גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי 9 שנים רצופות בשלטון - נתניהו נשאר עם טעם חמוץ

ב-2017 הפך נתניהו לראש ממשלה החשוד בפלילים. בעוד הוא מתקרבן, מקורביו החלו לקדם יוזמות חקיקה בלתי נתפסות. למזלו הוא יכול להתנחם בעוד נסיעה לחו"ל, שם הוא עדיין נחשב לקוסם ■ אנשי השנה של "גלובס"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק
ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק

ככל שעוברים הימים ושנה מתחלפת בשנה, נדמה שמתקרב הרגע לסכם את תקופת כהונתו של נתניהו כולה - 3,198 הימים, 457 שבועות, שהם שמונה שנים ותשעה חודשים. 2017 הייתה השנה התשיעית ברציפות שבה כיהן בתפקיד ראש הממשלה, אך היא גם המכרעת מכולן.

שנה תמימה חלפה מאז ה-2 בינואר, אז נכנסו מפקד יאח"ה כורש ברנור ופקודיו למעון רה"מ בבלפור וחקרו את נתניהו במשך 4 שעות תחת אזהרה. 2017 היא השנה שנתניהו הפך מראש וראשון להנהגת המדינה לראש ממשלה חשוד בפלילים.

כשלושה שבועות לאחר מכן, ב-25 בינואר, עלה נתניהו על הפודיום במליאת הכנסת והתייחס לשאלות שחברי הכנסת מהאופוזיציה "ירו" לעברו מרחבי האולם. הדיון הזה יירשם לעד בתולדות המדינה: נתניהו הסביר שם, בפומבי ובמפורט, כיצד הוא נאבק לעצירת חקיקת 'חוק ישראל היום', שלדעתו עשוי היה להוביל לסגירת "העיתון היחיד במדינה שמביע עמדות שאינן עמדות הברנז'ה".

בנימין נתניהו / איור: גיל ג'יבלי

אין לו אוויר

באחת מנסיעות נתניהו האחרונות לבירות אירופה, הוא נכנס לחדר תדרוך הכתבים, מיד אחרי פגישתו עם מנהיג זר, ניגש אל החלון וביקש לפתוח אותו לרווחה. "קצת אוויר שייכנס לפה", הוא אמר. אנשי שירות הביטחון המקיפים אותו בכל מקום, לא התלהבו. החלון נפתח ומיד נסגר, ונתניהו ישב לתדרוך עם הכתבים מוקף רק בחמצן הפנים-חדרי, ולא עם ההזרמה של הרוח מן הטבע, מן החוץ.

כעבור 9 שנים רצופות בשלטון, נדמה לעתים שהדבר המרכזי שחסר לנתניהו הוא אוויר צח. לא 5 דקות של שאיפות ונשיפות אוויר ביציאה מן הרכב וכניסה לבניין שרד, או קצת נשימות של הטבע בהליכה קצרה סביב ביתו בקיסריה בשבת. מה שחסר לנתניהו הוא אוויר אמיתי, טרי, בלתי מוגבל.

תחלופת האישים סביב נתניהו גדולה. תמיד הייתה. ויחד עם יועצים שבאים והולכים, יש גם תחלופת מידע ורעיונות ושינויים באסטרטגיה פוליטית. ב-2017 נתניהו הגיע לבתיהם של חברי ליכוד לפגישות אישיות וגם שוחח עם עיתונאים לציטוט מספר רב יותר של פעמים. ובכל זאת, האוויר סביב נתניהו עומד. אנשים אומרים על נתניהו שהוא לחוץ, מוטרד, חושש מהחקירות ורואה לנגד עיניו את המלצת המשטרה על חשדות לשוחד או הפרת אמונים, והדבר מדיר שינה מעיניו.

אך ממה שרואות עיניי, נתניהו ישן בשקט. לא לחוץ ולא מבולבל, אלא ההפך: הוא משוכנע שמדובר בעוד גל חולף ושהוא ימשיך לרכוב על גלי ההצלחה הליכודית שלו לשנים רבות הלאה. מבחינתו, מה שהיה הוא שיהיה. כמות הביטחון העצמי של ראש ממשלה ועומק השכנוע ב"לא היה כלום ולא יהיה כלום כי אין כלום" מגיע עד לכדי אדישות מסוימת, אולי אפילו מנותקת מן המציאות. במובן הזה, נתניהו באמת זקוק לאוויר צח. לשינוי עמוק שיחזיר אותו לחיי היום-יום של אנשים רגילים. לדברים פשוטים מן הטבע. למציאות של 2018, ולא לחפירות ארכיאולוגיות מימי בית שני או התעמקות בספרות היסטורית.

ובחזרה לאותו היום שבו נתניהו עלה על בימת הכנסת - שוב בתוך אחד החללים הסגורים שבהם הוא נמצא במשך שעות ארוכות. דבר במחזה הזה לא היה מאולתר. אחרי שתיקה ארוכה ורועמת בכל הנוגע לחקירות ויותר מזה לפרסומים מדי ערב במהדורות החדשות בטלוויזיה, הגיע נתניהו חמוש בדפים שהוכנו מראש - מוכן מזומן לכל השאלות שהומטרו עליו.

כשהוא חמוש במשקפיים (בכנסת הרי אין טלפרומפטר) ירה נתניהו אש לחלל אולם המליאה: "אין מי שנלחם נגד חוק 'ישראל היום' יותר ממני", הוא אמר, "ועשיתי את זה מטעמים של חופש הביטוי, גיוון ופלורליזם. אף אחד אחר לא נלחם, ואותי חוקרים? ואותי מאשימים? זו בדיחה גרועה. לפני שחוקרים אותי יש לחקור את כל 43 חברי הכנסת שתמכו בחוק וקיבלו עיתונות מלטפת מנוני מוזס... אני מזהה את הצביעות הזו".

באותה ההזדמנות של שעת השאלות והתשובות הוא התייחס גם לחקירת תיק 1000, פרשת המתנות שכיכבה אז בעיתונים המודפסים, באתרי האינטרנט ומעל הכל במהדורות החדשות בטלוויזיה, שם ניצח קולו של כתב חדשות 2, גיא פלג, כמעט מדי ערב על תזמורת הפרוטוקולים, ההקלטות וההדלפות. תגובתו של נתניהו נועדה לציבור הרחב. *מותר לקבל מתנות מחברים", הוא התרעם והוסיף, "וזו אותה הצביעות. כי יש חוק אחד לנתניהו וחוק אחד לכל השאר...".

הנאום הזה מסגר את התייחסות נתניהו ומקורביו לפרשיות השחיתות, אולי למעט פרשת 3000, פרשת הצוללות.

מאז אותו אירוע מכונן בכנסת, התדפקו חוקרי המשטרה על דלתות בית ראש הממשלה עוד שש פעמים. החקירות והתשאולים הצטברו. שלוש פעמים נוספות, במהלך כנסי ליכוד גדולים סיפק נתניהו לציבור לחם ושעשועים. בדיחות בנאומים על חשבון מתנגדים פוליטיים, מפגינים בולטים ועיתונאים, ותשובות טווח קצר - כאלה המתעלמות ממעשיו אך מבליטות את אלמנט הרדיפה נגדו.

נתניהו הרדוף, הקורבן, צץ ועלה על הבמה בכינוסים פוליטיים. כל פעם מחדש, הוא בנה בנאומיו מגדל של טיעונים. רק אותו רוצים לרדוף, רק נגדו מייצרים אכיפה בררנית. רק הוא (ומשפחתו) מסכנים. האיש החזק במדינה, שכנע את הבסיס הפוליטי שלו שיש מזימת ענק נגדו. מנדלבליט, אלשיך, ברנור, ניצן, בן-ארי, יצחקי - כולם עשו יד אחת והקימו רשת אפלה שמטרתה השמדת 3,198 הימים שהוא בשלטון.

אולם בהמשך השנה, חודש אחר חודש, החלו הטיעונים של נתניהו, שאותם בנה ביזע, רטוריקה ודמעות, לקרוס כמו מגדל קלפים. במיוחד אחרי שהאס, ארי הרו, ראש הסגל שלו לשעבר, חתם על הסכם עד מדינה תמורת מסירת מידע.

נגד רעייתו, שרה נתניהו, התגבשה המלצה להגשת כתב אישום על עבירות של קבלת דבר במרמה והפרת אמונים. חבריו ומקורביו, המיליארדרים חובקי העולם ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, תושאלו על מתן מתנות, חשד לשוחד ושורת עבירות נוספות. במקביל, הרשות לניירות ערך המליצה להעמיד את מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, אחד ממקורביו הגדולים בתוך הליכוד, על עבירות מרמה והפרת אמונים לטובת חבר נוסף של נתניהו - שאול אלוביץ' בעל השליטה בבזק.

הרשימה התארכה: גם שני עורכי הדין, השליח המדיני האישי יצחק מלכו, ובן הדוד מדרגה שנייה ואיש סודו, דוד שמרון, נחקרו באזהרה; נגד ראש לשכתו לשעבר דוד שרן ניצבים חשדות כבדים מתקופתו בשירות נתניהו; בתיק הצוללות נחתם עסקת עד מדינה עם המתווך מיקי גנור; והמשטרה אף המליצה על כתב אישום בחשד לשוחד נגד מי שהיה היועץ לביטחון לאומי למשך חודש אחד, אבריאל בר-יוסף.

הצרות והחקירות המשיכו להיערם גם במעגלים רחבים יותר: חקירות נגד השר חיים כץ; פתיחת חקירה פלילית נגד דני דנון, שגריר ישראל באו"ם ומינוי אישי של נתניהו; חקירות פליליות נגד האיש שהוא החזיר למשרד הפנים, אריה דרעי; ואחת החקירות המכבידות ביותר ברמה האישית על נתניהו - נגד יו"ר הקואליציה דוד ביטן - שמשמעותה אובדן אחד הכוחות הפוליטיים החזקים ביותר שפעלו למענו של ראש הממשלה.

במקביל, החל מאוגוסט 2017, פצחו נתניהו ומקורביו ביוזמות חקיקה בלתי נתפסות. הצעת חוק לאיסור חקירת ראש ממשלה מכהן - חוק שנתפר למענו וטובתו; הצעת חוק איסור סיכום המלצות משטרה וכמובן חוק לאיסור פרסום המלצות משטרה, אשר עברה כבר את רוב שלבי החקיקה. הצעות חוק נוספות לפגיעה במעמדו של בית המשפט העליון, של מבקר המדינה הועלו במהלך התקופה.

חצי השנה האחרונה של 2017 תהיה שם דבר בהיסטוריה של המאבקים הפוליטיים במדינה. נתניהו זיהם ופגע כמעט בכל חלקה טובה.

בינתיים, בעולם

הסיפור הפוליטי הפנטסטי הזה, מחייב להתייחס לנופך אחר, שסותר כמעט לגמרי את החלק הראשון, והוא הסיפור החיצוני. בעוד שפנים התפוח שורץ בתולעים דווקא הקליפה בוהקת.

מי שיצא עם נתניהו לחלק ממסעותיו המדיניים ברחבי העולם נחשף לאדם אחר כבר מהשנייה הראשונה שנתניהו טיפס על גרם המדרגות של המטוס. מבודח, נעים, חברי ומיומן. רגוע, מרשים, ממוקד ומתפלסף. לא מתפתל, לא נחקר, לא מזיע ולא עצבני. פעם קראו לו הקוסם. הקסם נשאר כנראה חבוי במזוודות שמיועדות לחו"ל ונשלפות תדיר מהבוידעם יחד עם האישיות שהקסימה והרגיזה את מתנגדיו. למרות הביקורות, בכל מה שנוגע ליחסי חוץ, נראה שנתניהו קוצר הצלחות לא מעטות.

כראש הממשלה של מדינה קטנה אך חזקה במזרח התיכון, נתניהו הוא איש מבוקש. בשנת 2017 הוא שכלל את מסעותיו ואף התגאה בכך בנאומו בעצרת האו"ם. הוא יצא לאוסטרליה, סין, אפריקה (פעמיים), ארה"ב (פעמיים), מזרח אירופה (הונגריה ואוסטריה), ומערב אירופה (יותר מפעמיים). הכל בשנה אחוזת א*מו*ק אחת וכל זאת למרות, ויש שיגידו בגלל, החקירות המשטרתיות. נעים בחוץ וקשה בפנים. משגשג בכולי עלמא ומידרדר ב**פ*נו*כו*. זו הייתה שנת 2017 של בנימין נתניהו. 365 ימים שהאפילו על 2,833 הימים שקדמו להם.

עוד כתבות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מתחזקות העליות בת"א; מדד הבנקים מטפס בכ-1.8%

ת"א 35 עולה ב-1% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה