גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לעורר את הגולש שבתוכי; כי חייבים לעשות סקי באירופה

הניסיון שלי כלל בעיקר גלישה צנועה בחרמון, אבל לשיטתי, די היה בכך כדי להתמודד עם כל פסגה בתבל ■ מה כבר יכול להיות? שלג הוא שלג, ומורד הוא מורד

חופשת סקי/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חופשת סקי/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

"חייבים לעשות סקי. זו אחלה הזדמנות".

בתחילה נראה היה שהמשפט האגבי הזה, שהופרח כלאחר יד אל חלל המכונית השכורה הקטנה, אינו מותיר רושם מיוחד בקרב הנוכחים השותקים. אולם אט-אט חלחלו המילים פנימה, לבשו משמעות והתגבשו לכדי רעיון, שעד מהרה צמח והפך לתחושת שליחות של ממש.

היינו בעיצומו של טיול באירופה, טיול למס"ם (ללא מטרת סקי מוצהרת), שהתמקד בנופים, בערים ובעיקר באכילה ושתייה. אבל המישורים המושלגים בגרמניה, שהלכו והתגבהו ככל שהעמקנו לשווייץ, עוררו את הגולש שבתוכנו. בכל הנוגע לספורט החורפי הזה, איש מאיתנו לא הרחיק מעודו אל מעבר לחרמון, כך שלא הכרנו אתרי סקי בניכר, ורק ידענו במעורפל שאי-שם באזור צריכים להימצא אותם הרים המכונים "אלפים".

לאחר התייעצות עם מקומיים ועם המפה, עשינו את דרכנו אל עמק סאס, השוכן בדרומה של שווייץ, ואל אחת האטרקציות המפורסמות בו (כך נודע לנו בדיעבד), עיירת הסקי סאס-פה (Saas-Fee). העיירה עצמה שוכנת בגובה של לא פחות מ-1,800 מטרים מעל פני הים - עוד לפני שמתחילים כמובן להגביה אל מסלולי הגלישה.

הניסיון שלי כלל שניים-שלושה שיעורי סקי בחרמון בילדותי, ועוד כמה ביקורים כמבוגר, שבהם ירדתי בצורה כזו או אחרת במדרונות. אבל לשיטתי, די היה בכך כדי להתמודד עם כל פסגה שמזמנת לי התבל. מה כבר יכול להיות? שלג הוא שלג ומורד הוא מורד. במיוחד הילכה עליי קסם המחשבה על "המסלולים השחורים", אותם שבילים צרים ותלולים שמתאפיינים בתנאי גלישה מאתגרים במיוחד. למה לא לנסות?

המפגש עם בסיס היציאה למסלולים היכה אותנו בהלם תרבות. היה זה טרמינל ענק ואינסופי של שלל אמצעי תחבורה, שיוצאים משם לכל עבר ולכל גובה - כיסאות רכבל גדולים וקטנים, לזוגות וליחידים, פתוחים ומקורים, גונדולות למיניהן וקרונות רכבל ל-20 איש ויותר. המקום הזכיר תחנת רכבת מרכזית באחת הערים הגדולות בעולם, שאליה מתנקזים כל קווי התחבורה הקיימים.

לבסוף עלינו באחד הקרונות לתחנת ביניים, הממוקמת בגובה צנוע של 3,000 מטרים. שם הצטמצמו אמצעי התחבורה והמעבר לכמה עשרות בלבד - לכל הכיוונים. כבר התחלתי משתרך אחרי חבריי למסע בדרך לאחד המדרונות, כשלפתע צדה עיני פתח של מנהרה באחד מהקירות המסותתים של ההר, שלתוכה נכנסים גולשים רבים, מגלשיהם על כתפיהם.

נכנסתי גם אני פנימה, ולאחר ראיון קצר עם אחד מהוותיקים, התברר שבתוך המנהרה עובר המטרו - רכבת תחתית שמובילה גולשים מנוסים יותר אל הפסגה, לרום של 4,000 מטר ויותר. מאז ומתמיד שאפתי לגבהים, אל הספרות העליונות, והרגשתי שאיני מוכן להתפשר. מי יודע מתי בפעם הבאה תיקרה על דרכי הזדמנות כזו?

הנסיעה במנהרה החשוכה ארכה זמן לא מועט. כנראה גם לכלי רכב ייעודי קשה לטפס בתלילות שכזו. לבסוף הגענו לתחנה העליונה, ומפתח המנהרה האפלה פרצתי היישר אל אור היום, ומיד הוכיתי סנוורים. אחרי שהעיניים התרגלו לאור, ראיתי שישנה שם ישורת קצרה, ומאחוריה משהו שנראה כמו כלום. אל תוך הכלום הזה מיהרו שותפיי למסע ברכבת להיעלם בזה אחר זה - כמו למינגים שצונחים מקצהו של צוק.

מסוקרן, התקדמתי בחשש-מה אל הקצה, עד שיכולתי להביט מעבר לו. התמלאתי חלחלה. היה שם מדרון פסיכי. הירידה הייתה תלולה כל-כך, עד שהזכירה יותר קיר טיפוס מאשר מסלול גלישה. הגולשים שירדו בה נעלמו מהעין תוך שניות ספורות, כשהם מכופפים את ברכיהם ומעוותים את גופם בזוויות חדות, כנראה כדי למנוע מעצמם לפתח מהירות שתגרום להם להפוך לאנרגיה טהורה. אם במסלולים שחורים חפצה נפשי - הנה כאן השתרעה לפניי נפילה חופשית כמעט של לובן, ששחורה ממנה אין.

ביררתי ומצאתי שהמטרו מאויש רק בכיוון אחד - למעלה. אחר כך הוא יורד ריק כדי לאסוף עוד גולשים. הדרך היחידה למטה, אפוא, היא בגלישה. אבל גלישה הייתה מה שעשו ספורטאי החורף המקצוענים שעלו איתי במטרו. אני אצטרך להוריד את עצמי בצורה זו או אחרת את כל אלפי המטרים.

ברגליים רועדות העברתי את המגלשיים אל מעבר לקצה הצוק, ולהרף עין גלשתי. אבל אחרי שבריר שנייה ועשרה מטרים נפלתי, ולמדתי במהירות שהבעיה העיקרית במדרון הזה היא שנבצר ממני לשבת עליו ללא ניע. הגוף פשוט ממשיך להחליק למטה - בישיבה, בשכיבה או בכל צורה אחרת. הוא פשוט היה תלול מדי, והגוף המשיך להתגלגל ולהיחבט. כדי לעצור את ההידרדרות המבישה הזו, היה צורך לנעוץ בכל הכוח את המגלשיים ואת המקלות בצורה אנכית בשלג, ופשוט להיאחז בהם כטובע בקש. אחר כך צריך לשחרר מעט, ומיד לצבור מהירות מסחררת - לעבור כברת דרך נוספת, ושוב להיאחז בציפורניים, כדי לא לצאת מכלל שליטה.

וכך ירדתי מטה, באינספור מחזורים של גלגולים וחבטות, והיצמדות נואשת למקלות, וחוזר חלילה. וכל אותו זמן המשיכו לחלוף על פניי גולשים - גולשים אמיתיים, לא ניצולים. כשחלפו על פניי בחליפותיהם הזוהרות ובציודם הנוצץ, העיפו מבט משתומם בפליט הרטוב והמסמורטט, הלבוש מכנסי ג'ינס ספוגי רטיבות ומעיל דובון. פה ושם גם נעצר מישהו וביקש לדעת שמא אני זקוק לעזרה. העליתי בכל כוחי חיוך בוטח על שפתיי, והודעתי שהכול בסדר.

כשירדתי מהרכבת בתחנה העליונה הייתה זו שעת צהריים מוקדמת. כעת, כשהגעתי בדי עמל - הלום חבטות וספוג מים וקרח - אל תחנת הביניים, כבר העריב היום, והשמש נטתה לשקוע. ירדתי עם אחרוני הגולשים - הפעם ברכבל - אל תחנת הבסיס, שם איתרתי ל בסוף את חבריי לטיול באחד מבתי הקפה, שקועים בשיחה ערה על עניינים שברומו של עולם. "או, הנה הוא", הפטיר אחד מהם. "הודענו במודיעין שנעלמת. הרגיעו אותנו, שאם לא תגיע עד הלילה, הם יעלו אופנוע שלג לחפש אותך. זה קורה לפעמים. וכמעט תמיד עם ישראלים".

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים