גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת הכלכלה על הקנסות בכביש 6: שלחו לנהגים SMS על החוב

האם הקנסות המוטלים על הנהגים שהפרו את התקנות בנסיעה בכבישי אגרה הם מופרזים? ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בנושא ■ ח"כ איתן כבל: "המדינה צריכה לשנות את מערכת יחסיה עם הכביש"

כביש 6 צפונה / צילום: איל פישר
כביש 6 צפונה / צילום: איל פישר

האם הקנסות המוטלים על הנהגים שהפרו את התקנות בנסיעה בכבישי אגרה הם מופרזים? במסגרת דיון שהתקיים היום (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הקנסות שמושתים על ציבור הנוסעים בכבישי האגרה בישראל, בהם כביש 6, טענו נציגי מפעילת הכביש (חברת דרך ארץ) כי בשנים קודמות נגבו מהציבור סכומי כסף עצומים של 25 מיליון שקל בגין קנסות. באותה נשימה הם אמרו כי סכומי הקנסות הופחתו ב-70%. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, אמר: "המדינה צריכה לשנות את מערכת יחסיה עם הכביש". 

הישיבה התקיימה לבקשת חברת הכנסת רחל עזריה וחברי הכנסת אלעזר שטרן, יעקב אשר ואחמד טיבי, שטענו כי אזרחים רבים מגלים כי צברו חובות של אלפי שקלים על חיובים זעומים, וחברת כביש חוצה ישראל צברה, לפי דוח מבקר המדינה, עודפי גבייה של יותר מ-150 מיליון שקל עד סוף 2015.

הנוכחים בדיון הציעו לייעל את הליך ההודעה על צבירת קנסות, בהתאם לרוח הטכנולוגית של התקופה ובהתאם לחוק הבלתי מעודכן כפי שמסתבר. ח"כ עזריה אמרה: "אני פונה למשרד התחבורה - חייבו את כבישי האגרה להודיע לנוסעים על החוב באמצעות מסרון. היום המספרים הסלולריים הרבה יותר צמודים אלינו מהדירות. הדואר לא תמיד מגיע, סמסים הם הדרך שלנו להתעדכן. הוכחת הפנייה צריכה להיות דרך הסלולרי".

לדבריה, "מדובר בתופעה החוזרת על עצמה, אנשים נוסעים, לעתים לא מבחינים כי עלו על כביש אגרה, הם לא מקבלים את החיוב הראשוני - ואחרי כמה חודשים או שנים מקבלים סכום אסטרונומי שהתחיל מ-17 שקל עד כדי עיקול חשבון בנק. זה בכביש 6, במנהרות הכרמל וגם בנתיב המהיר. יש את חוק הגנת הצרכן שמצריך פנייה אל הצרכן לפני שמנפחים את החוב, אך החוק חל על חברות מסחריות ולא על עיריות וכבישי אגרה. צריך לעדכן את החוק כדי שיחול גם על הרשויות האלה".

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, ציין כי "המדינה היא שקבעה כללי משחק כאלה, והמדינה צריכה לשנות את מערכת היחסים שלה מול הכביש. יש חוקים על השולחן, היום אתה עומד בחלק מהמקומות בכביש 6 כמו בכל כביש אחר, ואתה משלם על זה, אמרנו שלפחות בזמן הזה המדינה תכניס את היד, וייקבעו מדדים בהם בזמן העומס תינתן הנחה של 50%, או הסדר אחר, לא הגיוני לשלם על כך את הסכום המלא. אם חברי וחברות הכנסת סבורים כי בחלוף 20 שנה החקיקה הזו אינה מתכתבת עם המציאות - נפנה, והמדינה תביא חקיקה, או שנביא תיקון כחברי כנסת".

ח"כ יעקב אשר התייחס להעדר התראות מקדימות, באומרו כי "אם אין התרעות מקדימות לפני קנסות, פה דופקים את האזרח הקטן".

ח"כ דב חנין התייחס גם לקנסות המושתים על הנוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית ואמר: "בעיית היידוע קיימת גם בנתיבי התחבורה הציבורית. בשעות הלילה קשה לדעת אם החץ הוא צהוב או לבן, אנשים עולים בטעות וצריכים לשלם המון כסף. יש לפנות למשרד התחבורה ולומר שבכל התחום הזה הסימון צריך להיות מאוד ברור. בנוסף, אנחנו צריכים לייצר גבול בחקיקה, ריבית מסוימת שהיא ריבית חוקית, אי-אפשר באופן שרירותי להטיל סכומים שהם סכומים דמיוניים".

עו"ד שרון פלורנטין, היועצת המשפטית של חברת דרך ארץ, מפעילת כביש 6, טענה כנגד הטענות כי סכומי הקנסות הם סבירים בהחלט: "החוק קבע מנגנון מסוים לסכומי הפיצוי ללקוחות שלא משלמים במועד, והדבר מפוקח על-ידי חברה ממשלתית, חברת כביש חוצה ישראל. סכומי הפיצוי והחזרי הוצאות הופחתו ב-70%, אנחנו לא במציאות של 2004. אנחנו בנקודת איזון שהסכומים סבירים בהחלט. אם אדם טעה באופן חד-פעמי, הוא לא מחויב בקנסות, אלא רק מי שמתחמק ונוסע שוב ושוב. סיכוי קטן שלא יהיה יידוע לקוח בכביש 6, אלא אם נפלה טעות".

לדבריה, "המדיניות שלנו שלא פותחים בהליכים אלא אם יש לנו אינדיקציה חיובית שאדם מודע לחובו. אני לא יודעת מה סכום הקנסות השנה, בשנים הקודמות זה היה בסביבות 25 מיליון. המנגנון אומר שמה שאנחנו גובים זה מה שזה עולה לנו. הטענה לעודפי גבייה שהובאה בדו"ח המבקר נשענה על נתון של הגוף שבדק אותנו, חברת כביש ישראל ושר התחבורה מצא כי הנתון אינו משקף את המציאות" .

ח"כ עיסאווי פריג' הוסיף: "לא בושה לומר שהגיע הזמן לראות איך אנחנו משנים את כללי המשחק. שאני משלם אגרה אני רוצה איכות. אם כביש 6 איננו אין משק, אין מדינה, הוא הפך העורק הראשי ואני צריך לשלם על זה אגרה, זה לא מסתדר. אני מייעץ ליזום תרופה לפני המכה. אנחנו הולכים להציע מנגנון חלופי, תחשבו על שינוי מנגנון שיבוא ביוזמתכם".

לסיכום ביקש ח"כ כבל לקבל בתוך שבועיים נתונים באשר להיקף האזרחים שלא עמדו בתשלום בזמן ב-3 השנים האחרונות, כמה מהם קיבלו קנסות, מה גובה הקנסות ומה גובה הריבית וההצמדה. "אבקש גם לדעת כמה אנשים שילמו את סך הקנס המרבי העומד על 7,000 שקל מבין מי שלא נוסע תדיר בכביש. מהחברה המפקחת אבקש לדעת בכמה בקשות ועדות הערר קיימו דיונים, מה התוצאות ומה משך ההליך".

המשך הדיון עסק במנהרות הכרמל שם נוצרת בעיתיות לאור בלבול הנהגים בכניסה לנתיב, זה המיועד למנויים והשי המיועד לנוסעים מזדמנים. נוסע מזדמן שנכנס למסלול של מנויים צפוי לקנס (החל בטעות השנייה שיבצע).

ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות אמר בהקשר הזה: "מדובר על 2 קטעים לאורך קילומטרים ספורים, הנסיעה בהם בת 5 עד 7 דקות כאשר החלופה היא נסיעה בת 40 דקות עד שעה בתוך העיר. אנחנו רואים גבייה אגרסיבית, יש בלבול בין נתיבי מנויים ונתיבי לקוחות מזדמנים, כאשר בלבול מצד אזרח ונסיעה בנתיב מינויים תוביל לקנסות של בין 200 ל-300 שקל".

אברהם מזרחי, קבוצת כרמלטון, מנהרות הכרמל: "למנויים יש צילום קדמי ואחורי שאנחנו יודעים לזהות, אם עובר רכב בלי מנוי זה יוצר לנו מאמצי איתור וזה יוצר לנו הרבה מאוד הוצאות, מדובר על סדר גודל של אלפי אנשים, הנושא מבוקר על-ידי הרשת הממונה. בנוגע לטענה כי החברה גובה קנסות על כל קטע בנפרד הדגיש כי הדבר נתון בדיון במסגרת בתביעה ייצוגית "אנחנו פועלים לתאם את המערכות כדי שזה לא יקרה".

ח"כ כבל סיכם את הדיון: "היום כבישי האגרה האלה הם מבחינתי צורך בסיסי, זה מזמן לא מותרות, אם הייתה אלטרנטיבה ראויה היינו אומרים שיש לאותם אדם אפשרות בחירה. אני מבקש לקבל את החישוב של אותה גבייה לאיתור משתמש מזדמן, אבקש לקבל כמה אנשים נקנסים בשל כך, איך נקבעת העלות. אבקש לקבל הסברים לעניין הקנס הכפול בכל קטע. נעשה את כל אשר עומד לרשותנו ויותר בתחום כבישי האגרה".

עוד כתבות

ווירפול / צילום: אתר החברה

ווירלפול בירכה על המכסים של טראמפ, ואז הם חזרו כבומרנג

המקרה של יצרנית מכונות הכביסה ממחיש שהמכסים הם נשק מורכב שעלול לפגוע גם בחסידיו

הרחפן שמסוגל להתמודד עם טרור העפיפונים

לצוד את בלוני התבערה מעזה: חברה מב"ש חושפת רחפן חדש

חברת רובוטיכאן מבאר שבע חושפת את הרחפן החדש שלה ● ובינתיים - בלון תבערה נחת בגן ילדים בדרום

נתי סיידוף  / צילום: אבי שאולי

"העסקה לרכישת שיכון ובינוי תושלם כמתוכנן בשבוע הבא"

אתמול עוכב לחקירה יו"ר שו"ב, משה לחמני, בפרשת השוחד לכאורה באפריקה ● מניית שו"ב זינקה אתמול ב-4% לשווי חברה שמשקף למחיר הרכישה של סיידוף דיסקאונט של כ-14% על שוויה בבורסה

מהדורת החדשות הראשונה של תאגיד השידור עם גאולה אבן / צילום: : רפי דלויה

היום שאחרי המונדיאל: עכשיו מגיע המשחק המרכזי

הצופים שהתרגלו לחודש של שידורי כדורגל נשארו גם אתמול, וראשי תאגיד השידור יכלו לחייך היום לאור נתוני הרייטינג המרשימים שעקפו גם את המתחרה הישיר - ערוץ 10 - בשעות הפריים-טיים ● אך ניסיון העבר לא מנבא טובות, ובשני המונדיאלים הקודמים חווה הערוץ הציבורי התרסקות דרמטית ברייטינג בחודש שאחרי המונדיאל ● האם הפעם הוא יצליח לשנות את המצב?

נועז בר ניר / איור: גיל ג'יבלי

מנכ"ל כללית התפטר: "אי אפשר לתת לאזרח את מה שמגיע לו"

נועז בר ניר עוזב במפתיע לאחר שנה בלבד בתפקיד: "לא הגיוני שתושב ת"א יקבל סבסוד ממשלתי עבור שירותי בתי החולים שלו, בעוד תושב ב"ש לא יקבל"

טראמפ ופוטין מפגישתם אמש / צילום: קווין לאמרק, רויטרס

טראמפ מודה: הרוסים התערבו בבחירות לנשיאות בארה"ב

אחרי שטראמפ ופוטין הציגו אמש חברות חדשה, נבחרי ציבור אמריקאים מכל קצוות הקשת הפוליטית החלו לשקול צעדים בכדי להבהיר את העמדה האמריקאית - לפיה ההתערבות של הרוסים בבחירות הייתה בוטה ● היום נראה כי טראמפ מכיר בבעייתיות שבהתנהלות רוסיה כתגובה לנבחרי הציבור

אייל וולדמן, מנכ"ל ומייסד מלאנוקס טכנולוגיות / צילום: באדיבות מלאנוקס טכנולוגיות

מלאנוקס עקפה התחזיות ברבעון ומעלה שוב התחזית השנתית

מפרסמת תחזיות לכל שנת 2018, הצופה הכנסות של בין 1,065 מיליון דולר ל-1,085 מיליון דולר ● איל וולדמן: ""במחצית הראשונה של 2018 הצמיחה בהכנסות שלנו הוכיחה את הערך של ההשקעות שלנו ואנו מצפים להמשיך את המומנטום במחצית השנייה של השנה"

זאפ / צילום: איל יצהר

מאחורי הקלעים של הנפקת זאפ: 650 מ' ש' - "הערכה צנועה"

בקבוצת זאפ מורגלים בהשוואת מחירים, אבל לא בכזאת ששמה אותה עצמה במוקד ● בכמה יעריכו אותה המשקיעים של שוק ההון נדע בשבועות הקרובים, ובינתיים, בבעלת הבית אייפקס כבר עושים שרירים ומבהירים שלא ינפיקו בכל מחיר

אייל שרצקי / צילום:  תמר מצפי

אירוע אבטחה חמור באתר איתוראן: תעודות זהות, חשבונות בנק ופרטי אשראי של לקוחות נחשפו

אירוע אבטחה באתר איתוראן איפשר חדירה למערכות החברה ע"י גורם חיצוני, באופן שחשף מידע רגיש של מאות לקוחות ● איתוראן לא דיווחה על כך לרשות להגנת הפרטיות, והרשות פתחה בהליך אכיפה וקבעה כי החברה הפרה את חובות הגנת המידע של לקוחותיה

נטע ברזילי /   צילום: דניאל קמינסקי

כך נבנה המיתוג שהביא לנטע ברזילי את הניצחון

הקהל התקשה להתחבר בתחילת הדרך, וההפקה נאלצה להבין שלא מדובר בבובה ● איך הפכה נטע ברזילי בזכות תהליך מיתוג מדויק לכוכבת שסחפה את אירופה והביאה את האירוויזיון לישראל אחרי 20 שנה? ● סוד הקסם - להתחבר לאמת הפנימית ולזכות באהבת הקהל ● מדד המותגים

כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק

בגלל הרגולציה: ריבית האשראי הצרכני צפויה להמשיך לעלות

מהתייקרות עלויות המימון לחברות כרטיסי האשראי ועד העלייה ברמת הסיכון: למה למרות המאמצים של רפורמת שטרום להוריד את רמת הריבית למשקי הבית, סביר שהיא תמשיך לעלות ומה בכל זאת עשוי למנוע זאת

אלדד קובלנץ / צלם: איל יצהר

הושגה הסכמה על קליטת 40 מעובדי החינוכית בתאגיד השידור

זאת מתוך 180 עובדים שמועסקים בחינוכית ● ההסכמה הושגה במהלך הדיונים בוועדה המשותפת בראשות ח"כ מיקי זוהר ● כצפוי, הוועדה אישרה היום גם את ביטול פיצול תאגיד השידור לשני גופים נפרדים ● בתוך כך, אתמול פנו העובדים באמצעות עורכי דין למ"מ נציב שירות המדינה: "אנו נתונים במצב לא חוקי שהדעת אינה סובלת"

חיים סבן / צילומים: רויטרס

כסף ללאומי קארד? לסבן יש חברה עם כרבע מיליארד ד' בקופה

עם זאת, גורמים שמכירים את הנושא העריכו היום כי רכישת לאומי קארד, אם וכאשר תצא אל הפועל, לא תתבצע באמצעות כספי חברת סבן קפיטל

רון פאינרו - מנכ"ל לאומי קארד, צילום: איל יצהר

ועד העובדים בלאומי קארד הכריז על סכסוך עבודה

הרקע לסכסוך: פערים גדולים במשא-ומתן להסכם הקיבוצי

מירי רגב / צלם: אמיל סלמן

רגב: "אדלשטיין חלק מהאופוזיציה"; רוזנטל: "ותרי על הבריונות"

לאור חוסר היכולת להגיע להסכמות בדיונים בוועדה בנושא חוק הקולנוע, החליט יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין שהדיונים יופסקו ● לאחר האשמות שרת התרבות כי יו"ר הכנסת מטרפד חוק דגל של הקואליציה, תמך באדלשטיין ח"כ קיש: ״ברור לי שלתקשורת זה כיף לחזור לעימות בין השניים. לגבי חוק הקולנוע, ההתנהלות של יו"ר הכנסת אדלשטיין היא עניינית לחלוטין"

פצצת SPICE / צילום: רפא"ל

תערוכת פארנבורו: רפאל ולוקהיד מרטין בשת"פ לשיווק פצצות

התעשיות הביטחוניות הישראליות מציגות באנגליה מערכות הגנה למטוסים באמצעות קרן לייזר רבת עצמה ואמצעים לאיתור צוללות באמצעות מל"טים

מפגינים נגד פייסבוק בבלגיה / Francois Lenoir  צילום: רויטרס

מי ינצח את הדואופול גוגל-פייסבוק בשוק הפרסום הדיגיטלי?

הדואופול של גוגל ופייסבוק בשוק הפרסום הדיגיטלי עדיין קיים וימשיך להיות כזה בשנים הקרובות, אבל מי שינצח אותו זה לא כתבות בעיתונים ולא רגולטורים משחרי טרף, רק חברות טכנולוגיה אחרות ● פרשנות

עליות בבורסות אירופה; מניית אריקסון מזנקת בכ-10%

במהלך הנאום של נשיא הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמש, הוא ציין כי הכלכלה האמריקאית מתקדמת בקצב מהיר ורמז על העלאת ריבית נוספת השנה ● ממשלות צרפת, בריטניה וגרמניה הודיעו לאיראן כי הן בוחנות הפעלת חשבונות עבור הבנק המרכזי של איראן בבנקים המרכזיים שלהן, כדי לפתוח ערוץ פיננסי שיאפשר לשמור על קיומו של הסכם הגרעין האיראני

נוני מוזס, מו"ל ידיעות אחרונות / צילום: אמיר מאירי

אלון גולדשטיין מונה לסמנכ"ל קבוצת "ידיעות אחרונות"

גולדשטיין, עד לאחרונה בעל תפקיד בכיר בקשת, עזב את קבוצת "ידיעות" לפני כשנתיים וחצי, וכעת הוא חוזר לגוף שבו עשה את רוב הקריירה העיתונאית שלו - כשברקע הערכות כי בקבוצה כולה צפויים שינויים דרמטיים, בין היתר בתפקיד העורך הראשי

יוחנן לוקר ואשר גרינבאום / צילומים: רפי דלויה ואיל יצהר

כיל מבקשת להעניק בונוסים לאשר גרינבאום וליוחנן לוקר 

לגרינבאום, שכיהן כמ"מ מנכ"ל ופרש באחרונה, מבקשת החברה להעניק בונוס כולל של כ-3 מיליון שקל ● וגם: רון לאודר מגדיל החזקותיו בפלואנס