גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם מחירי הנפט ימשיכו לעלות נראה השפעה על מחירי הטיסות"

סמנכ"ל אייר אירופה מפרט בשיחה עם "גלובס" את תכניות החברה לצמיחה באמצעות הגדלת התיירים שהחברה מביאה לישראל ובאמצעות הגדלת פעילות הישראלים בקוויה ■ "ישראל היא יעד אהוב, הפידבקים מצוינים. יש לכם חופים ונופים נהדרים אבל מעל הכול זה האנשים"

ריצ'ארד קלארק סמנכ"ל חברת התעופה אייר אירופה
ריצ'ארד קלארק סמנכ"ל חברת התעופה אייר אירופה

אתמול (ב') הודיע משרד התחבורה כי חתם על הסכמי תעופה עם 10 מדינות, במסגרתם צפויים בין היתר להיפתח קווי תעופה חדשים לצ'ילה ולברזיל. האם השוק הדרום אמריקאי מתחמם בגזרת התייר הישראלי? לצד החברות החדשות גם החברות הפועלות מישראל מחממות מנועים עם תכניות להגדלת הפעילות בישראל. אחת מהן היא החברה הספרדית אייר אירופה, המפעילה טיסות ישירות מתל אביב למדריד וממנה לעשרות יעדים בדרום ובמרכז אמריקה. החברה מתעתדת לצמוח לתדירות של 8 טיסות שבועיות למדריד בעיקר במטרה שהנוסעים הישראלים ימשיכו עם החברה ליעדים במרכז ובדרום אמריקה ולא רק - בכוונת החברה להפעיל טיסות ישירות ממדריד לאילת ולהצטרף לכ-14 חברות תעופה שמפעילות טיסות ישירות לאילת במסגרת קמפיין החורף של משרד התיירות (המעניק סבסוד של כ-60 אירו לנוסע). במסגרת הקמפיין הגיעו לאילת 70 אלף תיירים.

ריצ'ארד קלארק, סמנכ"ל חברת התעופה אייר אירופה, מפרט בשיחה עם "גלובס" את תכניות החברה לצמיחה באמצעות הגדלת התיירים שהחברה מביאה לישראל ובאמצעות הגדלת פעילות הישראלים בקוויה. לדבריו, "40% מהנוסעים מישראל ממשיכים לארגנטינה, הונדורס, אורגוואי, ברזיל פרו ועוד. זה עדיין מספר נמוך לעומת הממוצע העולמי שלנו שעומד על 82% שממשיכים ליעד אחר מספרד. נפעל להגדיל את המספר של הישראלים שימשיכו דרכנו גם ליעדים בארה"ב באמצעות שעות טיסות נוחות יותר ותחרות גם על יעדים בארה"ב דוגמת ניו יורק מיאמי ובוסטון. במקביל, אנחנו פועלים להגדלת מספר הנוסעים בקו לישראל בתיירות נכנסת. בעבר התיירים שבאו לישראל מספרד היו בעיקר צליינים אבל זה מתרחב לכיוון של תיירות פנאי".

- עד כמה מאתגר לשווק את ישראל כיעד תיירותי?

"זה לא כמו לשווק את מיורקה או יעדי חופשה קלאסיים אחרים. אבל מי שבא לכאן רואה את ההבדל בין מה שחושבים על ישראל ובין מה שרואים בפועל. ישראל היא יעד אהוב, הפידבקים מצוינים. יש לכם חופים ונופים נהדרים אבל מעל הכול זה האנשים".

אייר אירופה נוסדה ב-1986 בפלמה דה מיורקה והחלה את פעילותה עם טיסות צ'ארטרים. ב-1993 נכנסה לפעילות עם טיסות סדירות בשוק שהיה בשליטת חברת איבריה. "לאט לאט נגסנו לאיבריה בנתחי השוק. אנחנו לא החברה הכי גדולה אבל אנחנו החברה הספרדית הכי גדולה ויש לזה משמעות", אומר קלארק.

צי המטוסים של החברה צמח במהירות ל-53. "לפני שנה קיבלנו החלטה לרכוש עוד עשרות מטוסים. נצעיר את הצי, נזדכה על מטוסי האיירבוס ונישאר רק עם דגמי בואינג החדישים. מעבר לחיסכון בתצרוכת דלק ובאחזקת המטוסים, הנוסעים יודעים להעריך את המוצר כשמדובר במטוסים חדשים".

- האם לנוסעים באמת חשוב לטוס במטוסים חדשים או במחירים מוזלים לאור היצע הלואו קוסט הגדל?

"גם בספרד יש התחזקות מכיוון הלואו קוסט אבל אני לא חושב שזה יבוא על חשבון החברות המסורתיות. כמו שאתר בוקינג שינה את פני הזמנות בתי המלון ועדיין זה לא ביטל את עולם סוכני הנסיעות גם בענף הטיסות נגיע למצב של איזון. הגידול של הלואו קוסט יתמתן מתישהו ועם זאת החברות המסורתיות חייבות להמציא את עצמן מחדש. אנחנו לא אותה חברה שהיינו לפני כניסת הלואו קוסט. שיפרנו את הצי, המסחור שלנו השתנה, השירות השתנה ויש לנו מענה לנוסעים שרוצים לשלם מעט בלי שירות (מזוודות, מזון)".

- כלומר שיצרתם מוצר שהוא לואו קוסט לאור דרישות השוק?

"נכון. לחברות המסורתיות יש היכולת לכלול מוצר שהוא לואו קוסט יחד עם טיסה בשירות מלא. שוק הלואו קוסט גרם לכך שבמובן מסוים המצאנו את החברה מחדש כשיש מסלולים בהם נוסע צריך לרכוש את האוכל שלו בטיסה. במקביל פעלנו לכיוון ששם דגש על החוויה. למשל בקו לישראל שילבנו את מטוסי הדירמליינר כדי להעניק בידול בחוויית הטיסה למרות שזו טיסה קצרה".

- עד כמה הנוסעים העסקיים הם נתח גדול באייר אירופה?

"כ-15% מהמחזור הם מכירות לשוק העסקי - זה כפול ממה שזה היה אבל זה עדיין לא מספיק. הסטטוס שלנו כיום הוא כאופציה שנייה לחברה הגדולה בספרד והיתרון הוא שבתור חברה קטנה, יש לנו את היכולת להציע מחיר הוגן יותר ואת זה אנשי העסקים יודעים להעריך. הגדלנו את מספר המושבים במחלקת העסקים מ-12 ל-22 ושיעורי התפוסה גדלו במקביל".

- איך אתם מתנהלים בתחרות מול איבריה?

"התחרות היא לא מול איבריה. ההסתכלות היום היא אחרת. אני מתחרה בריאנאייר באיזי ג'ט ב-וולינג. אנחנו מתחרים נגד כל השוק האירופאי ובכלל. הקו לתפיסתנו הוא לא נעצר בתל-אביב-מדריד לשם הדוגמה, אלא תל אביב-מדריד-בואנו סיירס. היום אנחנו מבצעים 8% מתנועת הטיסות למרכז אמריקה וכל זה עם פחות מ-60 מטוסים. הראייה של חברות התעופה כיום צריכה להיות גלובלית ולא נקודתית הלוך ושוב ליעדים שהיא מבצעת מנמלי הבית שלה".

- מה יקרה למחירי הטיסות ב-2018 עם עליית מחירי הדלק?

"לשמחתנו עדיין שער הדולר-אירו הנמוך מאזן מעט את העלייה במחירי הנפט. ובכל מקרה לא נראה שינוי מיידי. רוב החברות מצוידות לפחות למחצית הראשונה של 2018. אם מחירי הנפט ימשיכו לעלות במחצית השנייה של 18 נראה השפעה על המחיר. מחירי הטיסות ירדו במרוצת השנים לא רק כפועל יוצא של מחירי הדלק, צמצמנו בעלויות והתאמנו את עצמנו לשוק המשתנה. יש דברים שבהם אי אפשר לחסוך כמו בעלות הצוות או בביטחון/תחזוקה אבל יש דברים שכן תחת מטריית ההתייעלות. במקביל סגמנט הקרגו גדל עם הקניות אונליין שגם זה תורם להכנסות בקרב כל חברות התעופה שהשכילו לחזק את הערוץ הזה".

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן