גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאבקי הכוח של פייסבוק: הרשת הפכה לבריון השכונתי | פרשנות

מה ההשלכות האפשריות של ההכרעה בפרשת "סטטוסים מצייצים" על מידת השליטה של פייסבוק, והאם מדובר במכה קלה בכנף - או תחילתו של טיפול רגולטורי? ■ פרשנות

עדי סופר–תאני / צילום: רוני שיצר
עדי סופר–תאני / צילום: רוני שיצר

אתמול לפנות ערב, 16 דקות לאחר פקיעת המועד שבו אמורים היו בפייסבוק להעלות מחדש לאוויר את העמוד "סטטוסים מצייצים" במתכונת שבו היה לפני שלוש שנים כשהוסר ללא התרעה - הגישו לבית המשפט העליון בקשת עיכוב ביצוע. הבקשה הוגשה אחר שבית המשפט המחוזי סירב לה שעות ספורות קודם לכן. במקביל הוגשה נגד פייסבוק בקשה לביזיון בית משפט. היום רגע לפני פקיעת המועד שבו נדרשה פייסבוק לתת תשובה לבקשת הביזיון, הוחזר העמוד לאוויר.

נראה שפייסבוק נחושים בדעתם לעשות הכול כדי לבטל את הפסיקה, וסכנת ההשלכות של ביזיון בית משפט פחות מעניינת אותם בשלב זה, לכן הם עושים את הדברים בקצב שלהם. אחרי הכול מה זה ביזיון במתבטא בדרך כלל בקנס כספי עבור פייסבוק. אז מה בעצם הבעייתיות של הפסיקה מבחינתם? ואם כפי שהם ניסו לצייר זאת בשיחות תדרוך זו בסך הכול החלטה פרוצדורלית ולא מהותית, מדוע הם מתעקשים לגרור אותה לבית משפט עליון? ומה גורם להם לנהל קרב עיקש מול מישהו שיש להניח שהיה נשכח כבר מזמן אם הם היו מרפים ממנו?

כמו הרבה קרבות שהם מנהלים, פייסבוק נכנסו למאבק באבי לן פשוט כי הם יכלו. באותה תקופה היה "סטטוסים מצייצים" העמוד הפופולרי בישראל עם 800 אלף לייקים - כמות שגם כיום נחשבת מכובדת. די לראות את הקרבות שמנהלים ערוץ 10 ורשת על עמוד הפייסבוק של תוכנית "הצינור", עמוד שיש לו כמיליון לייקים, כדי להבין עד כמה זה אינו מובן מאליו. היום כבר קשה לזכור, אבל בעת הורדת "סטטוסים מצייצים" מהאוויר היו רבים ששמחו לאידו של לן. מכירת סטטוסים בתשלום ללא ידיעת הגולשים נתפשה כבגידה, ולן נתפס כנבל.

מאז הגיע לן לקריסה כלכלית, אבל זה לא מה ששינה לקהל הרחב שהפנה לו עורף. מה שהשתנה מאז זה האקלים הציבורי ביחס לפייסבוק. ומי שהפך את לן לגיבור מקומי היא פייסבוק עצמה באמצעות ההתנהגות שהפעילה ונתפשת ככוחנית. והיא נתפשת ככזאת כי מאז היו עוד כל מיני 'אבי לנים' שהדפים שלהם נחסמו בלי התראה, בלי הסבר ובלי יכולת אמיתית להילחם.

זה נכון למפרסמים ומשרדי פרסום שקמפיינים שלהם נחסמים בבת אחת; זה נכון ליוזרים שהעמודים שלהם נחסמו פתאום כי מישהו החליט שהמילה "קוקסינל" או "כושי" אסורה לכתיבה; וזה היה נכון כשפייסבוק הסירה עמוד של פרופסור נורבגי שהעלה את התמונה המפורסמת של "ילדת הנפאלם" ולא הועילו הבקשות והמחאה עד שראשת ממשלת נורבגיה פנתה אישית למארק צוקרברג וביקשה ממנו להחזיר את העמוד. לכך התווספו סיפורי הפייק ניוז וההתערבות בבחירות בארה"ב - וכל אלה היו אבן על אבן בתודעה ציבורית חדשה שהלכה ונבנתה. תודעה שבה בעיני רבים פייסבוק נתפסת כגוף כוחני ואלים. הבריון של השכונה.

ההתנהלות של פייסבוק בארץ נחשבת לכוחנית אפילו יותר מבשאר העולם - ולאיש לא ברור עד כמה היא מוכתבת מאירלנד או שמדובר בהחלטות הנובעות מחופש פעולה מסוים שיש להנהלה בישראל. אבל בשורה התחתונה רבים מפחדים לעמוד מולה. מפחדת התקשורת שהטראפיק שלה תלוי בפייסבוק. מפחדים המפרסמים שפייסבוק היא צינור החמצן שלהם לקהל הרחב. אפילו המדינאים מפחדים.

לא הרבה מדברים על זה בקול, אבל בכל שנותיי כעיתונאית לא נתקלתי כמעט בגוף שכל כך מפחדים להתבטא נגדו בפומבי. "אל תצטטי אותי. לא רוצה לריב איתם כי אי אפשר לדעת מה הם יעשו" היא תגובה שאני שומעת הרבה. אבל הבנת הכוח וההשפעה של הפחד מחלחלת בהדרגה. ובחודשים האחרונים אפשר להרגיש את ניצני השינוי כשביקורת על פייסבוק מקבלת במות רחבות יותר - וגם אז זה בעיקר מגופים חזקים שקשה יחסית לפגוע בהם כי יש להם פלטפורמה משלהם.

כדי לגרור את פייסבוק לבית משפט צריך להיות כמעט במצב של אין ברירה. לן הגיע למצב הזה. וכיום בגלל האופן שבו פייסבוק נתפסת בציבור הוא הפך להיות גיבור תרבות. יותר מאשר רוצים לראות אותו מנצח רוצים לראות את פייסבוק מפסידה. ואת הכוח שלה מרוסן אפילו קצת.

פתח לתביעות פיצויים

על פניו פייסבוק יכולים להתנחם בעובדה שהפסיקה נגדם היא לא פסיקה מהותית, כזאת שמכירה בהם כגוף שיש להחיל עליו אחריות ציבורית. השופט בחר להתמקד במידתיות התגובה של פייסבוק ובכך שלא התריעה בפני לן כי הוא עובר על חוקי התקנון ונתנה לו אפשרות לתקן. אבל אפילו שהפסיקה אינה מהותית עשויות להיות לה השלכות מרחיקות לכת כי בעצם הקביעה שהעונש היה לא מידתי מול התקנונים שפייסבוק עצמה קבעה, נפתח פתח להגשת תביעת פיצויים על כל השנים שחלפו לכל מי שנחסם אי פעם - וזה הרבה מאוד אנשים וגופים שהסירו להם דפים ללא התראה שיכולים להגיש תביעה משל עצמם.

סביר להניח שזרם תובעים זה לא משהו שמשנה לפייסבוק - עם המשאבים הבלתי נגמרים שלה היא יכולה לתגבר בעוד כמה עשרות את סוללות עורכי הדין שלה וזה עדיין יהיה יותר זול מלתגבר או לשנות את המערכות שפוסלות סטטוסים או את שירות הלקוחות. אבל לן קיבל תקדים. בית משפט הורה לפייסבוק להחזיר דף. וזה לפגוע באמצעות רגולציה בשליטה של פייסבוק. וברגע שפוגעים לפייסבוק ביכולת לשלוט מה עולה ומה לא, מה רואים ומה מוסתר, פוגעים לה בכוח. היום מבקשים להחזיר את העמוד של לן. מחר זה יכול להיות עשרות עמודים אחרים.

העולם השתנה בשלוש השנים מאז הסרת העמוד של לן לא רק מבחינת התדמית של פייסבוק, אלא גם בדברים שמעניינים את האנשים, ובאופן שמה שמעניין אותם מגיע אליהם. במשך זמן רב לן יכול היה, גם לאחר שהתגלה שהוא מוכר סטטוסים, לעשות כסף מהעמוד רק מעצם זה שיש לו מאות אלפי לייקים ועוקבים. במשך השנים שעברו שינתה פייסבוק את התקנות ואפשרה מכירת תוכן מסוג זה - ואם פייסבוק היו מתנהלים בתבונה לן יכול היה להפוך לעוד מישהו שמכניס להם כסף וחולק איתם ברווחים. אבל לפני שנה פייסבוק שוב טרפה את הקלפים והחליטה לתת עדיפות לתקשורת הישירה בין אנשים, ובפועל הרגה את כל דפי הלייקים. מי שרוצה לקדם את הדף שלו מוזמן כמובן לשלם.

המשמעות היא שהדף של אבי לן שווה היום הרבה פחות כסף, אבל אין לזלזל בכמות הלייקים והעוקבים שעדיין יש לו; הבוקר עמד מספרם על כ-670 לייקים. גם אם פייסבוק לא יקדמו את החשיפה של הדף עדיין יש לו ערך כפלטפורמה. כי מישהו יכול לרכוש אותו או להגיע להסכם הפעלה איתו ולקבל 650 אלף עוקבים. ואז לקדם את הדף בתשלום. למי זה יכול להיות אטרקטיבי? לכל חברה מסחרית שזקוקה לקו ישיר לכמות כזאת של אנשים או אפילו לתוכנית טלוויזיה שעמוד הפייסבוק שלה נמצא בהקפאה וגורלו לא ידוע - עיין ערך ערוץ 10 ותוכנית "הצנרת".

סנקציות פרסונליות

סוגיית "סטטוסים מצייצים" מציפה הרבה שאלות שקשורות באתיקה. בגבולות. ברגולציה. לא רק לגבי פייסבוק אלא לגבי תאגידים רב-לאומיים בכלל. מה עושים מול גוף שאין לו בעיה של כסף? שיכול לשאת כמעט כל קנס כספי? מול גוף שיכול לטעון בכל רגע נתון שהוא פועל ממיקום אחר? לכאורה התשובה לכך היא סנקציות פרסונליות. וזאת גם הסיבה שגופים כמו פייסבוק אפשר לנצח רק באמצעות רגולציה כי רק לרגולציה יש אפשרות להשית עונשים אישיים. רק רגולציה יכולה להכניס לכלא. ובמקום שכסף הוא לא הבעיה זה האיום האמיתי היחיד שנשאר.

לא לחינם עורבב שמה של עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל, בתביעת הביזיון - בדיוק כפי שמאיר ברנד, מנכ"ל גוגל, נגרר לבקשת הביזיון בתביעת העובדים הסוציאליים של עיריית ת"א. כשיש למאבק פנים אנושיות מקומיות זה קל יותר. אבל אפילו זה לא פשוט. כי איש אינו יודע מה גבולות הגזרה האמיתיים של הניהול של סופר תאני. לכאורה בכל צומת היא יכולה לטעון - כפי שנטען בעבר - שההחלטות שמתקבלות מגיעות מאירלנד והיא "רק מילאה הוראות". מבוצעות על ידי אלגוריתמים. ואז מול מי נוקטים סנקציות? מול המחשב?

לפני כמה שעות דחה בית המשפט העליון את הבקשה של פייסבוק לעיכוב ביצוע. בכך יש להניח שהקרב נגמר. גם אם פייסבוק תערער יש הבדל גדול בין מצב שבו אין עמוד באוויר ולן מנהל מלחמה על החזרתו למצב שבו העמוד באוויר ופייסבוק מנהלים קרב להוריד אותו. דיון בערעור בעליון עשוי לקחת שנה-שנתיים ובסופו אפילו אם פייסבוק יזכו - מה שלא מאוד סביר שיקרה - טעמו של הקרב כבר ניטל. סביר יותר שעתה יישבו הצדדים לשולחן ויעשו את מה שהיה צריך להיעשות הרבה קודם - יגיעו לפשרה שתכלול גם פיצוי כספי.

עם זאת, חשוב להדגיש: גוגל, פייסבוק ודומיהם הביאו ועדיין מביאים הרבה טוב לאנושות. אבל כמו כל דבר טוב, גם אותם הכוח מעוור. הכוח של פייסבוק הפך לגלוי לא כי היא באמת יותר חזקה מאחרים אלא כי היא יותר כוחנית. והכוח שלה מורגש ישירות אצל הציבור הרחב כולו. כולם מבינים את המצוקה כשנחסם לך עמוד פייסבוק, ובפרט עסק קטן שפייסבוק היא צינור החמצן שלו. אבל רק מעטים יודעים לשייך כמה כוח יש לגוגל על החיים שלהם באמצעות ווייז, אנדרואיד וג'ימייל בין השאר.

הכוח של התאגידים האלה חרג ממזמן ממשהו שהאדם הפשוט יכול לעצור לבד. אבל הכוחניות של גופים כמו פייסבוק גורמת לקהל הרחב להתעורר. וללחוץ. ואז גם אולי להזיז את הרגולטור. עכשיו ניתן לקוות שפייסבוק יבינו מה שגופים אחרים הבינו בעבר ובדרך הקשה: שחזק ככל שתהיה, עדיף לעשות את השינוי בעצמך. הרגולציה תמיד עושה את זה רע יותר. ועקום.

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס מוסיף לערכו 0.3% ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול