גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האמריקאיות סידרו עוד חודש חזק בשוק ההנפקות הקונצרניות

הנפקות החוב של דה זאראסי וחברת המימון פננטפארק היוו יותר מ-40% מגיוסי האג"ח בנובמבר, שהסתכמו ב-3.4 מיליארד שקל

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר
בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

נמשכת הפעילות האינטנסיבית בשוק הנפקות האג"ח הקונצרניות, ולמרות האטה יחסית לחודשים קודמים השנה, גם חודש נובמבר היה פורה למדי, עם גיוסים בהיקף של כ-3.4 מיליארד שקל - סכום המשקף עלייה של 6% ו-13% ביחס לגיוסים שבוצעו בחודש נובמבר של השנתיים הקודמות, 2015 ו-2016, בהתאמה.

מנתוני חברת מידרוג עולה כי כמו בחודשים רבים באחרונה, גם בנובמבר בלט ענף הנדל"ן, שהיה אחראי על יותר מ-60% מסך הגיוסים, עם הנפקות בהיקף של כ-2.1 מיליארד שקל, בהשפעת פעילות חברות הנדל"ן האמריקאיות. מי שסייעה להמשך הדומיננטיות של חברות הנדל"ן בנובמבר, היתה אחת מוותיקות המנפיקות מארה"ב, דה זאראסי, שגייסה כ-960 מיליון שקל. לצדה בלטה חברת הנדל"ן המניב אפריקה נכסים, שגייסה כ-760 מיליון שקל.

חברה נוספת מחו"ל שבלטה בחודש החולף, ועשויה לסמן את תחילתו של גל חדש, היא חברת המימון החוץ-בנקאית האמריקאית פננטפארק - החברה הזרה הראשונה שהגיעה בגל ההנפקות של החברות האמריקאיות שאינה מתחום הנדל"ן, שגייסה קרוב ל-500 מיליון שקל (ובמקביל גם רשמה את מניותיה למסחר דואלי).

הנפקת פננטפארק, לצד זו של דה זאראסי, מדגימה שוב את הדומיננטיות של פעילות החברות הזרות בשוק החוב המקומי, לאחר שהיו אחראיות יחד על יותר מ-40% מהחוב שגויס בנובמבר - כ-1.45 מיליארד שקל.

צמיחה בגיוסים

עוד עולה מנתוני מידרוג כי בסך הכל, ב-11 החודשים הראשונים של 2017 היקף ההנפקות בשוק האג"ח הקונצרניות הגיע ל-67 מיליארד שקל - גבוה בכ-5% מסך גיוסים של 64 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2016, וגבוה בכ-29% מסך גיוסים של 52 מיליארד שקל ב-2015.

את הצמיחה בגיוסים מייחסים במידרוג לחברות הנדל"ן הזרות, שלפי הנתונים, היו אחראיות על גיוס של כ-8.6 מיליארד שקל מתחילת השנה, המהווה כ-13% מסך גיוסי החוב הקונצרני שבוצעו בבורסה בתל-אביב, וכ-30% מסך הגיוסים שביצעו חברות הנדל"ן. בסך הכל הנפיקו בתל-אביב עד היום כ-30 חברות זרות, שהיקף החוב המצרפי שלהן כ-20 מיליארד שקל.

בתמיכת פעילות החברות האמריקאיות, ענף הנדל"ן היה אחראי מתחילת השנה על יותר מ-40% מסך גיוסי האג"ח הקונצרניות, כשגייס כ-29 מיליארד שקל - עלייה של כ-33% לעומת גיוסי חברות הענף בתקופה המקבילה ב-2016 (אז תרומתן של החברות הזרות הסתכמה בכ-3 מיליארד שקל).

מליסרון בולטת

בנטרול הנפקותיהן של החברות האמריקאיות, עלה סך הגיוס של חברות הנדל"ן עד סוף נובמבר ב-3%, ל-20.6 מיליארד שקל. המנפיקות הבולטות מקרב חברות הנדל"ן המקומיות עד כה השנה היו מליסרון (2.6 מיליארד שקל), עזריאלי ומבני תעשיה (1.4 מיליארד שקל כל אחת) ואיירפורט סיטי (1.1 מיליארד שקל). בין החברות הזרות בולטות אול ייר הולדינגס, עם גיוסים של כ-1.6 מיליארד שקל, ודה זאראסי, שגייסה כ-1.4 מיליארד שקל.

את פריחת גיוסי החוב של חברות הנדל"ן, לצד עלייה בפעילות בענפים נוספים, קיזזה בחלקה ההאטה בפעילות המוסדות הפיננסים, בעיקר הבנקים, שהיקף הגיוסים שביצעו מתחילת השנה נשחק בקרוב ל-50%, עם גיוסים של כ-10.5 מיליארד שקל, לעומת גיוסים של כ-19.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה.

הבנקים עומדים בלב העניין בין המגייסים בסקטור הפיננסים, עם סכום שירד ב-45% ל-8.7 מיליארד שקל, לעומת 16 מיליארד שקל בתקופה המקבילה. על עיקר הסכום השנה (6.2 מיליארד שקל) היה אחראי בנק מזרחי-טפחות - אחד המגייסים הבולטים גם בשנים קודמות.

במידרוג מציינים כי בנטרול פעילות חברות הנדל"ן והפיננסים, היקף הנפקות החוב של החברות בבורסה מתחילת השנה צמח ב-48% ליותר מ-24 מיליארד שקל, כשעל עיקר העלייה אחראי מגזר הגז והאנרגיה, שם גייסו החברות מתחילת השנה כ-5 מיליארד שקל, בהובלת תמר פטרוליום (כ-2.3 מיליארד שקל) וישראמקו (כ-1.6 מיליארד שקל).

אינטרגרין של משפחת דרזנר רוצה לגייס עד 160 מיליון שקל כדי להחזיר הלוואות לבנקים ולבעליה

אל גל הנפקות האג"ח של חברות הנדל"ן המקומיות והזרות מצטרפת כעת משפחת דרזנר, המעוניינת לגייס עד 160 מיליון שקל לחברת הנדל"ן המניב שלה אינטרגרין, שבאמצעותה היא מחזיקה שלושה בנייני משרדים באזור קרית אריה שבפתח תקוה.

באינטרגרין, בראשות בעל השליטה והיו"ר עמיחי דרזנר ובנו המנכ"ל אהוד דרזנר, מעוניינים להנפיק סדרה צמודה למדד, בריבית שנתית של עד 3% ואת התמורה בהנפקה מייעדת המשפחה בעיקר לפירעון הלוואות - כ-85 מיליון שקל לבנק לאומי, כ-15 מיליון שקל לפירעון הלוואות ממשפחת דרזנר וכ-30 מיליון שקל לשחרור ערבות של משפחת דרזנר.

הבניינים שעבורם יגויס החוב, נמצאים בשלבי בנייה שונים. אחד מהם, בן שבע קומות, אוכלס בשנת 2012 ומושכר כמעט במלואו (97%), באחד מהם הושלמה הקמת שלוש קומות מתוך חמש והוא מאוכלס בחלקו, ואחד מהם נמצא בהקמה וצפוי לכלול שבע קומות.

לפי הנתונים שמציגה אינטרגרין, שווי הבניין המאוכלס שלה כ-167 מיליון שקל, בעוד ששווי הבניין המאוכלס חלקית כ-48 מיליון שקל, ויתרת עלויות ההשקעה בבניין בהקמה מוערכות ב-70 מיליון שקל.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, אינטגרין הציגה שיפור של כ-5% בהכנסותיה ל-11 מיליון שקל, ואחרי שערוך נכסים של 7.5 מיליון שקל רשמה זינוק של יותר מפי שלושה ברווחיה לתקופה זו, שהתקרבו ל-13 מיליון שקל.

נוסף על נדל"ן, משפחת דרזנר מחזיקה בחברה האחות קומטל, שלפי החברה, פועלת עשרות שנים בתחומי הטכנולוגיה, והיא שוכרת קרוב ל-40% משטחי המבנה המאוכלס של אינטרגרין.

היקף הנפקות האגח הקונצרניות

עוד כתבות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● בגוגל פוטרו 30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין