גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: בעיות התחבורה במדינה יחמירו ב-3-5 שנים הקרובות

בשנת 2016 בכבישי ישראל נעו 2.7 מיליון כלי רכב פרטיים ■ צפויה עלייה בכמות כלי הרכב הפרטיים על הכבישים בשנים הקרובות ■ אמנם טכנולוגיות נהיגה אוטונומית עשויות להפחית את הפקקים, אך אלה לא ייכנסו לשימוש בשנים הקרובות

פקק שגרתי בלוס אנג’לס / צילום: רויטרס
פקק שגרתי בלוס אנג’לס / צילום: רויטרס

ענף הרכב בישראל חווה בשנים האחרונות צמיחה ניכרת, בין היתר על רקע הרחבת האשראי הצרכני למימון כלי רכב, העלייה בסטנדרט החיים הישראלי (שוק עבודה קרוב לתעסוקה מלאה) והמס הירוק שמעודד רכישת רכבים שאינם מזהמים. כל זה הצטרף לירידה גלובלית משמעותית בריבית חסרת הסיכון, שעודדה את הביקוש המקומי ושיפורים טכנולוגיים שהביאו משתמשים פוטנציאלים לרכוש רכב.

הזינוק בפעילות בענף הרכב, המרכזת גם פעילות אשראי ענפה בישראל (מסחרית וצרכנית), הביא לתוספת מכובדת להכנסות המדינה ממסים מחד, אך גם הדליקה נורות אדומות אצל הרגולטור, מאידך.

לצערנו, הממשלה לא פועלת באופן אקטיבי ויעיל לשינוי התנהגותי מהותי של הצרכנים. גם הצעדים המבורכים שעליהם הכריז אמש שר התחבורה ישראל כ"ץ ("רב-קו" במוניות השירות וסבסוד התחבורה הציבורית בתעריפי הנסיעות הבין-עירוניות), הם חלקיים מאוד וברור שאינם מספקים לציבור פתרונות תחבורתיים ציבוריים איכותיים ויעילים.

בשנת 2016 נעו בכבישי ישראל בסה"כ 3.2 מיליון כלי רכב, מתוכם 2.7 מיליון כלי רכב פרטיים, ויובאו 286 אלף כלי רכב פרטיים, עלייה של 12% לעומת מספר כלי הרכב שיובאו בשנת 2015. בחודשים ינואר-אוקטובר 2017 יובאו לישראל 258 אלף כלי רכב - ירידה קלה בלבד של כ-0.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נתון זה מחוויר לעומת הגידול הממוצע במצבת כלי הרכב הפרטיים בישראל בשנים עברו (4%-5%), אך מצביע על המשך הפעילות ברמה גבוהה.

ה"קיפאון" היחסי שחווה כרגע שוק הרכב הוא בעיקר תוצאה של "הקדמת הביקושים" שהתרחשה בסוף שנת 2016. עם זאת, שוק העבודה החזק, הסנטימנט הצרכני הגבוה, הצפי לגידול בתוצר בשנת 2018 (3%), ועדכון נוסחת המס הירוק ב-2019, צפויים לתמוך בביקושים בשנה הבאה, כך שההערכה היא להתרחבות נוספת של 5%-3% במכירות ב-2018 לעומת 2017.

עליית רמת החיים בישראל התבטאה גם בעלייה ברמת המינוע של האוכלוסייה - עפ"י נתוני הלמ"ס, שיעור משקי-הבית המחזיקים רכב אחד עלה מ-62% בשנת 2010, ל-70% בשנת 2016. יתרה מכך - שיעור משקי-הבית המחזיקים לפחות שני כלי רכב עלה מ-19% בשנת 2010, ל-24% בשנת 2016.

על-פי הנתונים, רמת המינוע בישראל הסתכמה ב-383 כלי רכב ל-1,000 תושבים בשנת 2016, גידול של 5% ביחס לשנת 2015. בהשוואה בינלאומית פשוטה, נתון זה אמנם נמוך, אך הוא יותר מאשר מתקזז כאשר מביאים בחשבון את אורך הכבישים בישראל - רמת הצפיפות בכבישים היא הגבוהה ביותר מבין מדינות ארגון המדינות המפותחות (ה-OECD), כ-2,700 כלי רכב לכל ק"מ כביש בישראל, לעומת 773 רכבים לק"מ כביש במדינות ה-OECD.

נקווה, כי הצפיפות בכבישים תהווה גורם מרסן לעלייה ברמת המינוע בישראל בשנים הקרובות.

המערכת הפיננסית בישראל חשופה לשוק הרכב דרך מספר ערוצים. ראשית, הבנקים חשופים לשוק זה דרך האשראי הצרכני שהם מעניקים למשקי-הבית. מנתוני בנק ישראל עולה, כי יתרת האשראי המאזני שהעמידו הבנקים כנגד רכב משועבד עלתה ברבעון השני של שנת 2017 ל-11.1 מיליארד ₪, עלייה של 20% בשנה האחרונה, לעומת קצב צמיחת אשראי כללי של כ-3%. המימון הבנקאי לשוק הרכב כבר עלה ל-8.6% מיתרת האשראי הצרכני שהם העמידו לרשות אנשים פרטיים, שאינו לדיור.

היתרה המקבילה בחברות כרטיסי-האשראי עלתה ל-2.2 מיליארד ₪, המהווה כרבע מיתרת האשראי הצרכני שהן העמידו.

שנית, הבנקים חשופים ליבואניות הרכב ולחברות ההחכרה באמצעות מתן הלוואות. האשראי המאזני לענף המסחר בכלי רכב התקרב ברבעון הראשון של שנת 2017 ל-23.7 מיליארד ₪, 4.2% מסך האשראי המסחרי, מתוכו 1.7 מיליארד ₪ מוגדר כ"אשראי בעייתי". בנק ישראל, אשר אחראי על יציבות המערכת הבנקאית, ער למציאות ולסכנה שעלולה להיווצר במקרה שבו המשק ייכנס למיתון, ופרסם לא מכבר טיוטה שלפיה הלוואה לרכישת רכב תתאפשר בגובה של עד 60% משווי הרכב. לעת עתה, המערכות הבנקאית והחוץ-בנקאית ממשיכות לספק עד 100% מימון.

לעלייה בכמות כלי הרכב יש גם השפעה על בריאות הציבור בישראל. ההשפעה של זיהום אוויר שמקורו בכלי רכב גדולה במיוחד משום שבניגוד למפעלים לדוגמה, המזהמים נפלטים בגובה פני הקרקע ובסמוך לבני אדם, לבעלי חיים ולצמחייה. רכבים בעלי מנועי בנזין ודיזל פולטים מזהמים המסוכנים לבריאות האדם, בהם מזהמים רעילים ומסרטנים. המזהמים העיקריים הנפלטים הם: חנקן דו-חמצני, חלקיקים עדינים, ותרכובות אורגניות נדיפות.

מחזור העסקים במשק הוא המשפיע המרכזי על הביקוש לרכב, במיוחד כשהתחבורה הציבורית לא מספקת פתרון הולם ואיכותי. מספיק להכיר את הצפיפות בתחנות הרכבת, כדי להבין שהישראלים לא יחדלו מלנסוע ברכב פרטי. לכן, כל עוד שיעור האבטלה נמוך והמשק קרוב לתעסוקה מלאה, נמשיך לנסוע בפקקים ההולכים ומתארכים. כפי הנראה, הפתרונות הן לזיהום האוויר והן לגודש בכבישים יגיעו מהכיוון הטכנולוגי והרגולטורי (לדוגמה, אם בנק ישראל יבלום את האשראי לרכבים).

באשר לגודש, כניסת הרכבים האוטונומיים שיגיעו לשוקי העולם בדרך מסחרית בעוד שנים ספורות בלבד, צפויים להפוך את הנסיעה ליעילה יותר, לצפופה פחות ולצמצם את התאונות (בתקווה), הפקקים ואולי אף את מספר כלי הרכב למשפחה - כי הרכב יוכל ל"שייט" בין בני המשפחה, לפי קריאה מרחוק.

העתיד הרחוק של ענף התחבורה מעורר אופטימיות, אולם לצערנו בטווח של 3 עד 5 השנים הקרובות, אין בשורות, והגודש בכבישי הארץ, כמו שאר תחלואי שוק התחבורה, צפויים להחמיר עוד יותר. המציאות הולכת להיות גרועה יותר, כך שרובנו נצא "מהחניה ישירות לפקק".

■ הכותב הוא יועץ לקרן נאמנות של בית ההשקעות אלומות. 

עוד כתבות

סניף של אלבר / צילום: איל יצהר, גלובס

אלי אלעזרא ובכירי אלבר נוספים זומנו לשימוע לפני העמדה לדין פלילי

הפרקליטות זימנה לשימוע את מנכ"ל אלבר הקודם ינון עמית, את המנכ"ל הנוכחי אורן אלעזרא ואת היו"ר אלי אלעזרא לצד חשודים נוספים בפרשת הייבוא המקביל של רכבים ורשיונות ייבוא במירמה ● מדובר אלבר נמסר: "בעלי החברה נפלו קורבן להונאה ושמם שורבב לפרשה שהם לא חלק ממנה"

נתניהו משדר עסקים כרגיל, אולם בית המשפט / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות

דעה: זה לא הימין שעומד למשפט, זו הפוליטיקה

משפט נתניהו הוא שיאו של תהליך ארוך בו מבקשות רשויות החוק לסרס את הפוליטיקה, לשעבד אותה ולהכפיף אותה לכללים משפטיים ● אלא שנתניהו, המבקש לחפות על פגמים שנפלו בהתנהלותו האישית, מבקש לצבוע את המאבק הצודק הזה בצבעי ימין ושמאל ● הטעות הזו טרגית

יאיר לפיד / צילום: רפי קוץ, גלובס

יו״ר האופוזיציה לפיד: "משפט נתניהו התחיל בהסתה פרועה נגד שלטון החוק"

יו"ר האופוזיציה התייחס היום בישיבת סיעת יש עתיד-תלם לפתיחת המשפט נגד ראש הממשלה ● "מדינת ישראל בסכנה מבפנים, מראש הממשלה ומהשרים"

שאול מרידור, שירה גרינברג, שי באב"ד / צילום: יונתן בלום, איל יצהר

דעה - אטימות, קיבעון וניתוק: 10 הערות על התנהלות האוצר בעיצומו של משבר כלכלי חמור

הביקורת החריפה של בנק ישראל, ההתעקשות לא לסייע לעובדים החלשים במשק ובפרט למקבלי הקצבאות, היד הקפוצה והמודלים המיושנים שנראים לא מותאמים למשק הישראלי ● צמרת האוצר נרדמת בשמירה כשישראל גולשת למציאות כלכלית מפחידה

חנויות סגורות בככר המדינה בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

650 דורשי עבודה חדשים נרשמו ביממה האחרונה

מאז החלו ההקלות בסגר לשחרור המשק נרשמו בשירות התעסוקה כ-101 אלף דורשי עבודה חדשים, ומנגד, מספר המדווחים לשירות התעסוקה על חזרה לעבודה עומד על כ-180 אלף

דף הטוויטר המזויף של יעקב ליצמן / צילום: צילום מסך

האם טוויטר העניקה תו אותנטיות לעמוד הפיקטיבי של השר יעקב ליצמן?

תופעת הפרופילים המזוייפים היא לא עניין חדש ברשת המצייצים, אולם מה שנראה כחריג במקרה של השר ליצמן, הוא שאת הפרופיל המדומה עיטר וי כחול - כזה המעניק גושפנקה לאותנטיות שלו

מיכה ברכוז, ממייסדי BUYME / צילום: ענת ליטבק

מאחורי הקלעים של אקזיט השוברים הגדול של BUYME; היזמים המיליונרים החדשים: "אנחנו ברגשות מעורבים"

המחלוקת עם טלכלל, המשקיעה מתחילת הדרך, המריצה את יזמי חברת שוברי המתנות BUYME למכור לה את מניותיהם בחברה • בראיון ל"גלובס" מייסד החברה מיכה ברכוז כבר מסתכל קדימה, על גיפטד - המיזם בארה"ב: "אנחנו רואים פוטנציאל בשוק האמריקאי שהוא מעבר למתנות לארגונים"

המעבדה של גיליאד / צילום: Gilead Sciences Inc, רויטרס

גיליאד מציגה תוצאות מעודדות ואוקספורד מתקדמת בניסוי החיסונים

תוצאות של הניסוי המבוקר הראשון הראו שהתרופה מקצרת את זמן ההחלמה ● במקביל, המרוץ לחיסון מתקדם בחברות מסחריות ובגופי מחקר: אוניברסיטת אוקספורד חתמה על הסכם ייצור ושיווק עם אסטרהזנקה

גילי רענן וליאור סיימון מסייברסטארטס / צילום: יח"צ יוסי זליגר

גילי רענן מגייס 100 מיליון דולר לקרן שנייה ומצרף את ליאור סיימון כשותפה

סיימון, לשעבר בקרן ארבור האמריקאית, מצטרפת לקרן סייברטארטס, אותה הקים רענן ב-2018 ● בקרן השקיעו יזמים ומנהלים בכירים בעולם הסייבר

בנימין נתניהו / צילום:  Abir Sultan, רויטרס

דעה: משפט נתניהו מציב את המשפט בצבת הפוליטיקה - וזו סכנה גדולה

על התיקו הבלתי נסבל שעולה ממצב בו ראש ממשלה מכהן מועמד לדין ● וגם, למזלנו המערכת השיפוטית בשלב זה מפגינה מקצועיות ובטווח הקצר לפחות מפגינה עמידות ראויה לשבח בפני לחצי שני הצדדים. אך יש לחשוש לעתיד

ד"ר אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי וצופה צמיחה מהירה ב-2021 בהנחה שלא יהיה גל תחלואה נוסף

בבנק ישראל מעריכים כי שיעור האבטלה במחצית השנייה של 2020 צפוי לעלות ל-8.5% ● חטיבת המחקר צופה התכווצות של 4.5% בתוצר בשנת 2020 אך צמיחה מהירה ב-2021 ● היקף ההשבתה של המשק הצטמצם לכ-19% באמצע מאי לעומת 36% בשיא המשבר

מטוסי לופטהאנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP

לופטהנזה וממשלת גרמניה הסכימו על חבילת חילוץ; בריסל מתנגדת

במסגרת ההסכם יוזרמו כ-9 מיליארד אירו לחברת התעופה, הניצבת בפני סכנת קריסה, והמדינה תיקח 20% שליטה בחברה ● התוכנית תמשך שלוש שנים ותיאסר חלוקת דיבידנדים למשקיעים

רנו / צילום: רג'י דוביגנאו, רויטרס

רנו וניסאן יקצצו עלויות בהיקף של מיליארדי דולר

שתי החברות ציפו למכור 14 מיליון מכוניות בשנת 2022 ● ואולם, כעת לאחר המשבר העולמי, היעד שנקבע קרוב יותר ל־10 מיליון מכוניות ● "המצב הפך לבלתי אפשרי", מסר מקור מקורב לרנו

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

נעילה חיובית בבורסה בת"א: מליסרון קפצה ב-5.6%, מבנה ביותר מ-9%

מדד ת"א 35 טיפס ב-0.8%, ומדד ת"א 90 ננעל ללא שינוי מהותי; מדד הנפט-גז איבד 1.5% ● בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%

מוכר בכניסה לחנות מחכה ללקוחות. העסקים מתקשים לחזור לשגרה לאחר תקופת הסגר הממושכת / צילום: כדיה לוי, גלובס

יותר גרוע ממשבר 2008: המשק התכווץ ברבעון הראשון בשיעור שיא של 20 שנה

לפי אומדן ראשון של הלמ"ס, המשק התכווץ ב-7.1% לעומת הרבעון הקודם ● הפגיעה הקשה ביותר: בצריכה הפרטית ● יצוא הסחורות והשירותים ירד ב-0.5% בלבד ● שיא הפגיעה עוד לפנינו

קברים טריים במנאוס בברזיל / צילום: Felipe Dana, Associated Press

על מסלול התרסקות: כך הפכה ברזיל למדינה מוכת הקורונה השנייה בעולם

בולסונרו נקט במדיניות של התעלמות ממגפת הקורונה מימיה הראשונים: הוא הטיף ליציאה לעבודה ופיטר את שר הבריאות שדגל בריחוק חברתי ● אם לא די בכל אלה, בדומה לטראמפ, הוא מטיף לציבור להשתמש בכדורים נגד מלריה ● בינתיים המתים נערמים בקברי אחים ● מה צופן העתיד לאזרחים ולנשיאם?

גילה גמליאל, מיקי חיימוביץ’, אלון שוסטר / צילום: מארק ישראל סלם, שלומי יוסף, רפי קוץ

ממשלה מנופחת? צפו לכמה בשורות טובות דווקא בתחום הסביבה

אחרי שנים שמשבר האקלים היה מחוץ לפוקוס הציבורי, הצהירה השרה הנכנסת להגנת הסביבה שתציב אותו בראש סדר העדיפויות ● הממשלה התחדשה גם בשר חקלאות שקידם יוזמות סביבתיות ובראשת ועדה עם אג'נדה לוחמנית ● האם הם יחוללו מהפכה?

רפא גוזאלו / צילום: Javier Guridi & Carlos Frutos

15 דקות ביום: מסלולי לימוד חדשים מאתגרים את האוניברסיטאות

האם תואר שני שמציעה חברה עסקית מסמן מגמה חדשה באופן שבו חברות מכשירות עובדים?

נציגות עובדי אל על פרצו לדיון של ההנהלה והטייסים וזרקו כיסאות / צילום: ההסתדרות

הצרות באל על: יו"ר ההסתדרות הודיע על השעיה מיידית של חברי מועצת העובדים

לטענת נציגות עובדי אל על 50% מטייסי החברה (שמספרם עומד על כ-650) חזרו לעבוד בשכר מלא "למרות שאין בכך צורך אמיתי" ● יו"ר ההסתדרות: "חציית קו אדום בוטה של חברי מועצת העובדים"

איציק שמולי, פריימריז העבודה / צילום: שלומי יוסף

הסוף למחדל כפל הקצבאות? שר הרווחה שמולי הודיע שהקיזוז יוקפא

משמעות הדבר היא שהסכומים שקוזזו מקצבאותיהם של החלשים ביותר בחברה לאחר שהוצאו לחל"ת בשל משבר הקורונה, יוחזרו, ולא יקוזזו גם בחודש יוני ● "מדובר בהחזר של כ-250 מיליון שקלים למוחלשים ביותר, שלא הסכמנו להותיר מאחור", כתב השר שמולי בחשבון הטוויטר שלו