גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאמריקה הלטינית ועד דרא"פ: השחיתות השלטונית חוגגת

גילויים מסמרי שיער על שחיתות מניבים גלי-נגד ציבוריים בכל רחבי העולם ■ מאות מיליוני דולרים זרמו אל כיסי פוליטיקאים - והבוחרים מתחילים למאוס באליטות הפוליטיות המעשירות את עצמן

נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה / צילום: רויטרס
נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה / צילום: רויטרס

קשה לטעון במידה של רצינות שלא ראינו כדבר הזה, אבל אפשר לטעון שצירוף נסיבות מזמן אוסף יוצא דופן של מקרי שחיתות בדרגים הבכירים ביותר של שורת ארצות. השחיתות הזו מניבה תגובות תקיפות מאוד, היא מטלטלת את אמות הסיפים של ממשלות כמעט בכל יבשת, אבל במיוחד באמריקה הלטינית ובאפריקה. היא מגיעה אפילו אל החוף המזרחי של הים התיכון.

בשבוע שעבר נידון סגן נשיא אקוואדור לשש שנות מאסר על קבלת שוחד מענק הבניה הברזיליאני אודברשט (זו ההגייה הפורטוגלית של השם הגרמני Oderbrecht). תהליך הדחה נפתח בסוף השבוע בקונגרס של פרו השכנה נגד נשיא הרפובליקה, פדרו פאבלו קוצ'ינסקי, שחברה בבעלותו הוסיפה לקבל תשלומים מאודברשט הנ"ל בשעה שהוא כיהן כראש הממשלה.

אודברשט הפכה למנוע אדיר של שחיתות על פני כל אמריקה הלטינית ומעבר לה. בברזיל התמוטטה המערכת הפוליטית, ימין ושמאל, בגלל גילויים מסמרי שיער על שלמונים מאודברשט. הנשיא הסוציאליסטי לשעבר לואיס אינאסיו דא סילווה ("לולה") נידון ביולי שעבר לעשר שנות מאסר, אם כי הוא מערער וינסה כנראה לחזור ולהיבחר בשנה הבאה. שר בכיר בממשלתו נידון ל-12 שנות מאסר. יושב ראש לשעבר של בית הנבחרים נידון ל-15 שנות מאסר. מושל מדינת ריו דה ז'ניירו נידון ל-14 שנות מאסר. והרשימה ארוכה ומכאיבה למראה.

ברוסיה נידון השבוע שר הכלכלה לשעבר לשמונה שנות מאסר על נטילת שוחד, אבל קצת קשה להתייחס ברצינות אל מערכת המשפט הרוסית, המעמידה את עצמה זה שנים לרשות אינטרסים פוליטיים. המאבק נגד שחיתות ברוסיה נגוע בעצמו בכל סימני השחיתות הרגילים.

משפחת גופטה החליפה את האפרטהייד

בשעה ששחיתות באמריקה הלטינית סיימה כמעט שני עשורים של אהבה בין הבוחרים לבין פופוליסטים מן השמאל, גילויים על שחיתות מעמידים עכשיו את כל האליטה הפוליטית של דרום אפריקה במבחן חסר תקדים.

אנחנו עומדים בשנה ה-23 של הדמוקרטיה הרב-גזעית, אשר החליפה את האפרטהייד. המפלגה שהנהיגה את המאבק החזיקה מונופול כמעט מלא על השלטון. האכזבה מהתנהלותה היא עכשיו נחלת מיליונים. 

האכזבה הזו קשורה בגילויים מבעיתים על שחיתות, המלווים את נשיאותו בת שמונה השנים של ג'ייקוב זומה.

בנובמבר 2016 פרסמה מבקרת המדינה של דרום אפריקה (תוארה הרשמי הוא "התובעת הציבורית") דוח קודר על "תפיסת המדינה". במרכז הדוח, 355 עמ', עמדה ההאשמה שזומה הניח למשפחה של מהגרים הודיים להשתלט על חלקים של ממשלתו לטובת עסקיה ולטובת חשבון הבנק שלו. משפחת גופטה, על פי הדוח, ניסתה לסחור בכהונות ממשלתיות בכירות, כולל משרד האוצר, כדי לקדם את האינטרסים העסקיים שלה.

הדוח לא הגיע למסקנות חד-משמעיות. למחבריו לא היו המשאבים וכוח האדם כדי לחקור. בהיעדר ממצאים ומשאבים, המבקרת המליצה שתוקם ועדת חקירה והיא תפרסם את ממצאיה בתוך 6 חודשים.

מלחמת אזרחים במפלגת השלטון

השנה שחלפה מאז עמדה בסימן השתמטותו של הנשיא, במלוא הכוח של תמרוניו ושל עורמתו, מלהוציא את המלצות הדוח אל הפועל. בשנה הזו התחילה הקרקע להישמט מתחת לרגליה של מפלגת השלטון במידה שלא הייתה עולה על הדעת לפני שנתיים או שלוש.

כאשר זומה הדיח את שר האוצר שלו במהלך מסע עסקים בלונדון, לפני חצי שנה, התלקחה בתוך המפלגה מלחמת אזרחים בין אלמנטים של המשמרת הוותיקה, עירונים ומשכילים שמילאו תפקידים בולטים במאבק נגד האפרטהייד, לבין אנשי הפרובינציות.

משורות המתקוממים בקעו גינויים של זומה, שהגרועים באויבי המשטר היו מהססים להשמיע. למשל, רוני קאסרילס, לשעבר השר לענייני ביטחון פנים וממונה על השירותים החשאיים, הכריז שזומה "גרוע יותר מן האפרטהייד", כמעט כמו להגיד על יריב פוליטי בישראל שהוא "גרוע יותר מן הנאצים". אגב, קאסרילס הוא יהודי (אנטי-ישראלי לתיאבון, ראו נא), אחד משורה של קומוניסטים ורדיקלים יהודיים שהשתלבו בעמדות מפתח במאבק הצבאי והפוליטי נגד משטר המיעוט הלבן. כמעט כאיש אחד, הם מתנגדים עכשיו לזומה.

כיוצא בזה לא ברר מלים גם אנדרו מלאנגני (Mlangeni), בן 92, מראשוני המאבק המזוין נגד האפרטהייד, שהיה חבוש ברובן איילנד, אי השדים של דרום אפריקה, לצד נלסון מנדלה. זומה, הוא אמר לפני ששה שבועות לעיתון המקומי "וויטנס" (Witness), "הורג את הארגון הקונגרס האפריקאי הלאומי, וכלכלת ארצנו יורדת לטמיון".

תפיסת המדינה - "בדיה של המדיה"

שנה חלפה, ובית משפט נאלץ להורות לזומה לפתוח חקירה. הנשיא, הפלא ופלא, עדיין משתדל למנוע אותה. "תפיסת המדינה", הוא אומר, היא בדיה של המדיה (fake news, אלא מה). היא לא הייתה ולא נבראה.

את המושג "תפיסת המדינה" (תרגום מכאני, לא כל כך מוצלח, של state capture) טבע הבנק העולמי עוד בסוף המאה שעברה. הוא מתאר צד אחד של שחיתות מערכתית: השוחד, הניתן לפוליטיקאים כדי לשנות חוקים קיימים לטובת המשחדים. לצד זה קיימת, כמובן, "שחיתות מינהלית", שעניינה הוא נטילת שוחד כדי שהביורוקרטיה תימנע מלהוציא חוקים קיימים אל הפועל.

כמעט בכל ארץ באפריקה, האליטות של שנות העצמאות הראשונות נאחזו בקרנות המזבח של השלטון וסירבו לרדת. הן ביטלו במהירות את הדמוקרטיה, אבל גם כאשר הוכרחו להחזיר אותה על כנה, בעקבות התמוטטות הגוש הסובייטי, הן הוסיפו לנצח ברוב הבחירות, ולשדוד את הקופה.

"ההפיכה הרכה" של צבא זימבבואה בחודש שעבר נגד הנשיא הזקן רוברט מוגאבה, מקץ 37 שנות שלטון, הזכירה להרבה אפריקאים את המחיר שהם משלמים על התארכות שלטונם של יחידים, של משפחות ושל מפלגות.

תנועות השחרור חדלו זה כבר לשחרר, אבל הן מוסיפות לתבוע בעלות. מעבר למסך של רטוריקה מתחסדת, המשחררים מעשירים את עצמם ואת שותפיהם. מדהים, או אולי כבר לא כל כך, להיווכח שהנגע הזה לא פסח על שום אידיאולוגיה. לעתים קרובות, הפגיעה רעה במיוחד אצל סוציאליסטים רדיקליים, שהבטיחו צדק חברתי עלי אדמות.

שחיתות בוטה, שחיתות שקטה

אתמול (ב') בחרה ועידת מפלגת השלטון בסגן הנשיא סיריל ראמאפוסה, לנשיא המפלגה שיהיה מועמדה לנשיאות הרפובליקה בעוד שנתיים. זאת על פני שרת החוץ לשעבר, נקוסאזאנה דלאמיני-זומה, גרושתו של הנשיא זומה.

המורדים בנשיא ייחלו לניצחון ראמאפוסה, שהשתפשף שנים ארוכות בעולם העסקים, ומחזיק בהשקפות פרגמטיות על פיתוח כלכלי. אבל התחזית האופטימית ביותר על נשיאות אפשרית של ראמאפוסה היא שהשחיתות בדרום אפריקה תחדל להיות קיצונית ובוטה ותחזור להיות מתונה ושקטה.

שינוי ממשי לא יוכל לבוא מתוך הקונגרס האפריקאי הלאומי. הוא הסתאב ללא תקנה. ואף כי האופוזיציה נחלה באחרונה השגים היסטוריים בבחירות מקומיות, הדעת נותנת שהיא תוסיף להיות אופוזיציה גם לאחר הבחירות הבאות. ודרום אפריקה תוסיף לאכזב את רוב רואיה.

■ רשימות קודמות ב-yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך ● את העסקה הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים