גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

געגועיי לאנטיוכוס

תנו לילדים ליהנות מהמיתוסים, את ההיסטוריה הם כבר ילמדו לבד

אנטיוכוס / איור : תמיר שפר
אנטיוכוס / איור : תמיר שפר

א. בסוף השבוע האחרון נסענו למצדה עם חברות. שנים לא הייתי שם. ישנו למרגלות הצד המערבי של ההר ובחמש ורבע בבוקר השכמנו וטיפסנו לפגוש את השמש הזורחת מעל הרי מואב. את העלייה להר ואת הציפייה לזריחה העברנו בניסיון להעביר הלאה אל הדור הבא את המיתוס הגדול של המצדה - והמחלוקות התגלעו במהרה: מה מספרים לילדים?

אני בחרתי, אינטואיטיבית, בגרסת המיתוס בתצורתו הציונית וההירואית ביותר; מיתוס של גבורה, של אומץ, של בחירה במוות על פני חיי עבדות והשפלה. סיפרתי על קבוצת מורדים קטנה ואמיצה שעמדה לבדה, שריד אחרון למרד הגדול, מול צבא ענק של אימפריה, ויכלה לו עד שנפרץ השער והחברים החליטו שעדיף להתאבד ולא ליפול בשבי. "מה טוב ומה יפה יהיה בנשאנו את חירותנו אלי קבר", ציטטתי בפאתוס את נאומו האחרון של אלעזר בן יאיר, בעודי נשען על החומה שהוא עצמו אולי נשען עליה, ונשאתי על נס את בחירתם של הלוחמים בחופש המוחלט - אם נגזר עליך למות, לפחות שזה יקרה בתנאים שלך.

לתדהמתי, בחרו השאר לשבור לילדים את המיתוס ולספר את האמת: שהסיקריים היו חבורה קיצונית של טרוריסטים רצחניים, שגבורה לא הייתה שם אלא דווקא מרחץ דמים אכזרי, הכולל שחיטת נשים וילדים, כאלף בסך הכול, שהמרד הגדול היה כישלון מוחלט, מלחמת אחים נואלת שהביאה שואה על עמנו. הן הוסיפו וטענו שאם אתה זבוב, אל תצא להילחם בפיל, ושבכל מקרה עדיף לחיות, גם על הברכיים, מאשר למות.

אז נכון, אני יודע שזו האמת, שיש חוקרים שאף מטילים ספק באקט ההתאבדות עצמו, עד כדי כך שיש הטוענים שיגאל ידין עצמו בדה אותו כדי לגייס תרומות לחפירות. קראתי גם את תיאורי הטבח שביצעו הסיקריים בתושבים הטובים של עין גדי בעיצומו של ליל הסדר. 700 איש הם רצחו שם.

אז כן, זו האמת, אבל למה לספר לילדים את האמת? האמת, בטח זאת על מצדה, יכולה לחכות. אני אפילו חושב שהצלחתי לקרוא במבטו של בני מין זיק שאמר משהו כמו: אז אם מדובר בכזה פלופ נוראי של חבורת מטורללים - למה לעזאזל הערתם אותי בחמש בבוקר?

ב. הרי אין לך דבר שאי אפשר להרוס, ואין לך דבר שקל יותר להרוס ולהוציא ממנו את כל הכיף, כמו המיתוס. אבל איזה מין חיים אלה בלי מיתוס? הנה, חנוכה - החג האהוב עליי. חנוכה שמח לכולם. חנוכה שמח גם לכם, ילדים, אבל לפני שאתם חוגגים לכם בכיף, דעו את האמת: אנטיוכוס לא היה כל-כך רשע, הרשעים האמיתיים, המושחתים הגדולים, היו הכוהנים.

רק רגע, ילדים, אל תיהנו מהחג עדיין: הדלקת נרות? זה הורדוס הביא. נס פך השמן? לא היה. סתם תוספת מאוחרת. סופגנייה? זה בכלל מאפה גרמני. סביבון? רולטת הימורים פרימיטיבית. המכבים בכלל לא נלחמו נגד היוונים - אלא נגד הסלאוקים, אבל זו מילה שקשה לחרוז בשירים. דמי חנוכה? מנהג מיובא מגויי הארצות.

אפילו את הסמל הכי מרכזי ומרגש של חנוכה, זה של מעטים מול רבים, אפשר לחרב. לא תמיד היינו מעטים מול רבים: בחלק מהקרבות היה צבאו של יהודה המכבי (שלפחות את גדולתו אי אפשר להכחיש; תותח) גדול יותר מהצבא הסלאוקי. ובכלל, כל הסיפור של חנוכה והמלחמה התחיל בגלל מרד מסים. ועכשיו כולנו יחד - חנוכה חנוכה, חג יפה כל-כך! אור חביב מסביב.

עדיין כיף?

ג. חנוכה ומצדה הם חיבור טבעי. שני המיתוסים על גבורה ומסירות הנפש נוטים להתערבב ביניהם בזיכרון הקולקטיבי אף על פי שיש משהו כמו מאתיים שנה ושתי אימפריות ביניהם. מרד החשמונאים היה ההתחלה של ניסיונות לבסס עצמאות יהודית בארץ ישראל, והמרד הגדול - סיומה הנוראי.

לשני אלה אפשר לצרף גם את החבר שמעון בר כוכבא, שמרד באימפריה הרומית והיה למעשה המנהיג הישראלי האחרון עד בן גוריון, משהו כמו 1,800 שנים אחר כך. איש צעיר, גבה קומה, עיני זוהר לו. הוא היה גיבור, הוא קרא לדרור - כל העם אהב אותו. בסיפורים הוא מתואר כסוג של סופרמן כנעני, שעוקר ארזי לבנון ביד אחת תוך כדי שהוא רוכב על סוס וכל קפיצה שלו - קילומטר. ברצותו, ירכב גם על האריה בעצמו.

אחלה מיתוס, אני מת עליו הרבה יותר מאשר על האמת - שמדובר היה ככל הנראה בקנאי משיחי שהזיותיו הביאו עלינו חורבן שלא יתואר. מאות אלפים מאיתנו נהרגו והיישוב כמעט והוכחד. את התיאור המופיע במדרש על נפילת ביתר לא יכלו לכתוב גם התסריטאים של "המתים המהלכים": כל-כך הרבה דם שטף את הרחובות, שהיה מגיע עד לחוטמי הסוסים ומגלגל אבנים כבדות. מגופות המתים עשו גדר. הגדיל רבי יוחנן וסיפר שראה 300 מוחות של תינוקות מרוסקים על אבן אחת. כמו שנאמר בשיר שלעיל, יום אחד קרה מקרה - המקרה עצוב.

ד. אל תבינו אותי לא נכון - שבירת מיתוסים זה אחד מהדברים הכי מהנים בחיים. אבל זה בדיוק העניין, לא? הדבר שהופך את שבירת המיתוס למהנה כל-כך, זה שיש מיתוס לשבור. מיתוס גדול וחשוב ומושרש שגדלת עליו, שנכנס לך לתוך הנשמה. והכי חשוב - אתה צריך לעשות את זה בעצמך, בזמן שלך.

אבל בעיניי, כשאתה מגיש לילדים קטנים, כמו בטיול שלנו למצדה, את המיתוסים מפורקים ומפוררים, אתה אולי חושב שאתה עושה להם טובה, אבל למעשה אתה דופק אותם: הידעתם, ילדים? טרומפלדור לא אמר 'טוב למות בעד ארצנו'. הוא קילל ברוסית קללות שהנייר היה מסמיק אם היו נכתבות. מרוצים?

ידעתם, חמודים של אבא, שמרד גטו ורשה, הסמל הגדול של ההתנגדות היהודית בשואה, זה ששם את ה"גבורה" בשואה ובגבורה, הסתיים במותם המיידי של 13 אלף יהודים (מהם 6,000 שנשרפו חיים) ובעוד כ-50 אלף איש ואיש שהועברו להשמדה בטרבלינקה - לעומת עשרות בודדות של נאצים שנהרגו? ידעתם שבמהלכו נלחמו היהודים גם זה בזה ולא רק בנאצים?

שנאמר, עולם בלי מיתוסים הוא עולם מדכא וגרוע מכך - משעמם. בטח כשאתה ילד. מי ירצה לחיות בעולם שניטלו ממנו הגיבורים הגדולים והסיפורים הבלתי אפשריים? מיתוס זה שייכות, עולם בלי מיתוסים הוא עולם תלוש ומנוכר, שאין בו סיבה אמיתית לעלות להרים בזריחה.

מה זה מיתוס - זה גשר בין מה שהיה ויש לבין מה שיכול היה להיות. בלי הגשר הזה אתה נשאר עם מה שיש, ואיתו בלבד. אתה לא יכול לעבור לצד השני. אין לך במה להיתלות, אין לך על מה לחלום. למה שמישהו ירצה לעשות דבר כזה לילד? מה זה נותן? אמת? שתחכה, האמת, עם כל הכבוד. יפה האמת, אני לא אומר שלא - אבל הדמיון יפה ממנה. אמת אפשר לרכוש - היא זמינה בכל ספרייה ובכל מנוע חיפוש. אבל דמיון לא. וגם אמונה לא. לא אמונה באלוהים - אמונה בגדולה הקטנונית של הקיום האנושי.

אז מה אני אומר? חכו עם האמיתות ההיסטוריות. הן יגיעו אל הילדים שלכם, ירצו או לא. אבל עד אז: כן למצדה! כן למכבים! כן לטרומפלדור! כן למורדי הגטאות! כן למעטים מול רבים - אולי המיתוס הנהדר והאישי מכולם, כי כל אחד מעט מול רבים. זה המצב הטבעי.

חנוכה שמח.

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה