גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות שקופות: פתרון מיסויי להשקעה בחו"ל או סיכון מס?

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים משקיעים בארה"ב, ומרבית ההשקעות מבוצעות על-ידיהם באמצעות חברות מסוג LLC ■ מהן החברות הללו, האם הפעילות באמצעותן כדאית מבחינה מיסויית, ואם כן למי, ומהם סיכוני המס

מיסוי להשקעה בחול /  צילום:  צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מיסוי להשקעה בחול / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חברת LLC) Limited Liability Company) - חברה בערבון מוגבל- מאפשרת השקעה באמצעות ישות שאינה שונה מחברה לעניין הדין הכללי, כך שהיא מעניקה הגנה לבעלי המניות. אבל בניגוד לחברה רגילה היא ממוסה כ"שקופה" לעניין מיסוי פדרלי בארה"ב, בהתאם למשטר המס שחל בארה"ב, אלא אם כן בחרו אחרת.

כאשר בוחרים להתמסות כחברה שקופה, הכנסות החברה מיוחסות לשותפים בה (בעלי הזכויות בה), ועליהם מוטל המס בגין הכנסות החברה במישרין. בארה"ב התפתחה פסיקה שקבעה, בין היתר, כי בתנאים מסוימים, לשותפים זרים המחזיקים בחברת LLC יוענק פטור ממס.

אולם לפי דיני המס בישראל, ברירת המחדל למיסוי ה-LLC הוא כ"יישות אטומה". ככזו, חבות המס תיגזר מסיווג זה, שעל פיו הישות הזרה תמוסה בישראל כחברה, שהכנסותיה והוצאותיה אינן מיוחסות לבעלי הזכויות בה, אלא היא חבה עליהן בעצמה.

ככל שהנישום בחר להתמסות כ"יישות שקופה", הכנסותיה והוצאותיה של הישות הזרה ייוחסו לבעלי הזכויות בה, וניתן יהיה למנוע תוצאה של כפל מס וליהנות מזיכוי מסי חוץ. זאת בתנאי שהמס ששולם מחוץ לישראל יהיה מאותו מקור שממנו נצמחת ההכנסה המקימה חבות במס בישראל.

אם כן, למרות האטרקטיביות עבור זרים לבצע את ההשקעה בארה"ב באמצעות חברת LLC, בישראל ההתייחסות למיסוי חברת LLC ובעלי הזכויות בה סבוכה, לא ברורה ועלולה ליצור מלכודות מס, המחייבות משנה זהירות. זאת היות שלא ברור אם ה-LLC תיחשב כ"שקופה" בכל היבט לעניין הדין הישראלי.

כיוון שהסיווג השונה של ה-LLC בין ארה"ב לישראל יכול ליצור בעיה של כפל מס, עקב אי-התרה בזיכוי של מסים ששולמו מחוץ לישראל לאלה החלים בישראל, פרסמה רשות המסים את חוזר מס הכנסה (מס' 5/2004) "זיכוי ממס זר לתושב ישראל המחזיק ב-LLC". החוזר עוסק בשתי חלופות. האחת היא סיווג ה-LLC כחברה "אטומה" - הן בארה"ב והן בישראל. במקרה זה לא תתעורר בעיית כפל המס, שכן ההתייחסות ל-LLC בשתי המדינות זהה. השנייה היא לבחור בחלופת ההשקפה בשתי המדינות.

מה יהיו השלכות המס במקרה שבו החברה מסווגת כ"שקופה" לצורכי מס בארה"ב, ו"אטומה" לצורכי מס בישראל? בפס"ד שניתן השנה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בעניין יעקב הראל ואח', נדונה סוגיה שעניינה נושא הזיכוי ממס זר על הכנסות שהופקו בארה"ב. הראל החזיק באמצעות חברה ישראלית חברה תושבת ארה"ב מסוג LLC, אשר אינה נשלטת ומנוהלת מישראל, שיש לה הכנסות שהופקו בארה"ב.

בהתאם לדין האמריקאי, הכנסתה של חברת LLC שבבעלותו (העקיפה) של מר הראל מיוחסת לצורכי מס אמריקאי לבעל הזכויות בה, והוא החייב בתשלום המס בגין ההכנסה שנצמחה לה. בהתאם, בהיותה של חברת ה-LLC "שקופה" לצורכי מס אמריקאי, הרי שהמס משולם ברמת היחיד.

במהלך השנים חילקה ה-LLC שבבעלותו העקיפה של מר הראל את רווחיה לבעל מניותיה. חלוקות אלה אינן חייבות במס נוסף בארה"ב. מר הראל ביקש להתחייב בישראל בגין החלוקות מה-LLC כהכנסה מדיבידנד שקיבלה החברה המשפחתית, ולמעשה מיוחסת לו כנישום המייצג בה (משום היותה שקופה), תוך שהוא דורש את המס האמריקאי ששולם על-ידיו בגין ההכנסה העסקית של ה-LLC כזיכוי מהמס הישראלי החל על הדיבידנד.

בית המשפט לא קיבל את עמדתו של הנישום כי יש לראות בניכוי במקור מחלוקות שביצעה ה-LLC לבעליה חלק מסכומי החלוקה לבעלי הזכויות. העובדה שמסכומי החלוקות בארה"ב נוכה מס במקור, אין בה כדי לשנות את סיווג ההכנסה בידי היחיד - מהכנסה שמקורה מעסק להכנסה שמקורה מדיבידנד.

בית המשפט ניתח לראשונה, באופן מקיף ביותר, את מנגנון המיסוי החל בארה"ב ובישראל על ישות מסוג LLC. בתחילה, עסק בית המשפט בשאלת סיווג ה-LLC לעניין הדין הישראלי, ואימץ את עמדת מס הכנסה כפי שבאה לידי ביטוי בחוזר, שעל פיה יוכל הנישום לבחור באחת משתי החלופות.

בית המשפט קבע, כי אם בארה"ב נחשבת ה-LLC לישות שקופה, שהכנסותיה מיוחסות לבעל הזכויות בה, ובישראל לא נבחרה החלופה השנייה - ההשקפה, המס ששולם על-ידי היחיד בארה"ב בגין הכנסות שיוחסו לו מה-LLC לא יינתן כזיכוי כנגד המס הישראלי החל על חלוקות הרווחים מה-LLC ליחיד. זאת ועוד, בהיעדר בחירה של הנישום, על פי ברירת המחדל תיחשב ה-LLC לחברה "אטומה" בישראל, וכפועל יוצא, ההכנסות שחולקו ממנה ייחשבו להכנסה מדיבידנד ולא כהכנסה עסקית.

כיצד יש לדווח?

בהתאם להוראות החוזר, ככל שמדובר בבעל זכויות יחיד המחזיק ב-LLC, יהיה זה נכון (במרבית המקרים) להשקיף את החברה עם הדיווח הראשון בגין הכנסותיה. נישום שבחר בהשקפה כאמור, יחויב במס בישראל באופן שוטף על הכנסות חברת ה-LLC. ההכרה בהכנסות תהיה בשנה שבה הופקו, ולא במועד חלוקתן בפועל. מובן שהכנסות אלה יחויבו במס בישראל בהתאם לסיווג מקור ההכנסה - כפי שדווח בארה"ב.

ככל שהחברה אינה שקופה, ייחשב המס ששולם על-ידי בעל הזכויות בה כמס ששילמה ה-LLC לצורך התרתו כזיכוי ממס החברות הישראלי החל עליה.

ככל שבחר הנישום בחברה שתהיה שקופה לצורכי המס האמריקאי, לא תעמוד לזכותו הגנת האמנה בין ישראל לארה"ב למניעת כפל מס, שכן LLC שלא בחרה להיחשב כחברה לצורך מס בארה"ב, ומוחזקת בידי אדם או חברה שאינם תושבי ארה"ב, לא תיחשב לתושבת ארה"ב, והוראות האמנה לא יחולו עליה.

עמדת רשות המסים

בטיוטה לעמדה מס' 38/2017 התייחסה רשות המסים להסדר שנקבע בחוזר כדלקמן: "ייחוס הכנסות תאגיד LLC לתושב ישראל אשר מחזיק בתאגיד זה, ושבחר ליישם את ההסדר שנקבע בחוזר מס הכנסה 5/2004 (זיכוי ממס זר לתושב ישראל המחזיק ב-LLC) באופן שמאפשר לו לדווח על הכנסות התאגיד באופן אישי, יהיה לצורך זיכוי ממס זר בלבד ולא לעניין אחר, לקיזוז הפסדים שהתהוו בפעילות ה-LLC מהכנסתו החייבת של תושב ישראל וכן לרבות פטורים המיוחסים ליחיד, ושיעורי מס מיוחדים הניתנים ליחיד (כדוגמת סעיפים 122א' ו-125ג' לפקודה)".

בעניין זה נציין, כי בשל עמדה זו של רשות המסים הצפויה להתפרסם בימים הקרובים, רצוי וכדאי שכל נישום (בין אם יחיד ובין אם חברה) אשר השקיעו בארה"ב באמצעות LLC יבחנו את מבנה ההחזקה וההשקעה. ככל שהמשקיע מבקש לפעול בניגוד לאמור, עליו להצהיר על כך בדוח השנתי. 

להלן כמה סוגיות שעדיין מצריכות עיון:

1. גם אם בחר הנישום להשקיף את החברה וליצור למעשה הקבלה בין דין המס האמריקאי לזה הישראלי - מה יעלה בגורלם של הפסדים שנבעו ל-LLC?

2. אם בחרה החברה במועד על פי החוזר להתמסות כשקופה, האם יהיו בעלי המניות זכאים ליהנות מההקלות ליחידים במקרים אחרים?

3. מה דינן של השקעות ה-LLC בחברות בנות ונכדות, שגם הן מסווגות כשקופות בארה"ב? כיצד אלה יסווגו בישראל?

4. האם חברת LLC מגינה מפני מס ירושה לזרים בארה"ב?

קצרה היריעה מלהכיל את כלל הסיכונים וחשיפות המס שקיימים, אך בל למשקיע לשכוח כי יש לתת את הדעת בעניין ההשקעה בארה"ב גם לסוגיית חברה נשלטת זרה (חנ"ז - CFC).

על נישומים לבחון את מערך ההשקעות שלהם בארה"ב, במיוחד לנוכח סכנת "כפל מס" שהם עשויים לחוב בו, הפחתת שיעורי מס החברות בארה"ב - אשר יש בה כדי לשנות את שיקולי ההשקעה, שכן ייתכנו מקרים רבים שבהם כבר לא כדאי לדווח על ה-LLC כשקופה לצורכי מס אמריקאי - ובפרט לנוכח עמדת רשות המסים כפי שפורטה לעיל.

** עו"ד טלי ירון-אלדר היא שותפה מנהלת במשרד ירון-אלדר פלר שורץ ושות', ונציבת מס הכנסה לשעבר. סיון הניק עורכת דין במשרד ומומחית במיסוי בינלאומי

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה