גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר גלובס: התקשורת הדירה אוכלוסיות שלמות כמו נשים

אלונה בר און בערב הגאלה של ועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "התקשורת באמת חושבת שהיא נותנת לכולם זכות ביטוי, וזה לא כך"

אלונה בר און בוועידת ישראל / צילום: איל יצהר
אלונה בר און בוועידת ישראל / צילום: איל יצהר

לקנות עיתון ב-2017, מה עבר לך בראש?

"האמת, לא התכוונתי לקנות, אז לא כזה עבר לי בראש".

מה זאת אומרת, זו חתיכת קנייה.

"יכולתי לומר תיאורטית שמגיל 20 אני חולמת לחזור לפה. עד גיל 40 השקעתי מספיק כסף אצל מספיק פסיכולוגים, התנתקתי מהמותג".

שהכביד עלייך?

"כן, הוא לא התנהל כמו שחשבתי שצריך. לא לפי מה שגדלתי עליו. ולכן ניסיתי למכור. לא האמנתי שנחזור לפה. והשתחררתי".

מה קרה בדיוק, שאישה שלא תכננה לקנות עיתון, החליטה כן?

"אני קצת ג'ינג'ית. ניסיתי להעביר את גלובס לידיים שאני חשבתי שהן ראויות ואני עדיין חושבת שיש רוכשים כאלה, עובדה שאחת כזו הצטרפה אלי. לא חשבתי שאני צריכה להיות שם, אני בת 40 לא עשיתי עוד ילדים, אבל אז כונסי הנכסים החליטו למכור את גלובס במודעה בעיתון במרקר, שכחו לספר לי, קיבלתי את זה בווטסאפ ממישהו ודי בעצבים יצאתי למלחמה. לא התכוונתי. הלכתי לבית משפט, לשמחתי השופט תמך בעמדה שלנו, שלח אותי לגישור. ובגישור המגשרת גרסטל אמרה שיש לי 48 שעות להחליט אם אנירוצה להתמודד. ביקשתי חודש, היא לא הסכימה".

מה קרה ב-48 השעות האלה?

"הרבה שינה לא הייתה. כתבתי סט ערכים מסוים שאיתו המשכתי, והוא הביא את השותפה שלי לשמחתי הרבה אל גלובס, ובעיקר הרגשתי שכנראה אצטער כל החיים אם לא אגן על הבית. הידיים שהביאו כונסי הנכסים הן לא אלה שפיללתי להן".

בזמן שכולם מכריזים על מותו של הפרינט מתקשים למצוא את ההיגיון. אומרים: יש פה אישה צעירה עם סנטימנט משמעותי והיא קנתה אותו מתוך סנטימנט, למה שנוכל לסמוך עליה שתנהל מערכה כזו?

"אנצל את ההזדמנות הזו להגיד : הייתי בעיתונות עד גיל 20, אני רואת חשבון, עבדתי בשוק ההון, בנדלן. עשיתי הרבה דברים. הכל נמחק כשהתראיינתי בעובדה וחזרתי לגלובס. אז הם קיימים. שתיים, אני כבר לא צעירה. שלוש: סנטימנט זה לא דבר רע".

"זה כמו ניגוד עניינים, אבל תמיד ניגוד עניינים הוא דבר רע. זה שיש עניינים, מאפשר להבין. זה שיש עניינים, אני מקווה שזה יהפוך אותי לבעלים טובים יותר".

יש ביטויים לספק הזה, את חווה אותם?

"עברתי כמה ענפים גבריים, הייתי כל הזמן בסביבה גברית. חזרתי עכשיו הביתה. הלכתי החוצה וחזרתי עכשיו וזו הפעם הראשונה שאני מרגישה סוג של אפלייה עד שהגעתי לתקשורת שחושבת שהיא ליברלית ונותנת לכולם לדבר והיא לא".

איזה ביטויים?

"טוב, היא בחורה על הכיפאק, אבל היא תסגור עם משרד פרסום? שו הון, נדלן.... משרד פרסום, את זה לא אצליח? האמת, לא שמעתי דבר כזה אף פעם. הייתי קצת בהלם. התקשורת באמת חושבת שהיא נותנת לכולם זכות ביטוי, וזה לא כך. אני מסכימה עם נעמה שאמרה קודם שיש גבול לאופן שבו מדברים. צריך להיות שיח מכבד".

"אנו בתקשורת הדרנו אוכלוסיות שלמות"

כמו?

"נשים. ויש עוד מגזרים במדינה, יש דרוזים וערבים ומגזר חברתי ופריפריה, ויש זקנים וצעירים ויש ככ הרבה דברים שהעיתונות והתקשורת לא נגעה בהם".

"עם כל ההערכה הגדולה לקהל הוותיק של גלובס, אבל אם הוא יישאר רק עם עצמו, כולנו נישאר בסוף הילביליס (הכוונה לאנשים מנותקים מהסביבה, ה.מ)".

"הקהל פה היום שמח לראות אוכלוסיות נוספות. עוד לא סימנו לגוון וזו המשימה שלנו. ולא ראיתי תלונות"

מצאת את המודל שיש לו היתכנות כלכלית?

"אם אפשר אני אמצא. אני 20 שנה בעולם הפיננסי. העולם משתנה, התקשורת חטפה מכות גדולות היא גם עשתה חלק מהנזקים האלה לעצמה. הבעיה הזו קיימת בכל מקום".

מה לגבי תוכן שיווקי?

"אלונה אנו מושיטים את הלחי הראשונה, נשמח לחברים לדרך. מי שיירצה להמשיך לשלוט בתוכן ולקנות את התוכן, הוא לא יהיה זה שיעבוד איתנו. הוא לא יהיה הספונסר שלנו, וזה בסדר, לא חייבים את כולם".

את עלולה להפסיד.

"קודם כל, העיתונות מפסידה. אני לא נגד תוכן שיווקי אלא רק נגד גניבת דעת, תוכן מתחזה. תוכן מתחזה לא יהיה. יהיה תוכן שיווקי, הוא יהיה מסומן, יש קוד אתי שאנו עובדים עליו.

החלק שמתאים לנו, הוא זה שיישאר איתנו".

את כמעט אנומליה, את גם עיתונאית אך גם בעלים. את גם אדם עסקי, אך גם אדם ששם גבול לעולם העסקי . זו אותה אחת?

"פעם אמרו שאהוד ברק מזגזג,אז הוא אמר שכשהוא מסתכל אחורה אז הוא רואה קו ישר".

חלומו של כל עיתונאי שיהיה לו מול, שמכיר ומוכן להג בגופו על המשוואה ההכרחית של עיתונות חופשית. את חושבת שכוחות השוק מבינים סוף סוף שזה אינטרס שלהם?

"כשאבי היה בחיים, היה סיפור עם קונצרן כלל, שהגיע עם חרם מודעות בתמורה לפיטורי יואב יצחק. העיתונאי לא פוטר. מאחר שהם לא הצליחו, הם הקימו עיתון מתחרה. זה היה מקרה אחד. מה שהדהים אותי עכשיו שזה מגיע מכולם. העיתונות לא עמדה על הרגליים האחוריות שלה. היא נתנה לתוכן להיאנס".

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.7% ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבת הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר