גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתקשרים לחו"ל דרך הטלפון הנייח? זה יעלה לכם ביוקר

מוותרים על שיחות בווטסאפ? צפו לפער של אלפי אחוזים במחירי השיחות לחו"ל ■ החדשות הטובות: אפשר לפתור את העיוות הזה בקלות

טלפון נייח / צילום: שאטרסטוק
טלפון נייח / צילום: שאטרסטוק

שוק השיחות הבינלאומיות בישראל הפך בשנים האחרונות לג'ונגל. מדובר בשוק ללא פיקוח, שבו כל מפעיל עושה כטוב בעיניו, תוך ניצול ציני של הצרכן התמים ושל השיטה העקומה. המשבר שפקד את משרד התקשורת, בתקופת המנכ"ל המושעה פילבר רק העצים והחריף את השבר, וגם יוזמות רגולטוריות שעלו פה ושם, התאדו כלא היו.

בשוק השיחות הבינלאומיות פועלים היום מספר מפעילים - שלוש החברות המסורתיות בזק בינלאומי, פרטנר (באמצעות המותג סמייל) וסלקום (באמצעות המותג נטוויז'ן) ומספר מפעילים חדשים, לרבות טלזר, אקספון ועוד.

התעריפים שמשלמים הצרכנים שונים עבור לקוחות רשומים (לקוחות שנרשמו אצל ספק השירות ומסרו אמצעי תשלום), לבין לקוחות מזדמנים - לקוחות שחייגו לחו"ל באמצעות הקידומת של ספק השירות, ללא רישום מוקדם. אם תערכו סקר מהיר בין עשרה אנשים אקראיים תגלו את מה שגילו החברות - לרוב הלקוחות אין צל של מושג שחיוג לחו"ל דורש רישום מוקדם, ורובם יחשבו שצריך רק לבחור את קידומת הספק המתאים כדי ליהנות מפירות התחרות (המדומה) השוררת בתחום.

פיצוי על השחיקה בהכנסות

מפעילי התקשורת הבינלאומית, אשר סובלים משחיקה מתמשכת בהכנסות מהתחום בשל התחליפים שצצו בשנים האחרונות, בעיקר שיחות קוליות בווטסאפ, מצאו שיטה לפצות את עצמם, ולו חלקית, על השחיקה בהכנסות. המפעילים יצרו תעריפונים המפלים בצורה גסה בין לקוחות רשומים ללקוחות מזדמנים.

הפערים בין המחירים מגיעים למאות אחוזים. כך לדוגמא, לקוח תמים שיחייג לארצות הברית באמצעות פרטנר, סלקום או בזק בינלאומי מבלי שנרשם קודם אצל המפעילות, ישלם סכום של כ-4.30 שקלים לדקה. אותו לקוח, אם היה נרשם קודם אצל אחת המפעילות, היה משלם 1.22 שקלים לדקה בסלקום, 1.38 שקלים לדקה בפרטנר או 1.5 שקלים לדקה בבזק בינלאומי - פער של כ-350%. אם הלקוח היה צרכן נבון במיוחד הוא היה מחייג דרך 019 טלזר ולאחר רישום מוקדם היה משלם רק 0.1 שקל לדקת שיחה - פער של 4,300% ביחס למחיר שמשלם לקוח מזדמן.

פערים עצומים ניתן למצוא בנוסף בכל אחד מיעדי השיחות הנפוצים בישראל - צרפת, בריטניה, אתיופיה, רוסיה ואוקראינה. לקוח מזדמן שיתקשר לבריטניה ישלם בפרטנר, בסלקום ובבזק בינלאומי כ-4.6 שקלים לדקה. אם הלקוח היה טורח ונרשם מראש הוא היה משלם כ-1.4 שקלים לדקה בפרטנר ובסלקום וכ-2.5 שקלים לדקה בבזק בינלאומי. עבור חיוג באמצעות 019 טלזר היה אותו לקוח משלם 0.13 שקלים לדקה, פער של אלפי אחוזים.

פערים דרמטיים בין המפעילים השונים מלמדים שהתחרות בתחום אינה עובדת. יתרה מכך, פערים עצומים בין התעריף ללקוח מזדמן לתעריף ללקוח רשום מצביעים על ניצול ציני של עיוות רגולטורי. ברור שהפער בעלות השירות בין לקוח מזדמן ללקוח רשום לא עומד על מאות אחוזים - כפי שמשתקף לכאורה במחירוני החברות. מה אפשר לעשות? האמת היא שמדובר בבעיה פשוטה מאוד. אם הרגולטור בישראל היה מתפקד, הבעיה הייתה נפתרת מזמן. פתרון אחד, קל ופשוט, הוא חסימת החיוג באמצעות קידומות החיוג הבינלאומיות לכל הלקוחות כברירת מחדל.

החיוג לחו"ל יתבצע רק דרך קידומת 00, ובעל התשתית (הקווית או הסלולרית) ינתב את שיחת הלקוח דרך המפעיל שיציע את המחיר הנמוך ביותר אל היעד. לקוח שירצה להתקשר בכל זאת עם מפעיל נבחר, יוכל לעשות זאת ולבקש באופן אקטיבי שיפתחו עבורו את החסימה לחיוג דרך קידומת המפעיל, אבל אז יהיה ברור שמדובר בצרכן מודע שהשיג לעצמו חבילה אטרקטיבית מהמפעיל. מודל דומה ופשוט זה עלה בעבר במשרד התקשורת וטופל על ידי עדי קאהן, העוזרת של המנכ"ל המושעה פילבר. משום מה, לאחר פרסום השימוע, הנושא נגנז ואזרחי ישראל ממשיכים לשלם אלפי אחוזים יותר מהנדרש.

יישום של המודל הפשוט הזה יחסוך לצרכנים בישראל מאות מיליוני שקלים בשנה. יש מי שמהמר שהמודל יביא להכחדת החברות הבינלאומיות הקטנות ולמעשה להכחדת שוק השיחות הבינלאומיות. לדעתנו הסיכוי לכך הוא לא גבוה, וזאת בגלל מבנה העלויות של המפעילים הגדולים, לעומת המפעילים הקטנים. נניח שמפעיל כלשהו שרוצה למכור ללקוח שלו בסלולר או בטלפון קווי שיחות לחו"ל ועושה שופינג בין החברות הקטנות כדי למצוא את המחיר הכי נמוך. אם הוא רוצה להכחיד את המפעיל הקטן המתחרה ולמכור בעצמו, המשמעות היא שהוא צריך להוריד את המחיר לרמה מטורפת. אם נחזור לנתונים שהוצגו כאן, האם זה נשמע הגיוני שמפעיל שמוכר היום שיחות במחיר של 4-5 שקלים לדקה, יוריד את המחיר לרמות המחיר של שחקן כמו 019 טלזר שמוכר ב-10 אגורות? עדיף למפעיל לקנות מהקטן את השיחות לחו"ל ולמכור ללקוח ב-20 אגורות ועדיין עבור הלקוח זה חיסכון מטורף.

כמה עולה דקת שיחה לארהב

נפגעים מהשימוש בווטסאפ ובסקייפ

בנוסף, צריך לזכור את העיוות שקיים בישראל בכל הקשור לשיחות הבינלאומיות. רק אצלנו התחום מוגדר כשוק נפרד, עם רגולציה ייעודית. ברוב מדינות העולם אין שוק נפרד לשיחות בינלאומיות וזו חלק מההצעה המובנית של המפעילים שאף הם קונים את השירות מחברות מתמחות שמתחרות ביניהן. מעבר לכך, הלקוח תמיד יכול לבחור איזה מסלול שהוא רוצה דרך שחקן קטן כזה או אחר, מבלי שיעשקו אותו, כפי שקורה היום.

לדברי גורם שפעיל בשוק השיחות הבינלאומיות, מה שקרה הוא שהמפעילים ראו שהמחירים יורדים והם מאבדים הכנסות מהשוק, בעיקר בגלל השימוש בווטסאפ, בסקייפ ובמסנג'ר.

כתוצאה מכך, מה שהם עשו זה להתחיל להשתולל ולגבות מחירים מטורפים מלקוחות מזדמנים ובנוסף להעלות את המחיר לקוחות.

אחת הלקוחות שנכוותה בגלל ששכחה להירשם (מי באמת זוכר?) אצל מפעיל ולבקש ממנו חבילה, התקשרה בטעות דרך אחד המפעילים הגדולים לארה"ב ולטענתה שילמה עבור שתי שיחות בנות כמה דקות לארה"ב מחיר של 100 שקלים. המחיר של שיחות ליעדים כמו אתיופיה למשל, יכול להגיע אפילו ל-7 שקלים לדקה אם הלקוח חייג בטעות דרך אחד המפעילים. אם הוא דיבר 10 דקות הוא ישלם 70 שקל. טירוף.

כדאי ששר התקשורת איוב קרא ישים לב לכך שגם אחרי הרפורמה הצרכנית שעשה השר לשעבר כחלון בשוק הסלולר, יש עדיין מקום למהלכים חשובים. קרא יכול, בצורה קלה ופשוטה, להוריד את יוקר המחייה בישראל ולתקן עיוות רגולטורי וצרכני.

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?