גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

52% מבעלי המוגבלות החמורה אינם עובדים - פי 3 מהממוצע

לפי דוח חדש של הנציבות לשוויון זכויות בעלי מוגבלויות, בישראל חיים כ-1.4 מיליון איש בעלי מוגבלות, ויותר מרבע מהם אינם מצליחים לכסות את הוצאותיהם החודשיות ■ כמחצית מבעלי המוגבלות שעובדים מעריכים באפס או קרוב לאפס את סיכוייהם למצוא עבודה אחרת

דורית חן  / צילום: איל יצהר
דורית חן / צילום: איל יצהר

בעלי המוגבלויות בישראל משכילים פחות מיתר האוכלוסייה, מועסקים פחות ומשתכרים פחות - מצבם הכלכלי רעוע יותר והם פונים יותר מבעבר לקבל עזרה מהמדינה. כך עולה מדוח חדש שפרסמה אתמול (א') - שהוא היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות - הנציבות לשוויון זכויות בעלי מוגבלויות.

לפי הדוח, המתבסס על נתונים שרובם מ-2015, בישראל חיים כיום כ-1.4 מיליון איש בעלי מוגבלות (הגדרה סובייקטיבית, בהתאם להצהרת המוגבל - ראו מסגרת). מחצית מבעלי המוגבלויות נמצאים בגיל העבודה (20-65) ומהווים כ-15% מכוח העבודה, אך לפי נתונים שפורסמו באחרונה רק 5% מהאוכלוסייה מקבלים מהמדינה קצבת נכות, שליש מבעלי המוגבלויות הם מעל גיל 65, ו-17% הם ילדים ונוער עד גיל 17.

תמונת המצב העולה מהדוח מטרידה: רק כמחצית מ-1.4 מיליון בעלי המוגבליות בישראל מועסקים (לעומת 79% בקרב אנשים ללא מוגבלות), כמחציתם מעריכים בקרוב לאפס/או באפס את סיכוייהם למצוא עבודה אם יאבדו את מקום עבודתם (לעומת 39% בקרב אנשים ללא מוגבלויות), 42% מבעלי המוגבלויות עוסק בעבודה שאינה קשורה לתחום הלימודים שלהם (לעומת 33% מהלא מוגבלים). בנוסף לכך, רמות השכר בקרב עובדים כאלו נמוכות לעומת אנשים ללא מוגבלות: 41% מקרב האנשים בעלי מוגבלות "חמורה" (אנשים שתפקודם היומיומי "נפגע מאוד" עקב בעייתם) מרוויחים פחות מ-5,000 שקל נטו - לעומת 31% מאלו שאינם מוגבלים; ו-27% מהם עובדים במשרות חלקיות בלבד לעומת 16% מקרב מי שאינם מוגבלים.

עוד עולה מהדוח כי 27% מבעלי המוגבלויות דיווחו כי אינם מצליחים לכסות את הוצאותיהם החודשיות, לעומת כ-8% בקרב האנשים ללא מוגבלות שדיווחו כך. בקרב בני יותר מ-65, 9% מן האנשים בעלי מוגבלות חמורה ו-4% מבעלי מוגבלות מתונה דיווחו כך, לעומת 2% מהאנשים ללא מוגבלות.

הפערים גדולים יותר במגזר הערבי

בדוח המתפרסם כעת מתבצעת לראשונה הבחנה בין המינים. כך, נשים מוגבלות משכילות יותר מגברים מוגבלים - 22% בעלות השכלה אקדמית לעומת 16% בהתאמה - אך מועסקות פחות מהם, וכן מתבצעת הבחנה בין המגזרים הערבי והיהודי.

במגזר הערבי, הפער בין המוגבלים לשאינם כאלו - גדול אף יותר: 27% מן האנשים עם מוגבלות בגילאי העבודה (20-64) מועסקים, לעומת 60% מהאנשים ללא מוגבלות. לפי החוק, אין להפלות אדם מחמת מוגבלותו, בכל הקשור לעבודה ובתנאי שהוא כשיר לתפקיד.

נציבות שוויון הזכויות כותבת בדוח, ביחס לשיעורי ההעסקה, כי היא "פועלת בכלים שונים ליישם את תיקון 15 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שלפיו גופים ציבוריים המעסיקים יותר מ-100 עובדים צריכים להגיע ליעד ייצוג הולם של 5% לפחות של עובדים עם מוגבלות משמעותית". בין היתר, ציינה, פנתה לכלל המעסיקים הציבוריים בעניין והיא גם "מקדמת הסרה של חסמים בתהליכי הקליטה והמיון למשרדי הממשלה".

מאמצים נוספים שמזכירה הנציבות הם הקמת מרכזי תמיכה למעסיקים ולעובדים ובשיקום תעסוקתי, אך היא מסבירה כי "שיעורי תעסוקה נמוכים יחסית לאנשים עם מוגבלות ופערים גדולים במיוחד בקרב אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית, מעידים על כך שבעלי מוגבלות עדיין לא שולבו בעולם התעסוקה באופן שוויוני. יש להניח כי לפערים אלה גורמים רבים, בהם אפליה על רקע סטיגמות לא מוצדקות, חסמים בהליכי קליטה ומערך שירותים שעדיין אינו עונה על הנדרש".

סיבה נוספת שציינה הנציבות לפערי התעסוקה היא פערי השכלה. אף שהשכלת בעלי המוגבלויות עולה בעקביות, שיעור הזכאים לבגרות ביניהם עדיין נמוך יותר ועומד על כ-54% לעומת 73% בקרב אלו שאינם בעלי מוגבלות, ושיעור בעלי ההשכלה האקדמית הוא כ-19% לעומת 33% בקרב אלו שאינם מוגבלים.

ההסבר לעלייה ברמת ההשכלה עשוי להיות מקושר לתקנות הנגישות החדשות במוסדות להשכלה גבוהה, שלפיהן מחויב המוסד, בין השאר, להנגשת תוכני האתר שלו, להקצאת חניות נגישות בכל חניון, להקצאה בכל ספרייה של אדם שיסייע לאנשים עם מוגבלות, ובחדרי לימוד, מעבדות וחדרי תרגול להספקת מערכת אישית אלחוטית להגברת שמע.

וכשהם כן זוכים ללמוד באקדמיה - החינוך וההנדסה בחוץ: ההתפלגות של תחומי הלימוד בקרב בעלי מוגבלויות מגלה יתרון לניהול ולמשפטים, על חשבון מקצועות ההנדסה, האדריכלות, ההוראה והחינוך.

הנציבות מקבלת מספר הולך ועולה של פניות בנושא תעסוקה, "המעידות על פער בין החוק למצב בפועל", או אולי דווקא על עלייה במודעות לאפשרות לפנות לקבלת עזרה: ב-2017 התקבלו עד כה כ-800 פניות לעומת 527 ב-2016 - עלייה של למעלה מ-50%. הפניות עוסקות בקושי לקבל התאמות, רצון לקבל מידע על זכויות שיאפשרו לאדם לפעול בעצמו מול המעסיק ואיום בפיטורים על רקע מוגבלות, מחלה או החמרה במצב הרפואי.

מועסקים לפי חומרת המוגבלות

"אפליה מובנית"

אנשים עם מוגבלות מדווחים לעתים קרובות יותר על תחושת בדידות ועל היעדר חברים, ולשיעור גבוה יותר מהם אין על מי לסמוך בשעת מצוקה. מחבריו כותבים: "אף כי לאורך השנים חל שיפור בחלק מן המדדים, הפערים עדיין גדולים מאוד. לתפיסתנו, הגורם המרכזי לפערים אלה הוא חסמים חברתיים ואפליה מובנית המונעים מאנשים בעלי מוגבלות להשתתף השתתפות מלאה ופעילה בחיי היומיום ולממש את הפוטנציאל האנושי הטמון בהם".

בפרמטרים מסוימים כלל לא נצפה הבדל בין האוכלוסיות: רמת שביעות הרצון של אנשים בעלי מוגבלות משירותי הרשויות המקומיות, משירותי הביטוח הלאומי ומשירותי רפואה דומה לרמת שביעות הרצון של אנשים ללא מוגבלות משירותים אלה. הם מצביעים לכנסת בשיעורים דומים ועובדים במשלחי יד יחסית דומים (למעט נטייה קלה לתחום המכירות, השירותים ובעלי המלאכה - על חשבון קריירה באקדמיה).

"בעבר מוגבלות נתפסה כמושג רפואי, אך כיום היא נתפסת כמושג חברתי"

הדוח שפרסמה הנציבות מתבסס על הגדרתם העצמית של המחשיבים עצמם כבעלי מוגבלות. המשיבים נשאלו כך: "האם יש לך בעיה בריאותית או פיזית כלשהי הקיימת שישה חודשים או יותר?" ו"האם בעיה זו מפריעה לך בפעולות יום יומיות?" כשהתשובות האפשריות נעו בין "מפריעה מאוד", "מפריעה", "לא כל כך מפריעה" ו"בכלל לא מפריעה". מי שדיווח על בעיה שקיימת אצלו מעל 6 חודשים ומפריעה לו בפעולות יומיומיות סווג כבעל מוגבלות מתונה, ומי שדיווח על בעיה שמפריעה לו "מאוד" סווג כבעל מוגבלות חמורה.

הגדרת מושג המוגבלות, כותבים מחברי הדוח, השתנתה במהלך השנים: "אם בעבר מוגבלות נתפסה כמושג רפואי, כיום היא נתפסת כמושג חברתי", הם מדגישים. "רוב המדינות בעולם המערבי מגדירות כיום מוגבלות ומודדות את מצבם של אנשים בעלי מוגבלות לפי הערכה עצמית. גישה סובייקטיבית זו עולה בקנה אחד עם הסברה כי האדם עצמו יודע טוב מכל גורם אחר אם וכיצד לקויות הבריאות שלו משפיעות על תפקודו ועל השתלבותו בחברה. כמו כן, הטרוגניות קבוצת המטרה ומורכבות תופעת המוגבלות מעוררות ספק אם ניתן להתבסס על הגדרה שאינה סובייקטיבית".

המחברים מוסיפים כי "אמנם קיימות הגדרות אובייקטיביות, כגון אלה המשמשות לקביעת זכאות לתוכניות תמיכה שונות, כמו קצבת נכות כללית של המוסד לביטוח לאומי, אולם אלה מתמקדות בלקויות הרפואיות, ומתקשות לשקף את המוגבלות התפקודית הנובעת גם מחסמים חברתיים וסביבתיים".

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר