יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שוחח היום עם כתב "גלובס", עמירם ברקת, במסגרת ועידת ישראל לעסקים, אודות המשבר בחברת טבע ועניינים אחרים שעל הפרק.

בהתייחס למשבר בעיריית ירושלים והעימות בין ניר ברקת לבין שר האוצר כחלון אמר ניסנקורן: "זה פסק זמן. בישראל קשה לסיים סכסוכים. אבל כשמסתכלים עלך עיריית ירושלים יש סכסוך שכולם צודקים בו כי מהכיוון של שר האוצר הוא העלה את מענק ירושלים ל-700 מיליון שקל ותמיד יש מצוקה תקציבית ותמיד השמיכה קצרה מדי. מהכיוון של עיריית ירושלים, זו עיר מיוחדת ו-10% מאוכלוסיית ישראל גרה בה או בסביבתה והתקציב לאזרח נמוך משמעותית מזה שבערים אחרות או תל-אביב. רק הגידול הטבעי בירושלים מחייב הגדלת תקציב ל-800 מיליון ולכן לא הגיוני לא לפתור את הסכסוך הזה. והעובדים לא יכולים להיות בני-ערובה בסכסוך הזה.

"הצעתי שכולם יקחו פסק זמן לחודש וחצי, יגלו אחריות ויעשו מאמץ כדי להגיע לעמק השווה. אני לא יודע כרגע לאן זה הולך".

בהתייחס משבר בחברת טבע אמר: "זה לדעתי מקרה קלאסי של קפיטליזם חזירי כי יש לך חברה שקיבלה 20 מיליארד שקל ממדינת ישראל שזה כסף גדול, והטענה שיש עובדים שמשלמים מס הכנסה ומחזירים למדינה - זו שטות. והחברה יורקת למדינה בפנים. המנכ"ל שולץ הגיע לראש הממשלה וניפנף אותו תוך שעה. אז כן, חברה פרטית אבל יש לה מחויבות כי היא לקחה כל כך הרבה כסף מהמדינה".

על הטבות המס שקיבלה טבע: "צריך לייצר זיקה בין הטבות מס לבין מחויבות להעסקת עובדים בישראל. כשאתה מתחנף, לחזק ומתחנן שישאר בארץ ואתה לא נותן שום קשר בין ההטבות שאתה נותן לו להישארותו העתידית בארץ, ברגע האמת הוא לא שם עליך. וחברת טבע היא מקרה של כשל אמיתי במדיניות המסים בישראל. היא לקחה, ויום אחד עזבה בצורה ברוטלית. וטוב שהעובדים מאוגדים כי הושגו להם תנאי פרישה טובים. אבל הייתה כאן התנהלות קשה. החברה כשלה בניהול כישלון מוחלט, הדירקטוריון שהצביע לעזוב חלקים גדולים מהפעילות בישראל - לאותם דירקטורים יש שמות ופנים והם לא שילמו מחיר ואחראים למצב הזה.

"המדינה צריכה ללמוד לקח. אם המדינה תמשיך לתת הטבות מס לחברה כמו טבע הרי זה אבסורד. טבע עושה מכירת חיסול, ואולי בישראל יותר מכל העולם. ומה שמצער, שרואים את המדיניות הכלכלית של המיסוי ולא רואים שהמדינה רוצה ללמוד מזה".

"יעל אנדורן שהיתה מנכ"לית האוצר הייתה לה נוסחה, שעוסקת בקשר בין רמת המיסוי לתעסוקה והנוסחה הזאת חייבת להיבחן לעומק. רק במדינה כמו שלנו, באתר כמו יד ושם בונים במרצפות מיובאות ולא מתוצרת מקומית. עידוד תוצרת כחול לבן בישראל זה חארטה בארטה. אין כאן חוק אמיתי שעוסק בהעדפת כחול לבן. אנחנו יורים לעצמנו ברגל. תחרות היא דבר טוב, גם מול יבוא, אבל חשוב לעודד תוצרת כחול לבן והמדינה כושלת בזה".

על המצב הפוליטי: "מיום שיש בחירות מדברים על הבחירות הבאות. ככה זה במדינה שלנו. אני לא יודע אם זה קרוב. אני חבר במפלגת העבודה וזה לא קשור לתפקידי בהסתדרות- אלא כאדם פרטי. אנחנו חייבים לנסות לעבור ממדיניות של עימות למדיניות של שיתוף".

הרפורמה בחברת החשמל: "או שעושים את הרפורמה בדרך של שלום או בדרך של מלחמה. אם הרפורמה מוסכמת - העתירה לבג"ץ שקיימת בנושא מיותרת. הסכמות זה רפורמה מוסכמת ובלי עתירה בנושא. זו דעתי".