גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנקים, אימפריה

מערכת הבנקאות בישראל ממציאה עצמה מחדש בימים אלה למול עינינו

כרטיס אשראי כספומט קניות נתח שוק צרכנות / צלם: פוטוס טו גו
כרטיס אשראי כספומט קניות נתח שוק צרכנות / צלם: פוטוס טו גו

מדד ת"א בנקים 5 הוא אחד מכוכבי הבורסה המקומית בשנת 2017, אחרי שרשם עלייה של כ-20% מתחילת השנה בהמשך לעלייה של כ-18% אשתקד. סביבת הריבית האפסית במשק אמנם מהווה פגיעה ממוקדת בהכנסות הריבית של המערכת הבנקאית, שהן הלחם והחמאה של הפעילות הבנקאית, ואולם גידול נאה בתיק האשראי לצד גידול מתון במרווח האשראי, מפצים על מרווח ריבית צנוע בפרספקטיבה היסטורית.

הריבית הנמוכה אמנם פוגעת במרווח הריבית, אך מנגד תורמת לרווחי הון בתיק איגרות החוב של הבנקים ומשפרת את חוסנם של הלווים. יתר על כן, הריבית לא תיוותר לנצח ברמה של 0.1%, גם אם איש אינו רואה כיום העלאת ריבית מעבר לפינה. לפיכך, החזקה במניות בנקים מקטינה את סיכון הריבית העצום הגלום בכל תיק השקעות קונבנציונלי.

פריחת השוק הקונצרני כחלופה למימון בנקאי, והתפתחות מערכי האשראי המוסדיים לצד צמיחת גופי אשראי חוץ בנקאיים, מהוות אף הן איומים פוטנציאליים על רווחיות המערכת. למרבה האבסורד, העובדה ששוק האשראי החוץ בנקאי על גווניו השונים פורח, מקטינה את סיכון תיק האשראי הבנקאי ותורמת לטיובו, וזאת כאשר המשק צומח ומייצר פרנסה טובה לכולם.

התלות הפוחתת באשראי לאילי ההון, כלקח יקר ומתבקש מקריסה של כמה מהבולטים שבהם, והתמקדות במתן אשראי לפרטיים ועסקים קטנים ובינוניים, תורמת תרומה ניכרת לשיפור בפרופיל הסיכוי-סיכון של תיק האשראי במערכת הבנקאות המקומית.

התפוררות גרעיני השליטה במערכת הבנקאית, אם מאילוץ ואם מבחירה, ייצרה היצע עצום של מניות בנקים אשר לכאורה אמור היה לייצר לחץ עצום על מחירי מניות הבנקים. ואולם בפועל, מתן הקלה רגולטורית לגופים המוסדיים בכל האמור בהחזקת מניות בנקאיות, בצוותא עם גידול בתיאבון לסיכון של המשקיעים, ייצרו ביקושים נאים לנוכח ההזדמנות שנקרתה להגדיל חשיפה למערכת הבנקאות המקומית.

מתייעלים וחוזרים לחלק דיבידנדים

מערכת זו ממציאה עצמה מחדש בימים אלה למול עינינו, הן במבנה הבעלות והן בדרך בה היא מבצעת עסקים, והאבולוציה האמורה של המערכת הבנקאית קוסמת למשקיעים, ובצדק. הבנקים הדיגיטליים מצויים אמנם רק בחיתוליהם ואולם המנוף להתייעלות תפעולית שהם מייצרים ברור. ייעוץ ההשקעות הדיגיטלי מצוי אף הוא מעבר לפינה, והוא צפוי להנגיש את ייעוץ ההשקעות ללקוחות קטנים ורבים שמערך הייעוץ הקונבנציונלי מתקשה לשרת.

המשוואה העתידית של "פחות נדל"ן יקר ופחות עובדים, בחסות הטכנולוגיה" ברורה והיא מנוע טורבו של התייעלות וגידול ברווחיות. מדובר בפתרון בהזמנה לעקב האכילס של המערכת הבנקאית המקומית, הסובלת שנים מיחסי יעילות לא מרשימים בהשוואה גלובלית.

התקינה הבנקאית של באזל 3, שחייבה את הבנקים להגדיל את הונם העצמי באופן ניכר בשנים האחרונות, אמנם מקשה על הבנקים לייצר תשואות גבוהות להון, אך היא הגבירה את חוסנה של המערכת הבנקאית, ולפיכך המשקיעים מסתפקים ובצדק בתשואה נמוכה יותר על ההון, ביחס לימי התשואות להון הדו-ספרתיות העליזות ערב משבר 2008, אשר הולידו מפח נפש גדול.

הגעה ליעדי הלימות ההון מאפשרת לבנקים, שאולצו על ידי הפיקוח לחלק דיבידנדים במשורה בשנים האחרונות, להגדיל את הדיבידנד למשקיעים, המשתוקקים לתשואה שוטפת בעולם של ריביות אפסיות בשוק איגרות החוב. חמשת הבנקים הגדולים בישראל חילקו בתשעת החודשים הראשונים השנה כ-1.44 מיליארד שקל, בהשוואה ל-1.07 מיליארד שקל בכל שנת 2016. רק בנק דיסקונט טרם חילק דיבידנד, ואולם בדוחותיו לרבעון השלישי שפורסמו לאחרונה נאמר במפורש כי "בעקבות עמידה במתווה התוכנית האסטרטגית והשיפור בתוצאות הקבוצה, בכוונת הדירקטוריון לבחון במהלך 2017 אימוץ מדיניות דיבידנד".

גם עוד רפורמה לא תשבור אותם

חשוב לציין כי בנקים, מטבע פעילותם, היו ונותרו החבר'ה הפחות אהובים בקרב הציבור הרחב, ולפיכך תמיד קיים הסיכון כי דגל רפורמה חדשה יונף אל על ויפגע ברווחיות הבנקים. עם זאת, הניסיון מלמד כי המערכת הבנקאית גמישה מספיק להתמודד עם רגולציה מאתגרת.

השילוב של העדר אלטרנטיבות השקעה אטרקטיביות בשוק האג"ח המקומי, יחד עם מכפיל רווח חד-ספרתי גבוה, דיבידנד צומח במהירות ומערכת בנקאית מתייעלת הממציאה עצמה מחדש בחסות המהפכה הטכנולוגית, מייצר תנאים נוחים למשקיעים במניות הבנקים גם לקראת שנת 2018.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

עוד כתבות

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.5%, אודיוקודס צוללת ב-15%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5%

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים