משאית ענק של תנובה התקרבה לשער מפעל מיגדה בקריית שמונה. השוטרים במקום הסיטו את העובדים המפגינים וביקשו מהם לעלות על המדרכה. העובדים, קשובים להוראות, זזו ופינו את רחוב אלי הורביץ בו ממוקם המפעל לייצור ציוד רפואי "מיגדה" ונתנו למשאית להיכנס ולפרוק בשטח המפעל.

תנובה, חברה ישראלית לשעבר הנמצאת בבעלות ברייט-פוד הסינית מאז 2015, מתהדרת בסמלים של פעם. כך גם טבע, חברת התרופות של המדינה, הגאווה המקומית מזה 116 שנה, ואינה כלל ישראלית.

עובדי טבע בחוץ עם שלטי "טבח", דגלי ישראל, מגפונים. רובם לבושים בחולצות עבודה כחולות מכותנה עם הלוגו של טבע על בית החזה. אחד העובדים יצא החוצה משער המפעל וחילק למפגינים אפודי מגן זוהרים בצבע צהוב. בטיחות והקשבה לפני הכל. כאלו הם עובדי טבע - ממושמעים, הגונים, עובדים מסורים.

זו אחת הסיבות להלם של האנשים במקום מההחלטה על פיטורים המוניים בחברה. מרבית האנשים עמם שוחחנו הם פועלי קו ייצור, ומספרים שיהיה להם קשה מאוד למצוא עבודה אחרת.

יוני, עובד במפעל שנתיים וחצי, פועל באריזה ומחסן, מגיע לפה מחצור הגלילית. הוא עבד בעבר בפרי הגליל ונוסע מחצור לקריית שמונה כל יום חצי שעה לכל כיוון, "כי אמרו לי שכדאי לי לעבוד בטבע, מפעל נהדר. אמרו לי כולם 'טבע טבע טבע', מקום חממה, הכי טוב באיזור. לא קיבלנו הודעה רשמית מה קורה איתנו, הכל באוויר, שמועות. אתמול בבית התחברנו לטלוויזיה, אשתי מתפללת כל הזמן, אני מתפלל, כי אני ממש אוהב את המפעל הזה. עבודת קודש מה שאנחנו מייצרים פה".

מפעל מיגדה בקריית שמונה הוא מפעל מצליח, מכניס כסף, יעיל. כאשר ראשי טבע מאיימים לפטר את 250 השכירים ו-100 עובדי קבלן (העוסקים בשמירה, ניקיון והגשת מזון) - העובדים מתקשים לעכל. על שלט הרחוב 50 מטר מן הכניסה למפעל כתוב "אלי הורביץ, תעשיין, מנכ"ל חברת טבע, זכה בפרס ישראל על מפעל חיים וקיבל את אות יקיר העיר קריית שמונה על פועלו למען התעשייה, התעסוקה וקידום החינוך בעיר". אבל היום סביב העובדים הללו אין אף אלי הורביצים שירגיעו. כל מי שהגיע להפגנה בקריית שמונה, להזדהות ולתמוך, לא הביא עמו שום בשורה.

כך יונה פרטוק, ראש מרחב צפון של הסתדרות העובדים שאמר ל"גלובס": "בבטן אני דואג. החלטה צינית כזו של החברה יכולה להיות מאוד קשה. זה כמו אדם שלא חש בטוב ומחכה לבשורה מהרופא ופה אנחנו יודעים שזה קטלני. המפעל הזה בקריית שמונה מעסיק מאות משפחות. זה מפעל מצליח ומרוויח, ואני מודאג שהם יעבירו את הייצור להונגריה או הודו".

"שיעזרו לנו"

שוחחנו עם חלק מן העובדים במקום. מירב ביטון, עובדת קו ייצור במיגדה 27 שנים אמרה: "אני מפרנסת יחידה. אם יפטרו אותי לא יהיה לי לאן ללכת. יש לי בת אחת, אתמול היא לא ישנה, שלחה לי הודעות - 'אמא מפטרים אותך'".

מה היא מצפה שהממשלה תעשה? "שיעזרו לנו, יפעת שאשא-ביטון (חברת הכנסת של כולנו) שהיא תושבת קריית שמונה, שתבין שתבוא לפה ותתמוך בנו. המפעל הזה הוא מרוויח, וטוב לעבוד פה. זו הפרנסה שלנו".

עפרה יפרח, עובדת קו ייצור במיגדה 29 שנים, אמרה "יש לי תחושות קשות מאוד ואין לי חשק לעשות כלום. אני התחתנתי פה, גידלתי כאן את הילדים. אנחנו צריכים פה את הממשלה, אבל לא בהרמת כוסית בראש השנה, אלא היום ועכשיו. שאשא-ביטון אני פונה אליך, את תושבת קריית שמונה והיית צריכה להיות פה ראשונה איתנו. כחלון, איפה אתה? אנחנו צריכים אתכם, הצבענו לכם. תבואו אלינו לא בחג הפסח להרים כוסית, אלא היום".

דוברת אבן, סגנית ראש צוות פס יצור, 13 שנים במפעל: "העבודה הזו מאוד חשובה לי. לא יתכן שיקרה דבר כזה לעובדים. העובדים פה כבר שבוע מתעלפים, בוכים ועצובים. ביבי תתעורר אנחנו בחרנו בך, אתה מחקת לטייקונים חובות ומה איתנו העובדים הפשוטים. טבע היתה האימפריה של ישראל, הסמל של המדינה, אנחנו בחרנו בך ומחובתך לעזור לנו. יש כאן עובדים פשוטים, תגיע לכאן עם כל השרים שלך, אני קוראת לכם להגיע לפריפריה לצפון הארץ ולעזור לנו".

"יחס מזלזל"

בשעות המוקדמות של ההפגנה התייצבו מספר חברי כנסת ממפלגת העבודה. לאה פדידה, תושבת יקנעם וחברת מפלגת העבודה. סלאח סעד, חבר מפלגת העבודה, גם הוא תושב בית ג'אן שבצפון. לצידם צעד סגן ראש עיריית קריית שמונה, יגאל בוזגלו, חבר ליכוד. "צר לי שאנשי ליכוד שמדברים פריפריה ורגישים לפריפריה לכאורה אינם כאן. אני קורא לכל חברי הכנסת של הליכוד והשרים של הליכוד להגיע להציל את מיגדה", אמר בוזגלו.

פדידה גם היא שוחחה עם "גלובס": "זו מכת מוות לקריית שמונה. מישהו חייב להתעורר. זה לא רק העובדים השכירים, אלא גם חברות ההסעה שעובדות עם המפעל, קייטרינג".

אני מציינת בפני ח"כ פדידה שטבע לא נמצאת בידיים ישראליות, ומה הממשלה יכולה לעשות? "מפעל שמקבל תמיכה והטבות מס מהממשלה, חייב להיות מפוקח על ידי הרגולטור שיקבע את גובה השכר, שקיפות בניהול, ערבות למדינה. עכשיו הם מציעים רק ניהול מו"מ עם העובדים? העובדים צריכים לעמוד פה בחוץ ולחכות למסיבת עיתונאים? יש פה יחס מזלזל וחוסר תום לב. עוד לא מאוחר מדי, אפשר לעצור את התהליך, המפעל הזה הוא רווחי ופועל היטב. אבל הממשלה צריכה להתעורר קודם, הם צריכים לפקח".

אחרי שעה של קריאות אל מול שערי המפעל, החליטו העובדים לצעוד לכביש הראשי, המוביל לאיזור התעשייה. כביש 99 היפהפה, המחבר בין העיר קריית שמונה למעיין ברוך, קיבוץ הגושרים והלאה לדפנה, דן ושאר ישוב - נסגר לשעה קלה ומשטרות הקיפו את המפגינים. הצעדה של העובדים הייתה מנומסת, השלטים הונפו וכלי התקשורת תיעדו ואז ביקשו השוטרים מן המפגינים לצעוד חזרה לתוך איזור התעשייה כדי שאף אחד לא יפגע על הכביש הראשי. עובדי מיגדה עלו על המדרכה וחזרו לשער המפעל.

"את יודעת", ניגשה אלי עובדת נוספת שביקשה שלא אנקוב בשמה, "עברנו לכאן מן המרכז, כי הממשלה דחפה אנשים ללכת לפריפריה וחברת טבע הציעה לנו לעבור לצפון. מה נעשה עכשיו? הזזנו לפה את כל המשפחה לפני כמה שנים. מתוך תחושת מחויבות לפיתוח הצפון והפריפריה. לאן נלך מפה?"