גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלפים הפגינו בתל-אביב ובירושלים נגד השחיתות

נוסף על ההפגנה הרביעית במספר בשדרות רוטשילד בת"א, נערכו הפגנות במספר מוקדים נוספים, והבולטת שבהן היא הפגנת הימין בכיכר ציון בירושלים, בהובלת הפובליציסט יועז הנדל ■ הליכוד: "לא קונים את הבלוף; זוהי הפגנת לוויין של השמאל בת"א"

ההפגנה ברוטשילד הערב 23.12.17 / צילום: שלומי יוסף
ההפגנה ברוטשילד הערב 23.12.17 / צילום: שלומי יוסף

אחרי שבשלושת השבועות האחרונים גדשו רבבות את שדרות רוטשילד בתל-אביב בהפגנות נגד השחיתות של השלטון, נערכה הערב ההפגנה הרביעית בתל-אביב. ההפגנות עברו לתל-אביב לאחר חודשים שבהן התקיימו בפתח תקווה.

החל מהשעה 19:00 החלה מסה של מפגינים בקריאות, שירה ותיפופים מול בית העצמאות ברוטשילד 16 בת"א, ובדומה לשבוע שעבר הכותרת היא "הון שלטון עולם תחתון". 

זהו השבוע ה-58 שבו התייצב הגרעין הקשה של המפגינים מפתח תקווה בקריאה נגד השחיתות השלטונית.

מני נפתלי, שנאם בכיכר הבימה, אמר: "אנחנו בפעם הרביעית ברוטשילד, אנחנו ההפגנה של העם. ברוטשילד 2011 כולם רבו עם כולם. אני גאה באנשים שהגיעו לכאן. תכף נצעד לכיכר רבין ואז יראו שההערכות שפורסמו לגבי מספר האנשים שגויות. ביום של ההמלצות יצאו כפליים אנשים. יש צעירים, יש ילדים, בני 80 - לא דואגים להם לשום דבר. אנחנו לא בעד אף פוליטיקאי, אנחנו רוצים לשנות את השיטה".

עו"ד סיגלית קסלר, ממארגני המחאה בפתח תקווה שנאמה הערב בכיכר הבימה בתל-אביב: "יצאנו מתוך חרדה עמוקה להמשך קיומה של מדינת הלאום שלנו. יצאנו להפגין שלילדים ולנכדים שלי תהיה בטוחה שתהיה מדינה שנעים לגור בה. לא יצאנו כדי להפיל ראש ממשלה מכהן. לא התקשורת, לא הפרקליטות יצאו להפיל ראש ממשלה מכהן". קסלר הוסיפה לצלילי קריאות המפגינים שצעקו "בושה, בושה": "נתניהו אתה הלוגו של השחיתות השלטונית".

אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "השחיתות היא כמו סרטן ופוגעת בכולם, אנשי הימין הבינו שהיא איום אסטרטגי שיהרוס את החלום הציוני. האנשים מהימין חששו להיות הערב ברוטשילד, משום שראש הממשלה תייג אותנו כשמאל, וכי הוא פורם ומפורר את הסולידריות החברתית ומשסה אותנו אחד בשני ומייצר הפרד ומשול. נזכיר להם שאנחנו לא שמאל ולא ימין אלא ישר".

אל ההפגנה בתל-אביב הגיע גם ח"כ בצלאל סמוטריץ מסיעת הבית היהודי. "אוגנדה, רואנדה, אין זו אגדה. כמה מסתננים יש ברוטשילד?" אלה הקריאות שקראו הפעילים בהפגנת ימין ברוטשילד, שהקיפו את סמוטריץ׳ שהפגין נגד החלטת בג"ץ בעניין המסתננים.

אלדד יניב, ממארגני ההפגנות בתל-אביב, ‏כתב הערב, טרם החלה ההפגנה ועוד כשהציבור החל להיאסף במוקדי ההפגנות: "כדאי שכחלון, בנט ושקד יביטו היום טוב-טוב בעשרות אלפי ישראלים בתל-אביב ובירושלים ובכל הארץ אומרים עד כאן, מושחתים נמאסתם והביתה. וזה ייהפך למאות אלפים בעוד שבועיים-שלושה כשהמשטרה תודיע שביבי חשוד בשוחד במאות אלפים", טען יניב, תוך שהוסיף "אם הם לא יוציאו את ביבי לנבצרות, העם יעשה את זה ויפיל אותו ואותם".

"הישג ענק ביחס לפתח תקווה"

רפי רותם, לשעבר קצין המודיעין של יחידת החקירות מע"מ וחושף השחיתות ברשות המסים, נאם הערב בבמה המרכזית בכיכר הבימה, נאום שכותרתו "אני לא אומר מושחתים הביתה. אני אומר מאפיונרים לכלא". רותם התייחס לכמויות המפגינים שהתייצבו בשבועות האחרונים ברחובות תל-אביב וכינה אותם "הישג ענק", ביחס ל"מאות הבודדות של המפגינים שנכחו בהפגנות בפתח תקווה".

יועז הנדל: "תגיעו, צריך אתכם"

נוסף על ההפגנה בשדרות רוטשילד, נערכו הערב הפגנות מקבילות במספר מוקדים ברחבי הארץ, והבולטת שבהן היא הפגנת הימין בכיכר ציון בירושלים. מי שמוביל אותה הוא הפובליציסט יועז הנדל, ואליה הגיעו גם פוליטיקאים מהקואליציה, ביניהם חברי כנסת ממפלגת כולנו, כמו מירב בן ארי, רחל עזריה, ורועי פולקמן, שאף הצהיר בחשבון הטוויטר שלו כי ניסו לשכנע אותו שלא להגיע להפגנה.

ח"כ רחל עזריה: "הגעתי להפגנה בעד שלטון החוק בירושלים בגלל גל החקיקה נגד הפרקליטות, המשטרה ובית המשפט העליון. מי שישלם את מחיר הפגיעה בשומרי הסף הוא הציבור. אני שמחה לראות את מאות המפגינים שבאו הערב. אצביע נגד חוק ההמלצות ואמשיך להיאבק בכל חקיקה שפוגעת בשלטון החוק".

יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, אמר בהפגנה בכיכר ציון: "הגעתי הערב כי שמירה על שלטון החוק לא נמצאת בחזקת השמאל.זה לא דיון פוליטי אלא דיון עקרוני. יש לי הרבה סיבות להיות גאה בממשלה שאני נמצא בה ובמהפכה החברתית שאנחנו מובילים, עדיין מותר לנו להגיד שיש לנו בעיה עם סדר יום שעושה דה לגיטימציה לשומרי החוק. זה לא אומר שאני נגד סדר היום של הממשלה בטח לא במובן הלאומי, אבל להשתיק את הביקורת הזאת, זה לא במקום.

"בעיני הקולות שעולים ממחנה השמאל לא פחות חמורים וחורצים מראש את גורלם של חשודים וכך מבטלים את חזקת החפות, שהוא ערך בסיסי. מופעלים לחצים בלתי לגיטימיים על שומרי סף שעלולים לפגוע בהליך משפטי תקין, והכל ממניעים פוליטיים. לא נרתענו ממסע ההפחדות וההשמצות שליווה אותנו.

"האם זו המדינה שאנחנו רוצים? מדינה של פוליטיקאים כוחניים ושירות ציבורי כנוע ומפוחד? מפכ"ל ורמטכ"ל מותקפים! נשיא ובית משפט שעוברים מסע דה לגיטמציה. לא ביקורת. דה לגיטמציה.

"צריך להחזיר לסדר היום את מה שנשלחנו לעשות ולהמשיך במהפכה החברתית. לא עוד חוק צרפתי אלא נכים. לא עוד המלצות משטרה אלא פתרונות דיור. לא עוד פריימריז אלא צמיחת הפריפריה וצמצום הפערים החברתיים. הגעתי הערב כי אני בעד המדינה ונגד הבכיינות כמה קשה למשול".

יועז הנדל כתב הערב: "כיכר ציון. אנחנו כאן בעד הממלכתיות, בעד רשויות החוק, בעד טוהר המידות. תגיעו. צריך אתכם".

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) מהקואליציה שהגיעה הערב להפגנה בירושלים: "כששמעתי על ההפגנה בתחילת השבוע לא הייתי בטוחה שאצטרף. אולם לאחר השיח המפלג בעיקר בימים האחרונים החלטתי שאני צריכה להיות שם".

עוד הוסיפה בן ארי, "המחנה הלאומי חייב להיות מאוחד בעד הממלכתיות ומוסדות המדינה, בעד רשויות החוק ובעד הימין הליברלי והחברתי. עלינו נבחרי הציבור מוטלת הדוגמה האישית להוביל את המחנה הלאומי בדרך הישר ולשמור על מדינתנו יהודית ודמוקרטית".

ח"כ פולקמן כתב בחשבון הטוויטר שלו בסוף השבוע: ‏"אם עוד הייתה לי התלבטות אם נכון שאגיע לכיכר ציון במוצ"ש היא נגמרה אחרי מסע ההפחדה כלפי מארגנים ודוברים. אוי למחנה שאין בו מקום לחשבון נפש".

במקור היו צפויים להגיע אל ההפגנה גם חברי כנסת מהליכוד - אורן חזן ויהודה גליק, אולם אלה ביטלו את התייצבותם בהפגנה. מי שצפוי לנאום בהפגנה בירושלים הוא שר הביטחון לשעבר, משה בוגי יעלון, שקרא לציבור להגיע.

מהליכוד נמסר הערב בתגובה: "הימין לא קונה את הבלוף. כולם מבינים שזו לא הפגנה נגד השחיתות אלא הפגנת לוויין של השמאל ברוטשילד בחסות אלדד יניב ונוני מוזס, שכל מטרתה להפיל את ממשלת הליכוד. מצביעי הימין לא מתרשמים מקומץ של נאיבים ואינטרסנטים שמשתפים פעולה עם השמאל והם לא יחזרו על הטעות של הפלת ממשלת ליכוד והבאת אסון אוסלו ג' על מדינת ישראל".

עוד כתבות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עליי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה, אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור