גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל זקוקה נואשות לפתרונות מתקדמים של תחבורה שיתופית

הפתרון האפקטיבי הוא "אגרת גודש" - ובמקביל הגדלה משמעותית של ניצולת כלי הרכב על הכבישים באמצעות תחבורה שיתופית ■ פרשנות

המאבק של חברת אובר בישראל הוא רק חלק מהמאבקים שבשנים האחרונות הם מנת חלקה של אובר, ושל מתחרותיה בשוק התחבורה השיתופית, במקומות רבים בעולם. הדברים מזכירים קצת את המהפכה התעשייתית: הטכנולוגיה של העולם החדש מאיימת על כוח העבודה המסורתי של העולם הישן, והעולם הישן מנסה להחזיר מלחמה. בעיקרון, השירות הגדול של אובר ומתחרותיה הוא הגדלה משמעותית של ניצולת כלי הרכב הקיימים על כבישים.

הפתרון הזה עושה שימוש בטכנולוגיות תקשורת מתקדמות - אפליקציות מבוססות מיקום, תקשורת נתונים ומערכות אינטליגנטיות לחיזוי עומסים - כדי לקשר בין נהגים לנוסעים בזמן אמת, 24 שעות ביממה. במקביל, החברות הללו מאפשרות לנהגים "מזדמנים" - כלומר כאלה, שממילא נמצאים על הכביש ובבעלותם רכב - לאסוף ולהסיע נוסעים מזדמנים, או לקבוצות אקראיות של נוסעים לחבור זה לזה ולחלק ביניהם את עלויות הנסיעה לאותו יעד.

הפתרון הזה זוכה להצלחה מסחרית מסחררת בערים הגדולות בעולם, ולרוב גם זוכה לעידוד של הרגולטור במדינות רבות, שרואה בו אלטרנטיבה תחבורתית "ירוקה", שתורמת להפחתת הגודש בכבישים וזיהום האוויר בערים. אמנם כמו כל שינוי מהפכני הוא מלווה גם בחריקות ובקשיי הסתגלות, ולראיה, "אופרת הסבון" הניהולית שעוברת אובר בשנים האחרונות. אבל הפתרון העקרוני כה מצליח עד שאפילו יצרני הרכב, שצופים קדימה לעשור הבא, כבר לא רואים בו איום אלא התפתחות עסקית-חברתית בלתי נמנעת, שבסופו של דבר תשפיע גם על ההחלטות של עשרות ומאות מיליוני לקוחות, לגבי רכישת הרכב החדש.

לפיכך, ביחס לאובר ולתחבורה השיתופית בכלל, רוב יצרני הרכב הגדולים נוקטים כיום שיטה של "אם אינך יכול להילחם בהם - הצטרף אליהם". ענקים כמו דיימלר, פולקסווגן, פורד, טויוטה, ג'נרל-מוטורס ורבים אחרים, מבצעים כיום מחקר-ופיתוח מואץ, כולל ניסויי שטח, מציאת פתרונותלתחבורה שיתופית, ובמקביל הם מבצעים השקעות מהותיות בשחקניות העצמאיות שקיימות בפלח, ובהן אובר, GETT, LYFT ואחרות.

ישראל, אולי יותר ממדינות רבות בעולם, זקוקה כיום כמעט נואשות לפתרונות מתקדמים של תחבורה שיתופיתבנוסח אובר ושות'. גודש התנועה סביב מרכזי הערים הגדולות בישראל גובל כיום בכשל תחבורתי מאסיבי. המיסוי הכבד על רכב (82%) ודלק (65%) איבד את האפקטיביות, ולא מונע מהצפיפות התחבורתית להתרחב בקצב של כ-10,000 כלי רכב חדשים מדי חודש.

כל פתרונות התשתית והסעת ההמונים, שבהם מושקעים עשרות מיליארדי דולרים, רחוקים מדי בעתיד, לא מצליחים להדביק את קצב עליית הצפיפות בכבישים, וממילא מתעלמים בשיטת בת-יענה מהעובדה שהתחבורה הציבורית בישראל מנוטרלת בסופי-שבוע ולא מספקת פתרון ראוי. לפיכך - ובזה מודים גם הרבה מאוד חוקרים וגורמים בכירים בשירות הציבורי - הפתרון האפקטיבי הוא "אגרת גודש", ובמקביל הגדלה משמעותית של ניצולת כלי הרכב על הכבישים באמצעות תחבורה שיתופית.

מול כל אלה עומד כחומה בצורה משרד התחבורה, שגם מונע באפקטיביות תחבורה בסופי-שבוע, גם מנטרל באיבו כל ניסיון להטיל אגרת גודש, וגם פועל במרץ בלתי נדלה לדחוק החוצה את העולם החדש, ולהגן על "העולם הישן" של נהגי המוניות בעלי הכוח הפוליטי, ועל הסחר ב"מספרים ירוקים", שכבר מזמן הפך לענף כלכלי שבינו לבין תחבורה ציבורית יעילה אין מאום.

ולנו נותר לסיים בציטטה מתוך דבריה של הממונה על ההגבלים העסקיים למשרד התחבורה, שנאמרו כבר לפני יותר משנה: "אסור שאינטרסים של בעלי המוניות ימנעו או יעכבו את שינוי מדיניות הרגולציה הקיימת, לצורך פתיחה של ענף התחבורה לתחרות חופשית, ולהטמעה של טכנולוגיות מודרניות אשר מביאות איתן בבירור רווחה משקית גדולה".

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה ואסיה; בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד ליבת ה-PCE

דאקס מתחזק ב-0.4%, פוטסי מוסיף 0.7% וקאק עולה ב-0.3% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?