גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

10 הדיברות לרשויות מקומיות מתוקנות | פרשנות

המציאות בשלטון המקומי יוצרת קרקע פורייה לשחיתות ■ עו"ד אורית רישפי חיברה את מסמך 10 הדיברות לרשויות טובות יותר ■ גילוי נאות

מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת

רשויות מתוקנות / איור : גיל ג'יבלי

יש דברים שהם ברורים מאליהם, ולא היינו צריכים את פרשת השחיתות האחרונה בעיריית ראשון לציון כדי להבין אותם: השלטון המקומי, כבר שנים ארוכות, משמש מצע פורה לשחיתות, שהיא בדרך כלל תוצאה של החיכוך הגובר בין מנגנוני השלטון המקומי לענף הנדל"ן - חיכוך שהתגבר ככל שמחירי הנדל"ן הסתחררו והפיתויים גדלו.

סחרור המחירים הוביל לעלייה גדולה בהיקפי השחיתות - עשרות ואף מאות מיליוני שקלים, כתוצאה משינויי תב"עות (תוכניות בניין עיר) וכדומה, ששווים זהב ליזמי הנדל"ן זהב. מערכת שומרי הסף בשלטון המקומי, שהייתה אמורה לשמש מחסום לשחיתויות, קרסה ולמעשה איננה קיימת. הכוח של ראשי עיריות הוא עצום, ומהבחינה הזאת (ולא רק) השלטון המקומי גרוע יותר מהשלטון המרכזי. ראשי עיריות הם כמו דיקטטורים או "שריפים" בעירם. כוח הוא משחית בהגדרה, ועודף כוח שנוצר בעקבות כהונה ארוכת שנים הוא משחית עוד יותר. העוצמה הכלכלית של ראשי עיריות היא אדירה. המעורבות שלהם בוועדות בתחום הנדל"ן, במתן אישורי בנייה, חושפת אותם לכסף אדיר והפיתויים הם כמובן עצומים.

כל הדברים הברורים הללו יולידו עוד ועוד פרשות שחיתות, עוד ועוד כתבי אישום ועוד ועוד הרשעות, ולכן אין לי שום כוונה לכתוב עד כמה השלטון המקומי רקוב, מקומבן ומושחת (זו אמנם אמירה מכלילה, אבל לצערי מספר הפרשות מדבר בעד עצמו). העניין הוא מה עושים עם כל הדברים הברורים הללו, איך עוצרים את הסחף ומצמצמים את היקפי השחיתות בשלטון המקומי. לשם כך באה לעזרתי עו"ד אורית רישפי (לביא), דוקטורנטית לממשל מקומי ומרצה ב"שערי משפט". התובנות מאירות העיניים שלה נולדו מניסיון רב שנים עם מנגנוני השלטון המקומי וכוללות, בין היתר, את מסמך "עשרת הדיברות" לרשויות מקומיות טובות יותר בישראל של ארגון א.ח.מ - ארגון חברי המועצות ברשויות המקומיות, שהוקם עוד בשנת 2002 על ידי רישפי, בסיוע חנניה ויינברגר ועו"ד מרדכי וירשובסקי ז"ל.

המסמך הוגש בזמנו לכנסת, לשרי פנים לדורותיהם; הוא הוצג בכנסים רבים ושימש בסיס להצעות חוק רבות ולגופים נוספים שלקחו על עצמם את המשימה הגדולה של שיפור הממשל התאגידי בשלטון המקומי. במבחן הביצוע, כפי שקורה לא פעם, התובנות של המסמך נותרו ברובן על הנייר, וחבל שכך. אולי משום שלראשי העיריות יש אחד הלוביסטים החזקים ביותר במשק - מרכז השלטון המקומי, שתקציבו ניזון מהעיריות, ולכן הוא משרת את האינטרסים של ראשי הערים ויש לו אינטרס בשימור המצב הקיים.

רישפי מדגישה עובדה ברורה נוספת: שיטת הבחירות לרשויות המקומיות היא של "המנצח לוקח הכול". ראש הרשות מקבל לפי חוק סמכויות נרחבות ביותר, בעוד שמועצת העיר מקבלת סמכויות מוגבלות ביותר, וכך גם חברי המועצה הנבחרים ושומרי הסף (המבקר, היועץ המשפטי והגזבר). מתוך כך כל אחד יכול להבין כיצד אותו ראש עיר, אותו מנצח שלוקח הכול, הופך במהירות לשריף או לדיקטטור של העירייה, שעל-פיו יישק דבר, ומדוע יש לו אינטרס לשמר את המצב הקיים.

ואם בדיקקטטורה בפועל עסקינן, מה קורה עם הדמוקרטיה? רישפי מזכירה שהכול מתחיל מדמוקרטיה ומחינוך לדמוקרטיה; שהדמוקרטיה שבירה, והיא למעשה השתבשה בשלטון המקומי. נכון להיום, ביותר מדי מקרים עומד בראש העירייה, המועצה המקומית או המועצה האזורית אדם ששולט ברשות עשרות שנים - דבר שוודאי סותר את הרעיון של שלטון מקומי דמוקרטי, נגיש וזמין לאזרחים, ובתורו מייצר את כל השחיתויות המתגלגלות. רישפי מזכירה גם את אמרתו של צ'רצ'יל: "הדמוקרטיה היא שיטת המשטר הגרועה ביותר הקיימת, מלבד כל יתר שיטות המשטר".

לפניכם 10 הדיברות של עו"ד רישפי, שעשויות לעזור, בשיטות דמוקרטיות, להחדיר (או להחזיר) עקרונות דמוקרטיים לשלטון המקומי.

הגבלת משך הכהונה של ראש רשות

משך הכהונה של ראשי הרשויות, שנבחרים כיום בבחירה ישירה, יוגבל לשתי קדנציות רצופות ולא יותר (אגב, זה נכון וטוב גם לשלטון המרכזי, כך נהוג בארה"ב, לדוגמה). הגבלת הכהונה תגרום לכך שראש הרשות עצמו והצוות המקורב אליו, פוליטית ומקצועית, יוגבלו אף הם בעקיפין. כך, הם לא יוכלו להכות שורשים עמוקים מדי, לא ישכחו שהגיעו לשלטון בבחירות דמוקרטיות ויידעו שזמנם קצוב.

תזכורת: כיום הבחירות לכנסת הן של מפלגות, ומי שנבחר לעמוד בראש המפלגה אולי יזכה להיות ראש הממשלה. ב-1992 עברה המדינה לבחירות ישירות לראשות הממשלה ולראש רשות, כלומר לבחירה בשני פתקים - האחד לראש הממשלה/ ראש הרשות והשני למפלגה/רשימה. אולם בעוד שבשלטון המרכזי נסוגו חזרה לבחירות בפתק אחד, בשלטון המקומי השיטה נשארה, וזה מעניק עוד יותר כוח לראש רשות מוכר, שכבר נבחר בעבר. כך אנחנו רואים ראשי ערים שמכהנים בתפקידם אפילו עשרות שנים.

צמצום הכוח של ראש הרשות

הגדרות הסמכויות של ראשי רשויות באופן שיצמצם את כוחם. כיום, כמעט כל מה שקורה בעירייה הוא בסגנון "על פיו של ראש הרשות יישק דבר". ההבנה בשטח היא שראש הרשות חזק יותר משר ונהנה מיכולת ביצוע עצומה ורחבה. עם זאת, חשוב גם לצאת מהכלל: רשויות מקומיות רבות עושות גדולות ונצורות בלא מעט יישובים, וכמובן ישנם נבחרי ציבור בשלטון המקומי שהם ישרי דרך, הגונים ומסורים, ללא רבב.

תיקון חוק מימון הבחירות ברשויות המקומיות

יש היום חוסר שוויון ברור בין מתמודדים עצמאים לבין מתמודדים מפלגתיים, שיכולים לקבל מימון מהמפלגה (דבר המוביל לתעשיית ג'ובים. רוצה מימון מפלגתי? תן כמה ג'ובים בעירייה). כמו כן, גיוס התרומות מבית אב אחד מוגבל ל-5,000 שקל, דבר שעשוי להוביל לגיוסים בשוק האפור, או לקבלת תרומות אסורות. ויש כמובן קשרים פסולים בין ראשוי רשויות לתורמים (חוקיים ולא חוקיים) בעיקר משוק הנדל"ן.

המצב מבחינת מימון הבחירות הוא לא שקוף במיוחד ולא מותאם ממש למציאות ולתמחור הקיים בתחומים הרלוונטיים. ברור לכלי מי שמעורב בנושא שקשה מאוד עד בלתי אפשרי לנהל קמפיין בחירות ראוי, ובטח שלא קמפיין מנצח, במסגרת האפשרויות הקיימות בחוק. יחידי סגולה מצליחים להתמודד ולנצח וגם לא להסתבך בהמשך הקדנציה על רקע קמפיין הבחירות ואופן מימונו. לא פעם המימון נעשה שלא במסגרת החוק ויוצר קשרים עתידיים של תן וקח (ובקיצור, קרקע לשחיתות).

שומרי הסף הפכו לשומרים של ראשי הרשות

שומרי הסף ברשויות - ממבקר הרשות המקומית ועד היועץ המשפטי והגזבר - שנחשבים שומרי סף קלאסיים בכל ממשל תאגידי בריא, עברו צד. כלומר, הם חוסים תחת כנפיו החמימות של ראש הרשות. היועץ המשפטי הופך, אולי בעל כורחו, ליועצו ולאיש אמונו של ראש הרשות, ובכך נמנעת ממועצת הרשות האפשרות לקבל ייעוץ בענייניה, במסגרת תפקידה הציבורי. מבקר העירייה, אף הוא נתון למעשה לחסדיו של ראש הרשות בהיותו עובד עירייה, וכך גם גזבר העירייה, העובד בצמידות לראש העירייה ומונחה על ידיו. כך, למעשה, הופכים כל שומרי הסף ל"שומריו" האישיים של ראש העירייה ומאבדים את עצמאותם. צריך להבין: תחת העיריות יש תאגידים עירוניים, תאגידים קשורים ועמותות שונות, וכסף עצום עובר אליהם ומהם. הפיקוח עליהם חלש, במיוחד על ידי המבקר, וכך גם הפיקוח החיצוני (למשל משרד הפנים, שבו אמנם אפשר למצוא דוחות כספיים של העיריות, אבל אין ממש מישהו שפוקח עין על כל החברות העירוניות, העמותות וכדומה).

"חיוב אישי" של ראשי רשויות

מדובר בהטלת אחריות אישית על כל נושאי התפקידים, מנבחרים ועד נושאי משרות ברשויות עצמן ובגופים הכפופים אליהן כמו החברות העירוניות, העמותות השונות ועוד, בדומה להטלת אחריות אישית על דירקטורים בחברות ציבוריות. ראש הרשות וצוותו, ועמם נבחרי הציבור, בהחלט צריכים גם הם להיות אחראים אישית על עבירות, חריגות וסטיות ממשל תאגידי ובוודאי מחריגות התקציב המאושר והחוק.

יותר מדי "משרות אמון" ופוליטיקה בעיריות

יש כיום יותר מדי "משרות אמון" סביב ראשי העיריות, באופן שרק מחזק אותם ומכניס עוד יותר ג'ובים ועוד יותר פוליטיקה לתוך הרשויות. מנכ"לי הרשויות, למשל, הפכו לא מזמן למשרות אמון, ועמם מגיעים לאט לאט עוד "נאמנים". אין, כמובן, פסול במשרות אמון, הבעיה היא במידתיות: ככל שמשרות האמון מתנפחות, העצמאות של "משרתי הציבור" הולכת ויורדת והיכולת שלהם לבקר ולפקח נעלמת עם הזמן. זו הסיבה שצריך לצמצם את משרות האמון ולא להפוך אותן ללהקה שמטרתה לסוכך על ראשי העיריות.

הרחבת פעילות "מרכז השלטון המקומי"

מרכז השלטון המקומי הוא עמותה וולונטרית, גוף הממומן מכספי הרשויות ומשרת למעשה את ראשי הרשויות ואת צורכיהם. ברבות השנים, הפך מרכז השלטון המקומי לגוף רב עוצמה שבאמצעותו פועלים ראשי הרשויות לקידום ענייני הרשויות כלובי חזק ועשיר. מרכז השלטון המקומי פועל בהתאם לאינטרסים של ראשי הרשויות ולמעשה מחזק את החזקים בלאו-הכי ומחליש את הדמוקרטיה בתוך הרשויות. הגוף הזה, לדוגמה, לא פעל מעולם לטובת הענקת זכויות וסמכויות לחברי המועצה הנבחרים, או לחיזוק שומרי הסף. וזה לב העניין: נראה שהוא ממש לא מעוניין ב"מטרידים" למיניהם, כמו חברי מועצה ושומרי סף אחרים. הוא מאוד מעוניין בשימור כוחם של ראשי העיריות.

חיזוק מועצות הרשות וחברי המועצה הנבחרים

מועצות הרשויות המקומיות הן כמו עלה נידף, חסרות השפעה וחסרות חוט שדרה, ולכן יש צורך בחקיקה שתקנה לחבריהן סמכויות משמעותיות יותר. זה כולל הגדרה ברורה ומשמעותית של תפקיד המועצה וסמכויותיה, הענקת סמכויות ייחודיות ויכולת השפעה, פיקוח ובקרה מוחשיים, כדי לקיים ממשל תאגידי בריא יותר.

למה הדבר דומה? לאופוזיציה בכנסת או לחלופין לדירקטוריון של חברה, שאמור לשמש לעתים אופוזיציה לרצונות ההנהלה ולהעלות ספקות ביחס להחלטותיה (דבר שלא קרה, למשל, בחברת טבע). מה שקורה בשלטון המקומי הוא שהאופוזיציה איננה קיימת.

כמו בכנסת, האופוזיציה, מנשמת אפה של הדמוקרטיה, צריכה לקבל הגדרה, סמכויות וכלים כדי לשמש כוח מאזן ובולם לקואליציה השלטת. בפועל, חברי האופוזיציה ברשויות המקומיות הם מוחלשים מאוד, ראשי העיריות רואים בהם מטרד, והם נתבעים לא אחת ללא הגנה משפטית. בפועל, הם מתקשים לפעול.

תגמול לחברי האופוזיציה (המועצה)

בדיוק כמו חברי כנסת מהאופוזיציה שמקבלים שכר, בדיוק כמו חברי דירקטוריון שמקבלים שכר עבור חברותם, כך גם חברי אופוזיציה צריכים לקבל שכר. יש שיאמרו שזה ייצר עוד ג'ובים ועוד דירקטוריונים של מריונטות, בדיוק כמו דירקטוריונים של חברות ציבוריות. ייתכן, אבל המצב כרגע הרבה יותר גרוע: אין ממש אופוזיציה ברשויות, ואם יש, קולה כמעט שלא נשמע, ולחברי המועצה גם אין שום אינטרס לצאת למלחמות. עד כמה שהדבר יישמע מוזר, כיום חברי מועצות - נבחרי ציבור בהגדרתם - מכהנים ללא תגמול, אפילו ללא החזר הוצאות. מספר שולי של חברי מועצות "זוכים" להיבחר על ידי ראש הרשות ולכהן כסגנים בשכר, וכל השאר מכהנים ללא שכר. אין עוד תפקיד סטטוטורי של נבחר ציבור שלא רק שאיננו מתוגמל ומתוקצב, אלא אף נאלף לעצים "להביא" כסף מהבית כדי למלא את תפקידו כראוי - במיוחד אם מדובר באנשים מצפוניים. דמיינו חברי כנסת שפועלים ללא שכר וההוצאות הן מכיסם הפרטי - באופן טבעי, המוטיבציה שלהם לפעול תרד לאפס.

איך וכמה צריך לשלם? אפשר למשל להחיל מודל תגמול דומה לזה של דירקטורים בחברות הממשלתיות, או לאמץ מודלים מוצלחים בעולם שבהם חברי המועצה הנבחרים מחויבים לפעול יומיים-שלושה בשבוע במשרדי הרשות ואז מקבלים תגמול המבוסס על גובה השכר הממוצע במשק - לחצי משרה, למשל. אותם נבחרי ציבור גם מקבלים משרדים ושירותי אדמיניסטרציה - בדומה לכל דירקטור.

מהיכן יבוא הכסף (וזה לא כסף משמעותי ביחס להיקפי הכספים ברשויות)? לדוגמה, מביטול הג'וב המיותר של סגני עיריות בתשלום והפניית מימונו לתגמול הרבה יותר צנוע ושוויוני לכלל חברי המועצות.

חקיקה של "חוק השלטון המקומי"

כל התיקונים שהוזכרו חייבים להתגבש לכדי חוק, שיסדיר את מערך הכוחות בין ראשי הרשויות הנבחרים בבחירה ישירה לבין מועצת הרשות המקומית וחברי המועצה, לבין הפקידות הבכירה וכל שומרי הסף. גם כל נושא החברות העירוניות והעמותות העירוניות מחייב הסדרה - עוברים שם מאות מיליוני שקלים בערים גדולות, ללא ביקורת ושקיפות מספקים.

וכאן אני חוזר למרכז השלטון המקומי ולעומד בראשו, ראש עיריית מודיעין-מכבין-רעות חיים ביבס, שהוא גם חלק מפורום ה-15 (פורום ראשי העיריות החזקות והעשירות בישראל), איש הליכוד ואחד האנשים הדומיננטיים בישראל בתחום השלטון המקומי ובכלל (אף שיש לו פרופיל תקשורתי יחסית נמוך). היוזמה לתיקון השלטון המקומי צריכה להתחיל ממנו ומהארגון שהוא עומד בראשו.

המנטרה של ראשי השלטון המקומי, שהם חוזרים עליה בכל פעם שמתפוצצת פרשת שחיתות, היא שמדובר בתפוחים רקובים ובסך הכול מספרם של ראשי הרשויות המושחתים אינו משמעותי. זו מנטרה שמדחיקה את המציאות, והמציאות היא שיש אינפלציה בעיריות ובמועצות אזוריות בישראל (יותר מ-250) - עוד גורם שמוביל לשחיתות. יותר מדי רשויות, יותר מדי מנגנונים, יותר מדי פוליטיקה ויותר מדי שחיתות. ביבס צריך להרים את הכפפה, או שימשיך להנציח את המצב (המושחת) ולפעול כלובי פוליטי שמסרס כל שינוי.

eli@globes.co.il

עוד כתבות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי