גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בוגרי מדעי הרוח, חברות ההייטק מחפשות גם אתכם

יותר ויותר חברות הייטק פותחות את שעריהן למועמדים שבעבר לא חלמו להשתלב בתחום ■ אילו תפקידים יכולים להתאים לבוגרי מקצועות הומניים, ומה השכר הצפוי לאלה שיעברו את המבחנים?

עבודה בהייטק / צילום: שאטרסטוק
עבודה בהייטק / צילום: שאטרסטוק

השאלה "אבל מה תעשו עם זה" שמופנית לעתים קרובות מדי לסטודנטים בפקולטות למדעי הרוח והחברה, מעצבנת ככל שתהיה, פוגעת בחולשה אמיתית של שוק העבודה - אין הרבה משרות ששכר הולם בצדן לבוגרי התארים האלה. אבל אם פעם ענף ההייטק היה סגור לחסרי הרקע הטכנולוגי, היום יותר ויותר חברות מבינות שמה שחשוב זה לא הרקע אלא ההברקה, ומגייסות אנשים משלל תחומים ותארים.

"בהייטק הקלאסי, של חברות כמו סאפ או HP, יש בעיקר מהנדסים ואנשי פיתוח, ואני חושבת שנראה פחות תפקידים כאלה", אומרת נטע פלר, סמנכ"לית משאבי אנוש בסטארט-אפ נטורל אינטליג'נס, הפועל בתחום אתרי ההשוואות, "אבל בעולם האינטרנט, השיווק אונליין נפתח לאנשים שלאו דווקא למדו מדעי המחשב. מהרבה בחינות, לדוגמה תנאי העבודה, מדובר בהייטק, אבל זו קריירה שונה".

אחת המשרות שפתוחות לדבריה לאנשים כאלה היא של אנליסט שיווק (מרקטינג אנליסט), המנהל קמפיין מבוסס דאטה. "הוא מנהל קמפיין בגוגל ובפייסבוק. החבר'ה האלה צריכים יכולות אנליטיות מסוימות, אבל אצלנו ממלאים את התפקיד בוגרי כלכלה, כמו גם פסיכולוגיה, ויש גם קלינאית תקשורת ומי שלמד משפטים. הם צריכים לעשות אנליזות אבל גם לדעת לקשר בין אנליזה לבין ביזנס". השכר ההתחלתי בתפקיד הזה נע בין 13 אלף שקל ל-15 אלף שקל, והוא דורש הכשרה מלאה של כחודש ועוד 3-6 חודשים עד שניתן לעבוד באופן עצמאי.

"על פניו לא מעניין אותנו מה הם למדו", מוסיפה לירון קרלינסקי ממחלקת משאבי האנוש של החברה. "חשוב לנו שיהיה פרופיל הצטיינות, אדם שהוא הישגי ומצליח. גם הצטיינות בצבא מובאת בחשבון".

דפוס ההצטיינות הוא כרטיס כניסה לתפקידים נוספים. "עובדת אצלנו מישהי שלמדה קולנוע, הייתה קצינה בצבא, וראינו דפוס של הצטיינות. היא הגיעה אלינו במקרה ל-QA דרך מישהו שהיא הכירה. אז לא בדקנו את יכולותיה האנליטיות והסתפקו בהצטיינות. היום היא מהעובדים הבולטים שלנו, היא התקדמה לתפקיד מנהלת פרויקטים וכשהתפנה תפקיד של ניהול צוות בפיתוח, היא קיבלה אותו", אומרת פלר.

טלי שם טוב, מנכ"לית קווליטסט ישראל, חלק מחברה גלובלית המעניקה שירותי בדיקות תוכנה ואיכות, מדגישה שיותר מתואר רלוונטי הם מחפשים אנשים עם תכונות מתאימות, כמו פוטנציאל מחשבתי, סקרנות וראייה מערכתית.

"מגיעים אלינו לפעמים בוגרים של מדעי החברה ותקשורת. אנחנו מעבירים אותם מבחנים שבהם הם צריכים להציע בדיקות ולענות על שאלות לוגיות. אנחנו בוחנים חשיבה מחוץ לקופסה. חשוב לנו לאתר שכל ואוטודידקטיות, ואם יש כאלה, אנחנו כבר ניתן הכשרה מלאה. בדרך כלל היא נמשכת כחודש, ובהמשך יהיה און-ג'וב טריינינג".

- מה צריך כדי לעבור את המחסום הראשוני ולקבל הזדמנות להיבחן?

"אנחנו עושים סינון טלפוני וראיון אישיות מקצועי".

- הייתם מקבלים מישהו שהוא גם מרקע הומני וגם מבוגר יחסית?

"ברור. אנחנו נעשה את ההסבה. כבר גייסנו מישהו בן 65 שהגיע מעולם הניהול, ועשה הרבה אופרציה בחייו. תואר הוא חשוב, אבל לא מהותי".

נועם מרדכי, מנהל פיתוח עסקי ושותפויות בסטארט-אפ וורקי (workey), פלטפורמה טכנולוגית להשמה, או כפי שהוא מגדיר אותה "טינדר למקומות עבודה", אומר שגם בוגרי תואר בספרות יכולים להשתלב בתפקידים מעניינים בהייטק. "זה אולי לא תמיד פשוט, אבל בעולם ההייטק כבר מבינים שההצלחה לא ניכרת בהכרח ברקע האקדמי. קודם כול צריך סט של כישורים. זה לא שהאקדמיה בטלה, אבל היא רק אחד המדדים. דבר שני, צריך ניסיון, או ליתר דיוק חוויות. אנשים בעלי אוריינטציה טכנולוגית, גם אם לא נחשפו אליה, שעשו משהו כמו לארגן האקתון באוניברסיטה. הלקוחות שלנו טאלנטים שיש להם יכולת ללמוד מהר. והדבר השלישי הוא תכונות אופי והתאמה לדנ"א של החברה. זה יותר חשוב לפעמים מרקע אקדמי.

"יש סטיגמה שחברות הייטק מחלקות באופן דיכוטומי בין מקצועות טכנולוגיים של מפתחים שהם כותבי קוד לבין משרות אדמיניסטרציה. זו תפיסה שגויה. יש סקאלה רחבה של מקצועות ותפקידים".במקצועות הגמישים יותר, מרדכי מציין כדוגמה את כל מה שקשור לניהול לקוח. "הם אלה שאחראים לוודא שהמוצר המוטמע מצליח ונותן ערך ללקוח. הכישורים הנדרשים למקצוע כזה הם יחסי אנוש ושירותיות, ויכולת למידה מהירה, גם אם קצת טכנולוגית".

תפקידים אחרים הם בתחום הפיתוח העסקי ומנהלי מוצר ומעצבי מוצר, שלברי מרדכי יכולים להגיע גם מעולם האמנות. ומה לגבי שכר? מרדכי נזהר שלא לצאת בהצהרות אבל מציין שבאופן כללי, בהייטק כמו בהייטק, השכר גבוה יחסית, והעוסקים במוצר יכולים להגיע לשכר שנע בין 20 אלף שקל ל-30 אלף שקל.

כמה מרוויחים

"יותר קל ללמוד לתכנת מאשר ללמוד להרגיש שפה"

ד"ר מיכה בריקסטון, מייסד שותף, נשיא ומנהל הפעילות בישראל של הסטארט-אפ Chorus.AI, העוסק בבינה מלאכותית ובעיבוד שפה לניתוח שיחות מכירה B2B, מאשר שהאופציות פתוחות והכישורים הם שקובעים. אחד התפקידים המבוקשים בחברות בינה מלאכותית, לדוגמה, הוא בלשנות חישובית. "כבר הגיעו אלינו עובדים ללא רקע במחשבים", אומר בריקסטון, שעשה את התואר הראשון במדעי המחשב ואת הדוקטורט במדעי הקוגניציה.

"אחד העובדים החזקים שלנו סיים תואר ראשון במדעי הקוגניציה, הקשור למדעי הרוח. מה שחשוב לנו הוא IQ גבוה ויכולת להסיק תובנות".

- איך אתם בודקים כישורים כאלה?

"באמצעות מבחן חשיבה. לפעמים אלה חידות של משחקי מילים, כדי למצוא חוש לשפה. בעיקרון אני מחפש חשיבה מחוץ לקופסה עם אינטואיציה לאופן ההתנהגות של שפה. פוליגלוטים".

- זה מתאים גם למשוררים וסופרים?

"אחד המתכנתים שלנו הוא מהמתרגמים הנחשבים בארץ. אנחנו מחפשים וירטואוז של שפה בעל אינטואיציה ותחושה. למתכנתים לא בהכרח יש את זה. הרבה יותר קל ללמוד לתכנת מאשר ללמוד להרגיש שפה".

- ומה רמות השכר בתפקידים כאלה?

"זה מתחיל נמוך, לא אשקר, אבל השכר יכול לעלות באופן משמעותי בהתאם לשנות הניסיון. הטווח נע בין 15 אלף שקל בחודש ל-25-30 אלף לבעלי ניסיון של 5-7 שנים".

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? יכול להיות שאתם מתחת לקו העוני של הזמן

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד