גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל-על תבטל המותג UP; תדרג את הכרטיסים במחלקת תיירים

הודיעה כי במסגרת מתכונת חדשה לטיסותיה ליעדים אירופיים יבוצע חידוש לפנים המטוסים, וכן ידורגו כרטיסי הטיסה למחלקת תיירים ■ תציע טיסה ישירה לסן פרנסיסקו החל מסוף 2018

מנכ"ל אל על היוצא דוד מימון צילום: סיון פרג'
מנכ"ל אל על היוצא דוד מימון צילום: סיון פרג'

"המציאות משתנה לנגד עינינו", אמר מנכ"ל אל-על היוצא, דוד מימון, במסיבת עיתונאים שכינס הבוקר. לצדו, גונן אושיסקין, המנכ"ל הנכנס, כפי שצפוי דירקטוריון אל-על להכריז, המכהן כסמנכ"ל הסחר, הציג את תוכניות אל-על לשנה החדשה שבמסגרתן היא מוחקת את מותג הלואו קוסט שלה UP אחרי ארבע שנות פעילות, ותציע מחירי לואו קוסט על טיסותיה הסדירות לאירופה במתכונת של שלוש רמות מחיר. מהלך אחר כולל פתיחת קו ישיר לסן פרנסיסקו.

מודל של כמה רמות מחיר פועל בכמה חברות תעופה בעולם, בהן אייר פראנס ובראסלס. הרעיון הוא שעל מרבית המושבים במחלקת התיירים יוכלו הנוסעים לבחור כרטיסים בשלוש רמות מחיר. באל-על רמות יהיו: "לייט", מחיר בסיסי הכולל תיק יד של עד 8 ק"ג וארוחה; "קלאסיק", הכוללת מזוודה עד 23 ק"ג ובחירת מושב; ו"פלקס", הכרטיס היקר מהשלושה, שיאפשר גם גמישות בשינוי או ביטול הכרטיס ללא קנסות.

מחירי הכרטיס ימשיכו לשקף היצע וביקוש אולם הפערים יישמרו: כ-80 דולר בין הרמה הראשונה לרמת הביניים ו-100-150 דולר בין רמת הביניים לכרטיס הגמיש. המחיר לתוספת כבודה לכרטיס לייט יפורסם עם תחילת המכירה באפריל, והטיסות יחלו לפעול במתכונת זו ב-15 באוקטובר, קרי אחרי הקיץ והחגים.

UP קמה בשעתו כדי לתת מענה לחברות הלואו קוסט המתחזקות עם רפורמת השמיים הפתוחים כי אל-על העדיפה שלא לשייך את המותג אל-על למחיר מוזל. כיום היא הופכת את התמונה. "המותג UP פועל בחמישה נתיבים עם ארבעה מטוסים. המותג הצליח, אבל הוא עשה את שלו ובפורמט הקיים זה לא מספיק", הסביר אושיסקין. "ל-UP יש יכולת מוגבלת והלקוחות שלנו רוצים חופש בחירה. לטוס בלי מזוודה וללא חשיבות למקום ההושבה ומנגד לטוס במחלקת עסקים". המשמעות של מחיקת המותג היא שהנוסעים העסקיים בקו לברלין למשל יוכלו לבחור שוב לטוס במחלקת עסקים.

מימון נימק את המהלך כמהלך אסטרטגי לאור העובדה ש"ריבוי מותגים הם בלתי ניתנים לניהול". האם זו באמת הסיבה? חברות תעופה רבות מתנהלות עם כמה מותגים ובוחרות לבדל את מותג הלואו קוסט שלהן. רק לאחרונה הודיעו בריטיש ואייר פראנס על השקת חברת בת חדשה שכל כולה על טהרת הלואו קוסט. ייתכן שבחירת הקווים שבהם פעל המותג הם שהובילו למחיקתו - ברלין הוא קו חזק ששולטות בו שחקניות לואו קוסט חזקות, כמו איזי ג'ט. אין לאל-על בידול מולה עם אפ, ולהפך היא גרעה את היתרון שהיה לה לאנשי העסקים. כך גם לבודפשט ופראג, יעדים שבהם פועל המותג.

אל-על בוחרת בקו שחברות תעופה כבר הכניסו לשורותיהן: ערבוב של לואו קוסט עם מחיר רגיל באותה שורה במטוס. ממילא הנוסעים הרי לא משלמים את אותו המחיר (בחלוקה לתתי מחלקות), כעת זה יהיה במופגן ובמודע.

מהלך אחר שאל-על נוקטת הוא הצערת צי המטוסים. אל שני מטוסי הדרימליינר שפועלים כיום, בקו לניוארק וללונדון, יצטרפו חמישה מטוסים בטווח הקרוב עד ל-16 מטוסים, כלל הרכישה שביצעה אל-על. במארס 2020 הגיל הממוצע של צי המטוסים רחבי הגוף יהיה 6.5 שנים לעומת 18.1 שנים כיום - צי שנחשב מבוגר. בהדרגה גם יוחלפו כל המושבים במחלקת התיירים והעסקים לצד הוספה של שתי שורות מושבי Slim במחלקת התיירים. החברה גם תיישר קו עם מרבית החברות ותוסיף שקעי USB לשימוש הנוסעים ושירות Wi Fi בתשלום יתווסף בהדרגה.

"עולם התעופה דינמי", אמר מימון. "בשנתיים האחרונות לא ציפו את מה שקרה. הרבה פרות קדושות נשחטו. מנהלים של חברות גדולות בעולם היו מגחכים אז לנוכח מה שמקובל כיום. קבענו לעצמנו יעד לחיסכון של 100 מיליון דולר בארבע שנים שכלל צמצום רכש, מלאי עודף ובלאי. אל-על חייבת לעצמה להמשיך במדיניות הזו".

השוק החזק של אל-על הוא בטיסות לצפון אמריקה. לבוסטון ולמיאמי שהצטרפו לאחרונה תוסיף אל-על טיסה ישירה לסן פרנסיסקו שלוש פעמים בשבוע מהרבעון האחרון של 2018. הקו יהווה תחרות ישירה ליונייטד שקוצרת הצלחה בו. אל-על גם בוחנת פתיחת קו לשנחאי.

תשקיע גם במכירות ישירות

בימים אלה ממתינות אל-על וישראייר בדריכות למוצא פיה של הרשות להגבלים באשר לעסקת המיזוג בין שתי החברות. הרשות נמצאת בדילמה והאישור אינו מובן מאליו. נקודת החוזק שמימון רואה בעסקה אם תאושר היא ביכולת לחזק את ערוץ מכירת החבילות. "נוכל לשלש ולרבע את היקף המכירות של ישראייר שהיום עם צי של 3 מטוסים עושה מחזורים של מאות מיליוני שקלים".

ערוץ שבו מתכוונת אל-על להשקיע הוא המכירות המקוונות הישירות. "המכירות באינטרנט עברו את ה-350 מיליון דולר (לעומת 98 מיליון דולר ב-2010). אנחנו במרוץ חימוש דיגיטלי ובסוף השנה נשיק אתר חדש. זה הדבר האסטרטגי ביותר שאנחנו עושים בעולם המכירות", אמר מימון. ואכן מתבקש שאל-על, שנתח השוק שלה יורד, תחזק את ערוצי השיווק והמכירות. "אל-על הביאה מטוסים וזה יופי, אבל היא חייבת לפעול כדי למלא אותם", סיכם בכיר בענף. "המנכ"ל החדש, מי שלא יהיה, חייב לשים את הדגש על מכירות ושיווק - ערוצים שאל-על חלשה בהם", הוסיף.

עוד כתבות

עובדי דאטורמה חוגגים את האקזיט / צילום: יחצ

5 יזמים מספרים על החיים שאחרי האקזיט

שנת 2018 היתה הדלה ביותר באקזיטים מזה ארבע שנים, ובכל זאת עד מחצית השנה נספרו 58 עסקות מכירה של סטארט-אפים • יצאנו לבדוק מה קרה לחמישה מהאקזיטים הגדולים של השנה האחרונה: זוז, סולביט, ארגוס, דאטורמה ובריפקאם • מה השתנה בחברה ובחייהם של המייסדים? התשובה המפתיעה היא: לא הרבה

יוחנן דנינו/ צילום: שלומי יוסף

"חברות הביטוח נתפסות כשייכות לצד של הרעים וזו אשמתן": ראיון עם יוחנן דנינו, פעם מפכ"ל היום איש עסקים

משכורות העתק ("אנשים היו גרידים, השתכרו סכומים לא נורמליים"), הסערה סביב אי-הארכת כהונת המפכ"ל אלשיך ("הפתרון הוא לקבוע תקופה בחוק שלא נתונה להארכות") והמהפכה שהוא מתכנן לחולל בשוק הביטוח, עם חברת ביטוח דיגיטלית רזה וזריזה: "אנשים בתחום לא מוכנים לקבל את העובדה שהעולם הזה משתנה לנגד עיניהם" ● יוחנן דנינו בראיון בלעדי ל-G

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

דיווח בבריטניה: תרזה מיי בודקת ביצוע בחירות בזק בנובמבר

עיתון ה"סאנדיי טיימס": עוזריה של ראשת ממשלת בריטניה החלו לעבוד על תוכנית לביצוע בחירות בזק בחודש נובמבר הקרוב, בניסיון להציל את משרתה ואת ה"ברקזיט"

גלריה גבעון / צילום: כפיר זיו

נעמי גבעון ונורית וולף: "כדי להגיע אלינו צריך להתרומם"

"ישראל היא גם מדינה של משה גרשוני ולא רק של סייבר ושל מלחמות" ● "נשאנו את הדגל של המודרניזם הישראלי משום שהוריי באו מגרמניה" ● "יש אנשים שהולכים לסיורי גלריות, וגם אם תיקחי פלאייר, לא תוכלי לפקוח להם את העיניים" ● האחיות נעמי גבעון ונורית וולף יוצאות להגנת האמנות הישראלית (וקובעי הטעם האליטיסטי)

אייפון Xs ו Xs max / צילום: יח"צ

בדקנו את האייפונים החדשים: האם כדאי לשדרג?

אייפון Xs ואייפון Xs הגיעו היום לחנויות במדינות נבחרות בעולם ● מבדיקה ראשונית עולה כי אף שהשיפורים לא דרמטיים, חלקם מורגשים מיד - עם דגש על המצלמה ● בדגם ה-Max הצפייה בסרטונים מהנה במיוחד ● ולמרות זאת, קשה שלא להרגיש תחושת דז'ה וו

אפליקציית פנדורה / צילום: Shutterstock

Sirius XM תרכוש את שירות המוזיקה פנדורה ב-3.5 מיליארד ד'

המחיר משקף פרמיה של 13.8% על מחיר השוק ● מניית פנדורה מזנקת במסחר המקדים בבורסת ניו יורק

קידוח נפט / צילום: רויטרס, Essam Al Sudani

OPEC: נדרשות השקעות של 11 טריליון ד' לעמוד בביקוש לנפט

עד 2040, לפי התחזית של OPEC, צפוי מספר המכוניות המונעות באמצעות בנזין, גז טבעי וסולר מסביב לעולם להכפיל את עצמו לעומת המצב היום ולהגיע לכ-2.4 מיליארד כלי רכב ● מספר המכוניות החשמליות ב-2040 צפוי להגיע לכ-320 מיליון, כ-13% מסך כלי הרכב בעולם

לב לבייב / צילום: תמר מצפי

לא מאוחר לשאלות קשות על התנהלותו העסקית של לבייב

התהיות והשאלות הקשות סביב התנהלותו הפיננסית של איש העסקים מתעצמות והולכות עם השנים ● איך תספורת הענק חמקה מתחת לרדאר?

אהוד אולמרט / צלם: נועם מושקוביץ'

ראש הממשלה לשעבר אולמרט בפריז: אפשר היה להשיג שלום

לדברי אולמרט, אם הוא היה ממשיך בתפקידו כראש ממשלה למשך מספר חודשים נוספים ניתן היה להגיע להסכם שלום עם הרשות הפלסטינית

פוסים סיבים אופטיים של חברת UNLIMITED / צילום: איל יצהר

הקשיים בדרך לרישיון לתשתית התקשורת השלישית בישראל

מיזם IBC, שעליו משתלטת סלקום, עומד לקבל רישיון חדש - מה שמביא את הוט ובזק לצאת נגדו, בטענה כי ההקלות שקיבל הן הרבה מעבר למה שחשף משרד התקשורת

אריה דרעי / צילום:תמר מצפי

השר אריה דרעי משנה כיוון: יתמוך בחוק הגיוס בכנסת

דרעי בראיון לעיתונאים שמעון ברייטקופף ואליעזר שולמן מהעיתון החרדי "במשפחה": "אני לא רואה שניתן יהיה לחוקק חוק גיוס טוב יותר מהנוכחי... החוק הנוכחי הוא ההצעה הטובה ביותר"

נוסעים בשדה התעופה JFK / צילום: רויטרס

למה מסלול המראה חדש לא כלול בתוכנית החידוש של JFK

בקרוב צפויה לצאת לפועל תוכנית חידוש נרחבת בעלות של 10 מיליארד דולר באחד משדות התעופה העמוסים ביותר בארה"ב ● בעוד שמומחים טוענים כי יש צורך לפחות בשני מסלולי המראה חדשים כדי לעמוד בעומס הנוסעים, רשות הנמלים בניו יורק נמנעת מלעסוק בנושא

סניף וולמארט בניו ג'רסי \ צילום: רויטרס

וולמארט מזהירה כי המכסים על סין יגרמו לה לייקר מוצרים

ענקית הקמעונאות שלחה מכתב לנציב הסחר של ארה"ב, ובו הביאה דאגה ממלחמת הסחר עם סין ● "אנחנו מאוד מדואגים מהשפעת המכסים על סין על העסקים שלנו, הלקוחות שלנו, המלאי שלנו ועל כלכלת ארה"ב עצמה"

חלק מחברות התעופה מצמצמות את כמות תאי השירותים במטוס / צילום: Shutterstock

פחות נוחיות: למה השירותים במטוס הולכים ונהיים קטנים יותר

חברות התעופה רוצות למקסם רווחים על ידי הוספת מושבים, ובדרך הן מקטינות את תאי השירותים ● מנגד, יש מי שטוען שהמהלך דווקא יכול להועיל לנוסעים כי הוא יאפשר להוזיל את מחירי הטיסה ואפילו יוסיף מרחב לרגליים, אבל בינתיים יש מי שנמנע מלשתות לפני ההמראה

דליה קורקין/צילום: נעה זני

"בסופ"ש עבדתי במשק, ומהר מאוד הכניסו אותי להנה"ח"

הפורטפוליו של דליה קורקין, בת 57, בעלים ומנכ"לית של חברת הסיעוד עמל ומעבר

החיים שאחרי האקזיט  / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

2018: פחות אקזיטים, יותר סטארט-אפים שרוצים לגדול

בחודש יולי אמנם היה מטח של שורת אקזיטים, אבל ספק אם אפילו הוא ישנה מהותית את התמונה: יותר סטארט-אפים ממשיכים לגייס ולגדול, פחות מוכרים ורצים לספק לחבר'ה ● אלו הן עסקאות המכירה הבולטות שהיו בשנה האחרונה

עמק יזרעאל / צילום: איל יצהר

של מי העמק? קיבוצים מתנשאים מול ערים מקופחות

15 קיבוצים, 14 מושבים, 7 יישובים קהילתיים, שני כפרים ערבים, בסיס צבאי - ושדה תעופה בינלאומי שעוד לא נבנה, אבל כבר מתואר בעיני רבים כלא פחות מארמגדון מקומי ● רגע לפני הבחירות למועצה המקומית עמק יזרעאל, האזור השלו (והמאוד פקוק) בצפון הופך לשטח אש יצרי ● דרור פויר מדווח

בניין הפדרל ריזרב / צילום:רויטרס, Chris Wattie

והרי התחזית: בעוד 15 שנים נראה שיטה מוניטרית חדשה

למה העתיד של הכלכלה האמריקאית נראה קודר אם עכשיו הכול צומח ופורח, איך זה שהבנקים המרכזיים לא מבינים את זה, מתי התחזית הקודרת תהפוך למציאות, ומה יצמח מההריסות ● הקוראים שוב שאלו, ואלה תשובותיי

מכרה של קובלט בקונגו / צילום: רויטרס, Kenny Katombe

רוצים את האייפון החדש? הצד האפל מאחורי ייצור המכשירים

תחקיר של "וול סטריט ג'ורנל" מצא כי במכרה קובלט בקונגו בבעלות חברת Chemaf SARL, שמספקת את המתכת לאפל, פולקסווגן וחברות נוספות, תנאי העבודה קשים במיוחד ● זאת על אף שהחברות התחייבו לטפל בתנאים כבר לפני שנתיים

לוגו ערוץ 10

ועד עובדי חדשות ערוץ 10: "להתגייס למאבק על הפרנסה"

במכתב שהוציא ועד העובדים בשעה האחרונה הוא מודיע על אסיפת חרום שתתקיים ביום רביעי הקרוב ● "יו"ר הרשות סבורה שכל הגורמים המקצועיים שוגים בניתוח השוק בעידן שלושה ערוצים וכדי להוכיח זאת - היא מוכנה לסכן את הפרנסה של כולנו"