גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל-על תבטל המותג UP; תדרג את הכרטיסים במחלקת תיירים

הודיעה כי במסגרת מתכונת חדשה לטיסותיה ליעדים אירופיים יבוצע חידוש לפנים המטוסים, וכן ידורגו כרטיסי הטיסה למחלקת תיירים ■ תציע טיסה ישירה לסן פרנסיסקו החל מסוף 2018

מנכ"ל אל על היוצא דוד מימון צילום: סיון פרג'
מנכ"ל אל על היוצא דוד מימון צילום: סיון פרג'

"המציאות משתנה לנגד עינינו", אמר מנכ"ל אל-על היוצא, דוד מימון, במסיבת עיתונאים שכינס הבוקר. לצדו, גונן אושיסקין, המנכ"ל הנכנס, כפי שצפוי דירקטוריון אל-על להכריז, המכהן כסמנכ"ל הסחר, הציג את תוכניות אל-על לשנה החדשה שבמסגרתן היא מוחקת את מותג הלואו קוסט שלה UP אחרי ארבע שנות פעילות, ותציע מחירי לואו קוסט על טיסותיה הסדירות לאירופה במתכונת של שלוש רמות מחיר. מהלך אחר כולל פתיחת קו ישיר לסן פרנסיסקו.

מודל של כמה רמות מחיר פועל בכמה חברות תעופה בעולם, בהן אייר פראנס ובראסלס. הרעיון הוא שעל מרבית המושבים במחלקת התיירים יוכלו הנוסעים לבחור כרטיסים בשלוש רמות מחיר. באל-על רמות יהיו: "לייט", מחיר בסיסי הכולל תיק יד של עד 8 ק"ג וארוחה; "קלאסיק", הכוללת מזוודה עד 23 ק"ג ובחירת מושב; ו"פלקס", הכרטיס היקר מהשלושה, שיאפשר גם גמישות בשינוי או ביטול הכרטיס ללא קנסות.

מחירי הכרטיס ימשיכו לשקף היצע וביקוש אולם הפערים יישמרו: כ-80 דולר בין הרמה הראשונה לרמת הביניים ו-100-150 דולר בין רמת הביניים לכרטיס הגמיש. המחיר לתוספת כבודה לכרטיס לייט יפורסם עם תחילת המכירה באפריל, והטיסות יחלו לפעול במתכונת זו ב-15 באוקטובר, קרי אחרי הקיץ והחגים.

UP קמה בשעתו כדי לתת מענה לחברות הלואו קוסט המתחזקות עם רפורמת השמיים הפתוחים כי אל-על העדיפה שלא לשייך את המותג אל-על למחיר מוזל. כיום היא הופכת את התמונה. "המותג UP פועל בחמישה נתיבים עם ארבעה מטוסים. המותג הצליח, אבל הוא עשה את שלו ובפורמט הקיים זה לא מספיק", הסביר אושיסקין. "ל-UP יש יכולת מוגבלת והלקוחות שלנו רוצים חופש בחירה. לטוס בלי מזוודה וללא חשיבות למקום ההושבה ומנגד לטוס במחלקת עסקים". המשמעות של מחיקת המותג היא שהנוסעים העסקיים בקו לברלין למשל יוכלו לבחור שוב לטוס במחלקת עסקים.

מימון נימק את המהלך כמהלך אסטרטגי לאור העובדה ש"ריבוי מותגים הם בלתי ניתנים לניהול". האם זו באמת הסיבה? חברות תעופה רבות מתנהלות עם כמה מותגים ובוחרות לבדל את מותג הלואו קוסט שלהן. רק לאחרונה הודיעו בריטיש ואייר פראנס על השקת חברת בת חדשה שכל כולה על טהרת הלואו קוסט. ייתכן שבחירת הקווים שבהם פעל המותג הם שהובילו למחיקתו - ברלין הוא קו חזק ששולטות בו שחקניות לואו קוסט חזקות, כמו איזי ג'ט. אין לאל-על בידול מולה עם אפ, ולהפך היא גרעה את היתרון שהיה לה לאנשי העסקים. כך גם לבודפשט ופראג, יעדים שבהם פועל המותג.

אל-על בוחרת בקו שחברות תעופה כבר הכניסו לשורותיהן: ערבוב של לואו קוסט עם מחיר רגיל באותה שורה במטוס. ממילא הנוסעים הרי לא משלמים את אותו המחיר (בחלוקה לתתי מחלקות), כעת זה יהיה במופגן ובמודע.

מהלך אחר שאל-על נוקטת הוא הצערת צי המטוסים. אל שני מטוסי הדרימליינר שפועלים כיום, בקו לניוארק וללונדון, יצטרפו חמישה מטוסים בטווח הקרוב עד ל-16 מטוסים, כלל הרכישה שביצעה אל-על. במארס 2020 הגיל הממוצע של צי המטוסים רחבי הגוף יהיה 6.5 שנים לעומת 18.1 שנים כיום - צי שנחשב מבוגר. בהדרגה גם יוחלפו כל המושבים במחלקת התיירים והעסקים לצד הוספה של שתי שורות מושבי Slim במחלקת התיירים. החברה גם תיישר קו עם מרבית החברות ותוסיף שקעי USB לשימוש הנוסעים ושירות Wi Fi בתשלום יתווסף בהדרגה.

"עולם התעופה דינמי", אמר מימון. "בשנתיים האחרונות לא ציפו את מה שקרה. הרבה פרות קדושות נשחטו. מנהלים של חברות גדולות בעולם היו מגחכים אז לנוכח מה שמקובל כיום. קבענו לעצמנו יעד לחיסכון של 100 מיליון דולר בארבע שנים שכלל צמצום רכש, מלאי עודף ובלאי. אל-על חייבת לעצמה להמשיך במדיניות הזו".

השוק החזק של אל-על הוא בטיסות לצפון אמריקה. לבוסטון ולמיאמי שהצטרפו לאחרונה תוסיף אל-על טיסה ישירה לסן פרנסיסקו שלוש פעמים בשבוע מהרבעון האחרון של 2018. הקו יהווה תחרות ישירה ליונייטד שקוצרת הצלחה בו. אל-על גם בוחנת פתיחת קו לשנחאי.

תשקיע גם במכירות ישירות

בימים אלה ממתינות אל-על וישראייר בדריכות למוצא פיה של הרשות להגבלים באשר לעסקת המיזוג בין שתי החברות. הרשות נמצאת בדילמה והאישור אינו מובן מאליו. נקודת החוזק שמימון רואה בעסקה אם תאושר היא ביכולת לחזק את ערוץ מכירת החבילות. "נוכל לשלש ולרבע את היקף המכירות של ישראייר שהיום עם צי של 3 מטוסים עושה מחזורים של מאות מיליוני שקלים".

ערוץ שבו מתכוונת אל-על להשקיע הוא המכירות המקוונות הישירות. "המכירות באינטרנט עברו את ה-350 מיליון דולר (לעומת 98 מיליון דולר ב-2010). אנחנו במרוץ חימוש דיגיטלי ובסוף השנה נשיק אתר חדש. זה הדבר האסטרטגי ביותר שאנחנו עושים בעולם המכירות", אמר מימון. ואכן מתבקש שאל-על, שנתח השוק שלה יורד, תחזק את ערוצי השיווק והמכירות. "אל-על הביאה מטוסים וזה יופי, אבל היא חייבת לפעול כדי למלא אותם", סיכם בכיר בענף. "המנכ"ל החדש, מי שלא יהיה, חייב לשים את הדגש על מכירות ושיווק - ערוצים שאל-על חלשה בהם", הוסיף.

עוד כתבות

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

"נשיא על" עם שם רע: הניצחון החלקי של ארדואן בטורקיה

ההתנגדות הגוברת והולכת בציבור הטורקי למדיניות ארדואן וללא בני ברית משמעותיים בעולם: ארדואן הביא את טורקיה בשנים האחרונות למצב בו היא דמוקרטית פחות מאשר בימי אטאטורק

פרופ' לואיג'י זינגלס / צילום: איל יצהר

מה חושב על נתניהו האויב הגדול בעולם של יחסי הון שלטון

"אם טראמפ יודח, איוונקה תרוץ לנשיאות ותזכה ברוב סוחף" פרופ' לואיג'י זינגלס, אחד הכלכלנים החשובים בעולם ומי שנחשב לאויב מספר אחת כנגד הון שלטון התארח בישראל וסיפק לא מעט כותרות. גם על ראש הממשלה שלנו היה לו מה לומר. צפו בוידאו

שדה דב. על הקרקע אמורות להיבנות 16 אלף יח"ד / צילום: תמר מצפי

הסתיימה הצגת תוכנית שדה דב בוועדה המחוזית - ללא החלטה

מהנדס עיריית ת"א: "תומך בתוכנית רמ"י, לא מכיר את התוכנית האלטרנטיבית"

דורית סלינגר, הממונה על רשות ההון, בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר

סלינגר: "הצעדים שהובלנו ייצרו תשתית לשוק משוכלל ותחרותי"

כך אמרה היום הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון בכנס השנתי של הרשות ● "אנו צופים שהחברות החדשות, ואחרות שיוגשו בשנה הקרובה, ויש לנו שתי חברות ושלוש התארגנויות נוספות, והם יתרמו לשוק ולתחרות על המחיר"

רחפן בילוש בצורת ציפור / צילום: צילום מסך

זה מטוס? זו ציפור? סין בולשת אחר אזרחיה עם רחפן מיוחד

עשרות רשויות ממשלתיות וצבאיות בסין משתמשות ברחפנים שנראים כמו ציפורים כדי לבלוש אחר התושבים, לפי דיווח של אחד העיתונים המקומיים ● הטכנולוגיה הייתה בשימוש בעיקר במחוז האוטונומי שינג'יאנג בגבול המערבי של סין בו מתגוררת אוכלוסיה מוסלמית גדולה, המחוז נתון לניטור רב של הממשל בשל חשש מבדלנות

עו"ד אורי שוורץ, הממונה על ההגבלים העסקיים / צילום: יחצ

בעלי אגוד ומזרחי טפחות יערערו על פסילת המיזוג

מחרתיים יפקע ההסכם בין הצדדים והם פועלים להאריכו עד לאחר הערעור לבית הדין להגבלים

חיים סיבוני / צילום: איל יצהר

לאחר הראל: פסגות ומיטב דש ישקיעו כ-20 מיליון ש' בפורסייט

בתי ההשקעות פסגות ומיטב דש מצטרפים להראל ומשקיעים בחברת פורסייט, העוסקת בתחום של פיתוח מערכות ראייה ממוחשבות לכלי רכב, מניעת תאונות ונהיגה אוטונומית

אוטובוסים אגד בירושלים / צילום: נתי יפת

מכשירי תנועה: נייבא אוטובוסים מוגמרים ונתחרה בייבוא מסין

הסכם חדש לקבוצת מכשירי תנועה שבבעלות איש העסקים צבי נטע, לאספקה של 144 אוטובוסים עירוניים חדשים לאגד ● האוטובוסים יסופקו לאגד עד סוף 2019 ובסך הכל יסופקו לחברה כ-420 אוטובוסים חדשים בסכום כולל של 388 מיליון שקל

הדמיה של עמוס 8 / צילום: יח"צ

חלל דחתה שוב קידום עסקת עמוס 8; הקפיאה את גיוס האג"ח

חלל תקשורת הודיעה היום (א') לבורסה כי סיכמה עם היצרנית האמריקאית לוראל על דחייה של מועד תשלום המקדמה במסגרת עסקת הלוויין העתידי שלה, ל-25 בספטמבר

אסתר חיות / צילום: יונתן זינדל

מצפצפים על בית המשפט: החסרונות של המלצה שיפוטית

האם ראוי שבמקרים מתאימים ביהמ"ש ילווה את ההכרעה השיפוטית בהמלצה בלתי מחייבת לצד או לצדדים, לנהוג "לפנים משורת הדין", באופן כזה או אחר?

גבי רוטר / צילום: ענבל מרמרי

עסקת ענק: קסטרו רכשה את מלוא המניות בקבוצת הודיס

זאת כולל קרולינה למקה, אקססורייז, טופ טן ו-50% מאורבניקה ● לאחר העסקה תחזיק משפחת קסטרו בכ-45%, שותפי קבוצת הודיס בראשות יוסי גביזון יחזיקו בכ-38%, והציבור ב-17% ● בר רפאלי, שותפה בהודיס, תחזיק במניות קסטרו ● שווי העסקה מוערך ב-300 מיליון שקל

חיים כץ / צילום: שלומי יוסף

השר כץ מקדם: שכר המינימום יעלה רשמית ל-29.12 שקל

קיצור שבוע העבודה העלה בפועל את שכר המינימום השעתי, אך למשרד העבודה והרווחה תהיה בעיה לאכוף זאת מבלי להעביר את העלאת השכר בחקיקה

מתיאוס ריגאס / צלם:יח"צ

אנרג'יאן מתחילה בביצוע קידוחים במים הכלכליים של ישראל

החברה היוונית הודיעה על קידוח אקספלורציה בחלקה הצפוני של חזקת כריש ● אנרג'יאן הודיעה על בחינת קידוחים נוספים - בכריש מזרח ובבלוק 12

איתן אטיה / צילום: איל יצהר

מנכ"ל פורום ה-15: "שכונות הענק בשולי הערים הן קטסטרופה"

איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15 שמאגד את העיריות המבוססות, סבור כי הסכמי הגג הם בכייה לדורות ● הפתרון למשבר הדיור והגידול באוכלוסייה הוא לדעתו קידום מיזמי התחדשות עירוניות בשכונות הקיימות ● ישראל 2048

לירה טורקית / צילום: שאטרסטוק

הלירה הטורקית מזנקת בעקבות ניצחון ארדואן בנשיאות

הלירה קפצה ב-1.1% לעומת הדולר והאירו, לאחר שכבר העפילה ב-1.8% בשעות המסחר המוקדמות ●

נמרוד שפר / תמונה: יחצ

המהלך הגדול הבא? מגעים חשאיים למיזוג תע"א ורפאל

המנכ"ל הטרי של התעשייה האווירית, נמרוד שפר, יצטרך להחליט אם לחדש מו"מ חשאי שהתקיים עד לאחרונה - אפשרות של איחוד דרמטי בין התעשיות הביטחוניות הממשלתיות ● הנהלת תע"א תגדיר לשפר יעד חדש - העלאת שיעור הרווח התפעולי ל-9%, מהלך התייעלות שמשמעותו ברורה: קיצוצים בכוח אדם ● ברקע, סמנכ"ל הכספים של תע"א אייל יוניאן יפרוש לאחר שלא מונה למנכ"ל

בר רפאלי וגבי רוטר / צילומים:יחצ  ורפי דלויה

קסטרו רוכשת את הודיס לא בגלל בר רפאלי - אלא בגלל אמזון

בזירת האי-קומרס יש משמעות גדולה למגוון רחב של מותגים, שעשוי לאפשר לקבוצת קסטרו בעתיד להקים אתר סחר לכלל מותגיה, או להתחיל את המו"מ בכניסה לפלטפורמה שאינה בבעלותה מעמדה גבוהה יותר ● פרשנות

אילן גילאון / צילום: איל יצהר

ח"כ גילאון: החוקים שלי נפסלים רק על רקע היותי באופוזיציה

חבר הכנסת אילן גילאון קובל בפני ראש הממשלה, שרת המשפטים ויושב ראש הקואליציה על ההתנהלות בוועדת השרים לענייני חקיקה ● גילאון: "לא ייתכן שהרשות המבצעת תשתמש בוועדת השרים לענייני חקיקה כזרוע 'מסרסת'"

מקום עבודה / צילום: שאטרסטוק

רוב החברות הגדולות רוכשות כחול-לבן - אבל משלמות באיחור

כך עולה מנתוני דירוג מעלה לאחריות תאגידית ● 31% מהחברות הגדולות במשק מאפשרות לעובדיהן לעבוד עפ"י בנק שעות שבועי, חודשי או שנתי; ו-17% מהחברות מאפשרות לעובד לשפר את האיזון שבין עבודה לפנאי, תוך המלצה לעובדים שביום אחד בשבוע לא יעבדו שעות נוספות

עופר ברקוביץ רחל עזריה וזאב אלקין / צילום: איל יצהר

המירוץ לראש העיר ירושלים: ההחלטה (רק) בידיים של החרדים

ההחלטה המפתיעה של ח"כ רחל עזריה להתמודד נשענת בין היתר על שינוי אווירה - בוחרים שהפסיקו להקשיב להוראות הרבנים; האם יש לה סיכוי? ● "גלובס" ממפה את מעגל המועמדים והאינטרסים הכולל את זאב אלקין, משה ליאון, עופר ברקוביץ' וקובי כחלון