גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם באמת המונופול על החשמל נשבר? לא בטוח | פרשנות

עד עתה חברת החשמל שלטה גם ביכולת לנהל באופן שוטף את רכישות החשמל וגם ייצרה את החשמל בעצמה ■ הרפורמה תפריד בין השניים, אך ארוכה הדרך לשבירת המונופול ■ פרשנות

תחנת הכוח רידינג. צילום: איל יצהר
תחנת הכוח רידינג. צילום: איל יצהר

למה זה קורה עכשיו?

קודם כל, זה עוד לא קורה. מה שהושג אתמול היה סיכום לא חתום לפיו מתחייבים הצדדים לעשות מאמץ ולהגיע להסכם על רפורמה בחברת החשמל בתוך 45 יום. נכון שסוגיות הליבה כבר מסוכמות, אבל זה עוד יכול להתפוצץ בדרך מכל מיני סיבות, כמו למשל הקדמת הבחירות. מצד שני, אין ספק שזוהי הנקודה הכי רחוקה שאליה הגיעו עד היום הניסיונות להגיע לרפורמה בחברת החשמל מאז החלו ב-1996. בחמש השנים האחרונות היו לפחות שלושה ניסיונות רציניים להגיע לרפורמה. הראשון, בהובלת סגן שר האוצר, יצחק כהן, הופסק בהוראת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, בגלל הקדמת הבחירות. השני, בהובלת מנהל רשות החברות לשעבר, אורי יוגב, יורט על-ידי שר האוצר, יאיר לפיד, שחשש שיכתבו עליו שחילק מיליארדים לוועד העובדים החזק במדינה.

הסיבוב הנוכחי הוא השלישי במספר, והפעם נדמה שכל הכוכבים הסתדרו נכון: כוח המיקוח של ועד עובדי חברת החשמל הולך ונחלש, ככל שהלחץ בקרב עובדי החברה לסגור על הסכם שיבטיח להם את הפנסיה הולך וגובר. יו"ר ההסתדרות פועל תחת איום שופטי בג"ץ והחשש מפסק דין גורף שיגביל מאוד את האפשרות להיאבק בשינויים מבניים. שר האוצר, משה כחלון, חושש פחות שיכתבו עליו שהוא בעד העובדים, ובינו לבין אבי ניסנקורן שוררת ברית. גם בקרב הרגולטורים ששותפים למו"מ - הממונה על השכר, רשות החשמל והממונה על ההגבלים העסקיים - אין היום שחקני וטו שמוכנים לפוצץ הכול משיקולי תדמית וקידום אישי.

האם באמת נשבר המונופול?

לא נשבר שום דבר. המהלך הדרמטי היחיד שכלול בסיכום אמש הוא הוצאת יחידת ניהול המערכת ואגף התכנון (תפ"ט) מחברת החשמל. המהלך הזה אינו קל וספק רב אם ניתן בכלל לביצוע, אבל אם הוא יקרה תאבד חברת החשמל את "המוח" של רשת החשמל, או את היכולת לנהל באופן שוטף את רכישות החשמל מתחנות הכוח השונות. כל עוד חברת החשמל שלטה בניהול המערכת וגם ייצרה בעצמה חשמל, אי-אפשר היה להתחרות בה באופן חופשי ושוויוני, ולכן המהלך הזה יוצר תנאים שיאפשרו בעתיד לקבוע כללים לתחרות אמיתית בייצור חשמל. רק שהדרך לתחרות אמיתית עדיין ארוכה מאוד.

הוצאת תפ"ט (תכנון, פיקוח, טכנולוגיה) מהחברה משמעותה שחברת החשמל לא תוכל יותר לשלוט בתכנון רשת ההולכה ותידרש לעבוד בהתאם לתוכניות שיוכתבו לה. גם זה מהלך חשוב שאמור להבטיח שרשת קווי המתח לא תוזנח, כפי שקרה בעבר. בתחום ייצור החשמל צפויה החברה לאבד בתוך שמונה שנים כמחצית מנתח השוק שלה אחרי שתמכור ארבע תחנות כוח - אבל התהליך הזה כבר קורה בפועל זה מספר שנים, אם כי בקצב איטי יותר וללא הסכמת החברה.

מה בעצם נשאר מחברת החשמל?

בתוך שמונה שנים אמור מספר עובדי החברה לרדת לכ-8,000 (לעומת קצת יותר מ-10,000 כיום). נתח השוק של החברה בייצור החשמל ירד מ-60% ל-30% וייתכן שגם אספקת החשמל לצרכנים הביתיים תיפתח לתחרות. מעבר לכך, חברת החשמל תישאר המונופול בהולכת החשמל (מתח-על) ובחלוקתו (מתח-גבוה). היא תמשיך להפעיל תחנות כוח ולא תורשה להיכנס לתחומי פעילות חדשים כמו ייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת. נושא חשוב מאוד מבחינת החברה שההסכם אמור לשחרר הוא קרקעות ונכסי נדל"ן שהחברה מחזיקה בהם - שיופשרו ויימכרו תמורת הקטנת החוב של החברה.

מה יקרה לעובדים?

התוכנית מדברת על פרישה מוקדמת של כ-2,800 עובדים בפיצויי פרישה מוגדלים והגדלת קצבת הפנסיה העתידית של העובדים שיישארו בחברה ב-1,200 עד 1,700 שקל. מדובר בסכום נמוך משמעותית מזה שהוצע לעובדים על-ידי ועדת יוגב ושציפו לו בתחילת המו"מ (2,500 שקל).

השינויים הארגוניים בחברה כוללים העברת 150 מנהלים מההסכם הקיבוצי לחוזים אישיים, ויתור על זכות הווטו של הוועד בהחלטות על קידום מנהלים ומינוי בורר חיצוני שיחליט האם לפטר עובדים שביצעו עבירות משמעת. עד היום היו בחברה רק עובדים בודדים בחוזים אישיים וכל המנהלים (למעט המנכ"ל וחלק מהסמנכ"לים). הוועדים ישמרו על זכות הווטו בהחלטות על פיטורי עובדים בעילות של התייעלות ואי-התאמה.

היצרנים הפרטיים - טובים למי בדיוק?

בהסכם הרפורמה אין בשורות ליצרני החשמל הפרטיים למעט העובדה ששחקנים חדשים צפויים להיכנס לשוק ולרכוש את ארבע תחנות הכוח שחברת החשמל תעמיד למכירה. הפרטת ייצור החשמל הוצגה כמהלך שיביא להורדת מחיר הקוטג' ויוקר המחיה.

אבל ממש כמו הורדת המע"מ, גם הפרטת ייצור החשמל לא חילחלה ולא חסכה לצרכני החשמל אפילו אגורה שחוקה בחשבון החשמל. נכון, תחנות החשמל הפרטיות חדישות ויעילות יותר מתחנות הכוח של חברת החשמל, רק שהפרמיה שמייצרת היעילות הולכת במלואה לכיסיהם של בעלי ההון לאורך שרשרת הייצור והאספקה.

"מי שמצליח להיכנס לכרם יכול לאכול את הענבים", אומרים במשק החשמל על יצרני החשמל הפרטיים. הון עצמי רב נדרש כדי לעבור את מסלול התלאות הביורוקרטי ולממן הקמה של תחנת כוח פרטית. יצרני חשמל פרטיים שיש להם תחנה עובדת מחזיקים למעשה ברישיון להדפסת כסף, על חשבון כלל צרכני החשמל. הם מוכרים את החשמל שלהם במחיר קבוע מראש שמגלם הנחה של 8-10 אחוז בלבד על תעריף החשמל.

גם הקונים הם בעלי הון כי ליצרנים הפרטיים לא משתלם למכור חשמל לגברת כהן מחדרה. בעלי רשתות קניונים ובנייני משרדים שרוכשים חשמל מהיצרנים הפרטיים הפכו לספסרי חשמל - הם מוכרים את החשמל שהם רוכשים במחיר מלא לשוכרים שלהם ומשלשלים לכיסם את ההנחה. אם לא די בכך, יצרני החשמל הפרטיים הפכו לגורם אנטי-תחרותי. ההתנגדות שלהם להסכם הנוכחי במשק החשמל נבעה מכך שהמדינה סירבה להתחייב להגביל את מספר תחנות הכוח הפרטיות (!) שיוקמו בשנים הקרובות. מכירים את תסמונת האוטובוס העמוס (הנוסע האחרון שעולה מסתובב וצועק לבאים אחריו 'אין מקום!')? זו בדיוק ההתנהגות של יצרני החשמל הפרטיים.

עוד כתבות

שר האוצר, משה כחלון / צילום: משה מילנר, לע"מ

מסתמן: הקבינט הביטחוני יאשר היום את התכנית למיגון הצפון

על פי התכנית, בעלי בתים פרטיים בצפון יוכלו לקבל מימון לבניית ממ"ד בדירה מהרשות המקומית שבאזור מגוריהם ● העלויות: 6 ואף 7 מיליארד שקל שיתפרסו על-פני תקופה של כ-10 שנים ● השאלה היא מאיפה יגיע הכסף

רה"מ נתניהו בשדרות / צילום: אמיר כהן, רויטרס

פארמה ישראל לרה"מ: הרגולציה מקשה עלינו לפעול כאן

הטענות העיקריות של החברות במכתבן: מחירי התרופות בישראל נמוכים בניגוד למגמת עליית המחירים בשאר העולם, התועמלנים אינם מורשים להיפגש עם הרופאים, ההגנה על הקניין הרוחני לקויה, תהליכי רישום התרופות ארוכים מאוד

הדמיית מתחם רחוב ההסתדרות בגבעתיים / קרדיט: רותי הרשקוביץ ואמנון בר אור

גבעתיים: אושרה למתן תוקף תוכנית פינוי בינוי ל-2,679 דירות

אושרה למתן תוקף תכנית פינוי בינוי ברחוב ההסתדרות בגבעתיים ● אאאורה תקים כ-724 דירות חדשות במקומן של 234 דירות ישנות

חוזרים לבית הספר / צילום: תמר מצפי

מאות מנהלי בי"ס פועלים להקמת ארגון עובדים חדש

בשבועות האחרונים נפגשו המנהלים עם עורכי דין ויועצי תקשורת במטרה להקים התאגדות חדשה שתפעל לחזק את מעמדם וכוחם מול משרד החינוך • לטענתם, הארגונים הקיימים לא דואגים לאינטרסים שלהם ופועלים רק למען המורים

נתוני נדל"ן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הלמ"ס: מדד מחירי הדירות ללא שינוי לעומת החודש שעבר

נרשמה עלייה במחירי הדירות במחוזות ירושלים, תל אביב ודרום ● האינפלציה חזרה לתחום היעד ● מחירי הירקות הטריים זינקו ב-7.5%

שלומי שוב / צילום: יונתן בלום

שלומי שוב מונה לדירקטור חיצוני באלוני חץ 

וגם: בכירי הבנקאות והכלכלה בתערוכת "הצד הציוני של המטבע, 1947-1954" והיכן היה שגריר האיחוד האירופי כששמע שיזומן לשיחת נזיפה

ישי דוידי / צלם: איל יצהר

מנכ"ל פלסטופיל מבקש "לסיים את תפקידו מסיבות אישיות"

יובל ויינשטוק נכנס לתפקיד באוגוסט 2016 ● ברקע: חשיפת "גלובס" על האפשרות למכירת השליטה בחברה לקרן פימי

ביה"ח ברזילי באשקלון. רופאים מעדיפים לעבוד במרכז הארץ / צילום: Shutterstock

מחדל לימודי הרפואה בחו"ל: במל"ג ובמשרד הבריאות התעלמו

60% מהרופאים החדשים בישראל לומדים במדינות אחרות, שברובן רמת הלימודים נמוכה יותר, דבר שניכר גם בציוני הרופאים ● המחסור בתשתיות להכשרת סטודנטים בישראל ידוע כבר כמה שנים, אך במשרד הבריאות ובמל"ג לא טיפלו בו והעבירו את האחריות - עד שמבקר המדינה הגיע ● ישראל 2048

עדי מרדכי בבית המשפט / צילום: יוסי זליגר

הבעלים של "אינווסטק" שקרסה: "נקלעתי למעגל שוטים"

דוח המפרקים הזמניים של חברת האלגו-טריידינג מתאר את גרסתו של הבעלים עדי מרכדי לקריסה: "ניסיתי להציל את כספי המשקיעים אך בור ההפסדים הלך וגדל" ● המפרקים: "התמונה המצטיירת מעלה שאלות חריפות הדורשות חקירה ובירור מעמיק"

זוכת מונדיאל 2018 - נבחרת צרפת / צילום: רויטרס

גמר המונדיאל בכאן עם שיא צפייה: 37.2% וכ-1.3 מיליון צופים

בשיא הקודם החזיק גמר האירוויזיון ששודר אף הוא בכאן ● הגמר רשם נתונים גבוהים יותר משל שני הגמרים הקודמים למרות שלא שודר בשעות צפיית השיא ● לאחר הגמר: ערב צפייה חזק לתאגיד, שיצטרך להיאבק כעת על שימור חלק מהצופים אצלו גם ללא הטורניר האטרקטיבי

הבניין ברחוב רבי עקיבא 25/  צילום: אמיר מאירי

לשוק הנדל"ן של בני ברק יש חוקים משלו

מצוקת הדיור החריפה בעיר, לצד אמונה בדינים מקבילים לדינים המקובלים, הביאו לבנייה פרועה בבני ברק, ולשוק נדל”ן עם נתונים שאינם מהימנים ● ובינתיים, בתי המשפט מותחים ביקורת חמורה על התנהלות הוועדה המקומית

מזונות איור מירה פרידמן

השוויון בנטל המזונות: לא תקף כשמדובר בילדים מתחת לגיל 6

לפני שנה קבע העליון הלכה חדשה ומהפכנית, שהסירה את האחריות הבלעדית למזונות מכתפי האב ● לפי ההלכה, במצב של משמורת משותפת, שני ההורים חבים באופן שווה במזונות ילדיהם בגילאי 15-6, כאשר החלוקה נקבעת לפי יכולותיהם הכלכליות ● באחרונה דחה העליון בקשת רשות ערעור של אב שטען כי יש להחיל את ההלכה החדשה גם בנוגע לקטינים מתחת לגיל 6

ישראל כ"ץ ורונה רמון / צילום: סיון פרג'

טיסה הסמכה ראשונה נחתה בנמל התעופה ע"ש אילן ואסף רמון

נמל התעופה, שישמש גם לתעופה בינלאומית ופנים ארצית וגם כשדה חלופי בעתות חרום, משתרע על כ-3,500 דונם, ושטח הטרמינל שצפוי לשרת כ-2 מיליון נוסעים בשנה מתפרס על כ-35 אלף מ"ר

ז'אן ראבי /  : צילום: יחצ

"נטיקסיס נכנסת לישראל בעיקר בגלל פוטנציאל הצמיחה"

ז'אן ראבי, מנכ"ל נטיקסיס אינווסטמנט מנג'רס, שנכנסה לפעילות של ניהול השקעות בישראל בחודש שעבר, מספר בראיון ל"גלובס": "אנחנו רואים את ישראל כשוק אירופי לכל דבר"

הוועדה המיוחדת על חוק הלאום / צילום: טל שניידר

ברית בין הסיעות החרדיות לערביות בדיון על חוק הלאום

ח"כ אחמד טיבי וח"כ אורי מקלב תיאמו עמדות לפני הדיון בוועדת חוק יסוד הלאום ● בעוד שבוועדה ניסו לזרז את ההצבעות על הסעיפים של החוק, ח"כ מקלב טען כי לא עבדו מספיק על הסעיפים

חבילות מאמזון \ צילום: שאטרסטוק

מבצע השילוח של אמזון: ניסוי לקראת פעילות בארץ

מבצע המשלוחים החינמי שהשיקה ענקית המסחר המקוון הבינלאומית לפני שבוע וחצי בעולם וגם לראשונה בישראל נועד לפי הערכות לבחון את מידת הרווחיות וההיתכנות הכלכלית של הקמת אתר שילוח מקומי ● בנוסף, הסכום של המשלוח נועד לבחון האם תוספת המע"מ תרתיע ישראלים מרכישה

רן גוראון, מנכ"ל פלאפון / צילום: יונתן בלום

שרון ג'נו ימונה לסמנכ"ל הכספים של yes

יחליף את מיקי ניימן שהתפטר מתפקידו ● בכירים בכספים של yes סירבו לקבל את התפקיד

אילון מאסק / צילום: שאטרסטוק

אזהרה: מצב נהיגה אוטומטית של טסלה עלול ליצור ביטחון כוזב

על פי חברת הביטוח RAS מצב הנהיגה האוטומטי "עלולות ליצור רושם כוזב של רמת נהיגה אוטונומית שעדיין אינה זמינה" ● הדוח מתייחס גם לטכנולוגיית אוטופיילוט של טסלה

יוסי פייט / צילום: תמר מצפי

טליט מוכרת את חטיבת הרכב ב-105 מיליון דולר במזומן

הרוכשת היא החברה הסינית TUS International LTD, והעסקה תושלם עד סוף השנה

מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על / צילום: יח"צ

יו"ר ועד טייסי אל על: הסכמנו להתייעלות וטרם קיבלנו תשובות

רן אלקבץ פנה במכתב לצוותי האוויר של החברה ואמר כי במידה והגישור בין ההנהלה לטייסים ייפסק, הטייסים לא יהיו מחוייבים להסכמות שהושגו עד כה