גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם מחירי הנפט ימשיכו לעלות נראה השפעה על מחירי הטיסות"

סמנכ"ל אייר אירופה מפרט בשיחה עם "גלובס" את תכניות החברה לצמיחה באמצעות הגדלת התיירים שהחברה מביאה לישראל ובאמצעות הגדלת פעילות הישראלים בקוויה ■ "ישראל היא יעד אהוב, הפידבקים מצוינים. יש לכם חופים ונופים נהדרים אבל מעל הכול זה האנשים"

ריצ'ארד קלארק סמנכ"ל חברת התעופה אייר אירופה
ריצ'ארד קלארק סמנכ"ל חברת התעופה אייר אירופה

אתמול (ב') הודיע משרד התחבורה כי חתם על הסכמי תעופה עם 10 מדינות, במסגרתם צפויים בין היתר להיפתח קווי תעופה חדשים לצ'ילה ולברזיל. האם השוק הדרום אמריקאי מתחמם בגזרת התייר הישראלי? לצד החברות החדשות גם החברות הפועלות מישראל מחממות מנועים עם תכניות להגדלת הפעילות בישראל. אחת מהן היא החברה הספרדית אייר אירופה, המפעילה טיסות ישירות מתל אביב למדריד וממנה לעשרות יעדים בדרום ובמרכז אמריקה. החברה מתעתדת לצמוח לתדירות של 8 טיסות שבועיות למדריד בעיקר במטרה שהנוסעים הישראלים ימשיכו עם החברה ליעדים במרכז ובדרום אמריקה ולא רק - בכוונת החברה להפעיל טיסות ישירות ממדריד לאילת ולהצטרף לכ-14 חברות תעופה שמפעילות טיסות ישירות לאילת במסגרת קמפיין החורף של משרד התיירות (המעניק סבסוד של כ-60 אירו לנוסע). במסגרת הקמפיין הגיעו לאילת 70 אלף תיירים.

ריצ'ארד קלארק, סמנכ"ל חברת התעופה אייר אירופה, מפרט בשיחה עם "גלובס" את תכניות החברה לצמיחה באמצעות הגדלת התיירים שהחברה מביאה לישראל ובאמצעות הגדלת פעילות הישראלים בקוויה. לדבריו, "40% מהנוסעים מישראל ממשיכים לארגנטינה, הונדורס, אורגוואי, ברזיל פרו ועוד. זה עדיין מספר נמוך לעומת הממוצע העולמי שלנו שעומד על 82% שממשיכים ליעד אחר מספרד. נפעל להגדיל את המספר של הישראלים שימשיכו דרכנו גם ליעדים בארה"ב באמצעות שעות טיסות נוחות יותר ותחרות גם על יעדים בארה"ב דוגמת ניו יורק מיאמי ובוסטון. במקביל, אנחנו פועלים להגדלת מספר הנוסעים בקו לישראל בתיירות נכנסת. בעבר התיירים שבאו לישראל מספרד היו בעיקר צליינים אבל זה מתרחב לכיוון של תיירות פנאי".

- עד כמה מאתגר לשווק את ישראל כיעד תיירותי?

"זה לא כמו לשווק את מיורקה או יעדי חופשה קלאסיים אחרים. אבל מי שבא לכאן רואה את ההבדל בין מה שחושבים על ישראל ובין מה שרואים בפועל. ישראל היא יעד אהוב, הפידבקים מצוינים. יש לכם חופים ונופים נהדרים אבל מעל הכול זה האנשים".

אייר אירופה נוסדה ב-1986 בפלמה דה מיורקה והחלה את פעילותה עם טיסות צ'ארטרים. ב-1993 נכנסה לפעילות עם טיסות סדירות בשוק שהיה בשליטת חברת איבריה. "לאט לאט נגסנו לאיבריה בנתחי השוק. אנחנו לא החברה הכי גדולה אבל אנחנו החברה הספרדית הכי גדולה ויש לזה משמעות", אומר קלארק.

צי המטוסים של החברה צמח במהירות ל-53. "לפני שנה קיבלנו החלטה לרכוש עוד עשרות מטוסים. נצעיר את הצי, נזדכה על מטוסי האיירבוס ונישאר רק עם דגמי בואינג החדישים. מעבר לחיסכון בתצרוכת דלק ובאחזקת המטוסים, הנוסעים יודעים להעריך את המוצר כשמדובר במטוסים חדשים".

- האם לנוסעים באמת חשוב לטוס במטוסים חדשים או במחירים מוזלים לאור היצע הלואו קוסט הגדל?

"גם בספרד יש התחזקות מכיוון הלואו קוסט אבל אני לא חושב שזה יבוא על חשבון החברות המסורתיות. כמו שאתר בוקינג שינה את פני הזמנות בתי המלון ועדיין זה לא ביטל את עולם סוכני הנסיעות גם בענף הטיסות נגיע למצב של איזון. הגידול של הלואו קוסט יתמתן מתישהו ועם זאת החברות המסורתיות חייבות להמציא את עצמן מחדש. אנחנו לא אותה חברה שהיינו לפני כניסת הלואו קוסט. שיפרנו את הצי, המסחור שלנו השתנה, השירות השתנה ויש לנו מענה לנוסעים שרוצים לשלם מעט בלי שירות (מזוודות, מזון)".

- כלומר שיצרתם מוצר שהוא לואו קוסט לאור דרישות השוק?

"נכון. לחברות המסורתיות יש היכולת לכלול מוצר שהוא לואו קוסט יחד עם טיסה בשירות מלא. שוק הלואו קוסט גרם לכך שבמובן מסוים המצאנו את החברה מחדש כשיש מסלולים בהם נוסע צריך לרכוש את האוכל שלו בטיסה. במקביל פעלנו לכיוון ששם דגש על החוויה. למשל בקו לישראל שילבנו את מטוסי הדירמליינר כדי להעניק בידול בחוויית הטיסה למרות שזו טיסה קצרה".

- עד כמה הנוסעים העסקיים הם נתח גדול באייר אירופה?

"כ-15% מהמחזור הם מכירות לשוק העסקי - זה כפול ממה שזה היה אבל זה עדיין לא מספיק. הסטטוס שלנו כיום הוא כאופציה שנייה לחברה הגדולה בספרד והיתרון הוא שבתור חברה קטנה, יש לנו את היכולת להציע מחיר הוגן יותר ואת זה אנשי העסקים יודעים להעריך. הגדלנו את מספר המושבים במחלקת העסקים מ-12 ל-22 ושיעורי התפוסה גדלו במקביל".

- איך אתם מתנהלים בתחרות מול איבריה?

"התחרות היא לא מול איבריה. ההסתכלות היום היא אחרת. אני מתחרה בריאנאייר באיזי ג'ט ב-וולינג. אנחנו מתחרים נגד כל השוק האירופאי ובכלל. הקו לתפיסתנו הוא לא נעצר בתל-אביב-מדריד לשם הדוגמה, אלא תל אביב-מדריד-בואנו סיירס. היום אנחנו מבצעים 8% מתנועת הטיסות למרכז אמריקה וכל זה עם פחות מ-60 מטוסים. הראייה של חברות התעופה כיום צריכה להיות גלובלית ולא נקודתית הלוך ושוב ליעדים שהיא מבצעת מנמלי הבית שלה".

- מה יקרה למחירי הטיסות ב-2018 עם עליית מחירי הדלק?

"לשמחתנו עדיין שער הדולר-אירו הנמוך מאזן מעט את העלייה במחירי הנפט. ובכל מקרה לא נראה שינוי מיידי. רוב החברות מצוידות לפחות למחצית הראשונה של 2018. אם מחירי הנפט ימשיכו לעלות במחצית השנייה של 18 נראה השפעה על המחיר. מחירי הטיסות ירדו במרוצת השנים לא רק כפועל יוצא של מחירי הדלק, צמצמנו בעלויות והתאמנו את עצמנו לשוק המשתנה. יש דברים שבהם אי אפשר לחסוך כמו בעלות הצוות או בביטחון/תחזוקה אבל יש דברים שכן תחת מטריית ההתייעלות. במקביל סגמנט הקרגו גדל עם הקניות אונליין שגם זה תורם להכנסות בקרב כל חברות התעופה שהשכילו לחזק את הערוץ הזה".

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט