גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גזרת היבוא העקיף מתלהטת: היבואנים הסדירים תוקפים

2018 נפתה בחילופי אש בגזרת ייבוא הרכב העקיף: היבואנים הסדירים עתרו נגד משרד התחבורה בסוגיית מתן האחריות על כלי רכב ביבוא עקיף ■ מה עומד מאחורי ה"אינפלציה" של מקבלי רישיון יבוא זעיר, ומה המשמעות של יבואן מקביל חדש (וחשאי) ליונדאי וקיה

רכב ליסינג / צילום: תמר מצפי
רכב ליסינג / צילום: תמר מצפי

ענף הרכב הישראלי פתח את שנת 2018 בסערה. אנחנו לא מתכוונים למזג האוויר הסוער של סוף השבוע וגם לא למבול הדגמים החדשים או למאמץ הלוגיסטי של היבואנים לספק עשרות אלפי הזמנות לרכב חדש, שנצברו בחודשים האחרונים. הכוונה היא להתלהטות באחת הזירות העסקיות הרדומות ביותר עד כה בענף, זירת הייבוא העקיף של רכב.

למי ששכח, הנה תזכורת קצרה: במרכז חקיקת הדגל של משרד התחבורה, שיצאה לדרך ב-2016 תחת השם "חוק רישוי שירותי רכב", ניצבה פתיחה של הענף לתחרות באמצעות ייבוא כלי רכב מדילרים בחו"ל, ללא צורך בזיכיון/חוזה ישיר מיצרני הרכב.

לשם כך מיסד החוק שתי ישויות יבוא חדשות: "יבואן מקביל", שהוא יבואן רכב מסחרי לכל דבר, למעט העובדה שאת כלי הרכב הוא יכול להביא מצד שלישי בחו"ל; ויבואן "זעיר", שיכול להביא לארץ עד 20 כלי רכב בשנה, שגילם עד שנה. משרד התחבורה ניסה לשכנע את הציבור, ואת ועדת הכלכלה, שייבוא רכב עקיף יוזיל דרמטית את מחירי המכוניות ואת יוקר המחיה בתחום ויתחיל מהפכה צרכנית בענף. ועדת הכלכלה קנתה את החזון ואישרה שורה ארוכה של הקלות בייבוא עקיף לצד "מטריית הגנה" ליבואנים החדשים.

אלא שמאז חלפו שנה וחצי וכמעט כלום לא קרה. חלק מהיבואנים המקבילים הקיימים נקלעו די מהר לחקירות מכס, שציננו את התלהבותם בלשון המעטה. מאז התבצע הייבוא המסחרי העקיף בפרופיל נמוך, כמעט מחתרתי, כאשר כל היקפו הסתכם בכמה מאות מכוניות בשנה - פחות מכשבוע מכירות ממוצע של ענף הייבוא הסדיר.

אינפלציה של יבואנים זעירים

אנחנו מגיעים לתחילת 2018 ומוצאים שמאחורי הקלעים הזירה רותחת ותוססת. בדיקה עדכנית מגלה שבחצי השנה האחרונה בלבד הוכפל מספר מקבלי רישיון הייבוא "הזעיר". בנוסף הצטרף לרשימה יבואן מקביל חדש, רביעי במספר, שקיבל זיכיון לייבוא מקביל של יונדאי וקיה - שני מותגי מיינסטרים, שמחזיקים בכמעט שליש מהשוק הישראלי. הייבוא "האישי" גם הוא הוכפל השנה ולבסוף היבואנים הסדירים יצאו מהבונקר שבו התבצרו בשנתיים האחרונות והגישו עתירה מנהלית נגד משרד התחבורה בסוגיית מתן האחריות לכלי רכב מייבוא עקיף.

נתחיל ביבואנים ה"זעירים". ביוני השנה עמד מספר מחזיקי רישיון ייבוא כזה על כ-20. מאז עברה מדפסת הרישיונות של משרד התחבורה להילוך גבוה ונכון לתחילת ינואר קצת יותר מ-40 (!) חברות וגופים עסקיים מחזיקם ברישיון ייבוא כזה. הרשימה כוללת בעיקר גופים עסקיים קטנים ומקומיים כמו בעלי מגרשים לסחר רכב, מתווכי ייבוא אישי, מוסכים, יבואנים של מוצרים מתחומים אחרים, משווקי נישה (רכבי נכים ומוניות) ואפילו כמה עורכי דין. עם זאת, כמה חברות הן "פרונט" של גופים מוכרים מענף הרכב, דוגמת יבואנים מקבילים, שהחליטו להוסיף ייבוא זעיר לפורטפוליו השירותים והמוצרים שלהם.

המשותף לכולם הוא שהם טרחו לא מעט כדי לעמוד בדרישות הביורוקרטיות הלא מבוטלות שנדרשות בחוק כדי לקבל את הרישיון, ושילמו בגינו פיקדון של כמעט מיליון שקל, לפני אגרות תקופתיות. כל זה, כאמור, כדי לייבא 20 מכוניות בשנה. בהתחשב בתחרות האגרסיבית מול היבואנים הסדירים ומול ההיצע הענק של כלי רכב משומשים טריים בישראל, זה לא נשמע כמו פוטנציאל עסקי מבטיח - אפילו אם מדובר בייבוא זעיר של רכבי פאר ויוקרה שבו הרווח ליחידה מכובד.

בשבוע שעבר הזדמן לנו לשוחח עם אחד ממקבלי רישיונות הייבוא ה"זעירים" והתמונה התבהרה קצת. "כששאלנו במשרד התחבורה מדוע מגבילים אותנו ל-20 כלי רכב", אמר האיש, "קיבלנו "תשובה עם קריצה" ונרמז לנו, שבמשרד בוחנים את האפשרות לעדכן בעתיד את החוק ולהגדיל את תקרת הייבוא משמעותית".

אנחנו לא יודעים עד כמה מוסמכת ה"קריצה" הזו אבל היא לא אמורה להפתיע. מאז התקבל החוק המקורי בוועדת הכלכלה פעל משרד התחבורה לשנות את הנוסח שלו והעביר "בשיטת הסלאמי" שורה של עדכונים ושינויים, חלקם מהותיים. כך, למשל, נוספה השנה אפשרות לבצע ייבוא "זעיר" של משאיות, אוטובוסים ומסחריות, וזו רק דוגמה אחת.

אבל אפילו אם משרד התחבורה לא ינסה להגדיל במאות אחוזים את מכסת הייבוא הזעיר, מה שעלול להיתקל בהרמת גבה מכיוון ועדת הכלכלה, כבר היום מדובר על מאסה מצרפית לא מבוטלת ובהחלט לא "זעירה". במצטבר, מדובר על ייבוא של 800 מכוניות בשנה כמעט ואם קצב הנפקת הרישיונות יישאר כפי שהוא, המספר יכול להכפיל את עצמו בתוך כמה חודשים. אלה לא מספרים זניחים, במיוחד כאשר מדובר בפלח רכבי הפאר והיוקרה הישראלי.

יבואן מקביל ליונדאי וקיה

אם ה"אינפלציה" של יבואנים זעירים היא בגדר שינוי שוק בעצימות נמוכה, הרי שהצטרפות של יבואנית מקבילה חדשה שקיבלה רישיון יבוא מקביל לרכבי יונדאי וקיה (והונדה), ואינה מוגבלת בתקרת ייבוא, היא כבר בגדר שינוי עם פוטנציאל שיווקי אסטרטגי.

נקדים ונאמר שכרגע אין בידינו פרטים רבים על החברה האלמונית החדשה, שהגיחה מתחת למסכי הרדאר בינואר. החברה רשומה תחת השם "טארגט ציי רכב" ובדיקה ברשם החברות מגלה שהיא נמצאת בבעלות אזרחית בלגיה, שאינה מוכרת לנו. אבל בהתחשב בלוגיסטיקה המורכבת ובביורוקרטיה הממושכת והיקרה, שכרוכה בקבלת רישיון ייבוא מקביל (להבדיל מרישיון "זעיר"), ובקבלת הסכמה הפצה מדילרים מוכרים בחו"ל, אפשר רק לשער שמאחורי המיזם ניצב גוף עסקי בעל אמצעים, קשרים ויכולות שיווקיות.

ייבוא מקביל של רכבי יונדאי וקיה, בסבירות גבוהה מהשוק האמריקאי, הוא לא משהו שניתן להתעלם ממנו. שני המותגים של קבוצת יונדאי מוטורס הקוריאנית ניצבים במקום הראשון והשני בטבלת המכירות ומכרו שנה שעברה כמעט 75 אלף מכוניות. שניהם דומיננטיים בשוק הציים ושניהם נהנים ממוניטין מבוסס מאוד בשוק הפרטי, שעשוי לסייע רבות ליבואן חדש.

בתגובה לחדשות אמרו לנו השבוע בענף, שספק אם ייבוא של מותגים כאלה יהיה כדאי כלכלית, במיוחד בדגמים עממיים, וממילא יהיה קשה לגוף חיצוני להתמודד עם המחירים שמקבלים היבואנים בארץ, שנחשבים "דילרים אסטרטגיים" של היצרן הקוריאני.

אנחנו עוד לא יודעים אילו דגמים חדשים תייבא הסוכנות החדשה - אם בכלל - אבל לא היינו פוסלים את האטרקציה הכלכלית על הסף. שני המותגים הקוריאניים פעילים מאוד בשוק ה"אפס קילומטרים", שבו מוצעים ללקוחות מחירים זולים דרמטית מהמחירון הרשמי (וזה עוד אחרי הרווח של היבואן והמתווך). הפעילות הזו היא בגדר יערת דבש שמושכת אליה ממרחקים דבורים ודובים, וזה בהחלט אחד הסיכונים בקיומם של שני מחירונים נפרדים ומלאכותיים לאותם כלי רכב.

היבואנים יוצאים מהבונקר

אפשר להניח שההתרחבות הפוטנציאלית המואצת של הייבוא העקיף של כלי רכב לישראל הייתה בבחינת "הקש ששבר את גב הגמל" שהביאה להחלטה של ארבעה יבואני רכב להגיש בשבוע שעבר עתירה מנהלית נגד משרד התחבורה. העתירה עוסקת באחת מנקודות החיכוך "החמות" ביותר בין היבואנים הסדירים ליבואנים העקיפים, שהיא הכרה באחריות במקרה של תקלות.

חוק שירותי הרכב קבע שעל היבואנים הסדירים להכיר באחריות הבינלאומית המקורית של יצרן הרכב ככתבה וכלשונה, גם אם הרכב נרכש בחו"ל, ולא להפלות לרעה רכבי ייבוא מקביל. אבל החוק שמר על עמימות במקרים שבהם האחריות היא אזורית ולא בינלאומית. למשל רכב שנרכש בארה"ב או בקנדה עם אחריות שתקפה לאותן מדינות בלבד ולפיכך היצרן לא משפה את היבואן הרשמי שלו בישראל במקרה של תקלות.

על פי הפרשנות המשפטית המרחיבה של משרד התחבורה, היבואן חייב להכיר גם באחריות אזורית כזו, אפילו אם היצרן לא מכיר בה, ועליו לבצע את השירות והתיקונים על חשבונו. היבואנים טוענים שדרישה כזו אינה חוקית ועל פי העתירה, עשרות מקרים כאלה כבר אירעו בשנתיים האחרונות.

כך או כך, ההחלטה של היבואנים להגיש עתירה משותפת ולקרוא תיגר על משרד התחבורה ועל פרשנותו לחוק היא צעד יוצא דופן לאור השקט ששמרו יבואני הרכב מאז נכנס החוק לתוקף. אחת הסיבות היא ה"מקל" שהעניק החוק לשר התחבורה, לבחון מחדש את חידוש רישיונות הייבוא של יבואנים סדירים "בהתאם לשיקולים תחרותיים", ובכלל יכולתו של המשרד למרר את החיים ליבואנים. כעת, כאמור, הנושא עבר לפתחו של בית המשפט. אבל לא נופתע אם משרד התחבורה יעשה מאחורי הקלעים כל שביכולתו כדי "לסגור חשבון" עם מי שמערער על סמכותו. בל נשכח שתקופת בחירות בפתח וכאשר "הגזר" אינו מספק לפוליטיקאים את התוצאות התדמיתיות הרצויות, אפשר להניח שה"מקל" יעבוד שעות נוספות.

עוד כתבות

האלופה יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

הפרקליטות מציעה: שופט עליון בדימוס ילווה את חקירת הפצ"רית

מוקדם יותר היום, שר המשפטים יריב לוין עדכן את בג"ץ כי לא הגיע להסכמות עם היועמ"שית והפרקליטות לגבי מינוי גורם שיפקח על חקירת הפצ"רית היוצאת, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, ומשכך הוא עומד על מינוי אשר קולה למפקח על החקירה

טלטלה בשווקים / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות חדות; טסלה נפלה ב-6.5%, אנבידיה ב-3.5%

נאסד"ק ירד ב-2.3% ● נמשכת מגמת הרוטציה לסקטורים סולידיים ● הביטקוין בשפל, מייקל סיילור: "הביטקוין יהפוך לנכס גדול מזהב עד שנת 2035" ● בשווקים מתמחרים הסתברות של כ־50% בלבד להפחתת ריבית בהחלטה הבאה ● ישראליות: נייס וסלברייט עקפו את הציפיות ברבעון, נקסן איכזבה ● דוחות: סיסקו עקפה את התחזיות, דיסני הציגה חולשה ברשתות הטלוויזיה ובחטיבת הסרטים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כאל מציגה צמיחה דו־ספרתית בהכנסות, צבר ההזמנות של דניה סיבוס בשיא

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● חברת כרטיסי האשראי כאל דיווחה על צמיחה של 12% בהכנסות, אם כי בשורה התחתונה היא רשמה הפסד בשל שורה של אירועים חד־פעמיים ● דניה סיבוס הציגה ירידה ברווח הנקי, אך צבר ההזמנות שלה הגיע לשיא ונעמד על 20.6 מיליארד שקל

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

הפספוס של חיפה והאתגר הגדול: 6 הערות על המיזם הענק של אנבידיה בקריית טבעון

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, אנבידיה תקים ככל הנראה את מיזם הענק שלה בצפון בקריית טבעון ● מה הסיבה שדווקא היא נבחרה, מה עומד מאחורי הפספוס הגדול של חיפה, ואיך ייראו לוחות הזמנים?

סשימי טונה אדומה עם קרם פרש ותאנים / צילום: נמרוד סונדרס

באזור המוסכים התל אביבי מסתתרת הברקה שפויה וכיפית

אנשי "סניור" מארחים בגובה העיניים, ודווקא בגלל שאין להם יומרה להביא בשורה קולינרית, החוויה בה לא שגרתית, וכל מנה טובה ומדויקת

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה הישראלית שמזנקת בחדות בוול סטריט בעקבות הדוחות

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● פריון נטוורק מזנקת בוול סטריט, בעקבות תוצאות חיוביות שפרסמה בתמיכת הצמיחה בהכנסות ממנועי הצמיחה המרכזיים של החברה ● גם מניית מטריקס זינקה, כאשר הרכישות סידרו למטריקס רבעון מצוין

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

ההפסד הגדול של החוסכים בקופות הגמל להשקעה

המכה לקופות הגמל להשקעה ● שר האוצר מדבר על הורדת מסים שכבר התקזזה ● ואם הממשלה לא מטפלת, הערים ייכנסו לתמונה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מאיה שוורץ, מנכ''לית איגוד ההייטק בהתאחדות התעשיינים / צילום: באדיבות איגוד ההייטק

הבחירות להתאחדות התעשיינים: מדוע נפסלה מנכ"לית איגוד ההייטק?

מועמדותה של מאיה שוורץ נפסלה מההתמודדות לנשיאות התאחדות התעשיינים בשל טענות לחוסר ניסיון מספק - מה שהשאיר מועמד אחד בלבד: אברהם נובוגרוצקי ● שוורץ, מצידה, מכנה את המהלך "לא דמוקרטי" והודיעה כי תערער עליו לבית המשפט

ממדאני ודוואג'י בליל הבחירות בניו יורק / צילום: Reuters, Neil Constantine

ללא שרוולים, עם רקמה פלסטינית: מיהי הגברת הראשונה של ניו יורק

ראמה דוואג'י נמנעה מלקחת חלק בקמפיין של בעלה, ראש העיר הנבחר של ניו יורק זוהרן ממדאני ● וזה לא שהיא נמנעת מהפוליטי: האיורים שלה עוסקים בנעשה בעזה ובסוריה, ודרכם היא מאשימה את ישראל ב"פשעי מלחמה" ● זו האישה לצידו של זוהרן ממדאני

סבסוד משכנתאות הוא ''הנזק לתדמיתנו ומעמדנו'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מגיב בחריפות על ההצעה לסבסוד משכנתאות: "הנזק לתדמיתנו ומעמדנו – עצום"

הערב מעלה יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, הצעה לסבסד את תשלומי המשכנתאות לציבור ולממן את המהלך שעלותו כ-3 מיליארד שקלים באמצעות היטל על רווחי הבנקים ● בנק ישראל: "ההצעה נטולת כל הגיון כלכלי"

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

אחרי שהימר נגד פלנטיר ואנבידיה: הצעד המפתיע של מייקל ברי

המשקיע שחזה את המשבר הפיננסי של 2008, הסיר את רישומה של קרן ההון סיכון שלו ברשות ני"ע האמריקאית ● ברי נקלע לעימות חזיתי מול מנכ"ל פלנטיר בשבוע שעבר, לאחר שדווח כי ביצע הימור בהיקף של 912 מיליון דולר נגד החברה ● כעת הוא טוען כי היקף ההימור היה בעצם 9.2 מיליון דולר, וכי הוא בדרך "הלאה לדברים יותר טובים"

הדמיית הפרויקט בראשון לציון / הדמיה: A-studio

בראשון לציון מקדמים: מגדל בן 50 קומות במרכז העיר

שתי תוכניות ענק בראשל"צ מתוכננות ע"י הוועדה המחוזית מרכז ● רובי קפיטל תממן את פרויקט הפינוי-בינוי הראשון בשטחים ● עיריית ת"א מחמירה את דרישות הבטיחות באתרי עבודה ובנייה ● וגם: חברת מיינדספייס, המציעה חללי עבודה להשכרה, פותחת מתחם עבודה חדש בפ"ת ● חדשות השבוע בנדל"ן

חוות השרתים של אמזון בתנובות / צילום: ט. ג. הפקות

אמזון מתכננת צעד שיכפיל את השטח שלה בישראל

ענקית הטכנולוגיה חתמה על הסכם הצהרת כוונות עם חברת הנדל"ן רוטשטיין ● אם תממש את האופציה, היא עשויה להכפיל את פעילות הענן וה–AI בישראל עד סוף העשור, בהשקעה של עד 800 מיליון דולר

הדמיה של מרכז הדיפ-טק של Awz בישראל שיוקם באזור התעשייה החדש טרה-פארק באשקלון / הדמיה: גליל הנדסה

הקרן הקנדית שרוצה להקים מפעל שבבים באשקלון בהשקעה של 5 מיליארד שקל

חברת השקעות הדיפנס-טק הקנדית עוז (Awz) של ירון אשכנזי, בה משמשים כיועצים גם הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי והמפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, מתכננת להקים מפעל שבבים חדש בישראל ● מדובר בתוכנית גרנדיוזית שסך ההשקעה הכולל בה עשוי להגיע ל-40 מיליארד שקל

חקירה בספרד: חברה מכרה פלדה לתעשייה הצבאית הישראלית

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: שורה של חברות ביטחוניות אמריקאיות זכו לחוזי ענק עם ישראל, חברה ספרדית תחת חקירה בחשד לסיוע בייצור נשק ישראלי, ובבריטניה מכחישים של-BBC יש הטיה נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מגדלי דה וינצ'י לאחר הפגיעה / צילום: ap, Leo Correa

בהנחה של כמעט 60%: מחיר מציאה לדירות חדשות במגדל הרוס

רמ"י הוציאה למכרז נוסף 40 דירות להשכרה במגדלי דה וינצ'י, שנפגעו במלחמה עם אירן, כשהיא מקצצת כמעט 60% ממחיר המינימום ● ואולם מצב הדירות הינו רע, ולמשתתפים במכרז לא יתאפשר כלל לבחון את הדירות במגדל הצפוני שנפגע קשות

מצטיידים במכלי מים בטהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

טהרן מתייבשת: בצורת ותשתיות חלשות מאיימות להשאיר את בירת איראן בלי מים

נזקים בעקבות המלחמה, מטבע מקומי שמתרסק וסנקציות בינלאומיות הופכים, כך מתברר, לבעיות משניות באיראן ● הפאניקה האמיתית: בצורת והזנחת תשתיות מאיימות להותיר את הבירה בלי מים

המדריך לפורש לפנסיה / צילום: Shutterstock

הטיפים שיכולים לחסוך לכם מיליון שקל ויותר: מה צריך לדעת כשפורשים לפנסיה?

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● יציאה לגמלאות כרוכה באינספור תכנוני והטבות מס, סנכרון בין מוצרי השקעה וחיסכון שונים שנצברו לאורך השנים, ודילמות שיכולות לעלות לכם הון ● גלובס עונה על כמה מהשאלות המרכזיות עבור הפורשים לפנסיה: האם כדאי למשוך את הכסף כקצבה או בבת אחת, ואיך דואגים שהחיסכון יעבור לדור הבא?

תכני yes בשירות הטלוויזיה של פרטנר / צילום: פרטנר tv+

חשש לפגיעה בתחרות? התלונות בשוק על yes לאחר עסקת פרטנר

yes למעשה מנהלת את עסקאות התוכן המשותפות של פרטנר מול ספקים, וכך יש לה כוח מיקוח גדול יותר של 760 אלף הלקוחות של שתי החברות ● לגלובס נודע כי לרשות התחרות הוגשו מספר תלונות על פגיעה בעצמאותה של פרטנר, וכי הרשות פתחה בבדיקה ● גורמים ב-yes: "גופים מונופוליסטיים עושים הכול כדי לחבל בעסקה"

חיסונים / אילוסטרציה: Shutterstock, Treecha

אמון במקום חיסון: ביהמ"ש מאשר פיקוח רפואי במקום חיסון בכפייה

בית המשפט לענייני משפחה נדרש השבוע להכריע בבקשה דחופה שהגישה המדינה, במטרה לכפות מתן חיסון טטנוס לילד בן שבע למרות התנגדות הוריו ● העובדת הסוציאלית הביעה דאגה מההשלכות העתידיות של חיסונים בכפייה משפטית - מה נפסק?