גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי יפצה נוסעים שטיסתם בוטלה - הסוכן או חברת התעופה?

ביהמ"ש לתביעות קטנות קבע כי נוסעים שטיסתם בוטלה יקבלו פיצוי של יותר מ-11,000 שקל מחברת התעופה טורקיש איירלינס ומאתר סמארטאייר

מטוס ג'מבו/ צילום: רויטרס
מטוס ג'מבו/ צילום: רויטרס

מי אמור לפצות נוסעים שטיסתם בוטלה? האם חברת התעופה שביטלה את הטיסה אך עדכנה מראש את סוכנות הנסיעות? האם סוכנות הנסיעות שלא הודיעה לנוסעים במועד? או שמא שתיהן ביחד? בנושא זה דן בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, לאור תביעה שהוגשה נגד טורקיש איירליינס ואתר סמארטאייר על-ידי זוג נוסעים שרק עם הגיעם לשדה התעופה בבוסטון גילו כי טיסתם בוטלה.

בית המשפט קבע כי שתי החברות, בחלוקה של 30% (טורקיש) ו-70% (סמאראייר), יפצו את הנוסעים בסך כולל של 11,340 שקל.

הדיון שערכה הרשמת הבכירה עדי בר-טל התמקד כאמור בסוגיה על מי משתי הנתבעות - חברת התעופה או האתר בו נרכש הכרטיס - לפצות את הנוסעים.

ומעשה שהיה כך היה: הנוסעים רכשו דרך אתר סמארטאייר שני כרטיסי טיסה הלוך-חזור בקו תל-אביב-בוסטון, עם עצירת ביניים באיסטנבול, וזאת באמצעות טורקיש איירליינס. טיסת ההלוך התקיימה במועד, וטיסת החזור תוכננה להתקיים ב-25.10.2016 בשעה 23:30.

עם הגעת הנוסעים לנמל התעופה התברר במפתיע כי טיסת החזור בוטלה. נציג של טורקיש איירליינס, שהגיע למקום רק כשעה לפני ההמראה המתוכננת, הציע לזוג להמריא בטיסה חלופית בעוד 6 ימים - מה שלא היה ריאלי מבחינתם. למחרת היום הזמינו דרך סמארטאייר טיסת חזור לאותו היום, קרי יום אחרי המועד המתוכנן, והשניים הגיעו ארצה בעיכוב של יממה מהמועד המתוכנן.

החוק קובע כי לנוסעים מגיע פיצוי - אולם על מי מוטלת האחריות?

טורקיש איירליינס טענה כי מי שצריך לשאת בפיצויים הוא האתר דרכו בוצעה ההזמנה, משום שחודש לפי מועד טיסת החזור המתוכננת הודיעה טורקיש על ביטול הטיסה מסיבות תפעוליות. טורקיש טענה כי שלחה על כך הודעה לסמארטאייר ואף סיפקה כרטיסי טיסה חלופיים לבני הזוג.

עוד טענה חברת התעופה כי מי שצריך לעמוד בקשר עם הנוסעים היא סוכנות הנסיעות, במקרה הזה סמארטאייר. כן נטען כי פרטי הנוסעים לא הוזנו כראוי בעת ההזמנה, כך שם לו רצתה - לא יכלה ליצור קשר ישירות עם הנוסעים. עוד נטען כי הנוסעים יכלו לחסוך מעצמם את הנסיעה לשדה התעופה אילו היו בודקים מראש את לוח ההמראות.

סמאטראייר, מצידה, טענה כי האחריות לביטול הטיסה מוטלת על חברת התעופה, וכי טורקיש אמנם הודיעה לה מראש על ביטול הטיסה, אולם ההודעה לא נחזתה על-ידי סוכנות הנסיעות, וטורקיש התרשלה בכך שלא וידאה כי ההודעה אכן התקבלה. גם כאן נטען כי על הנוסעים, כפי שגם גורסים המסמכים עליהם הם חתומים, צריכים היו לבדוק טרם הגעתם לשדה התעופה שינויים אפשריים בלוח הטיסות, מה שילו לגלות גם אילו היו מבצעים צ'ק-אין מוקדם.

כאמור, הרשמת הבכירה דנה בסוגיה מי האחראי למחדל ומה שיעור הפיצוי שלו זכאים התובעים, תוך שמתחה ביקורת על התנהלות שתי הנתבעות. ראשית טענה הרשמת כי טורקיש הסתפקה במשלוח הודעה על ביטול הטיסה לסוכנות הנסיעות, מבלי לוודא כי הנוסעים קיבלו הודעה זו, בבחינת "שגר ושכח", כאשר היא מחדדת כי החוק קובע מפורשות כי נטל ההוכחה לכך שהנוסע ידע אודות השינוי במועד הטיסה מוטל על המוביל (כלומר על חברת התעופה) ולא על גורם אחר.

את רשלנות סמארטאייר היא סיכמה בשני אופנים: ראשית, אי-הזנה מלאה של פרטי הנוסעים בעת ההזמנה; ושנית, אי-יידוע הנוסעים על שינוי מועד הטיסה בהתאם להודעה ששיגרה אליה טורקיש.

לדבריה, "סוכנות הנסיעות אינה מהווה מתווך בלבד. עליה להעביר מידע ללקוחותיה ולהבטיח כי השירות אכן יסופק להם, בהתאם להזמנתם... סוכנות הנסיעות לא איתרה את הבעיה ולא מנעה את המחדל במשך קרוב לחודש ימים. סוכנות הנסיעות לא פעלה כלל כמצופה מסוכנות נסיעות סבירה בממשק שהיא מקיימת אל מול הלקוח".

באשר לטענה כי אילו היו מבצעים הנוסעים צ'ק-אין מראש ,הם היו מגלים בדבר שינוי מועד הטיסה, פסקה בר-טל כי "אם התובעים היו מבצעים צ'ק-אין יום לפני הטיסה, הדבר היחיד שהיה נחסך מהם הוא ההגעה לשדה התעופה. צ'ק-אין מבוצע כ-24 שעות לפני הטיסה, כך שהוצאותיהם, הזכות לקבלת פיצוי סטטוטורי ועוגמת-הנפש של התובעים לא היו נחסכים. החיסכון היחיד היה בהוצאות הנסיעה לשדה התעופה... במצב דברים זה איני סבורה כי לתובעים אשם תורם, ובכל מקרה אין הוא מפחית מהפיצוי הסטטוטורי לו הם זכאים".

אמנם הנוסעים קיבלו כרטיסי טיסה חלופיים, אולם לא קיבלו שירותי סיוע, לרבות לינה והסעות לאור ביטול הטיסה. מכאן שלפי חוק התעופה (חוק טיבי) ובהתאם למרחק הטיסה, הרשמת קבעה כי כל נוסע יקבל פיצוי של 3,070 שקל. אל הסכום הזה הוסיפה לשני הנוסעים (יחד) עוד 4,000 שקל כפיצוי לדוגמה, שמטרתו בעיקר להרתיע את החברות מהפרת החוק ולעודד צרכנים לממש זכויותיהם. הפיצוי, כך פסקה, יעמוד על 10,140 שקל, כאשר 30% ממנו תישא טורקיש איירליינס, ו-70% תישא סמארטאייר. בנוסף ישלמו שתי הנתבעות סכום של 1,200 שקל כהוצאות משפטי וכיסוי ייעוץ משפטי שקיבלו התובעים (ת"ק 61967-02-17). 

עוד כתבות

אפי כהן ורן שריג, Datorama / צילום: שלומי יוסף

מאחורי האקזיט של דאטורמה: הסטארט-אפ שמציל מנהלי שיווק יוביל בסיילספורס תחום טכנולוגי חדש

דאטורמה נרכשה בזכות יכולות הפיתוח יוצאות הדופן שלה ואיחוד מידע על קמפיינים פרסומיים מאלפי מקורות ● מי שצפויות להרוויח בגדול מהעסקה הן הקרנות סידר ואינוביישן אנדברס, שהשקיעו בה בשלבים מוקדמים ● מנכ"ל החברה רן שריג: "המבנה הארגוני לא ישתנה, נפעל לפי אותן תוכניות"

תמ"א 38. היועצים אמונים על הפרטים הקטנים/ צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הרפורמה נקברה? זכויות הבנייה בתמ"א 38 לא יוגדלו

בחודש יוני פרסם המשרד תזכיר חוק שכלל תוכנית להאצת חיזוק ובנייה מחדש של מבנים ● ל"גלובס" נודע כי נדחה היישום של הגדלת אחוזי הבנייה פי 3.5 לאחר שבאוצר הבינו שלא ניתן יהיה לאשר את התוכנית במושב הנוכחי ● בינתיים, תחום התמ"א 38 סובל מאי-ודאות

איילת שקד

איילת שקד: "אחוזי מעבר בחינות לשכת עורכי הדין מטרידים"

השרה הגיבה על תוצאות בחינת ההסמכה הנמוכות שפורסמו היום ● שקד הוסיפה כי היא סבורה שמקצוע עריכת הדין נמצא בהצפה מוגזמת

רוני בירון / צילום: עודד קרני

אקסלנס: "התמחור מחדש בסלולר ישפיע ברבעונים הקרובים"

בית ההשקעות משאיר את ההמלצות הנוכחיות למניות: "למרות הסביבה המאתגרת, בטווח הקצר אנחנו מאמינים שרמות המחיר הנוכחיות מגלמות את הגורמים השליליים, ומאפשרות פוטנציאל לתיקון בטווח הבינוני-ארוך"

אברהם נובוגרוצקי / צילום: שלומי יוסף

הבנקים: כונסי נכסים לאפריקה תעשיות בגין חוב של 236 מ' ש'

לאחר הפרידה מנגב קרמיקה, מתרכז כיום עיקר פעילותה של אפריקה תעשיות בתחום המתכת, שבו היא פועלת בעיקר באמצעות חברת פקר פלדה, שאותה התכוונה למכור כדי לפרוע את חובותיה לבנקים

נגיד הפד - ג'רום פאוול/ צילום: רויטרס

אחרי שנים של תשואות חיוביות: האג"ח המקומי בכוננות ספיגה

מסביבת הריבית בארה"ב ועד למדד המחירים לצרכן: ימים מאכזבים עוברים על המשקיעים בשוק האג"ח בישראל ● הסקפטיות הגוברת של משקיעים באשר לכושר ההחזר של חברות הנדל"ן האמריקאיות, שהפכו לנכס מרכזי במדדי איגרות חוב מקומיים רבים, הביאה להאצת המגמה השלילית בענף

יוסי גורן, בעלי גמאטרוניק / צילום: יונתן זינדל־פלאש 90

גמאטרוניק קיבלה הארכה נוספת לרכישת חברת הבת שלה

לחברת מערכות האל-פסק לשעבר גמאטרוניק, ששינתה לאחרונה את שמה ל"מן הגורן", החזקה בחברה באנגליה

נטפליקס / צילום: שאטרסטוק

נטפליקס איכזבה במספר המנויים ברבעון; מניית החברה צוללת

החברה הוסיפה 670 אלף מנויים בארה"ב בלבד לעומת תחזית ל-1.23 מיליון משתמשים ● מספר המנויים החדשים בעולם עמד על 4.5 מיליון לעומת ציפייה ל-5.11 מיליון

צחי ועידו חג'ג'/ צילום: רפי דלויה

השריפה בבית חג'ג': בעקבות הטענת אופניים חשמליים

שרותי הכבאות: הדליקה, שהביא לשריפת שתי מכוניות יוקרה בבעלות חג'ג', נגרמה כתוצאה משימוש בסוללת ליתיום של אופניים חשמליים והטענתם ללא השגחה

רביב ברוקמאייר / צילום: ענבל מרמרי

לא מתפנים: קבוצת גולף לא ממהרת לעזוב את החנות המרכזית

קבוצת האופנה האריכה את הסכם השכירות שלה במתחם גולף אנד קו, שבהדר יוסף, עד ל-15 באוקטובר

ישי דוידי / צלם: איל יצהר

מנכ"ל פלסטופיל מבקש "לסיים את תפקידו מסיבות אישיות"

יובל ויינשטוק נכנס לתפקיד באוגוסט 2016 ● ברקע: חשיפת "גלובס" על האפשרות למכירת השליטה בחברה לקרן פימי

חיים סבן/ צילום: אמיר מאירי

מה גרם למניית פרטנר לזנק ביומיים האחרונים?

"הסיבה לזינוקים במניית פרטנר היא פרסומים שלפיהם בעל השליטה סבן קרוב לרכישת לאומי קארד", אומרים ברוסאריו ● "שירותי התקשורת הופכים לאט-לאט לקומודיטי, ומשוועים למנועי צמיחה נוספים"

עובד יחזקאל / צילום: אוריה תדמור

עובד יחזקאל העיד בפרשת "ישראל ביתנו": "עבודתנו נקייה"

מזכיר הממשלה לשעבר עובד יחזקאל התייצב היום לעדות ב"פרשת ישראל ביתנו" במסגרתה מואשמת סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום בקבלת שוחד בתמורה לתקציבים קואליציוניים ● "אנחנו עושים עבודה מאוד נקייה ואיכותית שמקדמת הרבה מאוד נושאים ציבוריים במדינה"

בניין קורס ברעידת אדמה בטיוואן / צילום: רויטרס

האם הטכנולוגיה תדע לחזות את היום שבו האדמה תרעד

רעידות האדמה הקטנות בצפון הארץ העלו את החשש מפני רעידה חזקה יותר שתפקוד את ישראל ● פתרונות טכנולוגיים חדשים עשויים לשפר את ההתרעה וההיערכות לאסון כזה, ולמנוע אבידות בנפש ● האם הם יהפכו לישימים לפני שיהיה מאוחר מדי?

איצטדיון מונדיאל 2018 ברוסיה / צילום: שאטרסטוק

רוסיה 2018: מהו המלון היקר ביותר שבו לנו ישראלים במונדיאל?

התיירים הישראלים שילמו בממוצע 190 דולר ללילה על הלינה במוסקבה ונשארו בעיר 4.6 ימים בממוצע ● שיעור הגידול בהזמנות של בתי מלון בסוצ'י אל מול התקופה המקבילה אשתקד הגיע ל-217%

בורסת ניו יורק / צילום:  אנדרו קלי, רויטרס

סגירה אדומה בארה"ב; אמזון זינקה בזכות ה"פריים דיי"

יום מסחר חלש מאוד נסגר בארה"ב עקב מעט דיווחי מאקרו ● טראמפ במפגש עם פוטין: "תהיה לנו מערכת יחסים יוצאת מן הכלל" ● הרווח הנקי של בנק אוף אמריקה זינק ב-33% ● נטפליקס פרסמה דוחות מאכזבים עם סגירת המסחר ורשמה צלילה של 13% ● אמזון שברה שיאים חיוביים בזכות פתיחת ה"פריים דיי"

אמזון / צילום: שאטרסטוק

פריים דיי: דיווחים על קריסות באמזון בפתיחת יום המבצעים

חלק מהגולשים שנכנסו לאתר הסחר הענקי נתקלו בהודעת שגיאה, שבה מופיע על המסך הכיתוב "מצטערים, משהו לא עובד כשורה בצד שלנו" בליווי תמונה של כלב

שלמה נחמה /צילום: איל יצהר

התקדמה שלב: אלומיי ביצעה עסקת גידור לפרויקט בספרד

ההשקעה בפרויקט הענק תעמוד על קרוב למיליארד שקל ● המנכ"ל, רני פרידריך: "קיבלנו עשרות פניות מגופים אירופאים שמעוניינים להיכנס לפרויקט"

אתר הקניות אסוס / צילום: שאטרסטוק

"חבילות פתוחות ובגדים זרוקים": כך מטפלים בחבילות ASOS

פוסט שהועלה הערב (ב') בעמוד הפייסבוק של אסוס ישראל מציג תמונה עגומה של חבילות מושלכות ברחוב, ופריטים מפוזרים לצידן

קנאביס רפואי / צילום: שאטרסטוק

פנינסולה תממן את חברת הקנאביס בזלת ב-30 מיליון ש'

הקרן שהוקמה בתמיכת המדינה כדי להשקיע בעסקים קטנים ובינוניים, וכעת היא משקיעה עשרות מיליונים באחת החברות הוותיקות בתחום הקנאביס הרפואי ● אורי פז, שותף מנהל בקרן פנינסולה: "מאמינים כי החברה תונפק בשווי גבוה בשנים הקרובות"