גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מושתל החשמל: מיני-מבחן לב.מ.וו X5-40e פלאג-אין

בגרסה הנטענת, הכביש-שטח הגדול לבית ב.מ.וו הוא פחות ספורטיבי מאחיו ה"רגילים", אבל עדיין ייצוגי ונהנה מיתרון מס משמעותי

מהפכת ההנעה ההיברידית-נטענת (פלאג-אין) תפסה את תעשיית הרכב בהפתעה.

התוצאה היא קו תפר ברור מאוד שמפריד כיום בין דגמים חדשים, שנולדו אחרי מהפכת הפלאג-אין של לפני חמש-שש שנים ותוכננו מבראשית עבור הנעה כזו, לבין דגמים ותיקים יותר שסוגרים את הפער באמצעות "חשמול" פלטפורמות רכב קיימות. אצל ב.מ.וו, למשל, סדרה 5 שייכת לקטגוריה הראשונה ואילו ה-X5, שניצב על פלטפורמה ששורשיה ב-2006 (עם שדרוג מקיף לפני כ-3 שנים), שייך לקטגוריה השנייה.

חיצונית, אין כמעט אינדיקציות חיצוניות ל"ניתוח ההשתלה" החשמלי שעבר ה-X5. דגם XDRIVE40E נראה כמו אחיו לסדרה עם עיצוב שרירי וזורם וגריל מזוהה היטב. חדי עין יבחינו בגוון מטאלי כחלחל של הגריל ושל בוכנות הבלימה, ויש גם פתח "תדלוק" נוסף, שמאחוריו מסתתר השקע לכבל ההטענה העבה. אבל פרט לכך זה אותו סמל סטטוס מוטורי מוכר, שבצבעים הנכונים (שחור כמובן) מעורר ברחוב לא פחות יראה מאחיו הפחות "ירוקים".

אינדיקציה בולטת יותר לתהליך ההנדסה מחדש קיימת בתכנון תא הנוסעים. בניגוד לדגמי פלאג-אין שתוכננו בתור כאלה מבראשית, ה-X5 המחושמל מקריב את שורת המושבים השלישית לטובת סוללה מאסיבית ברצפת תא המטען. התא עדיין שימושי בנפח 500 ליטרים אבל נוסעים מספר 6 ו-7 יצטרכו למצוא פתרון תחבורה חלופי. פרט לכך זה אותו תא מפואר, מפנק ומרווח של ה-X5 המוכר עם איכות ייצור שנראית כאילו נחצבה בסלע, חומרי דיפון איכותיים ובידוד רעשים מרשים.

מערך הפיקוד מצויד במסך מגע ענק עם שלל אופציות גרפיות לבקרה על המערכת ההיברידית. יש גם מתג נפרד לשליטה על מצבי ההנעה השונים, וכמו ברוב דגמי הפאר שנהנים מהטבת מס, גם ה-40e מגיע עם חבילת אבזור נדיבה מאוד "על חשבון הבית", כולל מושבים קדמיים עתירי אופציות, גג שמש פנורמי, בקרת מתלים אלקטרונית ועוד.

לתוספת של סוללה מאסיבית ומנוע חשמלי יש מחיר גם במשקל - כמעט 300 קילו יותר מגרסת הבסיס של ה-X5, כלומר כ-2.3 טון. את המשקל הזה מניידים מנוע 2 ליטר טורבו בנזין ומנוע חשמלי, שמייצרים יחדיו 313 כוחות סוס ו-46 קג"מ. הסוסים משלבים כוחות בעיקר במצב הקרבי ביותר שבו נרתמות כל המערכות לטובת תאוצה והמאסה הענקית טסה ל-100 קמ"ש ב-6.8 שניות וזוללת עליות בקצב מרשים.

תכליתה העיקרית של הגרסה הזו - לפחות על הנייר - היא נסיעות מנהלתיות נטולות רעש וזיהום בעיר ואותה היא מבצעת ללא דופי. כאשר הסוללה טעונה במלואה והמחשב מנהל את העסק, אפשר לבצע את רוב משימות הנהיגה השגרתיות כשרק איוושת הצמיגים נשמעת ברקע. כנ"ל בשיוט בין עירוני, שבו ניתן לנוע על חשמל אפילו ב-120 קמ"ש. במסלול שמשלב יותר עליות - כמו בחיפה וירושלים - ועם רגל קצת יותר נמרצת על הדוושה, הטווח החשמלי מתקצר משמעותית וצריכת הדלק הכוללת מתרחקת מה-30 הקילומטרים לליטר המוצהרים. מנגד, גם צריכה ריאלית של 17 קילומטר לליטר היא נתון שכל בעל X5 בנזין רגילה ייקח בשתי ידיים. העברת הכוח אולי אינה מהוקצעת וחלקה כמו ב-530 פלאג-אין, אבל החווייה העתידנית/חשמלית בהחלט מרשימה.

קצת פחות מרשימה יכולת ספיגת הזעזועים של הגרסה הזו. במ.וו אמנם ציידו את הרכב במתלה אוויר אחורי כדי לפצות על המשקל, ויש שליטה אלקטרונית על הבולמים. אבל תיקול מהמורות עמוקות מניב לא מעט זעזועי לוואי וגם נטיית המרכב בפניות מרגישה פחות מהודקת ופחות ספורטיבית מזו של הגרסאות הרגילות של ה-X5, ככל הנראה בשל חלוקת המשקל השונה משמעותית.

בשורה התחתונה, ה-X5 פלאג-אין אולי לא מושלם דינמית, אבל הוא עדיין סמל סטטוס נחשק כמו אחיו לסדרה והוא סוגר את הפער עד להופעת הדור החדש בסוף השנה הבאה, עם פלטפורמה שמתוכננת מבראשית להנעה היברידית. ובל נשכח: להטבת המס יש משקל רציני בשיקולי הקנייה. עם מחיר של 495 אלף שקלים ובשקלול עלות האבזור העודף, לגרסת הפלאג-אין יש יתרון של כמעט 70 אלף שקלים על פני גרסת הבנזין הבסיסית בהספק מקביל. ולא נשכח עוד אלף שקלים הנחה בשווי השימוש החודשי. דין פרוטה וכו'.

עוד כתבות

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

עימאד חבקה באירוע ב''גלובס'' לזכר בנו סלמאן ז''ל / צילום: תמר מצפי

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל: הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית והקשר האמיץ עם המדינה

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל, עליו סיפר נשיא המדינה בערב יום הזיכרון, נפל ברצועת עזה בתחילת נובמבר ● במפגש מיוחד שנערך לזכרו במערכת גלובס, לקראת יום הזיכרון, סיפר אביו, עימאד, על הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית, הורי החיילים שהגיעו לנחם והקשר האמיץ עם המדינה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

גיל שויד ימכור מניות צ'ק פוינט ב-200 מיליון דולר. כמה מזה יילך לכיסו?

מדובר באופציות שקיבל לפני 7 שנים ופקעו ● שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, צפוי לפרוש מתפקידו ולעבור לתפקיד יו"ר פעיל בחברה וגם לאחר המכירה הוא יישאר בעל המניות הגדול בצ'ק פוינט

מיזם ''אבנים עם לב אדם'' / צילום: פרויקט אבנים עם לב אדם

המגזר העסקי זוכר: יוזמות ההנצחה האזרחיות

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת חיילים וחיילות שנפלו במערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, ובהם נופלי מלחמת חרבות ברזל

אברהים קאלין, ראש סוכנות הביון הטורקית / צילום: ap, Emrah Gurel

מתווכת על מלא: ראש סוכנות הביון הטורקית נפגש עם הנייה בדוחא

ברקע המשבר בין ירושלים לאנקרה, ראש סוכנות הביון הטורקית נועד בבירת קטאר, דוחא, עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה ● בפגישה בין השניים עסקו במו"מ, בניסיון הטורקי להביא להפסקת אש ובסוגיית הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה

ענבל קנקה, הממונה על הליך ההפקעות בנת''ע, וכיכר מגן דוד בתל אביב / צילום: כדיה לוי

"זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו

"ההפקעות יוצאות משתלמות מאוד לבעלים", אומרת עו"ד ענבל קנקה, הממונה על הליך הפקעות הנכסים בחברת נת"ע שאחראית על הקמת המטרו ● בראיון לגלובס היא מספרת על המבצע הגדול מסוגו בתולדות המדינה והודפת טענות ללחצים פוליטיים ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בנעילה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1.4%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו ● במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 ● בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל ● למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM

גבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla

מטוסי צה"ל תקפו משגרי חיזבאללה מוכנים לשיגור בדרום לבנון

4 חיילים נפצעו בינוני וקל מפגיעת טיל נ"ט סמוך לקיבוץ יפתח שבגליל העליון ● שני כטב"מים פגעו באזור בית הלל שבאצבע הגליל מבלי שהופעלה אזעקה • בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל, אמר שר הביטחון כי "המלחמה תימשך עד שנשיב את חטופינו ונפרק את שלטון חמאס" • התרעות בעוטף עזה ובגליל • עדכונים בולטים 

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

אמפי שוני הערב. משתתפי העצרת מניפים שלטים ''אין חטופים. אין עצמאות.'' / צילום: עודד אנגל Oded Engel

132 חטופים בעזה: טקס יום העצמאות האלטרנטיבי של משפחות החטופים

מטה משפחות החטופים קיים הערב (ב') עצרת בכיכר החטופים בת"א ● במקביל התקיים טקס "כיבוי משואות והדלקת התקווה" באמפי שוני ששודר בשידור ישיר במספר מוקדים ברחבי הארץ ● מחר (ג') יציינו את יום העצמאות במטס של תשעה מטוסים במבנה חסר שיניפו תמונות של 132 החטופים

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

דני טוקטלי ואסף גולדברג / איור: גיל ג'יבלי

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות

אי הסדרים שנתגלו לאחרונה בחברת ניהול הגמל סלייס, חושפים לאור הזרקורים את בעליה - משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות במכונת מזומנים משומנת המספקת לגופים פיננסיים את מערכות המסחר ושירותי התפעול ● כיצד הפכו שתי המשפחות לדומיננטיות בשוק ההון הישראלי, ומדוע החליטו להיכנס לתחום הפעילות שהסתבך

אייר קנדה בנתב''ג / צילום: איל יצהר

אחרי יונייטד ואיזי ג'ט: חברה נוספת דוחה את החזרה לישראל

האפשרות לטוס ישירות לטורונטו תידחה עד אוגוסט: חברת התעופה אייר קנדה שהשהתה את פעילותה בישראל דוחה את החזרה שתוכננה ומצטרפת לאיזיג'ט, יונייטד איירליינס ואייר אינדיה שהשהו את חזרתן בשל השלכות מתקפת הכטב"מים האיראנית ● אייר אינדיה אמורה לחזור לפעילות בהמשך השבוע

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

לקוח הוריש את כל רכושו לעורך הדין. למה בית המשפט ביטל את הצוואה?

חברה רכשה מגרש באזור התעשייה בטמרה, מבלי לבקר בו קודם לכך, ולאחר קבלת הזכויות, גילתה שחברה אחרת כבר מחזיקה בחלק ממנו ● עו"ד ביקש לקיים את הצוואה האחרונה של לקוחו, לפיה הוא יורשו הבלעדי ● חברה המשכירה מחסנים דרשה תשלום ארנונה מופחת, וסורבה בטענה שמדובר בשטחי מסחר ● שלושה פסקי דין בשבוע

מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

דרמה בענף השבבים: ארם תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה

ארם צפויה להקים חטיבת פיתוח שבבי בינה מלאכותית שעשויה גם להתפצל ממנה לחברה נפרדת בשנה הבאה, לפי דיווח ביפן ● מדובר בחדשות רעות לאנבידיה ששולטת בענף מעבדי הבינה המלאכותית וחדשות טובות לסופטבנק - בעלת 90% ממניות ארם

עזריאלי ספירלה / הדמיה: KPF

80 קומות לפחות: המגדלים החדשים שישנו את קו הרקיע של תל אביב

שורת גורדי שחקים בני עשרות קומות צפויה לשנות את פניה של תל אביב וסביבתה בתוך עשור, והמבנים הגבוהים של היום יסתכלו מלמטה על הענקים של העתיד ● המגדלים החדשים לא ישמשו את הדיירים רק למגורים או לעבודה, אלא יכללו בתי קפה, חנויות ואפילו שטחים ציבוריים ● וגם: האם בבנייה החדשה נצטרך לוותר על הרכב? ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

איסטנבול / צילום: Shutterstock

למרות הפסקת המסחר: ישראל החזירה דיפלומטים לשגרירות באנקרה

בחודש האחרון החלה ישראל להחזיר דיפלומטים ישראלים לטורקיה ● זאת למרות התקררות היחסים בין המדינות, והחלטת אנקרה להפסיק את הסחר עם ישראל עד להפסקת אש בעזה ● מה עומד מאחורי ההחלטה הישראלית?

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד