גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טובי שמלצר: "אנחנו מתמודדים בהצלחה עם מותו של אבא"

טובי שמלצר, בנו הצעיר של שלמה שמלצר ומי שאחראי כיום על עסק הביטוח של קבוצת שלמה אחזקות: "טוב שלא מכרנו את שלמה ביטוח, אנחנו מחפשים להתרחב" ■ כיצד מתנהל העסק המשפחתי מאז פטירתו המפתיעה של האב ב-2014? ראיון

טובי שמלצר  / צילום: איל יצהר
טובי שמלצר / צילום: איל יצהר

למרות הצער הטמון בכך לעתים, חילופי דורות הם דבר בלתי נמנע, והדבר נכון גם גם בעולם העסקים. עם זאת, אצל קבוצות המובלות על ידי בעלים דומיננטי וריכוזי, שיצר אימפריה עסקית בעשר אצבעותיו, הפרידה והעברת המושכות לדור הבא טומנת בחובה פוטנציאל להשפעות דרמטיות על ניהול העסק המשפחתי, על אופיו ועל עתידו.

האתגר הזה נקרה בדרכה של קבוצת שלמה החזקות לפני שלוש וחצי שנים, לאחר שמייסדה והאיש הדומיננטי בה, שלמה שמלצר, נפטר במפתיע. "אבי היה מאוד דומיננטי", אומר בנו הצעיר, טובי שמלצר, בראיון ל"גלובס". "אנו עדיין מתמודדים עם לכתו. כל יום זה קשה. אבל, כל אחד מאתנו, אחי אסי, גיסי ישראל ואני, מנהלים את החברות בקבוצה, ועושים את כל מה שאפשר כדי להמשיך את החזון. עם כל הצניעות, אני חושב שאנו עושים זאת בהצלחה, וממשיכים להצדיק את המותג שלמה", הוא מוסיף.

שלמה החזקות, המהווה את ליבת העסקים של משפחת שמלצר, עוסקת באמצעות החברות הבנות שלה בתחומי הליסינג התפעולי בישראל, השכרת רכב לזמן קצר וכן ביטוח כלי רכב ודירות. הקבוצה נוסדה ונשלטה על ידי שמלצר המנוח, שנפטר בגיל 68 ביולי 2014. רעייתו של מייסד הקבוצה, עתליה שמלצר, מחזיקה כיום במניות החברה המשפחתית.

"מאוד מצער אותי שאבי ז"ל [שלמה שמלצר, בצילום / צלם: איל יצהר] לא רואה את ההישגים של חברת הביטוח שלנו. הוא האמין מההתחלה שזו תהיה עוד חברה מוצלחת בקבוצה, ופספס את הפריחה וההצלחה שלה"
עם מות האב בוטלה רכישת סונול

שמלצר האב ריכז בידיו את הניהול של הקבוצה, שזוהתה עמו לחלוטין. זמן קצר לפני מותו, חתמה שלמה החזקות על עסקת ענק לרכישת חברת שיווק הדלקים סונול מידיה של קבוצת עזריאלי תמורת 450 מיליון שקל, אבל עקב פטירתו המפתיעה העסקה בוטלה.

בדוחותיה הכספיים לשנת 2013 התייחסה הקבוצה ל"תלות בקשריו ועסקיו של בעל השליטה בחברה", ודיווחה כי "תוצאות פעילותה של הקבוצה והיקף עסקיה מושפעים מקשריו ומעסקיו של שלמה שמלצר. נוסף על כך, לקבוצה תלות בבעל השליטה, בשל העובדה כי מרבית ספקי השירותים של הקבוצה הם חברות בשליטתו".

מלבד שלמה החזקות חולשת משפחת שמלצר על החזקות בשלל פעילויות נוספות - בין השאר, בתחום יבוא הרכב (זיכיון ליבוא מכוניות אופל), הפעלת מסוף מטענים ומחסנים באשדוד (חברת גולד בונד), ביצוע פרויקטים של תשתיות ומערכות אלקטרו-מכניות (אפקון), בניית כלי שייט, שירותי נמל ויבוא מלט (מספנות ישראל), נדל"ן מניב ומלונאות בארץ ובחו"ל (שלמה נדל"ן).

זמן קצר לאחר מותו של שמלצר האב, הודיעה המשפחה כי הבן אסי שמלצר, שהיה אז סגנו של האב, מונה ליו"ר שלמה החזקות, ויוביל את עסקי הרכב שלה. לצדו מסייעים בניהול עסקי המשפחה גם ישראל רייף, בעלה של עופרה - בתו של שמלצר (תשתיות ונדל"ן), והבן הצעיר, טובי, המכהן כמשנה למנכ"ל חברת שלמה ביטוח ומונה לתפקידים נוספים בקבוצה.

המשפחה דיווחה אז גם על הקמת אקזקיוטיבה משפחתית לא-פורמלית, בראשות אשתו של המנוח, עתליה, ובהשתתפות בני המשפחה, שתפקידה יהיה לשמר את שיתוף הפעולה והתיאום בין חברות הקבוצה השונות, כפי שנמסר אז.

נתח שוק מקומי בביטוח כללי

- נראה היה שהקבוצה עוצרת מלכת לתקופה ומשמרת את הקיים ולא מתרחבת.

"היו לנו שנים של להתבסס ולהבין, כל אחד בתחום שלו. אני מאמין שנעשה עוד בתחומים שלנו וניכנס לתחומים נוספים. כבר קיבלנו, למשל, זיכיון לאוטובוסים חדשים BYD - היצרן הסיני לרכבים חשמליים.

"העובדה שצלחנו את המשבר, זה בזכות המנהיגות והמובילות של אמא. היא הייתה צמודה לאבי 24 שעות ביממה, וידעה על כל מהלך וכל עסקה שנרקמה. כיום היא נשיאת הקבוצה, ואנחנו מתייעצים אתה, מתלבטים ושומעים את דעתה על כל מהלך חשוב. במקביל, בשנים האחרונות הקבוצה השקיעה בכמה חברות טכנולוגיות מעניינות".

- איך היחסים שלך עם אחיך אסי ועם גיסך?

"היחסים מצוינים. כולנו תומכים זה בזה ומעורבים בכל דבר. כולם מספרים על מה שקורה בעסקים שלהם".

- לאיפה קבוצת שלמה הולכת?

"אנו ממשיכים לפתח ולדאוג לעסקים שיש. כמו כן, הקבוצה תרמה באחרונה כסף לפקולטה של תחבורה חדשה, שתיקרא על שם שלמה שמלצר, באוניברסיטת תל אביב. זה קרוב ללבנו, כי הקבוצה בעצם צמחה מתחום הרכב. זה ממחיש ומאחד את האהבות של אבי, שאהב גם את עולם הרכב וגם שם דגש על חדשנות".

- יכול להיות שהמשפחה תמכור את קבוצת שלמה?

"זה ממש לא על הפרק".

כשטובי שמלצר מתייחס לעסקים שכל אחד מוביל, הוא מדבר, בין השאר, על פעילות הביטוח המשפחתית, שהוא נמנה עם מוביליה מאז ההקמה. "מאוד מצער אותי שאבי ז"ל לא רואה את ההישגים של חברת הביטוח. הוא האמין מהתחלה שזו תהיה עוד חברה מוצלחת בקבוצה, ופספס את הפריחה וההצלחה שלה".

צמיחה בפרמיות של שלמה ביטוח

קבוצת שלמה החזקות פועלת בתחום הליסינג של רכב בישראל, תחום השכרת כלי רכב ותחום הביטוח. כמו כן, לקבוצה פעילות ליסינג מימוני לאנשים פרטיים, פעילות ברומניה בתחומי הליסינג התפעולי, השכרה, מתן שירותי מוסך, מכירה והפצה של כלי רכב חדשים וחלקי חילוף. החברה המרכזית בקבוצה היא שלמה Sixt.

הקבוצה, שנמצאת כיום בבעלות עתליה שמלצר, התאגדה ב-1969 כחברה פרטית, ובשנת 1983 הפכה לציבורית. בסוף 2010 הפכה החברה לחברה פרטית, ומניותיה נמחקו מהמסחר בבורסה.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 רשמה הקבוצה ירידה של כ-6% בהכנסותיה לכ-2.3 מיליארד שקל, כשהרווח הנקי שמר על יציבות יחסית, ברמה של 64 מיליון שקל.

בימים אלה משלים טובי שמלצר עשור בחברת הביטוח שבשליטת המשפחה. הוא נמצא בחברה מאז הקמתה ב-2008. "כשהקמנו את החברה, עשינו את זה לאחר שנים רבות של מחשבה. זה היה ועודנו עסק סינרגטי לעסקי המשפחה", הוא אומר. "הקמנו את החברה כשהקליינט הגדול שלה היה הקבוצה. מאז, כל שנה זה מצטמצם, בגלל העבודה של הסוכנים, כשהחברה האם (שלמה החזקות; ר"ש) כבר מהווה פחות מ-10% מהפרמיות של שלמה ביטוח. אנו עובדים על הסינרגיה ומצליחים.

"גדלתי בקבוצה, בעולם הרכב, ובעבר גם הייתי בעלים של סוכנות ביטוח בתחום הפנסיוני, שאותה הקמתי ב-1997. אהבתי את התחום, וברגע שחשבנו להקים חברת ביטוח, היה טבעי שאני אדאג לחטיבה הזו, וכך היה", הוא אומר. בתחילה שכנו משרדי החברה במגדלי עזריאלי בתל אביב, וכיום היא כבר פועלת מפתח תקוה, "בבית של הקבוצה" לשעבר, לאחר שמשרדי הקבוצה עצמה עברו לאזור צריפין ב-2011.

"כמו שאומרים, 'משנה מקום, משנה מזל' - ובאמת העסק השתנה לטובה מאז שעברנו לכאן", אומר שמלצר. "אנחנו חברת ביטוח שקמה ממש מכלום. לא היינו סוכנות ביטוח קודם. זה עסק לא קל להקמה ולניהול". במענה לשאלתנו הוא מציין כי "בקבוצה לא שוקלים הנפקה בבורסה. אולי בעתיד". מנכ"ל שלמה ביטוח הוא איש הביטוח הוותיק אורי אומיד, שמכהן כיום קדנציה שנייה בחברה הצעירה שהוא נמנה עם מייסדיה.

מדובר בחברה רווחית, שהציגה רווח של כ-41 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017, לעומת רווח בסך 16.7 מיליון שקל בשנת 2016 כולה. שלמה ביטוח היא כיום החברה התשיעית בגודלה בשוק הביטוח הכללי בפרמיות בביטוח כללי (מתוך 12 קבוצות מתחרות). עד כה השנה, הפרמיות שגבתה החברה צמחו בכ-48% ביחס לשלושת הרבעונים הראשונים ב-2016.

- בעבר כבר כמעט מכרתם את החברה למגדל. זה נפל רק בגלל ששלמה אליהו השתלט עליה ולא רצה בעסקה.

"טוב שלא מכרנו את החברה. באמת בהתחלה עברנו שנים לא קלות של חדירה לשוק. אבל, בסופו של דבר, רואים שהעסק כיום מצליח ומרוויח. אנו גאים מאוד במה שהשגנו, וממש לא מוכרים את החברה. להפך, אנו רק רוצים להגדיל את העסק. לראיה, השנה גדלנו בכ-50% בתפוקה החדשה ביחס לשנה הקודמת, כשהשוק עצמו גדל באחוזים בודדים, ותוך כדי כך, גם גדלנו ברווחיות. מבחינת התשואה על ההון, שלמה ביטוח מציגה את התשואה הגבוהה ביותר בשוק הביטוח".

- לפני כמה חודשים דווח שאתם בוחנים רכישה של חברת ביטוח. כלל ביטוח, שעל פי הפרסומים התעניינתם בה בעבר, נמצאת כיום על המדף.

"כיום אין שום דבר על הפרק, ואנחנו ממשיכים לגדול אורגנית. אבל אם יהיו הזדמנויות בעתיד, נבדוק כל עסק לגופו של עניין. אנו חלק מקבוצה גדולה, שבודקת כל הזדמנות עסקית שיכולה לעשות לה טוב. בגודלה של הקבוצה כיום אנו יכולים לעשות כל עסקה בענף הביטוח בישראל".

- שוק הביטוח מאופיין ביתרון לגודל. שלמה ביטוח אינה חברה גדולה. זה חיסרון?

"במקרה שלנו, יש לזה הרבה יתרונות. אנחנו עובדים ברמת הוצאות נמוכה בהרבה ממה שנהוג בשוק הביטוח, וזה גם מתבטא ביתרון למחיר. מבחינתנו, אנו כבר תופסים את עצמנו כחברה בינונית בגודלה, ולא קטנה בהיקפי הפעילות, ואנו גדלים באופן קבוע גם ברווחיות".

- אתם לא פעילים בכל תחומי הביטוח, ובעיקר לא בתחומי החיסכון. תתרחבו לתחומי ביטוח נוספים?

"כיום אנו פעילים בתחום ביטוחי הרכב, הדירות ותאונות אישיות, ולפני ימים ספורים השקנו פוליסה ראשונה לבתי עסק. אנחנו מאוד גדולים בתחום של ביטוח רכב חובה, ובשלב זה, אין בכוונתנו להיכנס לתחום הביטוח הפנסיוני.

"אנו מתכוונים להרחיב את הפעילות שלנו גם לביטוחי הבריאות, ואני מאמין שניכנס לתחום הבריאות עם פוליסות פיצוי בבריאות כבר ב-2018. גם נתרחב בתחום הביטוח הכללי - למשל, בתחום ביטוחי הסייבר וביטוחי נסיעות לחו"ל".

"אנחנו עובדים רק עם סוכני ביטוח"

שמלצר מצהיר כי החברה היא "100% חברת סוכנים" ואומר: "אנחנו עובדים רק עם סוכנים". ואולם, שוק הביטוח, כמו שאר ענפי השירותים הפיננסיים, חווה מהפכה בממשקים בין היצרנים (החברות) ללקוחות (המבוטחים וגם הסוכנים), כשחברות הביטוח המסורתיות הגדולות מפתחות גם מערכי מכירות ישירים. כך, הדיגיטציה מאיימת לשנות סדרי עולם בענף, והיא גם פוטנציאל לעימות מול הסוכנים.

"לקחנו את הדיגיטציה לכיוון של לתת לסוכנים כלים טכנולוגיים, שהם לבד יתקשו להשיג לעצמם. אנו משקיעים בשבילם ומייצרים כלים שיקלו על עבודתם", הוא אומר.

- ומה לגבי דרישות הציבור, שרוצה לרכוש ישירות ביטוח ולהשוות ולקבל מחירים נמוכים ככל האפשר?

"אנחנו לא מוכרים ביטוח ישיר, ואין לנו כוונה להתחיל למכור ישיר. הכל באמצעות סוכנים. אנו חברת סוכנים 'כמו פעם', מאחר שהחברות הגדולות השתנו עם השנים, וחלק גדול מהן כבר ישירות. עם זאת, כבר יש סוכנויות שמשוות מחירים, כמו Wobi, שאנחנו פעילים בה ומוכרים דרכה מאות פוליסות".

- לפני חודשים אחדים חוותה וובי משבר אדיר עם הדחת המנכ"ל המייסד שלה, והאשמות למרמה מצדו. שלמה ביטוח נפגעה מכך?

"אני לא יודע מה קרה בוובי, אבל אני יודע שאצלנו לא הייתה לכך השפעה. וובי מכרה פוליסות שלנו, וקיבלנו את הפרמיה בגין פוליסות אלה. מבחינתנו, לא קרה דבר ואנו ממשיכים לעבוד עם וובי. אני מרגיש שוובי ממשיכים לעבוד באותו קצב".

- הטכנולוגיה משנה סדרי עולם, לא רק מהיבט הצרכנים והמכירות, אלא גם מבחינת יכולת למנוע תאונות. איך אתה רואה זאת?

"אנו מאמינים מאוד במערכות הבטיחות לרכב, ומעניקים הנחות בביטוח למי שמשתמש במערכות בטיחות. הרגולציה הורתה על כך, אבל הלכנו על זה משמעותית הכי חזק בענף. מדוע? יש לנו את הניסיון הרב ביותר בתחום זה, מהמידע שנצבר בקבוצה האם, דרך הצי של הליסינג והשכרה.

"אנו רואים שזה משפיע משמעותית, ממש מציל חיי אדם, וגם חוסך בעלות התביעות. לכן, בשלמה ביטוח אנו נותנים הנחות בביטוח חובה כמו שאר הענף, ושלא כמו המתחרות, מעכשיו ניתן הנחות גם בביטוחי רכב רכוש (ביטוח מקיף וצד ג'; ר"ש), למי שמשתמש במערכות טכנולוגיות למניעת תאונות. זה ללא ספק שווה את ההשקעה".

- יש לך עוד תפקידים בקבוצה עצמה?

"אני בדירקטוריון בכמה מהחברות, בשלמה החזקות ובחברת הנדל"ן".

- איפה אתה רואה את עצמך בעתיד?

"אמשיך להצעיד את הקבוצה יחד עם המשפחה, ובעיקר את חברת הביטוח".

- אתה מתכוון להיות בעתיד הנראה לעין מנכ"ל שלמה ביטוח?

"ממש לא. יש לנו מנכ"ל, אומיד, שלדעתי, ואני משוחד, הוא מהמוכשרים בענף. הוא עושה עבודה טובה, ובאמת הביא את החברה להישגים. אני מקווה שימשיך להצעיד את החברה לעוד הרבה שנים".

טובי שמלצר

■ תפקיד: מבעלי השליטה בשלמה ביטוח, ומשנה למנכ"ל בחברה

■ מצב משפחתי: בן 42, נשוי 2

■ השכלה: תואר ראשון במינהל עסקים מאוניברסיטת נובה

■ תפקיד קודם: בעבר היה בעלים של סוכנות ביטוח בתחום הפנסיוני, שאותה הקים ב-1997

■ עוד משהו: מתנדב בעמותת "לב אוהב"

שלמה ביטוח

■ תחילת פעילות: 2008

■ תחומי פעילות: ביטוח כללי (ביטוחי דירה ורכב]; החברה מתחילה לפעול בתחום הביטוח לבתי עסק

■ מנכ"ל: אורי אומיד

■ רווח כולל בינואר-ספטמבר 2017: 41 מיליון שקל (גידול של 143% מתקופה מקבילה)

■ פרמיות בינואר-ספטמבר 2017: 771 מיליון שקל ( 48%)

■ תשואה על ההון: 38% בשנה

עוד כתבות

אירוע ''נוצות הזהב'', מייסד האירוע פול אמסלם והזמר הצרפתי תומאס דיטרון. לנער את השיח מאינטרסים / צילום: Paul Bourdel

בצרפת היייננים והמסעדנים מבקרים את המבקרים - האם זה יכול לקרות גם פה?

לפני כעשור מאסה קבוצת מסעדנים ואנשי יין צרפתים מסקירות שטחיות ומוטות יח"צ ● הם החליטו להפנות זרקור למבקרים – ולדרג אותם לפי רמת המקצועיות ● האמצעי: יצירת אירוע אגדי של יין וגסטרונומיה, שבו הטובים שבמבקרים יזכו להוקרה

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם פרופ' יוסי מן / צילום: גלעד קוולרציק

למה יורש העצר הסעודי כל כך פוחד מנורמליזציה עם ישראל?

שיחה עם פרופ' יוסי מן, מומחה למפרץ הערבי מאוניברסיטת בר אילן ● על הצפי לכינון היחסים עם סעודיה, הכיוון המתון שאליו היא הולכת, השינויים שחווה הכלכלה והתפקיד הבא שלה בעזה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה שלישית בסדרה

איל פז, מנכ''ל מאסטרקארד ישראל / צילום: יח''צ

עם מאות עובדים וכבר בגיל 37: הקידום המטאורי של מנכ"ל חברת התשלומים

"התגייסתי לקורס טיס, אבל אחרי תשעה חודשים הבנתי שזה לא מתאים לי וחתמתי ויתור. עברתי לתותחנים. בהתחלה זה היה הלם של בוץ ותותחים, אבל בסוף יצאתי לקצונה" ● שיחה קצרה עם איל פז, מנכ"ל מאסטרקארד ישראל

המאמצים לא הניבו את התוצאות המקוות. מנהיגי אירופה באחת משיחותיהם עם נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

השבוע שבו ארה"ב לא רק נטשה את אירופה, אלא פנתה נגדה

מסמך מדיניות חדש שפרסמה ארה"ב מכריז כי אירופה "בדרך להכחדה תרבותית" בשל הגירה מוסלמית וכי על וושינגטון לעודד מפלגות ימין ● אחרי שנה של חנופה, אירופה הופתעה לגלות השבוע כי טראמפ רק מגביר את ההתקפות עליה. הקרמלין, מצידו, מברך על המסמך האמריקאי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שיאים חדשים בוול סטריט; אורקל צללה וגררה את אנבידיה ואלפאבית לירידות

נאסד"ק ירד ב-0.3% ● אורקל נפלה בכ-10% לאחר האכזבה מהדוח הרבעוני ● דיסני תשקיע מיליארד דולר ב-OpenAI ● הפד הוריד את ריבית ארה"ב כצפוי, אך אותת כי לא צפויות הורדות נוספות בקרוב ● מספר המובטלים בארה״ב עלה בשיעור הגבוה ביותר מאז פרוץ הקורונה ● ירידות במטבעות הקריפטו, הביטקוין בכ-90,000 דולר ● נעילה חיובית באירופה

זום גלובלי / צילום: Shutterstock

המכסים החדשים על סין, והבלונים שגרמו למצב חירום

ברקע האיומים של טראמפ להטיל מכסים על מקסיקו, האחרונה נוקטת צעדים נגד סין ● בליטא הכריזו על מצב חירום. הסיבה: בלונים ● ואיך פרסומת אחת עוררה זעם בהולנד - עד שנאלצה לרדת מהמסך? ● זום גלובלי, מדור חדש 

דירת שלושה חדרים בטלביה, ירושלים / צילום: דוד דוד, רימקס

דירה בשכונת יוקרה בירושלים נמכרה פעמיים בתוך שבועות

הדירה בנויה על קרקעות שהיו שייכות לכנסייה בשכונת טלביה בירושלים, והפער במחירים עומד על מאות אלפי שקלים ● הבתים במתחם הוקמו בין שנות ה-50 לתחילת שנות ה-60 במאה הקודמת. חלקם מבני רכבת וחלקם מבנים רגילים, וכולם בני 4 קומות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

"המדינה המצטיינת בשוק ההון": המקום המפתיע שישראל קטפה במדד של המגזין היוקרתי

למרות החששות ממיתון עולמי על רקע מלחמת הסחר של טראמפ, הכלכלה העולמית סיימה את 2025 ביציבות ● בדירוג הכלכלות החזקות של האקונומיסט ישראל מזנקת מהמקום ה-6 בשנה שעברה, למקום השלישי, בעיקר בזכות ביצועי שיא של שוק ההון המקומי

צילום של אוהד צוינברג, המקום הראשון בקטגוריית ''טבע וסביבה'' / צילום: ap, אוהד צוינברג

"עדות מקומית": אירוע הצילום המרכזי חוזר לרגעים הגדולים של 2025

תערוכת הצילום העיתונאי והתיעודי הגדולה בישראל חוזרת, ובמרכזה רגעי השנה הסוערת: מטילים בליסטיים מאיראן ועד מחאות החרדים וההלוויות הצבאיות ● מתוך כ-7,000 עבודות הוצגו 64 עבודות, המשקפות את פרדוקס החיים כאן: הכאב והטלטלה לצד היופי המבצבץ מבין הסדקים

כסף בקיר. עם טינר בן דוד / צילום: יח''צ

המשקיע שהתחיל עם 150 אלף שקל ומחזיק כיום תיק נכסים בארץ ובארה"ב

טינר בן דוד התחיל את מסע ההשקעות שלו בגיל 23 עם דירה קטנה בשדרות, המשיך לכמה בתים בקליבלנד ומשם לדירה עם בעיית רישום בגבעתיים ● בראיון לגלובס הוא מספר על הדרך ונותן טיפים למשקיעים מתחילים

הפקולטה. על משפיענים פיננסיים / צילום: Shutterstock

היינו רוצים לחשוב שמשפיענים פיננסיים פועלים בעיקר ממניעים מקצועיים. בפועל הם יעשו הכול בשביל עוקבים

מחקרים שופכים אור לא מחמיא על המשפיענים הפיננסיים הפועלים ברשתות החברתיות ● ההמלצות של רובם מונעות מחשש מהחמצה (FOMO) ומהיצמדות לעדר ומתברר שדווקא הפחות מיומנים זוכים ליותר עוקבים ● וגם, הטייה בלתי מודעת פוגעת בהזדמנות לפצות על ייצוג מגדרי חסר בתחום

מערכת ההגנה האווירית ''ספיידר'' של רפאל

טיסה סודית אחת חושפת: רוסיה מוקפת במערכות הגנה אווירית ישראליות

מערכות ההגנה האווירית הישראליות עוטפות את רוסיה ● הסטארט־אפים הישראלים מכוונים לארה"ב ● סין מפתחת את היכולות ההתקפיות של מצרים ● סין מעתיקה את הכטב"ם האיראני שאהד 136 האיראני ● וגם: הרכש הביטחוני הגרמני מזנק ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

"צעירים רואים בשוק המניות הכנסה קבועה. הם לא מבינים שתיקונים היסטוריים יכולים לקחת 20 שנה"

ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

מנה ב''לונל'' / צילום: דוד מויאל

כך הפך שיפוד טוסיקים לסמל ההצלחה הקולינרית של פלורנטין

שלוש מסעדות שכדאי להכיר ברביעיית פלורנטין ● "לונל" מביאה לשכונה ביסטרו שף צרפתי-תימני עם פרשנויות יצירתיות למנות מהמטבח של סבתא ● "סיח" מציעה שיפודייה מודרנית שמבוססת על ליקוט, התססות ונתחים לא שגרתיים ● "מפגש שאבי" הוא פופ-אפ של טבחית-נוודת שמגישה אוכל מסורתי ואינטימי בסטייל מקומי

מפעל סוגת בקרית גת / צילום: יח''צ

"הישראלים מעדיפים מותגים ומוכנים לשלם על זה": הנוסחה שהביאה את סוגת לבורסה

כשהיא חמושה בשורה של מותגי מזון שמוכרים בכל בית, נחתה מניית סוגת על שולחנם של המשקיעים בת"א ● עם נתחי שוק משמעותיים במלח, סוכר, אורז ושמן, היא מחפשת להמשיך להתרחב ● ובזמן שהמשקיעים מסתערים, יש מי שחושש מעליות מחירים עתידיות: "יודעים מה קורה לחברה שמנפיקה ורוצה לחלק דיבידנדים"

מפעל של יצרנית הרכב צ'רי בווהו, סין / צילום: Reuters, Xiao Benxiang/VCG

בתעשיות הביטחוניות כבר מודאגים: האם הגיע הזמן לחשוב מחדש על הרכבים הסיניים?

כלי הרכב החכמים תוצרת סין מצוידים במצלמות, חיישנים ומערכות מקושרות לרשת, ומסוגלים לאסוף כמויות עצומות של מידע לאורך זמן ● בעוד שגופי הביטחון בישראל הולכים אחרי ארה"ב ומטילים מגבלות שימוש, כרבע מיליון כלי רכב סיניים כבר נוסעים בכבישי ישראל ● האם אובדן הפרטיות הוא מחיר סביר לנוחות טכנולוגית, או שמא מדובר בסיכון ביטחוני?

עץ האשוח בכיכר המעיין בנצרת / צילום: יזיד חמיס

ביקרנו בשלושה יישובים שחוגגים כריסמס. אלה האטרקציות המרכזיות

שוק לילה במלון מיתולוגי, מאפייה מטריפה, ארוחה אותנטית בבית אבן עתיק, מסעדת שף וגם יקב ● ביקרנו בשלושה יישובים נוצריים בגליל שיציינו בשבוע הבא את חג המולד ● חגית אברון תופרת יום

בודקים את המיתוס. על היוונים וחנוכה / צילום: אייל פישר

בחנוכה הבסנו את היוונים? זו לא הייתה ממש תבוסה, ואלה לא היו ממש יוונים

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: אנטיוכוס בכלל לא מלך ביוון, והממלכה שלו לא הסתלקה בגלל החשמונאים

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

כדי להתחמק ממס הרווחים הכלואים: חברות רבות מחפשות תכנון מס יצירתי

רפורמת הרווחים הכלואים מאלצת בעלי חברות רבים לחלק עד סוף השנה 5% דיבידנד על רווח שנצבר או לשלם קנס בגובה 2% ● בשוק יודעים לספר כי בעלי חברות רבים לא נערכו לכך ומחפשים תכנוני מס יצירתיים ● "החוק תפס רבים לא מוכנים, וכולם בלחץ"

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Matt Rourke

בסיס בירח והגדלת קצב הטיסות: SpaceX מאשרת שתצא להנפקת ענק

חברת החלל של אילון מאסק מכרה מניות למשקיעים קיימים לפי שווי של 800 מיליארד דולר, ומאותתת על הנפקה ב-2026 לפי שווי ענק של 1.5 טריליון דולר ● לפי דיווחים, ההנפקה מיועדת לממן תוכניות ארוכות טווח להקמת בסיס על הירח