גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אף פעם לא התחלתי חברה במטרה לעשות אקזיט"

איך בונים פלטפורמה ששווה מיליארדים, למה לא לרוץ לאקזיט, הטיפ שלו לצעירים אחרי צבא, כמה זמן נשאר לו לטניס ומה יהיה עם הפועל ירושלים: שאלות ותשובות עם אורי אלון ■ אנשי השנה של "גלובס"

אורי אלון / צילום: באדיבות Compass
אורי אלון / צילום: באדיבות Compass

אורי אלון (37) גדל במבשרת ציון ולאחר שירות צבאי קרבי טס ללמוד מדעי המחשב באוסטרליה. ב-2005, בשנה הראשונה לדוקטורט בסידני, פיתח אלגוריתם חיפוש בשם אוריון שנמכר במהירות לגוגל. הוא עבר למשרדי גוגל במאונטיין וויו, קליפורניה, שם עבד במקביל להשלמת הדוקטורט שקיבל ב-2009. שנה לאחר מכן הקים את ג'ולפן, מנוע חיפוש המציג תוצאות זמן אמת מהרשתות החברתיות, שנמכר לטוויטר. עד סוף 2012 הקים וניהל את מרכז הפיתוח של טוויטר בניו-יורק, שבה הוא מתגורר גם כיום.

זמן קצר לאחר שעזב את טוויטר החל אלון לעבוד על קומפאס, פלטפורמת נדל"ן שמחברת בין סוכנים וקונים ומציגה נתונים בזמן אמת על נכסים ואזורים שבהן מתבצעות העסקות. באוקטובר השנה גייסה קומפאס 100 מיליון דולר בהובלת פידליטי, ורק חודשיים לאחר מכן יצאה לגיוס גדול עוד יותר - 450 מיליון דולר מסופטבנק היפנית, לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר.

ביוני 2013, חודש לאחר השקת קומפאס בניו-יורק, הוביל אלון קבוצת משקיעים שרכשה את הפועל ירושלים בכדורסל, שהיתה במצוקה כספית על רקע היעלמות הבעלים גומא אגאייר. ב-2015 זכתה ירושלים באליפות הראשונה בתולדותיה, והשנה באליפות השנייה.

אתה לא חי בישראל כבר 15 שנה. בעצם אתה מכיר הכי טוב את ישראל של ילדותך. למה אתה מתגעגע?

"אני חושב שבארץ היה חופש לילדים לגדול כמו שהם אמורים לגדול ולמצוא את הכיוונים שלהם. הגישה לא הייתה יותר מדי קפדנית. היינו יוצאים לתל-אביב בגיל 16 או 17, וזה היה טבעי. יכול להיות שכולם מסתכלים אחורה לתקופה שהם היו בני נוער וחושבים שהיה מדהים, אבל אני באמת מרגיש ככה. מה שכן, גדלנו בסביבה שבה בתי הספר היו מצוינים, גם במתמטיקה ובכל המקצועות הריאליים. באותן תקופות אני זוכר שהיו דירוגים של רמת החינוך וישראל הייתה במקום מאוד גבוה. אתה רואה את התוצאות בדור שגדל באותה תקופה, וכשהגעתי לאוסטרליה היה לי בסיס מתמטי מאוד חזק. ממה שאני שומע המצב הוא אחר היום. אצלנו ללמוד היה כבוד, משהו שהופך אותך ליותר מוערך בקרב החברים שלך".

ולמרות הכל, נסעת מיד אחרי הצבא לאוסטרליה.

"הנסיעה הזאת השפיעה על ההתהוות שלי כבן אדם. במיוחד אחרי הצבא, זה היה משהו מאוד מעניין מבחינתי לעשות. הרבה צעירים בוחרים אחרי הצבא אם ללמוד או לטייל, ואני לא רציתי לוותר על אף אחד מהם. זה היה ב-2002, האינטרנט היה בצמיחה מטורפת ורציתי ללמוד כמה שיותר על התחום הזה. מצד שני רציתי לראות עולם, כך שבין סמסטרים היינו טסים, היינו גולשים. היום, בדיעבד, אני יכול לומר שלא צריך לבחור. בגלל הצבא הישראלים מתחילים הכל בגיל מבוגר יותר מהאמריקאים, האירופאים או האוסטרלים: אם מוסיפים לזה עוד טיול, הם מתחילים מנקודת מוצא אחרת. אם חלק מהאנשים שקוראים את זה הם עכשיו בצבא, וחושבים מה לעשות אחרי, כדאי להם לחשוב על יעדים שגם יהיה נחמד לטייל בהם וגם ללמוד. באוסטרליה אנשים קמים בבוקר, הולכים לגלוש כמה שעות, חוזרים ואז הולכים לאוניברסיטה".

הרבה ישראלים, כמוך, לא חוזרים לארץ אחרי הלימודים. אולי הם מוצאים במערב את החינוך המעולה והרוח החופשית שגדלת עליהם בישראל?

"האמת שאני שומע ההפך, למשל על ההתפתחות בבאר שבע. אני יכול להגיד כשעברתי לקליפורניה ומכרתי את אוריון לגוגל - זאת הייתה הפעם הראשונה שבאמת ראיתי מה זה חברת הייטק אמריקאית. זאת חיה אחרת לגמרי ביחס למה שראיתי בארץ וגם באוסטרליה. להגיע לקמפוס של גוגל ולראות אנשים שכותבים קוד, שכל שינוי שאתה עושה מגיע למאות מיליוני אנשים בלחיצת כפתור - זה דבר מדהים, שגרם לי בפעם הראשונה לחשוב על ליצור דברים בסדר הגודל הזה. זה דבר שפחות אפשרי להגיע אליו בארץ".

אחרי שני אקזיטים היית מנהל הפיתוח של טוויטר בניו-יורק. אני מניח שהיה לך די נוח בחיים. מה היית צריך את כאב הראש שבהקמת חברה חדשה?

"לא עניין אותי להיות בכיר בחברה כזאת או אחרת. הגעתי לטוויטר במטרה ברורה: להטמיע את הטכנולוגיה שלנו ולבנות משרד חזק. נהניתי מכל רגע שם, אבל אחרי שנה הרגשתי שאני מוכן לבנות חברה שתהיה גדולה, שאני לא אמכור. אחרי שמכרתי פעמיים חברה הרגשתי שהגיע הזמן שאני אבנה טכנולוגיה וגם אבנה עסק שיסתמך עליה. הייתי חד-משמעי מההתחלה ואמרתי שזאת חברה שאני לא אמכור. להגיד לך שציפיתי שארבע ומשהו שנים אחרי זה נהיה חברה של 2 מיליארד דולר? לא. אני לא חושב שיש מישהו בעולם שמקים חברה ויודע שהיא תהיה שווה מיליארדי דולרים. חשבתי שנוכל לתת מענה טוב בתחום הנדל"ן, להיות רווחיים. אבל כשגייסנו 8 מיליון דולר בסבב הסיד (סבב הגיוס הראשוני) זה כן יצר רושם שאנחנו הולכים לבנות משהו גדול. אחר כך, כשגייסנו את הסבב הבא לפי שווי של 150 מיליון דולר, זה היה לא נורמלי לגמרי".

לא היה שלב שבו חשבת "אוקי, זה הזמן לעצור ולנוח"?

"אם הייתי רוצה לעצור ולנוח הייתי עושה את זה לפני שש שנים. כסף לשימוש אישי אף פעם לא הייתה המוטיבציה שלי, אלא לראות את ההשפעה של הטכנולוגיה: המחירים יורדים, יש יותר עסקאות, אנחנו מייעלים את השוק ויוצרים ערך - שחלקו הולך אלינו. וכשאני רואה שהטכנולוגיה שלנו עובדת בניו-יורק, ובלוס אנג'לס ובמיאמי, אני חושב: 'למה שלא תעבוד בברלין? למה שלא תעבוד בלונדון?'. אז אתה מסתכל על זה ואומר 'זאת הרבה עבודה', אבל אם כבר עבדת מאוד קשה על הטכנולוגיה שפיתחת, אתה רוצה שישתמשו בה כמה שיותר אנשים. גם כשהכנסתי את אוריון לגוגל זה לא היה בשביל בונוס ענק, באמת רציתי שמיליוני אנשים ישתמשו במשהו שחשבתי עליו בפאקינג חדר בסידני. זה קטע של הגשמה עצמית: אם אתה צייר אתה רוצה שכמה שיותר אנשים יראו את היצירה שלך. אני עושה את זה דרך הטכנולוגיה".

איך נראה היום שלך?

"אני חושב שאין לי יום טיפוסי, כל חודש יכול להיראות אחרת לגמרי. יש ימים שאני באירופה ויש ימים שאני עם הקבוצה בארץ, ויש ימים שאני בקליפורניה עם החבר'ה שלנו שם. גם כשאני בניו-יורק, בקיץ הרבה פעמים אני בהמפטונס. כשאני במשרד בניו-יורק אני בדרך כלל מקדיש את הזמן לשיחות עם ראשי חטיבות: ראש ההנדסה שלנו, ראש המוצר שלנו, מי שמנהלים את כל הסוכנים בחוף המזרחי ובחוף המערבי. זה לא שיש לי היום יותר עבודה מאשר פעם, זו פשוט עבודה שונה, ההסתכלות היא יותר בגדול".

נשאר לך זמן פנוי?

"המון. אני בעלים של מועדון כאן בניו-יורק, ויש לי עוד בר ספורט שאני גם אוהב ללכת אליו. אני אוהב לטייל, לשחק טניס, כדורסל, לעשות הרבה כושר. אני מאמין בשילוב נכון של עבודה וחיים. אני לא חושב שאתה יכול להגיע להישגים אם אתה רק עובד בלי לקחת את הזמן ליהנות. מצד שני, רק להיות בחופשה כל היום זה גם לא מעניין".

אתה משקיע כיום גם בחברות אחרות?

"כל הזמן, גם כאנג'ל בהמון חברות שהיו בשלב הסיד וגם בשלבים יותר מאוחרים. השקעתי בספוטיפיי, ואחת ההשקעות הכי רציניות שלי היתה בליפט, המתחרים של אובר, כשהם התחילו. מאוד אהבתי את המוצר שלהם, את הגישה השונה: הם היו בקטע של תחבורה שיתופית מאוד מוקדם, אובר-פול נכנסו לזה הרבה אחריהם. כשהשקעתי בהם הם היו יחסית קטנים".

נראה שיותר ויותר יזמים ישראלים מקימים חברות גדולות במקום לכוון לאקזיט מהיר. מה דעתך על זה?

"נכון שעשיתי שני אקזיטים מהירים, אבל אף פעם לא התחלתי חברה במטרה הזאת. תמיד התחלתי בלחשוב מה הבעיה שמעניינת אותי לפתור ואיך אני פותר אותה. אבל ראיתי הרבה יזמים אחרים שהתחילו חברה כדי למכור אותה, במחשבה שהנה אני עושה את האקזיט שלי, הנה אני עושה כסף. זאת לא הדרך לבנותסטארט-אפ. אני חושב שבשנים האחרונות מבינים שכדי להצליח אתה צריך להתמודד עם בעיה אמיתית".

אם כבר לפתור בעיות בקנה-מידה רחב, למה לא ללכת לפוליטיקה?

"מה שלמדתי זה ש-Never say never, אבל כל דבר בזמנו. אני חושב שיש זמן בחיים שאתה צריך להשתמש בכישורים שלך במקום אחד, ויכול להיות שבעתיד ייפתחו הזדמנויות אחרות כדי להשקיע במקומות אחרים".

בישראל או בחו"ל?

"בסך הכל אמרתי Never say never. אם ארגיש שיש לי תשוקה לפתור בעיה או להשפיע על משהו בארץ, אעשה את זה בארץ. אם ארגיש ככה לגבי אוסטרליה - אז באוסטרליה".

רוב הישראלים לא מכירים אותך מההייטק, אלא מהכדורסל.

"ההרגשה שלי מהפועל ירושלים היא שזאת הצלחה אדירה. קניתי קבוצה על סף פשיטת רגל, בחובות של מיליונים. זו קבוצה שסבא שלי ואבא שלי וכל המשפחה אוהדים, וראיתי אותה במצב של כמעט פירוק. ואתה מסתכל ארבע שנים אחרי זה, זאת הקבוצה המובילה בישראל, עם שתי אליפויות בשלוש שנים. עד אז היא לא זכתה באליפות מעולם. הגענו בשנה שעברה לפיינל-פור של היורוקאפ, יש לנו את ממוצע הצופים הכי גבוה בארץ ובין הכי גבוהים באירופה, 7,500 מנויים. זאת גאווה עצומה, הצלחה שלא נופלת מהצלחות אחרות שלי".

אורי אלון (37)

תפקיד: מבעלי הסטארט-אפ Compass וקבוצת הכדורסל הפועל ירושלים
תפקידים קודמים: מפתח מנוע החיפוש אוריון (נמכר לגוגל), מייסד הסטארט-אפ Julpan (נמכר לטוויטר)
היכן גדל: ירושלים
מגורים: ניו-יורק
השכלה: דוקטורט במדעי המחשב מ-University of New South Wales בסידני
עוד משהו: חובב גלישה וטניס, מחזיק במועדון לילה ובר ספורט בניו-יורק

עוד כתבות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

העיצומים יתמקדו בתוכנית הטילים והכטב"מים האיראנית • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • עדכונים שוטפים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס