גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכסף יצא מארה"ב ב-2017, האם ימשיך לצאת גם ב-2018?

תעשיית ה-ETF (תעודות סל) פרחה השנה בארצות הברית ■ המגמה ברורה - הכספים על מניות יוצאים מארה"ב ■ לאילו שווקים הם זרמו ומה הסכנות בהם

ETF / צילום: שאטרסטוק
ETF / צילום: שאטרסטוק

שנת 2017 אמנם עוד לא הסתיימה, אך כבר כעת ברור כי זו שנה שתהיה נקודת ציון משמעותית בתעשיית ה-ETF (תעודות סל). בשנה שחלפה גייסו קרנות הסל בעולם סכום חסר תקדים עבור שנה בודדת של כ-600 מיליארד דולר, רובו למניות (כ-430 מיליארד דולר). תעשיית ה-ETF בעולם מנהלת עתה נכסים בכ-4.7 טריליון דולר, שני שלישים מתוכם בקרנות סל הנסחרות בארה"ב (כ-3.4 טריליון דולר).

למרות המספרים המהפנטים האלה, המהפכה האמיתית מסתתרת דווקא מאחוריהם. אחרי שנים שהובילה את התעשייה בביצועים, בתשואות ובגיוסים, ב-2017 זרם הרוב המוחלט של הכסף למניות מחוץ לארה"ב. שוק המניות האמריקאי מרכז אמנם את רוב תשומת הלב של המשקיעים, השווקים והכותרות בעיתונות וברשתות החברתיות, אבל בשנה החולפת גייסו קרנות הסל על מדדים, סקטורים ומדדים מיוחדים בתוך ארה"ב 186 מיליארד דולר בלבד, בעוד שקרנות סל על מניות ומדדים מחוץ לארה"ב גייסו כ-250 מיליארד דולר, לפי נתונים של בלומברג.

התמונה דומה גם אם נבחן רק את קרנות הסל הנסחרות בארה"ב, מה שמעיד כי גם המשקיעים האמריקאים עצמם מוכנים לפזר יותר מבעבר את תיק המניות שלהם. רובם עושים זאת דרך קרנות סל, תוך שהם פדו השקעות בהיקף 204 מיליארד דולר מקרנות נאמנות על מניות בארה"ב והשקיעו את הכסף בקרנות סל בארה"ב ובעיקר מחוצה לה, לפי נתונים של חברת המחקר ICI העוקבת אחר זרימת הכסף בעולם.

לאן הלך הכסף?

רוב הכסף שיצא מהשוק האמריקאי הגיע לקרנות סל המתמקדות בסלים של שווקים ולא בבורסה ספציפית אחת. הכוונה לקרנות סל על מדדי השווקים המפותחים מחוץ לארה"ב של MSCI או FTSE, שגייסו כ-52 מיליארד דולר מתחילת 2017 או על מדדים שונים של תמהיל ממוקד יותר של בורסות באירופה שגייסו עוד כ-37 מיליארד דולר. בנוסף, בלטה גם הגדלה של ההשקעה בשוק המניות ביפן, שגייס בקרנות סל כ-50 מיליארד דולר בשנה החולפת ובסל מניות מהשווקים המתעוררים שגייס כ-45 מיליארד דולר.

לאן הלך הכסף מחוץ לארהב

מה חיפשו המשקיעים?

הנכונות של משקיעים אמריקאים וכאלה שהם מחוץ לארה"ב לפזר ב-2017 את תיקי המניות גם לשווקים אחרים, באה אחרי שמונה שנים בהן הפגין שוק המניות האמריקאי ביצועים טובים משמעותית משווקים אחרים. היציאה ממשבר 2008 יחד עם משברים בשווקים אחרים (משבר החובות באירופה ב-2011, המשברים שחוותה יפן בעקבות הצונמי וההידרדרות הכלכלית ועוד), הובילו לכך ששנה אחרי שנה השוק האמריקאי הוכיח עצמו מחדש.

אך ב-2017 מצאו עצמם לא מעט משקיעים מתלבטים אם התמחור הגבוה של שוק המניות האמריקאי מוצדק. מכפילי הרווח, מכפיל ההון ומכפיל EV/Ebitda בארה"ב גבוהים גם ביחס לשווקים אחרים וגם ביחס להיסטוריה בארה"ב. בנוסף, התקשו משקיעים לראות את החברות האמריקאיות מציגות קצב צמיחה שיצדיק המשך גידול ברמות התמחור. המכפילים באירופה, יפן, בריטניה, ישראל נמוכים בהרבה - למרות שגם הם אינם זולים בצורה יוצאת דופן.

ואולם, בשנה החולפת זכו המשקיעים לשתי הפתעות נעימות. בשוק האמריקאי, הצליחו החברות להפגין קצבי צמיחה מהמהירים של השנים האחרונות - מה שאכן הצדיק את רמות המכפילים ואת הביצועים של המניות בארה"ב. ההפתעה הגדולה השנייה היתה שלראשונה מזה שנים, גם החברות באירופה, ביפן ובשאר העולם הציגו קצב צמיחה מרשים, כפי שניתן היה לראות בדוחות הכספיים לרבעון האחרון, מה שתרם בצורה משמעותית לביצועים שלהם והצדיק את ההחלטה של המשקיעים לגוון את תיק ההשקעות.

מה יהיה ב-2018?

הבשורה הגדולה של 2018 היא שלראשונה מזה שנים, אין כמעט מדינה שלא צפויה להציג צמיחה חיובית וזאת לאחר שנים רבות שבהן מידי שנה קבוצת מדינות אחרת "סחבה" על גבה את שאר העולם. נתוני המאקרו בכל העולם טובים, כלכלות כמו אירופה ויפן מציגות נתונים מפתיעים מהצפוי מידי רבעון ומדדי מנהלי הרכש בתחומי התעשייה והשירותים מצביעים על המשך התרחבות בחודשים הקרובים.

לפי הערכת קרן המטבע הבינלאומית, ב-2018 תצמח כלכלת העולם ב-3.7%, 0.1% יותר מכפי שהעריכה רק לפני חמישה חודשים. ב-2017 צפויה צמיחה של 3.6%, אחרי צמיחה של 3.2% ב-2016. ארה"ב צפויה לצמוח בשנה הקרובה בכ-2%, בדומה לאירופה. השווקים המתעוררים יצמחו בכמעט 5%.

יחד עם תמחור זול יותר מזה של השווקים בארה"ב, נראה שיש כרגע סיכויים גבוהים שהסטת הכספים מחוץ לשוק האמריקאי תימשך גם ב-2018. בעוד שמכפיל הרווח של S&P500 כרגע הוא 22.6, גבוה משמעותית מהמכפיל הממוצע של 17; המכפיל של מדד יורוסטוקס 600 באירופה הוא 20.6, קרוב מאוד למכפיל הממוצע שלו בשנים האחרונות. המכפיל של הדקס הוא 19, לעומת ממוצע של 17 בשנים האחרונות. בת"א 125 עומד המכפיל של 19.8 לעומת ממוצע של 18.5. גם בשאר המכפילים התמונה דומה - הנתונים כיום קרובים לממוצע הרבה יותר מאשר בשוק האמריקאי, כך שבאופן יחסי ישראל, גרמניה, יפן ובריטניה זולים יותר.

בנוסף, נראה כי בשנה הקרובה צפויה צמיחה נאה של החברות בשווקים רבים בעולם. כך למשל, לפי בלומברג בעוד שהחברות האמריקאיות צפויות להגדיל את הרווח למניה ב-2018 ב-12%, החברות ביפן צפויות לצמוח ב-17%. בשווקים המתעוררים צפויה צמיחה של כ-12%, בסין 15% ובהודו 21%.

תנודתיות מטבע היא גורם משמעותי כשמדובר על הסטת כספים למדינות שונות בעולם. על רקע הצפי לעליית ריבית בארה"ב, למשל, עשוי הדולר להתחזק בשנה הקרובה, מה שעשוי להשפיע לרעה על השווקים המתעוררים שהתלות שלהם במטבע האמריקאי עדיין גבוהה.

ביפן, לין יש קורלציה הפוכה לשוק המניות וככל שהוא נחלש הבורסה לרוב עולה. באירופה אירו חלש תורם יותר לחברות ולרוב מוביל לביצועים טובים יותר בבורסות. השורה התחתונה היא שברוב השווקים בעולם יש חשיבות לגידור המטבע או לכל הפחות לבחינה של הנושא.

■ הכותב הוא מנהל הפרויקטים ופיתוח עסקי בהראל פיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקיע

עוד כתבות

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; קאק ופוטסי מוסיפים 0.8%

מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● עליות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט