גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שינוי ארגוני בתעשייה האווירית; 5,000 עובדים יושפעו

תוכנית ההתייעלות תאחד את חטיבות בדק המטוסים, כלי הטיס האזרחיים וההנדסה ■ בחטיבות מועסקים כשליש מעובדי החברה - כ-5,000 ■ טרם התברר אם צפויים פיטורים או ניוד עובדים

תעשיה אוירית  / צילום: יחצ
תעשיה אוירית / צילום: יחצ

לקראת שינויים נרחבים במבנה הארגוני של התעשייה האווירית: יו"ר החברה, הראל לוקר, מוביל בשבועות האחרונים תהליך של בחינה מעמיקה לתוכנית שבמרכזה איחוד הפעילויות האזרחיות של החברה.

במסגרת התוכנית, שנמצאת בשלב של דיונים מתקדמים לקראת הבאתה לאישור דירקטוריון החברה, הפעילויות של חטיבות בדק מטוסים, כלי טיס אזרחיים וחטיבת ההנדסה יאוחדו ויפעלו מתחת למטה משותף אחד במטרה לשפר את יעילותן התפעולית. החטיבות יאוחדו לקבוצה חדשה בחברה, שתפעל בעיקר בתחום התעופה האזרחית.

על פי הערכות, בשלוש החטיבות מועסקים כ-5,000 מתוך כ-15 אלף עובדים בתע"א. ל"גלובס" נודע, כי בהנהלת תע"א רואים בתוכנית המתגבשת הזדמנות להתייעלות ולצמצום הוצאות, כמו גם מיקוד עסקי והתאמת פעילות החברה לצורכי השוק, תוך מינוף יתרונות יחסיים, וזאת באופן שישפר את כושר התחרות שלה עם חברות אחרות בעולם שעוסקות בתחום האירוספייס.

התוכנית המקורית לאיחוד בין חטיבות אלה גובשה כבר לפני זמן רב, בעת שרפי מאור כיהן בתפקיד יו"ר התעשייה האווירית. אלא שאז הנהלת החברה התקשתה להוציא את המהלך לפועל, בין השאר בשל היחסים הטעונים בין ההנהלה לוועד.

חטיבת בדק מטוסים עוסקת בשיפוץ כלי טיס, מנועים ובהסבות של מטוסי נוסעים לתצורה של מטוסי מטען. החטיבה מובילה גם שורה של פרויקטים בתחום הצבאי, ובמרכזם הסבה של מטוסי נוסעים לתצורה של מטוסים המשמשים לתדלוק אווירי של מטוסי קרב.

חטיבת כלי הטיס האזרחיים מנהלת את תחום הפיתוח והיצור של מטוסים אזרחיים, בעיקר מטוסי מנהלים שמשווקים ברחבי העולם באמצעות חברת גלפסטרים האמריקאית. בנוסף, היא מספקת שירותי קבלנות משנה ליצרניות גדולות בעולם ובהן בואינג, בתוכנית לייצור רכיבים למטוסי ה-787 דרימליינר.

חטיבת ההנדסה, שתאוחד עם שתי החטיבות האחרות, עוסקת במחקר ופיתוח של כלי טיס בלתי מאוישים, כמו גם מערכות רבות נוספות שמיוצרות בחברה.

במהלך העשור האחרון חלה ירידה משמעותית ברווחיות של הפעילות האזרחית של החברה, וזאת בין השאר על רקע ירידת ביקושים למטוסי מנהלים. ירידה זו החלה במשבר הכלכלי העולמי מ-2008. על רקע המצב הכספי הקשה שאליו נקלעה החברה בשנים האחרונות, היא הובילה לפני יותר משנה להסכם הבראה עם ועד העובדים בראשות אהוד נוף לפרישתם של 830 מעובדי החברה. תוכנית זו נועדה לאפשר לחברה לחסוך במהלך השנים הקרובות כ-2 מיליארד שקל.

עדיין לא ברור אם במסגרת התוכנית יש בכוונת החברה לגבש גם תוכנית לפיטורי עובדים בשל איחוד תפקידים ומשרות. להערכת גורמים שמקורבים לפעילות החברה, עיקר הדגש בנושא כוח האדם יושם במסגרת התוכנית על ניוד של עובדים בין תפקידים ובין החטיבות.

גורמים בחברה טענו כי "לא יתכן שתוכנית כל-כך דרמטית לא תהיה מתואמת בין הנהלת החברה לבין ועד העובדים שלה", וציינו כי בין לוקר לבין יו"ר הוועד נוף מתקיימים דיונים בנושא.

מנכ"ל תע"א, יוסי וייס, אמר באחרונה במסגרת ריאיון מקיף ב"גלובס": "זה לא סוד שהתחום האזרחי בחברה, שהוא בעייתי מבחינת הביצועים העסקיים שלו, דורש התייחסות וזה יהיה האזור הראשון שאליו נסתכל - אבל זה לא התחום היחיד. אנחנו בודקים איחוד מטות של מפעלים כדי למנוע כפילויות של פונקציות".

במסגרת השינויים שנעשים בחברה, שצבר ההזמנות שלה לשנת 2017 עומד על כ-11.1 מיליארד דולר ונחשב לצבר ההזמנות הגדול בתולדותיה, התע"א החליטה להוציא את כל הפעילות הלוגיסטית שלה למיקור חוץ והתקשרה לשם עם חברת "גלובוס אריזות ומשלוחים בינלאומיים". במסגרת תהליך זה, החברה החיצונית תנהל את כל המרכזים הלוגיסטיים של החברה ותקים מרלו"ג חדש.

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "החברה בוחנת מזה זמן תהליכים שונים במטרה למקד את פעילותה העסקית ולהתאימה לשינויים בשווקים העולמיים. טרם התקבלה כל החלטה בנושא".

יו"ר ועד העובדים בתע"א, אהוד נוף, הגיב על התוכנית לשינויים מבניים בחברה ואמר כי "בקיץ 2016 ארגון העובדים והנהלת החברה חתמו על הסכם הבראה ייחודי ויוצא דופן במשק הישראלי ובמסגרתו פורשים מהחברה 730 עובדים קבועים, נפגעו תנאי השכר של העובדים, הוגדלה הקצאת הכספים למחקר ופיתוח ונקבעו צעדים נוספים שיבטיחו את הצמיחה ואת חיזוק החברה. כל ההחלטות, הרפורמות והשינויים שנוגעים לעובדים יעשו אך ורק בתיאום ובהסכמה מלאים בין ארגון העובדים לבין ההנהלה וכל זאת, לטובת החברה, העובדים ומדינת ישראל".

עוד כתבות

מתוך הסדרה "מראדונה במקסיקו" / צילום: באדיבות פורום פילם

נרקומן של צומי: הסדרה "מראדונה במקסיקו" היא שברון לב

בסדרה "מראדונה במקסיקו", הפער בין דייגו שבתחתית החיים לבין המיתוס שהיה, דוקר בעיניים ומרסק את הלב

צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

"הדתה? אין פה שום הדתה". או שאולי יש? תלוי את מי שואלים

האם ישראל מצויה בעיצומו של תהליך הדתה מפר איזון, שמשתולל במערכת החינוך ובצבא, או אולי בכלל מדובר בהתפתחות חברתית טבעית של מדינה שמספר הדתיים, החרדים והמסורתיים בה מצוי בעלייה מתמדת? ● ובכן: תלוי (מאוד) את מי שואלים

דינה זילבר / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה

"הם ישסעו ואנחנו נאחד": המשנה ליועמ"ש דינה זילבר בנאום תקיף כנגד הביקורת על מערכת המשפט

בנאום בכנס העמותה למשפט ציבורי בישראל, זילבר השיבה אש ואמרה כי ההסתה נגדם בנויה על "מיתוסים , מיסקונספציות, פייק ניוז", אותם היא ביקשה להפריך

צדיק אליקים/ צילום: צדיק אליקים אדריכלים

"עירוב שימושים נהיה מנטרה, סוג של קלישאה"

האדריכל צדיק אליקים מתקומם נגד התכנון של השכונות החדשות שנראות כולן אותו דבר, וחסרות זהות מקומית • בראיון ל"גלובס" הוא מסביר איך נוצר ההבדל בין השכונות מעוז אביב ונווה עופר ואיך מתכננים סביבת חיים טובה

מתקן הפקת נפט/  צילום: רויטרס, Axel Schmidt

יצרניות הנפט יצמצמו את תפוקת הנפט ב-500 אלף חביות ליום

שרי האנרגיה מכמה ממעצמות הנפט הגדולות בעולם הודיעו היום כי נתקבלה הסכמה להעמיק את ההפחתה בייצור הנפט ● כתוצאה מכך, מחירי הנפט מזנקים כעת ב-1.3%

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 4 בדצמבר 2019

אתמול באיכילוב: 11 נפגעי תאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, ודונלד טראמפ, נשיא ארה"ב / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

ניחושים פיננסיים ועונשם: על הטעות ישלם הציבור הרחב

תופעות רבות שלא היו מוכרות בעבר, כמו ריבית שלילית, מחייבות ניחושים כדי להעריך את השפעותיהן ● ואולם, כשהמנחשים לא נדרשים לשלם מחיר על הניחוש, את מחיר הטעות עוד ישלם הציבור הרחב ● בשנת 2020 כדאי לעקוב באופן שוטף אחרי הפוליטיקה, כי היא זו שתקבע את כיוון השווקים

שרת המשפטים איילת שקד בוועידת המשפט / צילום: שלומי יוסף

שקד נגד ההסתדרות ולהיפך: המאמר שממשיך לעורר סערה

שרת המשפטים לשעבר תקפה השבוע בטור מיוחד ל"גלובס" את מה שהיא מכנה הכוח המופרז של העבודה המאורגנת ● יושבי ראש ההסתדרות בעבר ובהווה הגיבו בחריפות והבוקר המשיכה שקד לעסוק בסוגייה

שחקן מנצ'סטר סיטי, קון אגוארו/ צילום : רויטרס

מה לאמזון ולכדורגל, ואיך הצליחה לחתוך נתח כל כך יוקרתי ובלעדי משידורי הליגה האנגלית?

בזמן שרוב הליגות באירופה יוצאות לפגרת חג המולד, באנגליה לא עוצרים, ומבלים את החג בצפייה בכדורגל ● מי שמצטרפת השנה לחגיגה היא אמזון, שרכשה את זכויות השידור ל-20 משחקים ● אלא שהכדורגל עבורה הוא רק תירוץ כדי למשוך לקוחות חדשים לשירותים אחרים

אלשטיין. “ישראלים רוצים לדעת את התוכניות שלך מראש ולעשות שורטים" / צילום: כפיר זיו

אדוארדו אדלשטיין לא כועס על נוחי דנקנר ולא מתחרט שהשקיע מיליארדים בישראל. למרות ההפסדים

"אין שום מקום אחר בעולם שבו יש לך 55% מהמניות ולא מזמינים אותך לישיבת דירקטוריון" ● למרות ההפסדים, החובות, החיכוכים עם הרגולטורים והעזיבות של מקורביו, יו"ר אי.די.בי אדוארדו אלשטיין בטוח שהוא במקום הנכון: "העסקים שקניתי הם כמו יצירת אמנות שמשאירים לדורות הבאים"

מרצדס A180 / צילום: יח"צ

אם כבר לזחול ב-15 קמ"ש, אז לפחות לעשות את זה בסטייל

הגרסה הזולה ביותר של מרצדס בישראל לא מציגה ביצועים מלהיבים אך מחפה על כך עם סביבת מחייה מסוגננת

 

 

נתן דטנר / צילום: כפיר זיו

זורבה מחכה לצ'ק - נתן דטנר עובד ללא הפסקה ורודף אחר הכסף

תיאטרון הבימה חייב לנתן דטנר 200 אלף שקל והוא הפסיק לעבוד איתו, עד שהציעו לו לביים את "זורבה היווני" ● הוא הסכים בתנאי שהתשלום יגיע מתיאטרון ב"ש, השותף לקו־פרודוקציה, וכך היה. וזה רק אחד מהפרויקטים שהוא ממשיך לעבוד בהם בלי הפסקה

נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן. /צילום: רויטרס Amir Levy ,

הנפקה היסטורית בסימן אכזבה: ארמקו הסעודית גייסה 25.6 מיליארד דולר, לפי שווי שוק נמוך מזה שביקש בן סלמן

ארמקו גייסה לפי מחיר של 32 ריאל (8.53 דולר למניה) מה שמשקף לחברת הנפט שווי של 1.7 טריליון דולר ● מדובר בהנפקה הגדולה בהיסטוריה, מעל זו של אליבאבא שגייסה 25 מיליארד דולר בשנת 2014 ● החברה תחל להיסחר בבורסה בריאד החל מה-11 בדצמבר

פרשת הצוללות/  צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

"גלובס" מאמ;לק: כל מה שצריך לדעת על פרשת הצוללות ב-5 שלבים

האם שיקולים זרים גברו על שיקולי הביטחון? כיצד מיקי גנור הפך מעד מדינה לנאשם המרכזי? ומה יקרה הלאה? ● "גלובס" מאמ;לק

מאז המאה ה־20, הולכת הימה ומתייבשת / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

"תיירות סיכוי אחרון לצפייה": מותו של ים בסוף העולם

לפני כחמישים שנה הייתה ימת אראל בקזחסטן הימה הרביעית בגודלה בעולם כולו ● גסיסתה מושכת זן ייחודי של מטיילים: "תיירות סוף העולם" ● ז'אנר תיירותי מתפתח

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

בקשה לדיון נוסף בפסק-הדין שעורר את "סערת אפרופים"

חברת "ביבי כבישים ועפר" הגישה בקשה לקיים דיון נוסף בפסק-הדין של ביהמ"ש העליון שהכריע לרעתה בסכסוך על עשרות מיליוני שקלים עם רכבת ישראל. לטענתה, מדובר בפסק-דין המהווה "שינוי דרמטי" ● בכתבה שפורסמה ב"גלובס" מוקדם יותר השבוע טענו משפטנים בכירים אחרת

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: גלובס

היועמ"ש על מינוי מ"מ לפרקליט המדינה: "איני מעוניין בעימות עם אוחנה, אך לא אתפשר על עקרונות שלטון החוק"

בדברים שנשא בכנס בחיפה, התייחס אביחי מנדלבליט למחלוקת עם שר המשפטים בנוגע לשאלה מי יהיה מ״מ פרקליט המדינה במקום שי ניצן ● "משקלה של עמדת היועץ המשפטי יהיה רב ומשמעותי"

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

דעה: אני לא ביביסט, אבל השבוע יש מצב שהייתי ביביסט-יסט

בהפגנה בעד נתניהו קיבלתי קצת שנאה, אך גם אהבה, כנות וצלקות פתוחות ● דעה

אנגלה מרקל צילום: רויטרס, Hannibal Hanschke

לראשונה בכהונתה, קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מבקרת באושוויץ

מרקל צפויה לבקר  באושוויץ, בו תחלוף מתחת לשער הכניסה הנושא את הסיסמא הנאצית "Arbeit macht frei" ולהניח זר ליד "קיר המוות", ששימש להוצאות להורג ● לאחר מכן תקיים גם סיור בבירקנאו הסמוך

פינוי בינוי בת ים רחוב ירושלים 5 פינת סוקולוב 14 - שבע כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: כדיה לוי

מחיר הביטול של קו הרכבת וכללי הפינוי בינוי החדשים. כותרות הנדל"ן

מי הצהיר ש"הורדת הרגל מהגז של תוכנית מחיר למשתכן תייצר את משבר הנדל"ן הבא? למה לא הפסיקו לדבר השבוע על המספר 12 מ"ר בהקשר של פינוי בינוי? ומדוע כדאי להצטייד במחצלת בפעם הבאה שעוברים ליד בניין ההסתדרות בתל אביב?