גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איפה נמצא הכסף הגדול בספורט המקצועני העולמי?

ספורט מקצועני הוא המגזר המתגמל ביותר לאוכלוסייה הצעירה: 199 קבוצות משלמות מעל מיליון דולר בממוצע לשחקן בעונה, לפי סקר השכר של sportingintelligence ■ הכסף הגדול נמצא ב-NBA, עם 7.14 מיליון דולר לשחקן ■ ספורטאיות מרוויחות בשנה פחות משכר שבועי של ספורטאים

סטפן קרי, גולדן סטייט ווריורס, NBA / צלם: רויטרס
סטפן קרי, גולדן סטייט ווריורס, NBA / צלם: רויטרס

בהיסטוריה האנושית לא היה זמן טוב מזה להיות ספורטאי מקצועני. אלו הם ימים נדירים שבהם הספורט צולח בקלות כל מיתון או משבר כלכלי ומציג עסקאות שיא בכל חתך אפשרי - מחירי שיא ברכישת קבוצות, במחירי זכויות שידור, בעסקאות רכישת שחקנים, בסכומים שחברות מסחריות מוכנות לשלם כדי להדביק לוגו על חולצה רשמית של מועדון.

וכמובן, בשכר השחקנים. אין שום מגזר בעולם שמתקרב בשיעורי השכר הממוצע שלו בטווח הגילים 18-35 לזה של ספורטאים מקצועניים.

פרויקט שכר הספורטאים השנתי של sportingintelligence לשנת 2017, שפורסם החודש, מציג שתי מסקנות עיקריות: א. ספורט מקצועני הוא עסק מתגמל מאוד, אבל רק לגברים. האופציות לנשים הן מעטות וגם אלו שכבר קיימות אינן מתקרבות בהיקף השכר לאלו של גברים; ב. כדורגל הוא הדת של המאה ה-21, אבל הכסף הגדול באמת שמשולם לספורטאים נמצא ב-NBA - ליגה שמדורגת רק במקום השלישי בפופולריות שלה בארה"ב.

הדוח בחן את נתוני השכר של 12,244 ספורטאים מקצועניים ב-465 קבוצות ספורט מקצועניות ב-9 ענפים שונים, והוא מתפרס על פני 29 ליגות ב-16 מדינות שונות. הוא מתייחס רק לנתוני השכר המשולם על ידי הקבוצות. כלומר, אינו כולל הכנסות אחרות של שחקנים, כגון בונוסים עבור הישגים ומענקי חתימה. הוא גם אינו מתייחס להסכמי חסות פרטיים של שחקנים. אז מה אפשר ללמוד מהדוח?

עבודה מועדפת

1. כדורגל? הכסף נמצא ב-NBA

הקבוצה שמשלמת את השכר הממוצע הגבוה ביותר בשנת 2017 היא אוקלהומה סיטי ת'אנדר מה-NBA, עם 9.29 מיליון דולר לשחקן, תוצאה של החתמות חדשות והארכות הסכמי שכר לשחקנים קיימים, ובעיקר תוצאה של החתמת הכוכב ראסל ווסטברוק על חוזה חדש של 186 מיליון דולר לשש שנים. בסגל של הת'אנדר יש ארבעה שחקנים שמרוויחים יותר מ-19.5 מיליון דולר בעונה.

איך זה מסתדר עם תקרת השכר הקיימת בליגה? זה בעיקר מראה מה חושבות הקבוצות על מנגנון תקרת השכר - שהוא המלצה בלבד. עדיף לבעלים לשלם את הקנס המושת בגין מעבר התקרה כי גם ככה הקבוצות מספיק רווחיות.

בין 20 הקבוצות שמשלמות את השכר הכי גבוה בספורט המקצועני, 17 הן קבוצות NBA. הסיבה העיקרית לכך היא הפריחה שחווה הליגה בזכות החתימה על הסכם השידורים החדש שנכנס לתוקף לפני שנה וחצי, בסך 24 מיליארד דולר לתשע שנים והשליך מיידית על שכר השחקנים בליגה. קליבלנד קאבלירס מדורגת שנייה ברשימת הקבוצות בעולם, עם שכר של ממוצע של 8.99 מיליון דולר, ובמקום השלישי - האלופה גולדן סטייט ווריורס של עמרי כספי עם 8.94 מיליון דולר. הישראלי משתכר העונה 2.1 מיליון דולר - הרבה מתחת לממוצע שמשלמת הווריורס.

הכדורגל הוא אמנם הספורט הפופולרי בעולם ומנפץ בשנים האחרונות כל שיא כלכלי אפשרי - העברת ניימאר (222 מיליון אירו), הכנסות שנתיות של מועדון (ריאל מדריד 680 מיליון אירו) - אבל רק שלוש קבוצות נכללות ברשימת 20 הקבוצות עם השכר הגבוה בעולם: ברצלונה במקום הרביעי (8.57 מיליון דולר), פריז סן ז'רמן במקום החמישי (8.41 מיליון דולר) וריאל מדריד במקום התשיעי בלבד (8.09 מיליון דולר). אחת הסיבות לכך היא גודל הסגל במועדון כדורגל, שעומד על כ-25 מקבלי שכר בקבוצה הראשונה לעומת 15 שחקנים בלבד ב-NBA.

בחתך של ליגות, ה-NBA היא הליגה המשתלמת ביותר, עם שכר ממוצע של 7.14 מיליון דולר. אחריה, ליגת הבייסבול האמריקאית (MLB), עם 4.46 מיליון דולר; ליגת הקריקט ההודית (IPL), עם 3.89 מיליון דולר; והפרמיירליג האנגלית בכדורגל, עם 3.43 מיליון דולר לשחקן.

2. כדורגל אנגלי - אם לא הפאונד שנשחק

אם שמים לרגע בצד את ריאל מדריד וברצלונה, כדורגלנים רוצים להגיע לפרמיירליג האנגלית שמתוחזקת באמצעות מנוע כלכלי אדיר של בעלים עשירים והסכמי זכויות שידור. רק דבר אחד יכול להשבית מעט את שמחת השחקנים בכל הקשור לשכר - הפאונד שנשחק מאוד בשנים האחרונות ביחס לאירו ולדולר. כל העסקאות באנגליה נעשות לפי הפאונד המקומי, ובלא מעט מקרים הצליחו קבוצות הכדורגל העשירות ביבשת לצמצם פערים בשנים האחרונות מול הליגה האנגלית ולהיות אטרקטיביות עבור שחקנים רק בזכות השחיקה של המטבע הבריטי. כבר היום שחקנים לא-אנגלים שמגיעים לפרמיירליג האנגלית מנסים לעגן בחוזים סעיף שמונע שחיקה נוספת של הפאונד, גם על רקע הברקזיט והשלכות צפויות נוספות שלו על המטבע.

אחרי הפרמיירליג, ליגות הכדורגל שמשלמת את השכר הגבוה ביותר הן הספרדית (2.18 מיליון דולר בממועצ לשחקן), האיטלקית (1.72 מיליון דולר), הבונדסליגה הגרמנית (1.6 מיליון דולר) והצרפתית (1.22 מיליון דולר).

3. סין (אבל לא לעוד הרבה זמן?)

ערן זהבי לא הגיע לסין בגלל רמת הכדורגל, כמובן. בשלוש השנים האחרונות הביאה ליגת הכדורגל בסין שחקנים קצת יותר גדולים מזהבי להצטרף, בזכות שכר חסר פרופורציה, שנשען על תופעת המיליארדרים החדשה של המזרח הרחוק ובעיקר סין. הליגה הסינית מדורגת במקום ה-11 בעולם מבחינת שכר השחקנים, עם ממוצע של 1.01 מיליון דולר לעונה. הפערים בתוך הליגה הם עצומים - בעוד שהשכר בשנחאי SIPG נאמד ב-2.4 מיליון דולר לשחקן, הרי שבקבוצת ינביאן פונדה הוא 128 אלף דולר בלבד לשחקן. גווונאגז'ו של ערן זהבי משלמת 1.49 מיליון דולר לשחקן (חמישית בסעיף השכר בליגה הסינית).

מלבד הפרמיירליג האנגלית, יש בליגה הסינית הכי הרבה כדורגלנים שמרוויחים יותר מ-10 מיליון דולר לעונה כשכר בסיס.

אבל לא בטוח שהחגיגה תימשך. הממשלה הסינית החלה להפעיל רגולציות על הכדורגל המקומי. העיקרית שבהן היא חיוב בהיטל של 50% עבור כל העברה של שחקן זר לליגה הסינית. מספר השחקנים הזרים בליגה הסינית הוגבל לשלושה בלבד לקבוצה, ו-13 מתוך 18 הקבוצות בליגה נדרשו להסדיר מיידית את חובותיהן. המהירות שכל החוקים הללו הוטלו תקשה כבר בעתיד הקרוב מאוד על משיכת שחקנים מאירופה.

4. נשים - בועטות וקולעות בהתנדבות

הדוח מקדיש חלק מרכזי למצבן העגום של נשים בספורט המקצועני. הליגה המתגמלת ביותר לספורטאית מקצוענית היא ליגת הכדורסל האמריקאית, ה-WNBA, שבה עומד השכר הממוצע על 74 אלף דולר בלבד לעונה. כהשוואה, בליגה המקבילה לגברים (ה-NBA) השכר הממוצע גבוה פי 96.

גם בענף הכדורגל שמנסה להרים ראש ומשווק בזכות מונדיאל הנשים וליגות כדורגל באירופה, אין בשורה כלכלית גדולה - בעולם רשומות 1,287 כדורגלניות מקצועניות לעומת 137,021 כדורגלנים גברים. במלים אחרות, רק 0.93% מכלל הכדורגלנים המקצועניים בעולם הן נשים. ליגת הכדורגל שמשלמת את השכר הגבוה ביותר בעולם לנשים היא הליגה הצרפתית - עם שכר של 49,782 דולר. מדובר בשכר השווה לחמישה ימי עבודה בקבוצת גברים.

לפי הסקר, השכר הכולל המשולם בשבע ליגות הכדורגל הבכירות בעולם לשחקניות עומד בשנת 2017 על 42.6 מיליון דולר - קצת פחות מהשכר השנתי, שעל פי פרסומים ירוויח ניימאר העונה בפריז סן ז'רמן (42.77 מיליון דולר).

איפה נמצא הכסף הגדול בכל זאת בספורט נשים? בשני ענפים אישיים - טניס וגולף. אבל שם כאמור אין מדובר במשכורות אלא בכספים הניתנים על בסיס הישגים, זכייה בטורנירים וכו'. 37 טניסאיות ו-17 גולפאיות הרוויחו השנה יותר ממיליון דולר בטורנירים מקצועניים.

5. מועדון המיליון דולר ומעלה

בסך הכול מציעות היום 199 קבוצות ספורט בעולם שכר שנתי ממוצע של יותר ממיליון דולר בעונה. או במלים אחרות צ'ק שבועי של 20,538 דולר. כמה פירמות עורכי דין, חברות הייטק, משרדי רו"ח, משרדי מהנדסים, חברות הנותנות שירותים פיננסיים - אפילו מעיזות לשלם שכר ממוצע כזה לילדים בני 22 או 25?

איפה הכי כדאי לשחק

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בפתיחה בת"א; תשואות האג"ח הממשלתיות בשיא של 12 שנה

מדד ת"א 35 מאבד מערכו 0.7% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שקיבלה מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח חטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים