גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחר שביתה ב-ECI: פורסמה רשימה של 63 מיועדים לפיטורים

(עדכון) - כל העובדים המיועדים לפיטורים הם אנשי פיתוח, מקרב כ-450 מהנדסים שמעסיקה החברה בישראל ■ פגישת מו"מ בין ועד העובדים להנהלה שהתקיימה היום הסתיימה ללא התקדמות

הפגנת עובדי ECI / צילום: נתי יפת
הפגנת עובדי ECI / צילום: נתי יפת

שבועיים לאחר הודעת הנהלת ECI על כוונתה לפטר כ-100 עובדים, מסרה אתמול (א') ההנהלה לוועד העובדים רשימה של 63 עובדים המיועדים לפיטורים. במקביל שלחה ההנהלה מכתבים לעובדים המיועדים לפיטורים, בהם נכתב כי אם לא יוגש ערעור על הכוונה לפטרם או שערעור שיוגש יידחה, הפיטורים שלהם ייכנסו לתוקף בתאריך שייקבע בהמשך. כל העובדים הם אנשי פיתוח, מקרב כ-450 מהנדסים על פי הערכה שמעסיקה החברה בישראל. ECI מעסיקה כ-1,700 עובדים בסך-הכול בכל העולם, כ-850 מהם במשרדיה בפתח-תקווה ובעומר. 

לאור זאת, ועד העובדים הכריז היום כי מחר (ג') תתקיים שביתה בחברה. מדובר ההסתדרות נמסר:
"לפני זמן קצר הסתיים המשא-ומתן בין הנהלת ECI לבין ועד העובדים בחברה ואיגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק בהסתדרות. על רקע הפערים בין הצדדים, ההידברות הסתיימה ללא תוצאות.
בשל כישלון המו"מ: כ-850 עובדי ECI ישביתו מחר באופן מלא את פעילות החברה. במסגרת העיצומים יופסקו כל עבודות הפיתוח ולא תינתן תמיכה ללקוחות החברה בארץ ובחו"ל".

יו"ר איגוד עובדי הסלולר האינטרנט וההייטק, יקי חלוצי, מסר: "צר לי שההנהלה מתנהלת באטימות מוחלטת ופוגעת בעתיד החברה. אנו מתכוונים להיאבק, עד שהנהלת החברה תתעשת ותהיה ניאותה לנהל משא-ומתן בהגינות ובתום-לב".

מאז ההכרזה על תוכנית הפיטורים מפגינים כמה עשרות עובדים כמעט מדי יום מול בתי בכירי החברה, ובעיקר מול בית הבעלים שאול שני בכפר שמריהו, שם התקיימה הפגנה גם הבוקר. בשעה 14:00 התקיימה פגישת מו"מ בין ועד העובדים להנהלת החברה, שהסתיימה בתוך 20 דקות ללא התקדמות. לדברי העובדים, ההנהלה דרשה הסכמה לרשימת המפוטרים לפני דיון בצעדים אחרים. אנשי הוועד סירבו, והמו"מ הגיע למבוי סתום. 

העובדים טוענים כי בלתי לגיטימי ש-ECI תעביר משרות מישראל למרכזי הפיתוח שלה בהודו ובסין, כשבמקביל היא מקבלת מהמדען הראשי תמיכות של עשרות מיליוני שקלים בשנה. על פי הערכות, מדובר בכ-55 מיליון שקל בשנה.

בחברה אומרים בתגובה כי הטענה שמדובר בפיטורי נוחות חסרת יסוד, ומנמקים את הפיטורים בהיחלשות מסוימת בשוק ציוד הטלקום, הממתין להבשלת טכנולוגיית הדור ה-5 בסלולר; בהתחזקות השקל; ובהפחתה של תמיכת המדען הראשי בחברה ב-20 מיליון שקל בשנה האחרונה. החברה מוכרת בקרוב ל-400 מיליון דולר בשנה, אך בתחילת העשור היו לה כמה שנים הפסדיות, בהן הזרימו הבעלים שאול שני ואשמור הבריטית סכום מוערך של כ-200 מיליון דולר לחברה. ב-2014 קנה שני את חלקה של אשמור בסכום מוערך של כמאה מיליון דולר ומאז הוא הבעלים היחיד.

על פי הערכות, החברה מצויה בתזרים שלילי של כ-20 מיליון דולר, אולי בשל ניסיון להחזיר לשני את השקעותיו בשנות ההפסד. בפגישת מו"מ ארוכה שקיימה ההנהלה עם ועד העובדים ונציגי ההסתדרות המלווים את הוועד ביום חמישי האחרון הציעו העובדים להשתתף זמנית בצמצום עלויות לסגירת הגירעון, כדי למנוע את הפיטורים, באמצעות פגיעה מסוימת בתנאים. כמו כן הוצע לאפשר תוכנית פרישה מרצון ולהשתמש בעזיבה של כמה עשרות עובדים בשנה, המחליפים עבודה, כדי לצמצם את היקף הפיטורים.

הצעות הוועד לא התקבלו, אך ההנהלה אמרה כי היא מחויבת לנסות להגיע לרשימת מפוטרים מוסכמת, בהתאם להסכם הקיבוצי להסדרת יחסי עבודה בין ההסתדרות לתעשיינים. ההסכם קובע כי אם לא מושגת הסכמה על רשימת המפוטרים הנושא מועבר להכרעת בורר. באיגרת ששלחה ההנהלה לעובדים בשבוע שעבר נכתב: "ההחלטה על הליך הפיטורים התקבלה לאחר בחינת כל האופציות האחרות להבראת החברה. בכדי שהחברה תוכל להמשיך את פעילותה ולתפקד, אין מנוס מצמצום כוח אדם בחברה. הביטוי האומלל בו משתמש הועד, 'פיטורי נוחות', רחוק מהמציאות כרחוק מזרח ממערב. אנו חוזרים ומזכירים את הסיבות לפגיעה המהותית ברווחיות החברה: קיצוץ חד במענקי המו"פ, תיסוף של מעל 10% בשער השקל ותחרות מחירים חזקה בשוק. החיסכון הכולל אליו אנו שואפים הוא מעל 20 מיליון דולר לשנה כאשר החיסכון כתוצאה מצמצום מספר העובדים מהווה פחות מחצי מתכנית ההתייעלות".

ההנהלה טענה במכתב כי נתונים על מצבה הכלכלי של החברה הוצגו לוועד העובדים, אך במקום להבין הם בחרו "בצעדי התנגדות שאינם לגיטימיים ומלווים בהשמצות פרועות כנגד מנהלי החברה. על זה הוסיפו פעולות חסרות אחריות הפוגעות ישירות בחברה, בעובדיה, בשמה הטוב וביחסיה עם לקוחותיה. חלק מהפעולות הנ"ל הן הפרה של הסכמי סודיות ומנוגדות לקוד האתי של החברה. בימים האחרונים חברי הועד אף מאיימים על עובדים המסתייגים מדרכי הפעולה של הועד. אנו פועלים בהפרות אלו במישור המשמעתי".

ההנהלה הכחישה במכתבה כי היא מושכת זמן במו"מ על הסכם קיבוצי, הנמשך מזה שנה וחצי: "נמשיך וננהל [את המו"מ] בכבוד ובהגינות עד להגעה להסכם קיבוצי - כזה המתאים לצרכי העובדים ולצרכיה של חברת הייטק במאה ה-21. ברור מאליו שאין ולא היה כל קשר בין מהלך הצמצומים לבין המו"מ להסכם קיבוצי".

ההנהלה הדגישה במכתבה כי לאור זאת שחלפו שבועיים מהכרזת סכסוך העבודה בחברה, ועד העובדים, המלווה על ידי איגוד עובדי ההייטק בהסתדרות, בראשות יקי חלוצי, יכול להכריז על שביתה וצעדים ארגוניים אחרים. על רקע זה הבהירה ההנהלה כי עובדים שאינם מעוניינים לשבות אינם מחויבים בכך: "זוהי החלטה אישית של כל אחד ואחת מכם לפעול על פי שיקול דעתכם בלבד! אנו קוראים לכל אחד מכם לשקול את החלטתו, על השלכותיה, בכובד ראש ולפעול על פי מצפונו. חשוב לזכור ששביתה עלולה לפגוע פגיעה עסקית קשה בחברה. זו איננה אמירה בלבד - זו המציאות וכדאי להבינה היטב. במקרה שתוכרז שביתה, משרדי החברה יהיו כמובן פתוחים וכולכם מוזמנים להמשיך לעבוד כרגיל". בהמשך היום, כאמור, הוכרז על שביתה בחברה שתתקיים מחר. 

בעקבות פרסום רשימת המפוטרים אתמול שלחו העובדים מכתב לחברי הכנסת: "רגע לאחר קבלת כספי המדען הראשי ומיד לאחר זכיה בחוזה ענק וארוך שנים מול משרד הביטחון (עליו דווח בשבוע שעבר, נ"י), הנהלת החברה הודיעה בגסות רוח ובציניות על פיטורים מידיים של מאה עובדים… מצבת העובדים בארץ דוללה בעשור האחרון לתהום חסרת תקדים, וכעת אנו מהווים פחות ממחצית עובדי החברה בעולם. זה לא מפריע לחברה ליהנות מכספי המדינה, ולהעביר בהדרגה ובהתמדה פעילות לסניפי החברה בהודו וסין".

בהמשך קראו העובדים לחברי הכנסת לסייע במאבקם והוסיפו כי העברת משרות פיתוח למזרח תביא לכך ש"לילדינו לא תהיה סיבה ללמוד מקצועות טכנולוגיים, לא תהיה להם אפשרות לבנות את עתידם בארץ וסופנו בהגירה חסרת תקדים אל מחוץ למדינה. אנו פונים אליך בבקשה - התערב כדי לפתור את המשבר לפני שנאבד לחלוטין את דרכנו. הנהלת החברה אחראית למעשה לפגיעה במאות עובדים ישראלים בה בעת שהיא נהנית מהטבות מדינת ישראל. אנו רואים בכך ממש קריאת תיגר צינית על מוסדות המדינה".

מ-ECI נמסר בתגובה: "עם תום 10 ימי היוועצות בין הנהלת ECI לנציגות העובדים וההסתדרות, הנהלת החברה החלה היום בהליך פיטורי צמצום. הנהלת החברה עשתה מאמצים רבים ונקטה במהלכים מוקדמים רבים כדי לנסות ולמנוע את הפיטורים הללו. אולם המהלך נדרש כדי להגן על החברה. אחריותה של ההנהלה לעתידה של החברה ולעתידם של כלל עובדיה מחייבת אותה לנקוט במהלך הצמצומים. בעקבות דיונים חוזרים ומיצוי אלטרנטיבות נוספות הצליחה ההנהלה בכל זאת לצמצם משמעותית את מספר העובדים שייאלצו לעזוב, והוא יעמוד על 80 עובדים ולא 100כפי שנמסר תחילה, כאשר רק 63 מתוכם יעזבו מיידית ויתרת העובדים בהמשך השנה, על פי החלטת ההנהלה".

יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק בהסתדרות, יקי חלוצי, אמר הבוקר כי הנהלת החברה הוכיחה בהתנהלותה אטימות: "צר לנו כי במקביל לניסיונות ההיוועצות, החברה עדיין מנסה לזרוע דיסאינפורמציה ובוחרת להלך אימים על העובדים. לא זו הדרך והעובדים נחושים היום יותר מתמיד. המאבק של עובדי ECI מסמל את המאבק של כל החברה הישראלית להצלת תעשייה כחול לבן ולהעברת מסר תקיף לכל מעסיק שנהנה מהארנק של המדינה אך עיוור לערכיה. אנו תקווה כי נבחרי הציבור יהיו שותפים לאמירה ולעשייה שתוכיח כי העובדים בישראל הם לא רק מספרים בטבלאות אקסל".

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"