גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קסמים של בנקים איטלקיים; הכלכלה באמת חזרה לתפקד?

בתוך שנה בלבד הצליחה מערכת הבנקאות באיטליה להקטין את שיעור ההלוואות הלא מתפקדות מרמה של יותר מ-16% ל-10.2% בלבד ■ הקצב המטאורי הזה מעלה תהיות: האם מדובר במשחקים חשבונאיים שרק דוחים את הקץ?

הבנקאות באיטליה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הבנקאות באיטליה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

המקרא מספר על יעקב, שעובד שבע שנים בשביל רחל, ולאחר התקופה הקשה הוא מגלה שרימו אותו. מה עושה יעקב? עובד עוד שבע שנים קשות. למרות המחשבה שיש פתרונות קסם, אין תחליף לעבודה קשה. החיים לא תמיד הוגנים ולא תמיד אירועים מתרחשים באשמתנו - אבל הפתרון היה ונותר עוד עבודה קשה. מסתמן שבמערכת הבנקאות האיטלקית לא הפנימו את המסר שעולה מסיפור רחל ולאה, ומחפשים קיצורי דרך.

ענף הבנקאות באיטליה הוא אחד הבעייתיים ביבשת, ושני רק לזה של יוון מבחינת שיעור האשראי הבעייתי. בניסיון לחזק את יציבות המערכת הפיננסית, מאז 2015 פועלים הבנקים באיטליה במגוון דרכים כדי להקטין את שיעור ההלוואות הלא מתפקדות (NPL - Non-Performing Loans).

הלוואה לא מתפקדת היא כל הלוואה שלוח הסילוקין שלה לא נפרע כסדרו למעלה מ-90 ימים. כך לדוגמה, אם נטלתי הלוואה לתקופה של חמש שנים לצורך רכישת רכב, ואחרי שנתיים אני מתחיל לפגר בתשלומים הסדירים, אז לאחר 90 יום שבהם ההלוואה לא משולמת כסדרה, היא תוגדר כהלוואה לא מתפקדת.

מבחינת ההצגה הנאותה של הנתון בדוחות הבנקים, בגין הלוואות שאינן מתפקדות יש לבצע הפרשות בהתאם למידת יכולת הגבייה של החוב. אם בהלוואה המקורית לרכישת הרכב הבנק ציפה לקבל 10,000 אירו, הרי שכעת ייתכן שהוא יקבל רק 7,000 אירו, ואז עליו להפריש 3,000 אירו כנגד חובות שלא בהכרח ישולמו.

שיפור מהותי או קוסמטי?

בשנה החולפת הצליחה מערכת הבנקאות באיטליה להקטין את שיעור ההלוואות הלא מתפקדות מרמה של מעל ל-16% ל-10.2% בלבד, כלומר הפחתת ההתחייבויות הבעייתיות ממאזני הבנקים האיטלקיים בהיקף של כ-80 מיליארד אירו. מדובר בשיפור משמעותי בפרק זמן קצר, מה שמעלה תהיות. אם ההלוואות חזרו להיות משולמות כסדרן, בגלל שהכלכלה חזרה לתפקד והחברות צומחות - אשרינו ואשרי האיטלקים.

אבל אם מדובר במשחקים חשבונאיים, זוהי רק דחיית הקץ.

היקף המאזן של כלל הבנקים באיטליה עומד על קרוב ל-3.9 טריליון אירו, לעומת כ-4.25 טריליון אירו בנובמבר 2012. בחינה ארוכת-טווח מצביעה על עלייה בהיקף מאזני הבנקים באיטליה מאז 1996, אז עמד הנתון על 1.39 טריליון אירו בלבד, כלומר - שילש את עצמו בין השנים 1996 ל-2012, וכעת ישנו ניסיון לרסן את מפלצת האשראי.

נכון לסוף הרבעון השלישי של שנת 2017, שלושת הבנקים הגדולים באיטליה הם Unicredit, עם מאזן בהיקף של כ-829 מיליארד אירו, Intesa Sanpaolo, עם מאזן בהיקף של כ-785 מיליארד אירו, והבנק באחזקה ממשלתית Cassa Depositi, עם מאזן בהיקף של כ-415 מיליארד אירו. מדובר על שלושה בנקים שמהווים כ-60% משוק הבנקאות באיטליה. בזמן שבנקים מסחריים ציבוריים פעלו להקטנת המאזן, היקף המאזן של Cassa Depositi עלה מרמה של כ-340 מיליארד אירו בשנת 2013, לכ-415 מיליארד אירו. בזמן שבנקים בהחזקה ציבורית מוכרים נכסים, הבנק הממשלתי, שממומן על-ידי משלמי המסים, רוכש נכסים.

אחת הבעיות שמקשות על ניתוח המצב באיטליה לאשורו, היא סוגיית סיווג ההלוואות. מכיוון שההגדרה להלוואה לא מתפקדת היא אי-עמידה בתנאי ההלוואה במשך למעלה מ-90 יום, יכול הבנק לבצע שינוי בתנאי ההלוואה, כך שתתאים יותר למצב הלווה, ואז ההלוואה הופכת מהלוואה לא מתפקדת להלוואה מתפקדת.

התחום של הלוואות לסטודנטים באיטליה הוא הבולט ביותר בכל הנוגע לסוגיית הלוואות מחדש. סטודנטים רבים נוטלים הלוואות מהבנקים כדי לממן את לימודיהם. פעמים רבות הסטודנטים אינם מצליחים להשיב את ההלוואה שנטלו.

הבנקים מצדם ממחזרים את ההלוואה שהסטודנט לא יכול לעמוד בה להלוואת בלון, עם ריבית וקרן מופחתים, שישולמו בעתיד. כך לדוגמה, הופכים הלוואה של 10,000 אירו, שבה ההחזר החודשי (כולל ריבית) אמור לעמוד על כ-200 אירו ל-60 חודשים (סך החזר של 12 אלף אירו כולל ריבית) להלוואה של 10,000 אירו, שבה ההחזר יעמוד על 50 אירו למשך 60 חודשים, ותשלום חד-פעמי של כ-9,000 אירו ישולם בסוף התקופה. בחמש השנים הקרובות ההלוואה תתפקד, משום שהסטודנט מסוגל להחזיר 50 אירו בחודש, אבל מדובר על דחיית הקץ, בתקווה שימצא פתרון עד למועד הפירעון.

מגרמניה תבוא הישועה?

המחוקק פיטר סימון הגרמני, המכהן כחבר בפרלמנט האירופי, הציע לאחרונה כי בנקים שימכרו נכסים בעייתיים בפחות מהשווי המאזני, לא יצטרכו בשל כך לעדכן את המודלים שלהם לשערוך אותם נכסים. כך לדוגמה, אם בנק נתן הלוואות לסטודנטים בהיקף של מיליארד אירו, וכעת הם שווים רק חצי מיליארד אירו, הבנק יכיר בהפסד של חצי מיליארד אירו - אך מנגד לא יצטרך לשערך את שאר ההלוואות שלו, שכנראה גם שוות פחות בשוק האמיתי, אך משוערכות במחיר גבוה בגלל שימוש במודלים "מקלים".

מחקר של הבנק המרכזי של איטליה הגיע למסקנה שאם הבנקים האיטלקיים יעדכנו את המודלים שלהם, לשערוך הלוואות ונכסים אחרים בהתאם לשווי השוק האמיתי של הנכסים, עלול הדבר לפגוע עד כדי 2% ביחסי ההון של הבנקים. מדובר על פגיעה משמעותית בחוסן הפיננסי של הבנקים האיטלקיים.

המצב של מערכת הבנקאות האיטלקית עדיין לא ברור, וצריך לראות שההתאוששות היא מהותית ולא קוסמטית. אחת הבעיות בניסיון לייפות את הנתונים היא שיש לנתוני האמת נטייה לצוץ במלוא עוזם כאשר חלה הרעה במצב הכלכלי.

וורן באפט הגדיר זאת באמירה: "כשיש גאות כולם שוחים בים, רק כשמגיע השפל, רואים מי שחה בלי גד ים". לפני שמחליטים להיכנס להשקעה מהותית בבנקים באיטליה, כדאי לראות שהבנקאים באיטליה אכן מוכנים לעבודה קשה וסיזיפית, ושהם מצליחים לעבור גם תקופה כלכלית בעייתית כשבגד הים עדיין עליהם.

*** הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

שיעור ההלוואות הלא מתפקדות במערכת

עוד כתבות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.4%, נטפליקס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?