גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שר החוץ פורח, המשרד נובל: נתניהו מתעלם ממצוקות עובדיו

למרות שיש להם את שר החוץ הפעלתן ביותר בהיסטוריה של המדינה, אנשי המשרד נותרים בכוחות מדולדלים מאחוריו ■ וגם: מרכז הליכוד גורם להלם ■ הפלוג+

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק
ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק

במשרד החוץ הרוחות סוערות. החורף נחת על הבניין היפה בירושלים ועל עובדיו. למרות שיש להם את שר החוץ הפעלתן ביותר בהיסטוריה של המדינה, אנשי המשרד נותרים בכוחות מדולדלים מאחוריו. בכנס דיפלומטים שנערך לאחרונה בירושלים, אמר נתניהו: "21 ביקורים היו לי ב-2017, על פני 6 יבשות. נפגשתי עם המנהיגים של כל היבשות המרכזיות והמעצמות הגדולות, כולל חמש החברות הבכירות במועצת הביטחון, חברות קבועות וכמובן רבים אחרים". וזה נכון, הוא רץ ב-2017 בכל העולם, היה מחוץ לישראל 59 ימים, כולל יעדים שראש ממשלת ישראל לא הגיע אליהם מעולם.

אבל שר החוץ נתניהו מתעלם ממצוקות עובדיו. הוא עצמו היה שליח, שגריר ישראל באו"ם. אמנם היה מזמן (1984) אך נתניהו מכיר את העסק מבפנים, כולל ניצול עובדי העמ"י (עובדים מקומיים ישראלים), ובני/ות הזוג של השליחים שמתנדנדים בין ניתוק קריירה וריחוק מן המשפחה, שיבוץ הילדים במסגרות זרות והשאיפה להמשיך לעבוד ולא לנהל חיים משעמעים בקצוות עולם.

על כן, מה שהולך בשבועות האחרונים בקרב עובדי משרד החוץ, בארץ ובחו"ל, עצוב. קבוצות של עובדים, אלה נגד אלה, וסיכומים של ועדי העובדים עם המשרד אחרי שלוש שנים של מאבק ציבורי, שבסופן מתגלה כי האוצר לא עומד לתקן את תקציב משרד החוץ לשנים 2018 או 2019 כדי להתאימו להעלאות השכר, אלא מצפה ממשרד החוץ המדולדל לקחת את הכסף מבפנים.

ב-2014 עוד לפני שנתניהו שב למשרד החוץ כשר, יצאו אנשי המשרד למאבק על שכרם הנמוך, על השחיקה המתמשכת בתנאים שלהם. הם הכריזו על שביתה, הפעילו לחצים בעת טיסות של ראש הממשלה לחו"ל ובסופו של דבר אחרי שלוש שנים הגיעו להסכמות מול האוצר לשינוי כולל של מודל השכר שלהם. צריך להבין, דיפלומטים הישראלים המוצבים במזרח הרחוק, למשל, יכולים להשתמש בשכר עובדי המדינה שלהם באופן שונה לחלוטין מדיפלומטים המוצבים באפריקה. כוח הקנייה שונה ממקום למקום. הפערים גדולים.

בספטמבר 2017 הוסכם על תיקון מודל השכר, הפרשות, ועל העלאה של 20% - וכל זה אמור היה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2018. חלק מן ההסכמות מחייב תיקון בחקיקה, וזאת טרם התבצעה.

במקביל, בחודשים האחרונים מנהלים גם העמ"י מאבק נגד האוצר. עמ"י הם אותם עובדים מקומיים שנשכרים לעבודה על ידי מדינת ישראל. רובם ישראלים החיים באופן עצמאי בחו"ל, מקצתם עובדי אבטחה הנשלחים מישראל (אך לא מקבלים מעמד של שליחים) וחלק נוסף - כ-250 איש - הם בני או בנות זוג של שליחי המדינה. בנציגויות ישראל בעולם תמיד כינו את כל אנשי העמ"י כ"ע*ב*ד מקומי ישראלי", ללמדכם על הרמה המשפילה של העסקתם.

אך החלק הקטן הזה של בני הזוג של השליחים, הוא גם חלק רגיש וחשוב בניהול כוח אדם במשרד החוץ. מדוע? כי כל מי שמנהל כוח אדם בגוף כה מורכב, פרוש, מגוון ואיכותי - מבין ששליח ישראלי בקזחסטן או בארגנטינה צריך להיות מגובה שם במשפחה מתפקדת. זה לא שמדובר בעבודות זוהרות. בן הזוג של שליחה בכירה בדרום אמריקה מתפעל את חדר הדואר בנציגות. בת זוגו של שליח בקזחסטן עוסקת בתיאום אירועים. ממילא מדובר בשליחויות שוחקות בחלקן. רק מעטים מגיעים לדובדבן שבקצפת - בלונדון, פריז, ניו יורק או וושינגטון. רוב העובדים מתחילים במשרות פשוטות ובני הזוג, אלה שבוחרים לעבוד, מקבלים את המעמד הנמוך של עמ"י, עם שכר נמוך.

עמ"י מוחה

בחזרה להפגנות העמ"י: אחרי מספר שבועות שבהם הפעילו לחץ, הגיע משרד האוצר לסיכומים גם איתם, וכדי לשפר את מצבם הוחלט להעניק להם מענקים חד-פעמיים ולשלם להם בעקיפין באמצעות השתתפות בשכר דירה. מן ההסכם הוחרגו בני הזוג של השליחים. נוצר מצב מכעיס, שבו בנציגות קטנה במקום מרוחק ובה מספר מועט של עובדים, כולם ישראלים, האחד אמור לקבל תוספת לשכר, ושכנו לחדר - לא. הם אולי עושים עבודה מקבילה, אך את העלאת השכר הקרובה לא כולם יקבלו. בלונדון קם בשבוע האחרון ועד חדש למאבק בתנאים. צחי שני ומיכל חיאט, מארגנים כעת 250 איש, בני זוג של שליחים, כדי למחות על תנאיהם.

במשרד החוץ מתרעמים גם על היבטים מורכבים יותר של התקציב. התקציב של המשרד קשיח, מסבירים לנו. כ-93% מן ההוצאות הקבועות של המשרד אינן גמישות. אם נשלח שליח מישראל למדינה סקנדינבית, למשל, כמעט כל תקציב המשרד יוצא על אבטחה, מבנה, ביטוח בריאות ובתי ספר למשפחה. עצם ההעברה של משפחת שליח לחו"ל שואבת את כל הכסף, ומן השארית של 7% אמור השליח להפיק אירועים, להיאבק ב-BDS ועוד. אין כמעט מרווח עבודה. ועל כן, הסכמי השכר המשופרים עם עובדי המשרד ועם העמ"י (שכמובן לא מסייעים כלל לעמ*י שהם בני זוג) - ירוקנו את תקציב משרד החוץ. אם התקציב הכולל של המשרד עמד על כ-1.6 מיליארד שקל, ואם הסכמי השכר שתוקנו ל-2018 לא יבואו לידי ביטוי בהעלאת תקציב משרד החוץ - לא יישאר כסף לפעילות.

למדינת ישראל יחסים דיפלומטיים עם 159 מדינות, והיא מחזיקה שליחים ועובדים מקומיים ב-77 שגריריות ו-103 קונסוליות. רק לאחרונה בישר נתניהו שהוא עומד לפתוח שגרירות או נציגות חדשה ברואנדה. איך יממן זאת? ישלח לשם שליח, וכל התקציב ילך רק על הצבתו שם ושמירה על חייו. מעבר לזה, לא ייוותר לו תקציב לזוז ולעשות דבר בעת שליחותו שם. מצב מגוחך.

הסיפור של מימון שליחים מסובך ומלא בפרטים קטנים ומתישים. במשרד האוצר חושבים שאנשי החוץ (מנהלה) פשוט לא יודעים לנהל את הכסף נכון, אך מסכימים בעקיפין שיש תקציב קשיח ושהעלות השולית של הצבת אדם בחו"ל, גבוהה מלכתחילה.

מה למדנו מכל הסיפור? מדינת ישראל מובילה את משרד החוץ לריקבון מתקדם. היא גורמת לפיצול בתוך קבוצות עובדים, מפנה את אלה נגד אלה. בני זוג של עובדים סופגים יחס שלילי. שר החוץ פורח, והמשרד נובל.

תשובה מבחוץ

לפני כמה ימים, התיישב נתניהו במזנון הכנסת והשיב לשאלות של עיתונאים. שאלנו את נתניהו על קיצוץ של 50 מיליון שקל בתקציב משרד החוץ (סכום מוערך). מתוך 112 מיליון שקל תקציב תפעולי (אותם 7% שתיארנו לעיל) יילקחו הסכומים לתיקון הסכמי השכר, לשיפור מצב העמ"י וגם לקיצוץ רוחבי (שיחול על כל משרדי הממשלה).

נתניהו שמע את השאלה על קיצוץ של 50 מיליון שקל, והשיב בהפניה למימון פרויקט אחר בכלל. "אנחנו מוספים למשרד החוץ 50 מיליון שקל ל-2019, לפרויקט נפלא שמוביל מנכ"ל המשרד יובל רותם", אמר. נכון, יש פרויקט כזה, ורותם אכן מנכ"ל מוביל ויוזם. אבל מדובר בכסף של מש"ב, סוכנות סיוע החוץ של המדינה ולא בכסף תפעול משרד החוץ. מה הקשר בין הדברים? אין. נתניהו שר החוץ סיפק תשובה מנותקת. תשובת חוץ.

ואנקדוטה לקינוח: בשבוע הבא ייצא נתניהו להודו, לביקור מדיני. לפני חצי שנה, כאשר ביקר ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, אצל נתניהו המסעדנית ההודית רינה פושקרנה פתחה להם שולחן עם מטעמים. פושקרנה הוזמנה להצטרף לפמליה לביקור הגומלין, והיא נעתנה בשמחה ותתלווה למטוס ראש הממשלה ביום ראשון הבא.

מרכז הליכוד גורם להלם

באחד מערבי השבוע נפגשתי לקפה עם חבר פרלמנט באיחוד האירופי, ארנה ליץ, המבקר כאן. ליץ, איש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הגרמנית (SPD), משרת בבריסל מטעם מפלגת הסוציאליסטים האירופאים. בישראל הוא אורח של מכון "מתווים" וקרן "פרידריך אברט", ויצא לו לשמוע ולקרוא על התכנסות מרכז הליכוד, 1,500 איש שהצביעו בנחרצות בעד סיפוח "כל מרחבי ההתיישבות המשוחררים ביהודה ושומרון". במהלך פגישתנו ליץ אמר שפתרון שתי המדינות הוא היחיד. אין בלתו. אמרתי לו, "בוא תראה בווידיאו את מרכז הליכוד מתלהב בעת ההצבעה", וצפינו יחד ב-15 השניות של התהילה עם תשואות קהל הליכוד הנלהב.

- מה חשבת על החלטת הליכוד?

"למען האמת, אני ממש בהלם", אמר ליץ כששאלתי מה הוא חשב על החלטת הליכוד. "זה עשוי לזרז שוב החלטות שונות בנוגע לסימון מוצרים והמשך החרגות השטחים מהסכמים בין האיחוד לבין ישראל, כמו הורייזן 2020 וההסכם האחרון". אמנם בגרמניה לא מחילים את החלטת האיחוד על סימון מוצרים, אבל על כך אומר ליץ: "נכון שמרקל לא יישמה את מה שהאיחוד המליץ, אבל ייתכן שהגיע הזמן להפסיק להיות תיאורטיים עם סימון מוצרים".

ליץ הוסיף כי אינו מבין איך עולה החלטת מרכז הליכוד בקנה אחד עם המדיניות של נתניהו להוביל לפתרון הסכסוך. האם הוא באמת חושב שפתרון שתי המדינות הוא רלוונטי? "אני ממשיך להאמין בפתרון שתי המדינות", אמר. "הייתי ילד בן 13 בעיר קטנה בצפון-מזרח גרמניה כשהופלה החומה בין שתי הגרמניות. אני מאמין שהדברים נראים בלתי אפשריים, עד שפתאום יום אחד הם הופכים לאפשריים".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?