גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בהשוואה לשנות ה-90 מחירי הטיסות כיום נמוכים בחצי"

כך אומר בריאן פירס, הכלכלן הראשי של IATA  - איגוד התעופה הבינלאומי, בכנס המדיה השנתי של האיגוד ■ "20 אלף ערים מחוברות ביניהן כיום באמצעות קווי תעופה ישירים - גידול של 300% בשנה האחרונה"

"ההישג הכי גדול של ענף התעופה הוא החיבור בין ערים ברחבי העולם" - כך אומר בריאן פירס, הכלכלן הראשי של IATA (איגוד התעופה הבינלאומי), בכנס המדיה השנתי של האיגוד. "20 אלף ערים מחוברות ביניהן באמצעות קווי תעופה ישירים, זה גידול של 300% בשנה האחרונה. את הגידול הכי גדול ראינו בסין עם חיבור חדש בין 380 ערים. היינו מצפים לראות גידול בתעריפי הטיסות, אבל זה לא קרה. אחת ההצלחות של התעשייה הזו היא ההצלחה לספק מחירים נמוכים באמצעות טכנולוגיה ויעילות שמצליחה לשמור על יעילות בגרף ההוצאות של חברות התעופה"

לדבריו, "אם משווים את מחירי הטיסות למחירים של מוצרי צריכה אחרים - רמת המחירים לא עלתה, ובהשוואה לשנות ה-90 מחירי הטיסות כיום נמוכים בחצי. זה מחיר הדלק שהיטיב כלכלית עם התעשייה".

IATA מעריכה כי הרווח הנקי של תעשיית התעופה יגדל ל-38.4 מיליארד דולר ב-2018, לעומת 34.5 מיליארד דולר ב-2017. הגידול העולמי במספר הנוסעים, לפי IATA, צפוי להגיע בשנת 2018 להיקף של 4.3 מיליארד נוסעים (גידול של 6%), יחד עם הגידול בתחום הקארגו, בעיקר הודות למהפכת האי-קומרס העולמית, שצפוי להגיע להיקף של 62.5 מיליון טון (גידול של 4% לעומת השנה).

נתון אחר שמספקת IATA הוא הרווח הנקי הממוצע של חברות התעופה לנוסע, מ-8.45 דולר בשנת 2017 ל-8.90 דולר בשנת 2018.

המחיר העולה של הדלק מדאיג את התעשייה כולה כרכיב המשפיע על מחירי כרטיסי הטיסה ושאר העלויות. עם זאת, מה שאמור לאזן את העלויות הוא הביקוש הגואה והיעילות אליה נדרשות חברות התעופה במבנה ההוצאות שלהן.

"בשנת 2018 הנוסעים יוציאו 1% מהתמ"ג העולמי על ענף התעופה, היקף של 861 מיליארד דולר. ממשלות ירוויחו היקף של 136 מיליארד דולר ממסים בשנת 2018 ויותר מ-70 מיליון משרות על-ידי ספקי השרשרת בענף".

ומה בזווית הנוסעים? הערכת IATA היא שמפת היעדים בכול העולם תמשיך לגדול, ושמחירי כרטיסי הטיסה יישארו יציבים ביחס למחירים השנה בצמוד לאינפלציה ולמחירי מוצרי הצריכה האחרים. נתוני IATA מדברים על מחיר ממוצע לכרטיס הלוך ושוב העומד על 355 דולר (64% פחות מהמחיר הממוצע ב-1996).

"היקף ההוצאות של תיירים בשנת 2018 יגיע ל-776 מיליארד דולר. יש ממשלות שלא מפנימות את היכולת שלה להרוויח מהתעשייה הזו וממשיכות להקשות על הנוסעים עם רגולוציה מיושנת דוגמת דרישה לאשרות כניסה והיקף המסים שגובה הממשלה המקומית, לעתים יותר ממחיר כרטיס הטיסה עצמו".

יחד עם הגידול במספר הנוסעים ובמספר החבילות שמשלחות חברות התעופה, ייכנסו כ-1,700 מטוסים חדשים לציי החברות, מחציתם יחליפו צי קיים במטרה לייעל את צריכת הדלק ולהביא לחיסכון בצריכת הדלק. צי המטוסים של חברות התעופה בכל העולם עומד על יותר מ-30,000 מטוסים הכוללים 4.4 מיליון מושבים (ממוצע של 147 מושבים במטוס). 38.6 מיליון טיסות יתרחשו ברחבי העולם, כשממוצע התפוסה צפוי להגיע ל-81.4%.ֿ

כאמור, מחיר הדלק מטריד את כל העוסקים בענף. לפי IATA, חברות התעופה יוציאו 156 מיליארד דולר עבור עלויות הדלק, מספר שמשקף 20% מכלל עלויות התפעול, כשהמחיר הממוצע לחבית נפט יגיע ל-74 דולר.

"ראינו מהלכים שחברות התעופה נקטו כדי להתמודד עם העלויות הללו, לרבות אמצעים טכנולוגיים והצטיידות במטוסים חדישים שצורכים פחות דלק. חברות התעופה האמריקאיות רשמו לזכותן את  הרווחיות הגדולה בענף - מה שאיפשר להן לכסות חובות והתחייבויות".

הרווחים נטו של החברות בארה"ב יגיע ל-16.4 מיליארד דולר בשנה באה, רווח נקי של 17 דולר לכל נוסע - הרבה יותר מזה שחוזה IATA לחברות התעופה במזרח התיכון, שיגיעו לרווח נקי של 0.6 מיליארד דולר ב-2018, רווח נקי של 2.65 דולר לנוסע.

עוד כתבות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים