גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עונת הסקי בפתח: מה צריך לפני שעולים על המגלשיים

האם סקי זה כמו לרכוב על אופניים, או שצריך לרענן את יכולות הסקי אחרי קיץ ארוך וחם? האם גולש מתחיל ילמד טוב יותר אם יתרגל טכניקה "על יבש"? האם הכנה מוקדמת עוזרת למנוע פציעות? ואיך הכי כדאי להתכונן?

אתר סקי / צילום: רויטרס
אתר סקי / צילום: רויטרס

סימני החורף שבאוויר הם בשורה טובה לחובבי הסקי, לא רק אלה המדשדשים שכאן אלא גם ובעיקר אלה שמגיעים מאירופה, שם נפתחים אתרי הסקי בזה אחר זה, עם ירידת הטמפרטורות וצניחת השלגים. עבור לא מעט אנשים, ההכנות לעונת הסקי הבאה עלינו לטובה צוברות תאוצה ועולות לשלב הבא.

השאלה הגדולה עבור רבים היא אם בכלל צריך להתכונן לסקי, ואם כן, אז איך? ובהיבט הזה יש שתי גישות מנוגדות והפוכות. האחת טוענת שאין סיבה. שגולשים מתחילים מקבלים במהלך חופשת הסקי הדרכה וליווי צמודים מאפס, והמתקדמים שמגיעים עם ידע קדום, מרעננים אותו די מהר, כי השרירים זוכרים את הפעילות (בדיוק כפי שזוכרים איך לרכוב על אופניים) ולכן אין צורך בהכנה מוקדמת.

הגישה השנייה גורסת שאפשר להכין את הגוף - הן מבחינת סיבולת לב-ריאה והן מבחינת טכניקה, דבר שישפר את יכולות הגולש, וכשהוא יגיע לאתר הסקי, הוא ימקסם את יכולותיו ואת ההנאה המופקת מהגלישה, וזאת כשלעצמה סיבה מספיק טובה להכנה כלשהי. גם עניין ההכנה נע על הסקאלה שבין הכנה גופנית בסיסית לבין פעילות אינטנסיבית שמדמה סקי - דהיינו, סקימולטור.

כדי למנוע אי הבנות, אניח כאן את העובדה שאני לא עושה סקי. אף שגדלתי למרגלות החרמון, עם אחות שהלכה לחוג סקי והפכה בהמשך למדריכת סקי, הקור היה בעוכריי. אני לא סובלת קור, וכל החוויות שלי מהחרמון היו כרוכות בזיכרון של קור מקפיא עצמות ואצבעות שכמעט נשרו ממקומן. אולי בעקבות כך, החלטתי להתמקד בסוגי ספורט אקסטרימי אחרים, ובחרתי במודע שלא להתחיל עם סקי, כנראה גם בשל המורכבות שהוא דורש. לכן, המשימה להתנסות בסקימולטור הייתה מאתגרת, ואם להודות, לוותה בחשש-מה.

הירכיים עובדות שעות נוספות

בשטח נראה שהחששות היו מוגזמים. קיבלתי נעליים על-פי מידה, וכדי להגיע למשטח הגלישה, צעדתי במעין הליכה אסטרונאוטית ירחית ומתוך תחושה מצחיקה שכל רגל נושאת עליה משקל של עולם ומלואו. על המסלול המשופע התחברתי למגלשיים שהותאמו לי ואחזתי במוט הקבוע בתחתית המסלול בלי להרפות, כמקדם היסטריה.

שלא כמו גולש מהשורה זכיתי להדרכה של מנכ"ל הרשת, עצמון מלצר, שהפיג קצת מהמתח. מלצר התגלה כמורה וכמדריך מצוין, וכשהבין שזו התנסות נחשונית, זרם איתי יד ביד, והתקדמנו בקצב שלי, עקב בצד אגודל.

התחלנו בעמידה הבסיסית, למדתי מה להרפות ומה להדגיש, איך לעצור, איך לפנות ואיך לגלוש במתינות. המסלול עצמו משופע והבסיס הוא פרוות ניילון רטובה, שמדמה לא רע משטח של שלג. כשהמסלול נכנס לפעולה, הוא "נוסע" כלפי מעלה, ולכן אפשר לגלוש "מטה". המהירות נשלטת בידי המדריך, וזה חיוני, כי בנקודה מסוימת הרגשתי למשל שאני עפה, ומלצר פשוט עצר את התנועה ומנע התרסקות מביכה.

בנוסף, יש אפשרות לשנות את השיפוע לזווית שנעה בין 13 ל-24 מעלות ובכך לדמות מדרון תלול יותר או פחות. די מהר (הכול יחסי) הצלחתי להיפרד ממוט האחיזה, צוברת עוד ועוד ביטחון. בהתחלה נאחזת ביד של המדריך, ואחר כך בחבל.

האימון אורך שעה, והוא נחלק ליחידות של 10 דקות עבודה ו-10 דקות מנוחה, ולכן על כל מסלול (ויש שניים) מתאמנים שני זוגות - לסירוגין. למה צריך הפוגות? כי אין ברירה. כשלומדים תנועות מוטוריות חדשות, מפעילים שרירים חדשים לא מוכרים. לעיתים כאבו לי הברכיים, ובשלב של לימוד העצירה, הירכיים שלי עבדו שעות נוספות, כך שההפסקות הן הכרחיות.

יש כאלה שמתנגדים לשיטה הזו, בעיקר מטעמים צרכניים. ע', שהגיע למקום עם ילדו בן השש ולפני שנים אחדות ליווה כאן גם את הבן הבכור, טוען שההפסקות האלה אכן חשובות מאוד בשיעור הראשון, אבל כבר מהפעם השנייה הגוף התרגל, והילדים לא היו זקוקים להן עוד, אבל השיעור נפסק בכל זאת לטובת המתאמן השני, שאיתו חולקים את המסלול ואת המדריך.

"אתה משלם כל-כך הרבה כסף, וזה מוצג כשיעור פרטי של שעה, אבל בפועל זה רק חצי שעה", הוא מתלונן, "מה גם שמדיניות הביטולים קשוחה מאוד, ואם תנסה לבטל שיעור בהתראה של פחות מ-36 שעות מראש, תשלם גם אם לא הגעת".

בתגובה אומר מלצר: "הגלישה בסקימולטור יותר אינטנסיבית מאשר בשלג, ומתאמנים בעיקר על סיבובים ופניות. עושים 400-700 פניות באימון, שזה מה שעושים בשטח ביום סקי מלא, לכן גולשים בכל הרמות חייבים מנוחה. בנוסף, גם בשלג לא גולשים יותר מ-10-15 דקות רצוף, כי אחרי שגולשים למטה עולים שוב, וזו ההפסקה.

"לגבי מדיניות הביטולים - כל לקוח מקבל את המידע בכתב וחותם עליו. במקרים חריגים שבהם לקוח נאלץ לבטל פחות מ-36 שעות לפני שיעור, אנחנו מנסים 'להציל' את השיעור ויש לנו רשימת המתנה, אז ננסה להכניס מתאמן אחר. אם גם זה לא מצליח ובהנחה שלא מדובר בהתנהלות 'כרונית' אז אנחנו מאפשרים השלמה על בסיס מקום פנוי ואין אדם שניסה להשלים שיעור ולא הצליח.

עם זאת, מדגיש ע' שהביקורת היא ברמה הצרכנית בלבד, לא מבחינה מקצועית. "לקחתי את הילד לסימולטור לפני חופשת הסקי, משום שלא היה לו ניסיון בגלישה וידעתי שהקואורדינציה שלו לא כל-כך טובה. חששתי שיתקשה באתר הסקי בחו"ל. אבל בשטח לילד לא היה שום קושי, והוא השתלב ונהנה. אני מאמין שהתרגול המוקדם תרם לזה".

ליצור זיכרון שרירי

מלצר גורס שכדי לתרגל את הבסיס, צריך לחזור על התנועות 5,000-15,000 פעם, ורק אז יוצרים זיכרון שרירי כשהשאיפה היא שהגוף יפנים את התנועות ויעבוד על אוטומט. גם למי שיודע לא יזיק לתרגל. "זו שפה מוטורית, ולכן לא שוכחים את התנועות, אבל צריך לתחזק את השרירים ולפתוח מחדש את הקשר הבין-שרירי".

רמת הלמידה תלויה מן הסתם בגיל, בקואורדינציה, ביכולת השרירית, בניסיון ואפילו בפציעות, אם היו כאלה. בכל שיעור שכזה גומאים חמישה עד שבעה קילומטרים של גלישה - נתון מפתיע כשלעצמו - ומתרגלים 700-500 פניות.

קורס היסודות מקביל לשבוע הסקי הראשון שבו מתחילים מאפס, והיתרון הוא שיש מעין תנאי מעבדה מבוקרים והתייחסות אישית לכל גולש. מי שכבר גלש ומכיר את המאטריה, מוזמן להתנסות בקורס מתקדמים ולשפר טכניקה.

לשאלה אם ההכנה הזו באמת נדרשת, עונה מלצר: "כשמתאמנים ומכינים את הגוף, מורידים סיכון לפציעות, אבל גם מתקדמים ברמת הטכניקה. ככל שרמת המיומנות עולה, יכולים לגלוש מרחקים ארוכים יותר בפחות מאמץ". סקימולטור הוא כמובן לא הדרך היחידה (ראו להלן "הכן גופך לסקי"), והעיקר לבצע הכנה כלשהי, ומומלץ לא להשאיר אותה לשבוע האחרון.

גם ליריב אטיאש, מנהל ההדרכה באתר החרמון, יש עצות בנושא, אף שהוא דוגל יותר בגרסת ההכנה ה"רזה". גם הוא מסכים שסקי הוא ספורט שהשליטה בו מפעילה שרירים לא מוכרים מצד אחד, ומנגד גם מפעילה את כל חלקי הגוף, כמו בשחייה. הכנה בסיסית מסייעת לדבריו למנוע שרירים תפוסים, בעיקר לכאלה שלא עוסקים בספורט משנה לשנה, ואז משקיעים בבת אחת מאמץ גדול. כשהגוף לא עושה את התנועות באופן טבעי, השרירים מתאמצים יותר ונתפסים.

"בסקי, בניגוד להליכה, יש הרבה תנועות מצד לצד, לכן השרירים החיצוניים עובדים חזק יותר וגם בישבן יש מה לעשות (ראו "הכן גופך לסקי"). גולשים מנוסים שמכירים את התנועות משקיעים פחות כוח בפעולה עצמה, למתחילים זה יותר קשה והם משקיעים יותר כוח. אז חשוב להגיע מוכנים מבחינת כושר ולתרגל גמישות".

רשת סקימולטור מונה שלושה סניפים, ובהם גם חיפה ועמק חפר, והיא מציעה שיעורים פרטיים ושיעורים בזוגות. המחיר נע בין 142 שקל בקיץ ל-245 בשיא העונה. ניתן להתחיל מגיל 3. בכל סניף יש גם חנות ציוד. לפרטים: www.skimulator.co.il

אירועים

תחרות קפוץ וקפא. מדי שנה מקיימת חברת המשקאות רדבול תחרות קפיצה למי קרח בשם Jump & Freeze. התחרות מתקיימת ברחבי העולם, מניו זילנד ואסטוניה ועד לגיאורגיה ולבנון, לקראת סוף עונת הסקי, כשחלק מהשלגים מתחילים כבר להפשיר. כ-25 צוותים מתחרים בגלישה וקפיצה אל מי הפשרת השלגים, כשהם לבושים בשלל תחפושות מגוחכות ומצחיקות. רעיונות יצירתיים ויוצאי דופן מקבלים נקודות בונוס. המטרה היא לחגוג את סיום העונה, ולהזכיר לאנשים לא לקחת את הסקי יותר מדי ברצינות.

מירוץ חגי האורות. מירוץ מיוחד לציון חגי האורות, חנוכה וחג המולד, הנערך זו השנה השלישית בכפר הנוצרי הגלילי מעיליא, תוך שילוב בין פעילויות ספורט למטרות חברתיות ותרבותיות. המירוץ מהווה הזדמנות לחבר אנשים מכל המגזרים בפאזל האנושי החי בגליל המערבי - נוצרים, מוסלמים, דרוזים ויהודים, מכל הגילאים ומכל המינים - לריצה משותפת לציון החגים ולמען שכנות טובה וקירוב לבבות. 22.12, טל' 077-9975414 www.ozrothagalil.org.il

עוד כתבות

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בוול סטריט; ברודקום קופצת בכ-3%, מניות השבבים עולות

הנאסד"ק יורד בכ-0.2% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

רו''ח חן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

השינוי בתקנון לשכת רואי החשבון שמעורר סערה בקרב החברים

נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר, מבקש לבטל את ההגבלה הקיימת על מספר הקדנציות בהן מכהן נשיא לשכת רואי החשבון ● נכון להיום, על פי תקנון הלשכה, כהונת נשיא לשכת רואי החשבון מוגבלת לשתי קדנציות בלבד ● המתנגדים למהלך: "מה שנשיא לא עשה בשתי קדנציות הוא כבר לא יעשה. השלטון משחית"

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

מקרון לצד נשיא סין שי ג'ינפינג, בביקור בבייג'ינג השבוע / צילום: ap, Adek Berry

"ההלם הסיני": אירופה מתמודדת עם חזית חדשה

המכסים של טראמפ דחפו את סין להסיט סחורה מאמריקה לאירופה, שהפכה לאחד מיעדי היצוא העיקריים שלה ● התוצאה: לחץ הולך ומעמיק על התעשייה האירופית ● בזמן שפריז דורשת מכסים וברלין חוששת מפגיעה ביצוא, סין רושמת לראשונה עודף סחר של יותר מטריליון דולר

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

מושגים לאזרחות מיודעת. סקר כוח אדם / צילום: Shutterstock

אתה גר בדירה בבעלותך? כך השאלה הזאת משפיעה על כל המדינה

מצב שוק העבודה משפיע על קבלת ההחלטות הכלכליות החשובות ביותר • כיצד הוא משתקף בפני קובעי המדיניות? • המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

גיוס הון לחברות הייטק / צילום: Shutterstock, Pushish Images

לראשונה: הקרנות הזרות עוקפות את הקרנות הישראליות בהשקעות סייבר

נקודת מפנה בתעשיית הסייבר הישראלית: הקרנות הזרות דוחקות את הישראליות ומובילות את סבבי הסיד בסייבר המקומי ● במקביל, נרשמה האצה חדה בהשקעות באבטחת בינה מלאכותית, שזינקו ל-2.5 מיליארד דולר ומהוות כבר 64% מהשקעות הסייבר בישראל

רג'פ טאייפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Achmad Ibrahim

טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה. ישראל צריכה לדאוג?

ע"פ דיווחים ברשתות הכורדיות, טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה ● ברקע, סירובם של הכורדים להשתלבות מלאה בממשלה שמנהיג א-שרע ● האם המהלך ישמש "אליבי" לנוכחות צבאית טורקית מובהקת בצפון סוריה?

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

טראמפ חושש מרכישת הענק של נטפליקס. האם הוא יתערב?

בסוף השבוע נטפליקס הכריזה על רכישת חטיבת האולפנים והסטרימינג של וורנר ברדרס, וכעת דונלד טראמפ מביע חששות: "גודלן המשותף יכול להוות בעיה" ● הנשיא האמריקאי אף ציין כי הוא יהיה מעורב באופן אישי בהחלטה אם לאשר את העסקה

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מובילאיי מפטרת כ-200 עובדים, הרוב מישראל

החברה מפטרת כ-5% מכח האדם שלה, רוב המפוטרים יהיו בישראל, ויגיעו מחלקים שונים בחברה ● מובילאיי: "החברה תפעל לתמוך בעובדים המושפעים ובמקביל תמשיך לגייס למשרות הנדרשות למימוש תוכניותיה ארוכות הטווח"

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

שעון החול לחתימה על הסיוע האמריקאי התהפך. היעד: בחירות האמצע לקונגרס

הקונגרס עומד לבחור מחדש את חבריו, וההחלטות על הסיוע עלולות להשתנות בהתאם ● במקביל, סעיף ההמרות, המאפשר להמיר חלק מהכסף לשקלים ולתמוך בתעשייה המקומית, מצטמצם במהירות ● בישראל מציעים פתרונות: לראות את ההסכם כ"שיתוף פעולה" ולא כ"סיוע"

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026