גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כוחו המוגבל של השיימינג: איך להרוויח מפרסום שלילי

האם אנשים נוטים יותר להפיץ דעה שלילית? התשובה, חד־משמעית, היא לא ■ טור מיוחד ל"ליידי גלובס"

רננה פרס / צילום: איליה מלניקוב
רננה פרס / צילום: איליה מלניקוב

אחד הפחדים הגדולים ביותר של בעלי עסקים, מנהלי מותגים, פוליטיקאים וכל מי שיש לו נראות במרחב הציבורי, הוא פרסום שלילי. המושג המכונה 'שיימינג' מהווה חרב התלויה מעל ראשם של חברות וארגונים, ומאיימת להכות בעוצמה כשמתרחש משבר תדמיתי. ספרי ניהול פופולריים מלאים בבשורות קודרות בסגנון 'ההסתברות שלקוח יפיץ ידיעה שלילית ששמע גבוהה פי שלושה עד פי עשרה מאשר הסיכוי שיפיץ ידיעה חיובית', או 'לקוח לא מרוצה אחד גורם יותר נזק מאשר התועלת שנגרמת מעשרה לקוחות מרוצים'. מקרי קיצון של כשל בשירות שהתפרסמו, כמו זה של חברת התעופה יונייטד שגררה את ד"ר דיויד דאו על הרצפה כדי להוציאו מהמטוס, או פרשת הקורנפלקס של תלמה, גרמו לירידה במכירות, לצניחת המניה, ולעתים גם לסגירת המותג או היחידה העסקית. התחושה במקרים רבים היא של משפט שדה מודרני - די בלקוח עצבני אחד החמוש במצלמה, או בפוסט בפייסבוק שהופך ויראלי, כדי לחרוץ גורלות.

אבל, וזה אבל גדול, כל הדוגמאות שתעלו בדעתכם הן דוגמאות נקודתיות. מדובר בסיפורים ספציפיים וקיצוניים, ולא ברור מה הקשר בינם לבין הממוצע הכללי במקרים של שיימינג והפצת דעה שלילית. גם משפטי ההכללה הפסבדו מדעיים של 'פי שלושה עד פי עשרה' לא מנומקים היטב. המופלאים מתוכם פותחים במילות הקסם 'מחקרים מראים'. באמת? מחקרים? מי חקר? מה בדקו? באילו שיטות? איפה התפרסם?

פח האשפה של הקלישאות

אז אנחנו פה כדי לעשות סדר. נפתח בשאלת הבסיס: האם אנשים נוטים יותר להפיץ דעה שלילית? התשובה, חד-משמעית, היא 'לא'. איך בודקים? יש שתי שיטות לאיסוף נתונים רחב היקף, שמנוהל על ידי חברות מחקר שוק. בשיטה הראשונה כורים נתונים מתוך הרשת (טוויטר, בלוגים, פורומים ופאנלים של נבדקים בפייסבוק), ואוספים את כל מה שאנשים כתבו על מותג מסוים. ואז משתמשים בשיטות של ניתוח תוכן כדי לזקק מכל משפט את הסנטימנט והשורה התחתונה שלו - חיובית, שלילית או ניטרלית, ולסווג את המשפט לקטגוריה. כך יוצרים סיסמוגרף שמראה בכל יום מה אחוז המשפטים החיוביים, השליליים, והניטרליים שהופיעו באינטרנט על המותג הנבדק.

בשיטה השנייה יוצרים מדגמים גדולים של אנשים, ומבקשים מהם לתעד, במשך 24 שעות, את שיחותיהם על מותגים. כחלק מהדיווח הנבדקים מתעדים את סנטימנט השיחה. השימוש בשתי השיטות במקביל חשוב מאוד, כי הרוב המוחלט של השיח והדעות שאנחנו מפיצים נעשה דווקא בשיחות פנים אל פנים, בטלפון, בווטסאפ או באימייל.

ניתוח של הנתונים מגלה דפוס עקבי ויציב לאורך זמן - מרבית הדעות שאנחנו חולקים אינן שליליות. האחוזים דומים מאוד בכל בסיסי הנתונים שבדקתי השנים האחרונות - בערך 50% מהאזכורים של מותגים הם ניטרליים (כלומר, מציינים עובדה כלשהי על המותג, או פשוט את שמו: 'אתמול ישבתי בסטארבקס וראיתי את ג'ורג''). 35%-40% מהאזכורים הם חיוביים, ורק 10%-15% הם שליליים.

התוצאה, אגב, עקבית בין אם מדובר בפוסטים באינטרנט או בשיחות סלון. הבנתם? אנשים, ככלל, לא נוטים להפיץ דעות שליליות. רוב השיח והעברת המידע מפה לאוזן שהם מקיימים הם ניטרליים או חיוביים. ומה עם המשפט 'ההסתברות של לקוח להפיץ ידיעה שלילית ששמע גבוהה פי שלושה עד פי עשרה מאשר ידיעה חיובית'? ובכן, הוא יכול להיזרק בבטחה לפח הזבל של הקלישאות.

מפלצת האימפקט. האומנם?

תאמרו, 'אוקיי. אולי השיח הוא לא שלילי, אבל מה בדבר האימפקט'? האם ההשפעה שיוצרת ידיעה שלילית לא גדולה יותר מהשפעה של ידיעה חיובית? שאלה מצוינת. לפני שעונים עליה, צריך להבין איך בדיוק מודדים אימפקט. אם מודדים אותו על ידי הנכונות להפיץ את הידיעה, הרי ראינו כבר שבממוצע הכללי, ההשפעה, אם קיימת, קטנה. אפשרות אחרת היא שאימפקט נמדד בהתנהגות של הלקוחות - הם ישנו את דעותיהם לגבי המותג, ואולי גם יקנו פחות.

שני מחקרים שהתפרסמו בשנים האחרונות מראים שהתמונה מורכבת. במאמר שפורסם בשנת 2010 בכתב העת Marketing Science בדקו שלושה חוקרים, שניים מאוניברסיטת סטנפורד ואחד מביה"ס למינהל עסקים וורטון, מה השפעתם של מידע שלילי וביקורות על מכירות של ספרים. הם השתמשו בשיטות סטטיסטיות מתקדמות כדי לבדוק את הקשר בין מידת השליליות של הביקורות לרמת הירידה במכירות, ומצאו שהקשר תלוי במידת ההיכרות של הקוראים עם הסופר. אצל סופרים ותיקים ומוכרים, הביקורות השליליות פגעו במכירות (פגיעה לא גדולה, אך מובהקת). הממצא המפתיע הוא שאצל סופרים חדשים ולא מוכרים, הביקורות השליליות דווקא גרמו לעלייה במכירות. הן הגבירו את רמת המודעות לסופרים בקרב קהל הקוראים, ואלו מיהרו להניח ידם על הספר המדובר, כך שההשפעה הכוללת דווקא הייתה חיובית.

באותה שנה פורסם מאמר נוסף בנושא, במגזין Journal of Marketing Research. החוקרים ערכו ניסויי מעבדה, ובהם חשפו נבדקים למידע שלילי על מותגים מוכרים, ובדקו איך השפיעו המסרים האלה על עמדת הנבדקים. התוצאות מראות שהמסרים השליליים אמנם השפיעו, אך מידת ההשפעה של המידע השלילי פחתה ככל שהנבדקים חשו מחויבות כלפי המותגים.

חיבור המסקנות של שני המחקרים האלה מראה שההשפעה השלילית של שיח ודעה תלויה ברמת ההיכרות עם המותג - ההשפעה גדולה עבור מותגים מוכרים, אבל עבור אותה רמת היכרות, מותגים שלקוחות חשים מחויבים אליהם יושפעו פחות. מורכב? קשה לנסח ככותרת קלה בספר ניהול פופולרי? מה לעשות, אנחנו חיים במציאות מורכבת, ואי אפשר לנהל אותה בכלים פשטניים.

מה למדנו? שאפשר להתייחס לא יפה ללקוחות שלנו, לגרור אותם על הרצפה, להתעמר בהם, ולא לחשוש מההשלכות? ממש לא. הבסיס לקשר ארוך טווח ורווחי עם לקוחות הוא אמון, וניסיון כן ואמיתי ליצור מערכת יחסים שמושתתת על רמת שירות גבוהה, מוצרים טובים ואינטראקציה חיובית. המשמעות של הממצאים האלה היא שהפחד מפני שיימינג ודעות שליליות לגבינו, לא צריך לנהל אותנו. בממוצע, רוב הלקוחות נוטים וישמחו להפיץ דעה חיובית או ניטרלית, וגם במקרים שכשלנו - אם הלקוחות מרגישים מחויבים למותג, הנזק המצטבר הוא קטן מאוד.

אז תמשיכו להשקיע בלקוחות שלכם, צרו מחויבות ורצפים של אירועים חיוביים, אל תחששו מלהט החרב המתהפכת של השיימינג, ובעיקר - היזהרו מקלישאות בספרי ניהול.

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הבשורה של צוקרברג שהזכירה למשקיעים תקופות אחרות, ולמה לגוגל נוצרה סיבה לדאגה?

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות