גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי בכלל צריך את ערוץ הכנסת? הערוץ הרווחי בישראל

הערוץ הכי אלמוני אבל הכי רווחי בישראל הפך למוקד מלחמת עולם בין שלושה גופי טלוויזיה

ערוץ הכנסת לוגו
ערוץ הכנסת לוגו

1. האם שמעתם על ערוץ הכנסת? האם צפיתם אי-פעם בערוץ הכנסת? האם אתם בכלל יודעים באיזה מספר נמצא בשלט ערוץ הכנסת? אפשר להניח שרוב הציבור לא מכיר את ערוץ הכנסת, לא צפה בו מעולם ולא יודע באיזה מספר הוא בשלט. כן, יש דבר כזה ערוץ כנסת. לא, אין לו שום משמעות, שום השפעה, שום כלום. אפס רייטינג. ועל שום משמעות הזה, על שום השפעה ועל שום-כלום הזה, עם אפס רייטינג, מתנהלת בחודשים האחרונים מלחמת עולם בין שלושה גופי טלוויזיה הרבה יותר מוכרים, כמו חדשות ערוץ 2, ערוץ 10 וערוץ 20. זו מלחמת עולם די מכוערת, מלווה בהשמצות, וכמובן, בתהליכים משפטיים ארוכים ומתישים, בעוד ועוד ניירת, בעוד ועוד משפטיזציה, בעוד ועוד עורכי דין שמרוויחים היטב מכל מלחמות העולם.

והשאלה הטבעית היא, למה יש מלחמת עולם על ערוץ שאין לו בכלל צופים? והתשובה היא, כמו תמיד: תראו לאן מובילים שבילי הכסף והשבילים הפוליטיים - ותבינו למה נוצרות מלחמות עולם על זמן מסך שלכאורה לא שווה דבר. אם נלחמים עליו כך, סימן שהוא שווה לא מעט.

2. אתחיל מהסוף: חדשות ערוץ 2 הוא גוף החדשות הדומיננטי בישראל והוא בנה את מעמדו הדומיננטי במשך שנים ארוכות בכישרון רב. בפיצול ערוץ 2 (קשת ורשת), הצליח הגוף הדומיננטי הזה להיחלץ מהפיצול ולהישאר מאוחד למשך 3 שנים הבאות, שזה יתרון תחרותי מאוד ברור על-פני ערוץ 10. כלומר, במקום שיהיו לנו שתי מהדורות חדשות נפרדות בקשת ורשת (בערוצים 12 ו-13), יש מהדורת חדשות אחת בלבד המשודרת בשני הערוצים.

בישראל, כמו בישראל, 3 שנים זה נצח בשביל לשנות עוד פעם את החוקים, לעקם אותם, ומי יודע - בתום 3 שנים, יצמחו עוד כמה שנים שבהן יתאפשר לחדשות ערוץ 2 שלא להתפצל. כך זה קורה בכל חוק ובכל חובת מכרזים או רישיונות - וערוץ 2 אינו חריג בנוף הזה, למעט עובדה אחת משמעותית: עצם החיכוך שלו עם פוליטיקאים מעניק לו כוח והשפעה עצומים, ואלו גדלים ככל שהדומיננטיות שלו גדלה.

באופן אבסורדי, העיוות הזה התעצם לאחר הפיצול, משום שהרייטינג המצרפי של מהדורת החדשות של ערוץ 2 גדל בהשוואה לרייטינג לפני הפיצול. התוצאה היא שחדשות ערוץ 2 תופסות נתח שוק של כשני שלישים (בין 60% ל-70%) משוק החדשות, ויחד עם חדשות 10 שוק החדשות בטלוויזיה בישראל הוא חסר גיוון לחלוטין. למעשה, אפשר לספור על שתי כפות ידיים (בקושי) את מספר העיתונאים במדיום מספר 1 בישראל (הטלוויזיה) ששולטים על שוק הדעות החדשותי-פוליטי. וכל אחד מהצופים בטלוויזיה מרגיש זאת: הוא שומע את אותם עיתונאים, את אותן דעות, שוב ושוב, מדי יום, בלי גיוון אמיתי. הפיצול של ערוץ 2 אמנם שבר את המונופול של הערוץ, אבל חוסר הפיצול של מהדורת החדשות הנציח את המונופול ואף חיזק אותו. בפועל נוצר אולי גיוון בתוכניות בידור-ריאליטי, אך בהחלט לא נוצר גיוון בתחום החדשותי-פוליטי.

ואיך כל זה קשור לערוץ הכנסת? קשור ועוד איך, כי חדשות ערוץ 2 הפעילו את ערוץ הכנסת במשך 14 שנה ולמעשה היה להן עוד "צעצוע" למשחקים עם הפוליטיקאים. הצעצוע הזה יצא למכרז בשנה האחרונה, מכרז שבו זכה ערוץ 20, וזכייתו הציתה מלחמת עולם שנגררת ומתגלגלת בבתי המשפט בלי שהכרעה בכלל נראית באופק.

3. שבילי הכסף: 14 שנה (החל ממאי 2004) ה"צעצוע" הזה של ערוץ הכנסת נמצא תחת חסותן של חדשות ערוץ 2. 14 שנה, מדי שנה, נהנים בחדשות ערוץ 2, בתמורה לחסות על ערוץ הכנסת, מהכנסות שמתקרבות ל-20 מיליון שקל. המקום-אולפן הוא של הכנסת, הציוד הוא של הכנסת. לאורך כל התקופה הזו לא נדרשה שום שקיפות, ובוודאי שלא כל הפרדה מבנית וחשבונאית בין חדשות ערוץ 2 לערוץ הכנסת. אחד הם. האיחוד הזה מאפשר "ערבובים" חשבונאיים, כלומר, העמסת הוצאות מגוף לגוף, ובדרך כלל זה בכיוון אחד: מחדשות ערוץ 2 לערוץ הכנסת. מכיוון שעלויות התפעול הן נמוכות מאוד וחלק מההוצאות מועמסות בלאו הכי על תקציבה של הכנסת, ההערכות הן שערוץ הכנסת לבדו הניב רווח שנתי נדיב של כמה וכמה מיליוני שקלים לחדשות ערוץ 2. 14 שנה, 280 מיליון שקל הכנסות, אפשר שמחציתן רווח נקי. אז הנה, מצאנו את שבילי הכסף שמסבירים את מלחמת העולם.

ומה עם השבילים הפוליטיים? טוב, זה ברור: לפנק-לפנק-לפנק. לפנק פוליטיקאים שמבקשים שיצלמו את הוועדות שלהם, לראיין פוליטיקאים, לסדר ג'ובים לעיתונאים, בקיצור - החיכוך בין פוליטיקאים לעיתונאים תמיד יצר מכפלת כוח. וזה גם טבעי, אם כי לא בריא: חברי כנסת יודעים מה מקור הכוח ובדרך כלל גם מבינים שלא צריך להתעסק עם מקורות הכוח. מה כבר לא עושים כדי לשמור על פרופיל תקשורתי גבוה. כמה חברי כנסת מעזים לצאת נגד חדשות ערוץ 2?

4. תמו להן 14 השנים הטובות, ובכנסת החליטו, באמצעות הרגולטור (המועצה לשידורי כבלים ולוויין במשרד התקשורת), לצאת למכרז על הפעלת ערוץ הכנסת. תקציב הערוץ גדל ל-25 מיליון שקל, נדרשים הפרדה מבנית וחשבונאית (כלומר, חברה בע"מ נפרדת שתפעיל את הערוץ) וכמובן פיתוח הפלטפורמה הדיגיטלית, שכלל לא הייתה קיימת. לפני שבעה חודשים הוכרז זוכה: ערוץ 20. הזכייה הקימה עליו ועל הרגולטור את כל השחקנים בשוק הטלוויזיה תוך האשמות על "קומבינות" ומכרז תפור. יותר משהפוליטיקה של ימין-שמאל שיחקה, הכסף דיבר.

ומכאן ואילך נחשפה המשפטיזציה הישראלית במלוא "הדרה". עתירות לבג"ץ, מציאת פגמים בתוכניות העסקיות, אין-ספור מכתבים מעורכי דין ולחצים כפי שרק אנשי טלוויזיה (וממש לא רק פוליטיקאים) יודעים לעשות. המצב כעת, שבעה חודשים מיום הכרזת הזוכה: אין זוכה, כל המכרז תקוע, ואפילו הפרקליטות לא מסכימה להגן על תוצאות המכרז. המלחמה המשפטית של חדשות ערוץ 2 נשאה פרי: עובדה, ערוץ הכנסת שנמצא תחת חסותו ימשיך להיות חסותו בחודשים הקרובים - ועוד במתכונת הישנה והרווחית מאוד בשבילו.

מועצת שידורי הכבלים והלוויין דבקה בעמדתה ובתוצאות המכרז. בהחלטתה האחרונה היא קובעת שערוץ 20 הגיש את ההצעה הטובה ביותר בהיבט התוכני, שהוא לב-לבו של המכרז, ואילו התוכניות העסקיות, שבהן נפלו פגמים, היוו רק 10% מן הניקוד הכולל. "הוועדה הייתה ערה לחוסר הארגון והסדר של ההצעה הזוכה", נכתב בהחלטתה, "אולם סברה כי חוסר הסדר בכל אחת מההצעות אינו עולה לכדי פגם מהותי ואינו מהווה עילה לפסילתן".

בעקבות העתירות והקשיים נדרש ערוץ 20 להסברים על מסגרת התקציב שנתן, שסיפקו את המועצה, אבל לא סיפקו את עמדת היועץ המשפטי של המועצה והיועץ המשפטי לממשלה כיוון שראו בהם כ"שיפור הצעה". לכן, למועצה לא נותרה ברירה אלא להכריז על פסילתה של ההצעה הזוכה. האם ערוץ 10, זה שדורג במקום השני, יוכרז כזוכה? ממש לא. כיוון שגם נגד הצעת ערוץ 10 הועלו טענות ולכן אי אפשר להכריז עליו כזוכה, אלא לקיים איתו סוג של "בירור" בעקבות הטענות נגדו. היו בטוחים שחדשות ערוץ 2 יפתחו במלחמה מחודשת והמכרז יתעכב ויתעכב ויתעכב. או שהכלב ימות או שהפריץ ימות, כלשון הביטוי.

בשלב הזה אעצור עם כל הפלפולים המשפטיים, כי הם לא ממש רלוונטיים ולא ממש משמעותיים. מה שמשמעותי הוא המשפטיזציה, שבגללה מתארכים הליכים לזמן רב, בלי כל פרופורציה יחסית לפרטים שבגינם מתעכבים ההליכים. בסופו של דבר, ולא רק במקרה הזה, זו עוד דוגמה שבה העולם המשפטי התנתק מהעולם המעשי והממשי.

5. אפשר לחסוך את כל מלחמות העולם הללו בהחלטה אחת. בשביל מה צריכה הכנסת ערוץ כנסת? בשביל מה היא צריכה להוציא 25 מיליון שקל מדי שנה בשביל ערוץ טלוויזיה? בשביל לפנק כמה פוליטיקאים? בשביל לפנק כמה עיתונאים? בשביל מה, לעזאזל? בשביל לחלק תופינים וסוכריות, על כלום ושום דבר, ולבזבז עליהם 25 מיליון שקל בשנה? כן, אני יודע, זה כסף קטן במונחי תקציב ובמונחי טלוויזיה, אבל איך אומרים חברי הכנסת עצמם: דין פרוטה כדין מאה, אז בבקשה שיישמו את זה. זה לא רק חיסכון של 25 מיליון שקל בשנה, זה גם חיסכון בצילומים על מקבץ השטויות הפופוליסטיות שנזרקות לאוויר באולמות ועדות הכנסת רק בשביל לתפוס עוד כותרת.

eli@globes.co.il

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית