גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראמפ תוקף את CNN הבינלאומית; הרשת משיבה מלחמה

הנשיא: "בארה"ב פוקס ניוז הרבה יותר חשובה, אבל בחו"ל CNN הבינ"ל היא עדיין מקור חשוב של פייק ניוז ומציגה את האומה שלנו לעולם בצורה קלוקלת" ■ וולף בליצר: "לעולם לא נתכופף או נישבר; גם המבקרים הקולניים ביותר לא ישתיקו את העובדות" ■ התקפה מתואמת עם פוטין?

דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס
דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס

רשת החדשות CNN היא מטרה חביבה על נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. הוא מותח עליה ביקורת בכל הזדמנות, מנסה להשפיל את כתביה ורומס את המוניטין שלה. טראמפ אוהב לבעוט בה אפילו יותר מאשר בערוץ החדשות הליברלי MSNBC ו"ניו-יורק טיימס" ה"כושל".

במקרה הטוב ביותר, הוא כורך את CNN בחבילה אחת עם רשתות הטלוויזיה הגדולות, שאף הן מוקצות מחמת מיאוס בעיניו. למשל, בציוץ שלשום (ב') הוא כתב: "אנו צריכים לערוך תחרות מי מהרשתות, וכן CNN, אבל לא כולל פוקס ניוז, היא כלי התקשורת הכי פחות ישר, הכי מושחת ו/או הכי מעוות את הסיקור של הנשיא החביב עליכם (אני). כולן גרועות. הזוכה יקבל את גביע הפייק ניוז!"

ב-CNN כבר התרגלו לטפטוף ההשמצות השוטף, כפי שאמר שלשום מגיש מהדורת החדשות המרכזית של CNN בשעות הערב, אנדרסון קופר: "למען האמת, אנו, ב-CNN למדנו לצפות להתקפות האלה".

אבל בשבת הסיט טראמפ את כוונת תותח ציוציו מהמותג הכללי CNN למותג הגלובלי של הרשת, CNN International, הזרוע הבינלאומית שלה, שיחד עם BBC היא מקור המידע העיקרי לפלחי אוכלוסייה נרחבים בעולם כולו.

ב-25 בנובמבר הוא צייץ: "פוקס ניוז הרבה (הדגשה במקור) יותר חשובה בארה"ב מאשר CNN, אבל מחוץ לארה"ב, CNN העולמית היא עדיין מקור עיקרי של חדשות (כוזבות), והיא מציגה את האומה שלנו בצורה קלוקלת ביותר. העולם אינו מקבל את התמונה האמיתית מ-CNN העולמית".

העיתוי מעורר תמיהה. מדוע בחר טראמפ לתקוף את CNN העולמית דווקא עתה? אנליסטים ציינו מיד כי הציוץ שלו יצא לדרך באותו יום שבו נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, חתם על חוק שמחייב כתבים של אמצעי תקשורת זרים ברוסיה להירשם כ"סוכנים זרים".

"מדוע עושה זאת טראמפ בדיוק ביום שבו מכביד פוטין עולו על התקשורת הזרה ברוסיה?", שאל אנדרו ביטי, כתב AFP בבית הלבן. קארון דרמיג'יאן, כתב "וושינגטון פוסט", ציין כי הציוץ של טראמפ יסייע באופן יעיל למדי לרוסיה לממש את תוכניתה לסתום את הפה לאמצעי תקשורת מסוימים.

דייוויד פרום, פרשן נאו-קונסרבטיבי, שהיה כותב נאומים בממשל ג'ורג' בוש הבן, כתב ב"אטלנטיק", בתגובה על הציוץ של נשיא ארה"ב נגד CNN העולמית: "אלה מילים מבשרות רעות. בתוך ארה"ב, הדיווחים של CNN נהנים מהגנת התיקון הראשון לחוקה ומהגנת בתי המשפט. מחוץ לארה"ב, עיתונאים שקשורים לאמצעי תקשורת אמריקאים תלויים בסופו של דבר בהגנה של הממשל האמריקאי. הציוץ של טראמפ הוא התקפה ישירה על חירותם - ואפילו על ביטחונם - של אותם כתבים גלובליים".

"טראמפ מזמין משטרים פורעי חוק וגורמים קלוקלים אחרים ברחבי תבל להטריד כתבים של CNN ואולי לפגוע בהם בצורה קשה יותר", מוסיף פרום.

הציוץ של טראמפ גם עורר את חמתן של שתי דמויות מרכזיות לשעבר במערכת המודיעין האמריקאית. ג'ון מקלאפלין, לשעבר הראש בפועל של CIA, צייץ בסוף השבוע: "בין אם אתה מעדיף את CNN, ובין אם אתה מעדיף את פוקס ניוז, והציוץ של טראמפ לא מרגיז אותך, ייתכן שנעשית קהה-חושים ושוב אינך מסוגל לחוש כעס. מפחיד אם זו הנורמליות החדשה".

ומייקל היידן, לשעבר ראש הסוכנות לביטחון (NSA) ו-CIA, צייץ: "אם זה מי שאנחנו... אז בזבזתי 40 שנה מחיי. עד עתה לא הייתי יכול להעלות על דעתי שנשיא ארה"ב יהיה מסוגל לצאת בהתקפה שערורייתית כזו על האמת, על העיתונות החופשית או על התיקון הראשון לחוקה".

ג'יימס קומי, ראש ה-FBI לשעבר, שטראמפ הדיחו ממשרתו, הגיב על ציוץ הנשיא במשפט שנלקח ממכתב של תומס ג'פרסון, הנשיא השלישי של ארה"ב, ב-1786: "החירות שלנו תלויה בחירות העיתונות, ואי-אפשר להגביל את החירות הזו בלי לאבד אותה כליל".

אך אולי ההתפתחות המעניינת ביותר היא ש-CNN קיבלה החלטה - כתאגיד - להשיב מלחמה שערה לנשיא ארה"ב. בדרך-כלל אמצעי תקשורת אמריקאים מגיבים בשתיקה על התקפות של גורמי ממשל, לרבות הנשיא הנוכחי, בטענה כי הם אינם צד בעימות, אלא רק כלי דיווח. הציוץ של טראמפ הצליח להרגיז את ההנהלה - ועיתונאים רבים - עד כדי כך שהוחלט לנטוש את מדיניות ההבלגה כאשר מדובר בהתקפות של טראמפ.

וכך, במה שנראה כמתקפת תגובות מתואמת של CNN, ירתה מחלקת יחסי הציבור של הרשת את היריה הראשונה לעבר טראמפ: "התפקיד שלנו ב-CNN אינו לייצג את ארה"ב בעולם. זה התפקיד שלך. תפקידנו הוא לדווח על החדשות". אחריה יצאו להתקפה כמה מהכוכבים הנודעים ביותר של CNN.

וולף בליצר, אולי השדר הידוע ביותר של הרשת, פתח את שעת השידור שלו ביום שני בקליפ בן 5 דקות שהראה כתבי חוץ של CNN בפעולה באזורי קרבות באפגניסטאן, סוריה, ניג'ר, לוב והפיליפינים. "המרדף הנחוש אחר האמת - והתנגדות מוחלטת לכל התקפה עליה - הם עקרונות מקודשים בעינינו, ותמיד הם יהיו כך", הוא אמר. "לא חשוב כמה עלבונות יוטחו בנו, לכמה התקפות בוטות על העיתונות ועל חירות העיתונות נהיה עדים, המרדף אחר האמת יימשך ואנו לעולם לא נתכופף או נישבר. גם המבקרים הקולניים ביותר אינם יכולים להשתיק את העובדות".

בליצר הוסיף: "CNN ו-CNN העולמית אינן מקבלות חסות של מדינה כלשהי, של עריץ כלשהו או של ארגון פוליטי כלשהו; למרות ההתקפות המתמידות שיוצאות מהנשיא, אנו דבקים במשימה שלנו, ללא כל סטיה, חופשיים ועצמאיים כפי שהעיתונות צריכה להיות".

פיטר וודמן, כתב בינלאומי ותיק ברשת, שהרבה לדווח מישראל ומהשטחים, הציג בחשבון הטוויטר שלו תצלום של ראשו זב-דם לאחר שנפגע מכדור גומי כאשר דיווח על התנגשויות בין חיילי צה"ל ופלסטינים בקיץ 2014. הוא סיפר כי ב-2000 הוא אושפז לאחר שנורה פעמיים בגבו כאשר דיווח מרצועת עזה. כעבור 5 שנים, כאשר דיווח שוב מהרצועה, עצר אותו אדם חמוש שחטף את מפיק הצוות שלו.

"זו עבודה מסוכנת מאוד", אמר וודמן. "אני לא עושה זאת למען הכסף. אני עושה זאת מפני שאני מאמין שזו עבודה חדשה. הייתי מבקש מהנשיא שיבין עד כמה מסוכן התפקיד הזה".

הוא סיפר כי שירת במדינות במזה"ת שגילו עוינות לעיתונאים אמריקאים, אך משטרים אלה הססו האם לנהוג במלוא החומרה בכתבים מארה"ב אלה מתוך ידיעה שוושינגטון ניצבת מאחוריהם. הם ידעו שנשיא ארה"ב תומך במדיה האמריקאית.

"עתה נראה כי תמיכה של הנשיא תלויה בדבר", הוסיף וודמן. "אם הדיווחים שלי אינם נושאים חן בעיני נשיא ארה"ב, אז הוא לא מוכן לדאוג לביטחוני... וזה מדאיג אותי".

הכתבת הבינלאומית כריסטיאן אמאנפור כתבה שהציוץ של טראמפ מדהים לא רק מפני שהוא חושף את הלך רוחו, אלא מפני שהוא נותן אור ירוק למשטרים עריצים ברחבי עולם לסמן מטרה על כתבי CNN ועיתונאים אחרים. "בלי הקרבנות והשירות של העיתונאים, כל מה שיישאר הוא תעמולה ושקרים. שקרים מחורבנים".

"לו טראמפ היה מודע לעובדות, הוא מעולם לא היה שולח את הציוץ ההוא (על CNN העולמית)", כתבה אמאנפור בציוץ אחר. "הנה, זהו התמונה של הצלמת המנוחה שלי, מרגרט מות, שספגה כדור בפנים כאשר חשפה את העובדות על המתרחש בבוסניה". 

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר