח, לקוחות של סוכן בונים, כאמור, על היחס האישי שלו וחוששים "ללכת לאיבוד" מול חברת ביטוח ישירה גדולה.

אולם החברות הישירות מאפשרות פתיחה מיידית מקוונת של תיק, בכל שעה ומכל מקום. חלק מהן גם מפעילות מוקד חירום שפועל 24/7. המערכת הממוחשבת מאפשרת מעקב אונליין אחרי התקדמות הטיפול, כך שהמבוטח יכול לוודא שכל המסמכים הוגשו ושלא חסר דבר להשלמת הטיפול.

בשורה התחתונה, חברות הביטוח הישירות הכניסו את שוק הביטוח לתחרות בריאה, מצב שתמיד מועיל ללקוח, ושינו את פני ענף הביטוח הישראלי במובנים רבים - הן הורידו את רף המחירים בזכות צמצום עלויות התפעול ו-ויתור על עמלת הסוכנים. בנוסף הן עשו מה שנחשב כמעט מהפך, ברמת השירות וחוויית הלקוח, והתאימו את ממשקי העבודה מול מבוטחיהן לעידן הדיגיטלי. ישנם הבדלים רבים ועמוקים בין התנהלות מול סוכן ביטוח להתנהלות מול חברה ישירה. כדאי לכל לקוח לבחון את ההעדפות האישיות שלו ואת המחיר והזמן שהוא מוכן להשקיע ולבחור בהתאם את דרך ההתנהלות המתאימה לו ביותר.

עוד כתבות

ליז טראס מתפטרת מראשות ממשלת בריטניה / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

ראש ממשלת בריטניה לשעבר: "הניסוי של עצמאות הבנקים המרכזיים נכשל"

45 יום בלבד כיהנה ליז טראס כראש ממשלת בריטניה, אך היא מתעקשת שלא מדובר בכישלון ● בראיון מיוחד לגלובס היא מתארת כיצד התנגדות הממסד הכלכלי ותגובת השווקים לתקציב שהובילה הביאו להדחתה ● היא תוקפת את הבנק המרכזי, מתייצבת מאחורי ישראל והמבצע באיראן, ויש לה גם אזהרה: "אם לא נשמור על ערכי המערב, נגיע לנקודת אל־חזור"

מאפים וסלטים ב–Benno / צילום: אורנה בן חיים

היקב עם המיתוג המוזר שמוכר 10,000 בקבוקים בשנה

יקב בוטיק עם בלנד ייחודי, סדנת קרמיקה משעשעת, הרצאה בשפת הסימנים ותפריט עם נגיעות מקורדון בלו ● מצאנו חמלה לנפש ביישובים סביב נתב"ג ● חגית אברון תופרת יום

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

קרן פימי ממשיכה למכור מניות בטחוניות: הציפה רווחים של כ-2 מיליארד שקל מתחילת השנה

הקרן, שמוביל ישי דוידי, מכרה אמש מניות עשות אשקלון ברבע מיליארד שקל - בהמשך למימושים בפי.סי.בי, אורביט ותאת

שמואל דונרשטיין / צילום: אייל טואג

אחרי תשע שנים, פועלים אקוויטי נפרד מהחזקותיו ברב בריח: מיהם המוסדיים שרכשו?

בית ההשקעות מור ולצידו סדרה של קרנות גידור רכשו מניות רב בריח בסכום של 55 מיליון שקלים ● המכירה התבצעה בדיסקאונט של כ-10% ממחיר השוק, אך עדיין גבוה ב-57% ביחס לשער מניית רב בריח מלפני כשנה

פופקורן. ליאור פרנקל בשיחה עם אור רז / צילום: לירון ויסמן

רוצים לקדם את האינטרסים שלכם במקום העבודה? הטיפ שאסור לכם לדלג עליו

הפודקאסט הפופולרי פופקורן מגיע לגלובס במדור חדש על עולם העבודה • "אתם לא מבינים כמה בכירים עובדים בפוליטיקה ארגונית", אומר אור רז, מנכ"ל ובעלים של קבוצת לדעת, מלווה ומפתח מנהלים בחברות הייטק ופיננסים • בשיחה עם ליאור פרנקל הוא מסביר איך תצליחו להעביר את הקולגות שלכם צד בשולחן הדיונים ● פופקורן

אנה וינטור בשבוע האופנה בפריז. תובענית / צילום: Reuters, Benoit Tessier

על המלכה הבלתי מעורערת של עולם האופנה שפרשה השבוע מווג

אחרי יותר משלושה עשורים הכוהנת הגדולה של עולם האופנה פורשת מעריכת ווג ● אבל לא צריך להספיד כל כך מהר את האישה שעל פיה יישק דבר, אנה וינטור מקבלת קידום ותמשיך להיות האורים והתומים של המסלול ● עכשיו נותרת השאלה מי יצליח להכנס לנעלי המנולו שלה?

טלי גוטליב, מהרן פרוזנפר / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, תמר מצפי

סמוטריץ' רוצה מישהו מבחוץ לאגף התקציבים. איך יגיבו העובדים?

סמוטריץ' רוצה מישהו מבחוץ לאגף התקציבים ● הדיון בבג"ץ שלא היה אמור להתקיים ● ומחיר ההתחייבויות שמשרד החינוך שכח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

ארבעה סוגי ירקות מכילים ניקוטין. באיזה מהם הכמות הגדולה ביותר?

מה מקור המילה ונדליזם, איך נקרא המטבע בגמביה ובאיזו קבוצת NBA ישחקו הישראלים בן שרף ודני וולף? ● הטריוויה השבועית

התחדשות עירונית בת''א. התחום תופס יותר משליש מהתחלות הבנייה / צילום: דיויד לוין

אופטימיות על סטרואידים: 13 חברות נדל"ן חדשות הגיעו לבורסה מאז ינואר

13 חברות נדל"ן הצטרפו לבורסת תל אביב במחצית הראשונה של השנה, חלקן אפילו לא מסרו פרויקט עדיין ● במקום שהריבית הגבוהה תנקה את השוק, רק צצים עוד ועוד יזמים - וההוצאות שלהם דווקא גדלות

סא''ל איתי זמיר / צילום: פיקוד העורף

הקצין ששלח לנו התרעות של פיקוד העורף: "יש הבדל בין רקטה מעזה לבין מה שמגיע מאיראן"

עשרות אלפי התרעות שוגרו לציבור במהלך 12 ימי הלחימה מול איראן, בעוד מוקד פיקוד העורף טיפל בכמיליון פניות אזרחים ● ההתמודדות, אומר סא"ל איתי זמיר, שאמון על מערך ההתרעה, הייתה מוצלחת - אך "אי אפשר לנוח על זרי הדפנה" ● לאן נעלמה ההנחיה המקדימה, אילו לקחים הופקו מהמערכה - ומה מתוכנן לעשור הבא

ספגטי ארבייטה / צילום: בנצי ארבל

בלי פוזה ובמחיר משתלם: מסעדה איטלקית תל אביבית ששווה ביקור

ב"טברנה רומאנה" אף אחד לא בא להמציא את הגלגל, רק להציע אוכל טעים ומספק שלפעמים אף עולה על הציפיות ● המחירים הם חלק מהפאן

דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב / צילום: ap, Evan Vucci

נעילה אדומה באירופה; טראמפ: מדינות יתחילו לשלם מכסים ב-1 באוגוסט

טראמפ הודיע כי 10 עד 12 מדינות יקבלו הודעה היום בנוגע לשיעור המכס שיוטל עליהן, וכי מכסים בטווח שנע בין 10% ל-70% ייכנסו לתוקף בתחילת אוגוסט ● דאקס מאבד 0.7%, קאק נסוג ב-0.9% והפוטסי נחלש ב-0.2% ● הביטקוין ירד ביממה האחרונה ב-0.6%, וכעת ערכו של מטבע אחד עומד על כ-108,870 דולר ● היום יום העצמאות בארה"ב - לא יערך מסחר בוול סטריט

לידיעת המתווכים / איור: Shutterstock

לידיעת המתווכים: חובת הדיווח החדשה שבדרך

הצעת חוק חדשה שהפיץ משרד המשפטים תחייב מתווכי מקרקעין לזהות את הלקוחות, לדווח ולנהל רישומים בכל העברת כספים ● לחוק יהיו כמה השלכות משמעותיות, בהן הפחתת היכולת לבצע עסקאות פיקטיביות או להסוות את זהות הנהנים האמיתיים בעסקאות נדל"ן

הדמיית מגדל הספירלה של קבוצת עזריאלי בתל אביב / צילום: KPF

עסקת ענק: משרד עורכי הדין שעובר למגדל הספירלה של עזריאלי

משרד עורכי הדין נשיץ, ברנדס, אמיר, ישכור 11,000 מ"ר במגדל הספירלה של עזריאלי ● על פי הערכות בשוק, המחיר לרמת מעטפת עומד על כ-130 שקל למ"ר, כך שהמשרד ישלם כ-17 מיליון שקל בשנה ● וגם: הריבית עוד לא ירדה - אבל היזמים מתנפלים על המכרזים: יותר מ־130 הצעות לארבעה מגרשים בת"א וביבנה ● חדשות השבוע בנדל"ן

צ'רצ'יל מסמן V. ביום הניצחון על גרמניה הנאצית / צילום: Reuters, IMAGO/piemags via Reuters

לסיים מלחמה: עצתו הפיקטיבית של צ'רצ'יל לנתניהו

אבי הכישלון הגדול של המלחמה הקודמת הוביל את הבריטים אל חוף מבטחים, וזכה בסליחה ובהערצה. הוא הבין כי אנחת הרווחה חשובה יותר מתרועת הניצחון

ג'אקו 7 / צילום: יח''צ

מהפך: זה הרכב הנמכר ביותר בישראל מתחילת השנה

הדגם הנמכר ביותר ביותר במחצית החולפת היה הקרוס־אובר ג'אקו 7 עם מנועי בנזין ופלאג־אין, כאשר הדגמים הנמכרים ביותר אחריו היו שייכים למותגים יונדאי וטויוטה ● X7, הקרוס־אובר פרימיום החדש של זיקר, נחת בישראל ● ובמדיה האיראנית מדווחים כי ישראל תקפה מפעל רכב באיראן, במהלך מבצע "עם כלביא" ● השבוע בענף הרכב

הפגנה לשחרור החטופים בדרך בגין בירושלים / צילום: יעל גדות

בכיר ישראלי - התקבלה ההחלטה על יציאת משלחת לקטאר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה הערב (שבת) על יציאת משלחת ישראלית לקטאר • טראמפ: "חמאס הגיב ברוח חיובית, אולי תהיה עסקה עד השבוע הבא" ● לראשונה: שני עובדי סיוע אמריקנים נפצעו בפיגוע של חמאס בעזה ●  50 חטופים - 638 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים 

השבוע בעולם / צילום: רויטרס - PA Images

האם ארה"ב נוטשת את אוקראינה והאם חייזרים מתקרבים על גבו של אסטרואיד

אוקראינה חוששת שהפעם ארה"ב מתכוונת ברצינות לנטוש אותה ● פצצת המכסים מתקתקת - וטראמפ עושה עסקים עם קומוניסטים מכובדים מאוד ● שרת האוצר הבריטית מוחה דמעות ● ביבשת אמריקה הבוחרים מחפשים שמאל קיצוני ● עצם בין כוכבי סר לביקור ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שטפון בטקסס / צילום: ap, Eric Gay

יותר מ-20 הרוגים בשיטפונות בטקסס, עשרות ילדות נעדרות

כ-20 ילדות ממחנה קיץ על גדות נהר הגוואדלופה נעדרות בשל הצפה של הנהר • הרשויות במדינה ציינו כי "אנחנו לא יודעים מתי הגשם ייפסק" • מושל טקסס פרסם סרטון של חילוץ באמצעות מסוק: "מחלצים מסביב לשעון"

קובי זריהן בשיחה עם עו''ד רונית סיטון זלקינד / צילום: שיר הלוי

הממונה על הגנת הצרכן: "יש לי רק 8 מפקחים על 650 אלף עסקים"

קובי זריהן הסביר באירוע של משרד עוה"ד פירון מדוע הרשות לא פרסמה הקלות לקמעונאיות המזון במהלך המערכה נגד איראן ● יאיר אבידן, המפקח על הבנקים לשעבר, וד"ר שלומית וגמן-רטנר, ראש רשות איסור הלבנת הון ומימון טרור לשעבר, מצטרפים למרכז הפינטק הישראלי ● אירועים ומינויים