גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היגואר כסמל

למה שלי יחימוביץ' טועה וגם צודקת במקרה של טבע

שלי יחימוביץ' / צילום: יוד צילומים - יהודה בן יתח
שלי יחימוביץ' / צילום: יוד צילומים - יהודה בן יתח

"יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, שלי יחימוביץ', גילתה כי מנכ"ל טבע, קאר שולץ, קיבל השבוע רכב חדש מסוג יגואר שעלותו 1.3 מיליון שקל" - כך הודיעה שלשום (ד') הדוברת של חברת הכנסת, הודעה שצוטטה מילה במילה בכל אתרי החדשות בתוך דקות ספורות. "זהו סימבול בוטה לתפיסה המעוותת של הנהלת החברה שגם נפטרת בקלות מעובדיה, גם מרפדת את בכיריה בסכומי עתק ובפינוקים וגם שואבת בו בזמן הטבות של עשרות מיליארדים מהמדינה", היא הוסיפה.

אל הנהלת טבע נגיע ממש עוד מעט, אבל גם דבריה של יחימוביץ' הם "סימבול בוטה" שכדאי להתעכב עליו לרגע. בדיקה מהירה עם מקורות בקרב העובדים (שזועמים על הפיטורים לא פחות מיחימוביץ') מגלה כי היגואר ניתנה לשולץ ליום אחד בודד כרכב חלופי על-ידי חברת הליסינג "אוויס", ולפי הצילום המרשים שסיפקו לבקשתנו מדובר בדגם XE שעלותו כ-290 אלף שקל "בלבד".

כן, יחימוביץ' מתחה את המספר בקצת יותר ממיליון שקל - ככה, בקטנה (פניותינו אליה בעניין לא נענו). שולץ, למרבה האירוניה, נוהג ברכב הרבה יותר יקר מאותה יגואר מושמצת: לקסוס מדגם LS600, ספינת הדגל של המותג היפני היוקרתי בשווי של כ-800-900 אלף שקל. זו אותה לקסוס ששימשה את המנכ"ל הקודם ארז ויגודמן, או במילים אחרות: יד שנייה ממנהל כושל. לשולץ שלנו זה אמור היה לספק סיבה מספיק טובה בשביל להחליף את הרכב הזה, ולו בשביל להיפטר מהנאחס.

יחימוביץ' חשפה בהודעה שלה טפח מהנחפזות וההתלהמות שמלווה מהלכים כמו זה של טבע, לצד הצצה אל הבעייתיות בעידן של תקשורת אינסטנט שמקדשת לעתים קרובות מדי את המהירות והצבעוניות.

אבל לפחות במקרה הזה, בניכוי הפער הגדול במספרים, יחימוביץ' בכל זאת צודקת במהות. היגואר הזמנית, כמו הלקסוס הענקית, היא סימבול לעומק הניתוק והאטימות של הנהלת טבע - לא רק זו הנוכחית, אלא זו של העשור האחרון כולו.

החברה שהחלה בסדנה קטנה של חיים סלומון בירושלים והמשיכה כפאר היצירה של התעשייה הישראלית בעידן של אלי הורביץ, איבדה כל קשר עם מה שהפך אותה ל"מניית העם". חברה שמשלמת 20 מיליון דולר למנכ"ל חדש במעמד החתימה כשהמשימה הראשונה שלו היא חיסול פרנסתם של אלפי עובדים, איבדה את המצפן המוסרי שלה. שחיתות היא לא רק מעטפות מזומנים מתחת לשולחן של רגולטור, שחיתות היא קודם כול הנקודה המזוקקת שבה אדם או ארגון מאבדים את הבושה. את הנקודה הזו חצו בטבע כבר לפני שנים, עכשיו רק מתחילים להבין את העוצמה.

הקרב על המעוז

שביתת הסולידריות עליה הכריז יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, היא לא רק איתות בנוגע לפיטורים בטבע, אלא גם הפקת לקחים אישית שלו מהטראומה של סגירת רשות השידור. ניסנקורן לא הצליח למנוע את המודל התקדימי והבעייתי של "סגירה ופתיחה" (חלומם הרטוב של מעסיקים רבים), ולמרות מאמצים רבים בדרך שהביאו, בין היתר, לשיפור תנאי הפרישה ולהגדלה משמעותית במספר הנקלטים בתאגיד השידור החדש, לא מעט גורמים בקרב ועדי העובדים מייחסים לו בסיפור ההוא כישלון.

ניסנקורן פועל בשנים האחרונות בניגוד לפרקטיקה שמייחסים להסתדרות כמי שדואגת לכאורה לחזקים, והוא מטיל את רוב כובד משקלו בעניינים כמו העלאת שכר המינימום, הגדלת קצבאות הנכות, החלת ביטוח סיעוד ממלכתי ושילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה. אבל הוא גם יודע היום, במיוחד אחרי סיפור רשות השידור, שאסור לו לתת יד לפגיעה במעוזים של הארגון. אלה המכונים "חזקים" או ה"שאלטריסטים" (מלשון שאלטר) הם מקור הכוח שמאפשר לו בסופו של דבר לדאוג לחלשים, לאיים בנשק יום הדין ולהשיג את אותם הישגים עבור הציבור הרחב.

הוועדים של טבע הפזורים ברחבי הארץ מעולם לא נחשבו לשאלטריסטים גדולים, אבל הם בהחלט סמל ומקור לכוח מוראלי עבור ההסתדרות והעבודה המאורגנת בכלל. אם היגואר מסמלת את הניתוק, עובדי טבע מסמלים את השורשים.

עזרה קטנה מחברים

"לא קורה לך שאתה מבקש הלוואה מחבר?", שאל בנימין (פואד) בן אליעזר (ז"ל) את אחד מחוקריו ב-25 ביוני 2014, לאחר שעימתו אותו עם סכומי הכסף שקיבל מאיש העסקים רוי מוצפי. הכספים מעולם לא הוחזרו למרות שהוגדרו כהלוואה, ובחקירה של מוצפי שנערכה כמה ימים קודם לכן הגיע ההסבר: "זו הייתה אמורה להיות הלוואה, אבל נראה לי שהיא הפכה למתנה. לא עשיתי עם פואד הסכם הלוואה כי לא חשבתי שצריך לעשות הסכם עם חבר". כן, המילה "חבר" על שלל הטיותיה הפכה מוטיב חוזר בחקירות של בן אליעזר, ולא רק בהקשר של מוצפי.

"כשפואד ביקש ממני הלוואה, לא היה חשוב לי שום תנאי. רציתי לתת לו מתנה. לחברים כמו פואד אני מוכן לתת את החיים", הסביר לחוקריו איש העסקים אברהם נניקשווילי. בהמשך הודה שהלווה סכומים נוספים שלא חזרו גם ליריב, בנו של בן אליעזר, שהוגדר גם הוא כ"חבר" על-ידי נניקשווילי ("אצלנו בעדה מקובל לתת").

גם לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, אתם יכולים לנחש, היו חברים טובים. אחד מהם הוא איש העסקים ג'ו אלמליח שהלווה לו 75 אלף דולר בתחילת שנות התשעים בלי לקבוע מועד לפירעון - כי ככה זה בין חברים. אולמרט החזיר את הכסף לאחר שמבקר המדינה לשעבר, אליעזר גולדברג, בדק חשש לניגוד עניינים לכאורה, והסביר כי אחרי שסיים לכהן כשר הבריאות בממשלת שמיר ולפני שנבחר לראש עיריית ירושלים, נוצרו בינו לאלמליח "קשרי ידידות חמים".

גם הכספים שהזרים המיליארדר הדרום אפריקאי סיריל קרן לחשבון הבנק של עומרי וגלעד שרון בסניף בנק דיסקונט ברחוב רוטשילד בת"א הוגדרו כהלוואה, אבל מי שדילג על הפלפולים היה דווקא נשיא המדינה לשעבר עזר ויצמן (ז"ל) שהודה כי הכספים שקיבל מהמיליארדר אדוארד סרוסי היו "מתנה אישית". יש מי שאוהב סיגרים או שמפניות ורודות - ויצמן העדיף את המתנות שלו בבנק.

כל זה מביא אותנו לדוד ביטן. מדור הנפילים אל דור העסקנים. ההם קיבלו מתוך תחושה שמגיע להם, אלה מקבלים פשוט כי הם יכולים, כי ככה עובדת השיטה.

ביטן, על-פי חלק מהחשדות, קיבל לכאורה שוחד מאיש העסקים משה יוסף בדמות מימון חתונת בתו בעלות של 260 אלף שקל. ביטן טען כי מדובר בהלוואה שהוחזרה באמצעות המתנות (צ'קים) שקיבל באירוע, אולם המשטרה חושדת שגם המתנות עצמן שימשו בחלקן כשוחד בתחפושת. גם במקרה הזה המילה "חברים" חוזרת על עצמה כטיעון מרכזי, שאמנם ספק אם יתקבל אבל יש בו בשביל להקשות אפילו במעט על עבודת המשטרה והפרקליטות.

הקושי הזה נוצר בגלל מה שאפשר לכנות "כוכבית" קטנה בדין ובנהלים שמאפשרת לנבחרי ציבור לשלוף את קלף "החברים" כדי להסביר הלוואות או מתנות מפוקפקות. אם ראשי ממשלה עושים את זה, למה שדוד הקטן (טוב, הגדול) לא יעשה את זה גם.

את הכוכבית הזו (הנה משימה קטנה לאופוזיציה שהחלה להתעורר השבוע מהתרדמת) צריך למחוק מהיסוד. לקבוע כלל ברור בלי פרצות ואותיות קטנות ולפיו אסור לנבחרי ציבור לקבל כל מתנה או הלוואה מאדם פרטי - לא להם ולא לבני משפחתם מקרבה ראשונה. זקוקים למימון? גשו לסניף הבנק הקרוב לביתכם - היום זה אפשרי אפילו באינטרנט, לא תאמינו.

ספק אם זה ימנע את השוחד הבא, אבל לכל הפחות זה יימנע את היכולת לספק תירוצים מגוחכים שלפעמים מספיקים בשביל לסגור תיק מחוסר ראיות. תהיה זו תרומתו הצנועה של דוד ביטן לניקוי הפוליטיקה הישראלית מקלקוליה.

עוד כתבות

עימאד חבקה באירוע ב''גלובס'' לזכר בנו סלמאן ז''ל / צילום: תמר מצפי

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל: הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית והקשר האמיץ עם המדינה

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל, עליו סיפר נשיא המדינה בערב יום הזיכרון, נפל ברצועת עזה בתחילת נובמבר ● במפגש מיוחד שנערך לזכרו במערכת גלובס, לקראת יום הזיכרון, סיפר אביו, עימאד, על הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית, הורי החיילים שהגיעו לנחם והקשר האמיץ עם המדינה

ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images

המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

ורנון היל, המייסד של בנק קומרס ומטרו בנק, שניהם הסתבכו בשל עבירות רגולטוריות, היה גם מי שעמד מאחורי בנק רפובליק פירסט שנפל ● להבדיל ממנהלי בנקים אחרים, היל ראה עצמו בראש ובראשונה כקמעונאי, אך נראה שדווקא גישה זו, בסופו של דבר, הכשילה את מיזמיו

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

גבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla

מטוסי צה"ל תקפו משגרי חיזבאללה מוכנים לשיגור בדרום לבנון

4 חיילים נפצעו בינוני וקל מפגיעת טיל נ"ט סמוך לקיבוץ יפתח שבגליל העליון ● שני כטב"מים פגעו באזור בית הלל שבאצבע הגליל מבלי שהופעלה אזעקה • בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל, אמר שר הביטחון כי "המלחמה תימשך עד שנשיב את חטופינו ונפרק את שלטון חמאס" • התרעות בעוטף עזה ובגליל • עדכונים בולטים 

אמפי שוני הערב. משתתפי העצרת מניפים שלטים ''אין חטופים. אין עצמאות.'' / צילום: עודד אנגל Oded Engel

132 חטופים בעזה: טקס יום העצמאות האלטרנטיבי של משפחות החטופים

מטה משפחות החטופים קיים הערב (ב') עצרת בכיכר החטופים בת"א ● במקביל התקיים טקס "כיבוי משואות והדלקת התקווה" באמפי שוני ששודר בשידור ישיר במספר מוקדים ברחבי הארץ ● מחר (ג') יציינו את יום העצמאות במטס של תשעה מטוסים במבנה חסר שיניפו תמונות של 132 החטופים

מיזם ''אבנים עם לב אדם'' / צילום: פרויקט אבנים עם לב אדם

המגזר העסקי זוכר: יוזמות ההנצחה האזרחיות

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת חיילים וחיילות שנפלו במערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, ובהם נופלי מלחמת חרבות ברזל

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

איסטנבול / צילום: Shutterstock

למרות הפסקת המסחר: ישראל החזירה דיפלומטים לשגרירות באנקרה

בחודש האחרון החלה ישראל להחזיר דיפלומטים ישראלים לטורקיה ● זאת למרות התקררות היחסים בין המדינות, והחלטת אנקרה להפסיק את הסחר עם ישראל עד להפסקת אש בעזה ● מה עומד מאחורי ההחלטה הישראלית?

עדן גולן מופיעה בגמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

שברה את שיא הרייטינג של התאגיד: כמה ישראלים צפו בביצוע של עדן גולן?

המתמודדת הישראלית באירוויזיון עדן גולן שברה אתמול שיא בתאגיד מאז הקמתו, כאשר הריטיינג בביצוע שלה עמד על 53.6% ● המשדר כולו גרף רייטינג של 36.8%, שיא מאז 2019

נקודת טעינה חשמלית ברמת גן. הטבת האגרה השנתית לכלי רכב חשמליים כבר בוטלה / צילום: Shutterstock

בגלל ה"בור" בתקציב, באוצר בוחנים את ביטול הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי

במסגרת הצעדים לצמצום החריגה מיעד הגירעון, נבחנת באוצר האפשרות לבטל את הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי מ־2025 ● איך השתנתה האג'נדה הממשלתית ומה המודל של גרמניה מלמד על מה שיקרה לביקוש לרכב חשמלי בישראל עם מס קנייה של 83%

מימין: שלומי בן חיים, גל קרובינר, אלי גליקמן / צילום: ג'ייפרוג, ענבל מרמרי, איתי רפפורט

המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • ג'יי פרוג הציגה דוחות חזקים אך המניה צללה ● פאגאיה זינקה בחדות לאחר שעקפה את התחזיות בתוצאות הכספיות ● וצים סיכמה זינוק של כ-20% בשני ימי מסחר בעקבות עלייה במחירי התובלה הימית

קייטנה של הקרן לנפגעי טרור / צילום: הסוכנות היהודית

מאז פרוץ המלחמה הצטרפו כ־8,500 משפחות לנתמכי הקרן לנפגעי טרור

הקרן העניקה בשבעת החודשים האחרונים סיוע בהיקף כולל של 36 מיליון שקל ● לצד מענקי חירום כספיים למשפחות שבתיהן נפגעו מטילים, ניתנים גם טיפולים אישיים וקבוצתיים, וקייטנות לילדים נפגעי טרור

ג'ים סימונס / צילום: Reuters, Reuters

"המשקיע הטוב בעולם" הלך לעולמו. מה למדנו ממנו?

ג'ים סימונס, המשקיע האגדי ומייסד חברת מחקר השווקים רנסנס, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון כשהוא בן 86 ● גלובס צולל לסיפורו של משקיע העל היהודי, שניצח את התשואות של וורן באפט, המציא שיטה חדשה לניהול השקעות, ובכלל חלם בילדותו להיות רב. "מזל שזה בא והלך", סיפר באחד מראיונותיו

מודל ראש שהדפיסה סטרטסיס / צילום: באדיבות בילינסון וחברת סטרטסיס

מדפיסים אפילו חלקי גוף: השוק שהעלה הילוך דווקא בנסיבות קשות

ריבוי הפציעות ומקרי הקטיעות במלחמה הנוכחית הזניק את השימוש בהדפסות תלת ממד, שמאפשרות ייצור בזמן אמת של חלקי גוף וכלי עזר ייחודיים ● במרוץ לרפואה מותאמת אישית, המעבדות להדפסת תלת־ממד עוקפות את עולם התרופות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניות המם זינקו בעשרות אחוזים

הדאו ג'ונס ננעל בירידה אחרי רצף עליות של 9 ימים ● אירופה ננעלה באדום ● מדד המחירים לצרכן של סין טיפס ב-0.3% בהשוואה לשנה שעברה - גבוה מהערכות לעלייה של 0.2% ● הונג קונג ננעל בעלייה של 0.76%

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

80% בחצי שעה: האם המניה שהטריפה את וול סטריט תעשה זאת שוב?

מניות המם חוזרות לסיבוב נוסף? גיימסטופ (GME) מזנקת בוול סטריט ● ברקע הזינוק נמצא ציוץ אחד של קית' גיל, מי שגרם לזינוק המניה ב-2021, אחרי 3 שנים של שתיקה ● שתי מניות מם נוספות, רדיט ו-AMC, מטפסות אף הן

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

מחאה שקטה בעת דבריו של שר הביטחון גלנט בטקס יום הזיכרון בקריית שאול / צילום: דן בר דוב

"פושע, מה אתה עושה פה": צעקות לעבר בן גביר בבית העלמין באשדוד

עשרות בני משפחות שכולות עזבו את בית העלמין במחאה על הגעת בן גביר, וצעקו לעברו: "החטופים עכשיו" • בני משפחות שכולות אחרות התפרצו לדברי המוחים - ובמקום פרצה מהומה • מחאה גם בזמן נאום גלנט בקריית שאול: "הדם שלהם על הידיים שלך", רגב ושרים נוספים ספגו קריאות "בושה"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

לקוח הוריש את כל רכושו לעורך הדין. למה בית המשפט ביטל את הצוואה?

חברה רכשה מגרש באזור התעשייה בטמרה, מבלי לבקר בו קודם לכך, ולאחר קבלת הזכויות, גילתה שחברה אחרת כבר מחזיקה בחלק ממנו ● עו"ד ביקש לקיים את הצוואה האחרונה של לקוחו, לפיה הוא יורשו הבלעדי ● חברה המשכירה מחסנים דרשה תשלום ארנונה מופחת, וסורבה בטענה שמדובר בשטחי מסחר ● שלושה פסקי דין בשבוע

עדן גולן הדהימה את העולם, ואוניברסיטת פרינסטון הסתבכה עם איראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך סיקרו בעולם את ההופעה של עדן גולן באירוויזיון, אוניברסיטת פרינסטון מסתבכת עם איראן ובלבנון טוענים שנתניהו מנסה להאריך את המלחמה ● כותרות העיתונים בעולם