תוכנית היזמות JVP Play יצאה השבוע לביקור יצירת קשרים ברוואבי. הקרן של חבר הכנסת לשעבר, אראל מרגלית, היא תוכנית חדשה להאצת סטארט-אפים, הפועלת בשיתוף-פעולה עם חברת הריטייל הבריטית טסקו, בנק ברקלי הבריטי ובסיוע  סיסקו מערכות. ראש מערך החדשנות של טסקו, פול וילקינסון, הגיע מבריטניה כדי לבחון את אפשרויות שיתופי-הפעולה בין JVP Play לחברות טכנולוגיה פלסטיניות. החברות הפועלות מתוך מתחם ׳קונקט׳ ברוואבי שהוא כמו ה-we work של הפלסטינים. זה הוא מקום בו יזמים פלסטינים מפעילים את העסקים הצומחים שלהם ומקבלים תשתית, סיוע ארגוני ואף השקעות הון ממשקיעים פלסטיניים , בראשם בשאר מסרי.

בשאר מסרי : ״זה מאוד חשוב עבור שינוי , להביא את הכישרונות הצעירים אצלנו להתמקד בתנאי השוק, אנחנו רק הפלטפורמה, זה תלוי בהם מה שהם יוצרים, אנחנו רק מניחים פה תשתית, אנחנו יוצרים את הקשרים וזו הסיבה שלמקום הזה קוראים ׳קונקט׳ ואני בטוח שיש כישרונות פלסטינים מדהימים והעובדה שחברות בינלאומיות באות ומסבירות מהם הצרכים כך שהם יוכלו להתמקד. את השאר אני משאיר ליזמים".

העיר ראוובי מכוונת לאוכלוסייה פלסטינית צעירה ואיכותית, מעמד הביניים ומעלה. 75% מהמתגוררים בעיר כיום (כ-4000 תושבים) הם צעירים בגילאי 25-35. העיר מתכננת לאכלס 22 שכונות חדשות עם מעל 6,000 יחידות דיור, עבור 25,000 תושבים. מסרי גייס את הקאטרים להשקיע בהקמת העיר. רבים מכירים אותו אצלנו כבעל חזון למיתוג העיר כמרכז חדשנות ייחודי ומוביל שיהווה מודל לחיקוי עבור יזמים מכל רחבי הגדה.

כאן נכנס לתמונה גם אראל מרגלית: ״בשאר דיבר על המקום של היזמים, המקום הזה לא יכול היה לקרות ללא החזון שלך, זה מה שמנהיגות עושה.״

בשאר מסרי: ״אנחנו מניחים את התשתית, אנחנו מזרימים הון, משקיעים, לא משאירים את היזמים לבד, כי הם ואנחנו חיים בתנאים קשים, אל תטעי, אנחנו עדיין תחת שלטון כיבוש צבאי אז אנחנו לא מנסים לייפות את הכיבוש, אלא מציגים את המציאות, אך לנצל הזדמנויות כדי לשפר את החיים של העם שלנו ולסיים את הכיבוש״.

- האם אתה מוטרד ממה שאתה שומע בנוגע להכרזה על ירושלים?

״כן אני מוטרד, כל תסיסה שלילית היא רע. אנחנו רוצים פוזטיב, לא נגטיב. אני אקווה לטוב ואחכה עם תגובתי לכך שהדברים יקרו. אבל זה לא יהיה טוב לעתיד תהליך השלום״

הרעיון של JVP Play הוא ליצור היפוך בדרכי העבודה של יזמים. במקום לפתח חברה ומוצר ורק אחרי שהם עומדים על הרגליים לנסות לפרוץ לשוק הגלובלי, הקרן החדשה מביאה את החברות הבינלאומיות אל היזמים בישראל וברשות הפלסטינית בשלבים מוקדמים ומציגה בפניהם את הצרכים ואת תנאי השוק של החברה הגדולה.

ביום בו נערכו הפגישות ברוואבי, התקבלה גם ההודעה על כוונת הנשיא טראמפ להכריז על ירושלים כבירת ישראל ולהעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים. החשש מפני מהומות, והתדרדרות היחסים בין ישראל לרשות הפלסטינית נמצא ברקע כל הזמן.

על הרקע החשש ממהומות, אראל מרגלית ובשאר מסרי ממשיכים לייצר מציאות של שיתופי-פעולה עסקיים. מרגלית סבור שיזמים יכולים ליצור את הגשרים שפוליטיקאים לא מצליחים להרים.

שאלנו את מסרי גם על כך. ״הייתי רוצה להעביר מסר לישראלים ולעם היהודי, בטווח הקצר, אם אכן תתקבל החלטת טראמפ להצהיר על ירושלים כבירת ישראל, זה אולי נצחון מהיר עבור הישראלים אבל בטווח הרחוק זה מזיק לתהליך השלום, מזיק לישראל ומזיק לעם היהודי. זה נראה שאנחנו עוברים לכיוון של מדינת אפרטהייד וזה לא טוב לאף אחד״.