גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל 2018: מאות פקודות מאסר בגין אי-תשלום קנסות פליליים

נתניהו אמר השבוע כי "אומרים שהעשירים מורווחים והעניים מפסידים - אבל זה לא קרה בישראל" ■ ובכן, בישראל יש מאות אנשים שהולכים מדי שנה למאסר, בגלל שאין להם מספיק כסף לשלם את הקנס שהוטל עליהם

נציבות שירות המדינה / צילום: יוסי כהן
נציבות שירות המדינה / צילום: יוסי כהן

כשאנחנו חושבים על אסירים שמרצים עונשי מאסר בבית הכלא, רובנו מדמיינים אנשים שהורשעו במעשי אלימות, בתקיפות מיניות, במעשי מרמה מתוחכמים, וכדומה. עבריינים שיש להרחיק אותם מהחברה ולהעניש אותם. מעטים מאיתנו יודעים כי מאות אנשים במדינת ישראל נכלאים מדי שנה, רק בשל העובדה שלא היה ביכולתם לשלם ברירת קנס שהוטלה עליהם בהליך פלילי. במילים אחרות, אנשים נאלצו לרצות עונשי מאסר רק בשל המצב העגום, שידם לא משגת לשלם למדינה קנס שנגזר עליהם, ושפוטר אותם ממאסר.

אמנם ראש-הממשלה, בנימין נתניהו, אמר השבוע (ה') ב"ועידת ישראל לעסקים" שנערכה בירושלים, כי "אומרים שהעשירים מורווחים והעניים מפסידים - אבל זה לא קרה בישראל. יש ירידה באי-שוויון מאז 2003".

ובכן, נתניהו, מתברר כי יש בישראל מאות אנשים שהולכים מדי שנה למאסר, בגלל שהם פשוט עניים, ואין להם מספיק כסף לשלם את ברירת הקנס, שנגזרה עליהם.

כליאה בשל אי-תשלום קנס

לפי נתונים שהעבירה לידינו הסנגוריה הציבורית, בשנים 2012-2016 הועברו מדי שנה למרכז לגביית קנסות כ-28,000 תיקים שגזר הדין בהם כלל הוראת מאסר במקום קנס. זאת, כאשר כ-7,500 תיקים מתוכם הם תיקים פליליים, וכ-20,500 הם תיקי תעבורה. מתוך מכלול התיקים שהתקבלו במרכז לגבייה, הונפקו מדי שנה כ-3,000 פקודות מאסר; ומאות פקודות הופעלו הלכה למעשה, והובילו לכליאתם של אנשים בשל אי-תשלום קנס. דהיינו, כ-3,000 מקרים מדי שנה.

כך למשל, לפי נתוני הסנגוריה, בשנת 2016 בלבד נכלאו 481 אנשים בשל אי-תשלום קנס שהוטל עליהם. עצם קיומה של תופעה זו אמנם אינו ייחודי למערכת המשפט הישראלית, אולם במדינות רבות התעוררה ביקורת ציבורית ומשפטית על כליאתם של אנשים בשל אי-תשלום קנסות פליליים, ועקב כך גם שינוי במדיניות המונהגת בעניין זה.

במאמר שכתבו לאחרונה ד"ר איילת עוז, מנהלת תחום משפט מינהלי בסנגוריה הציבורית, ועו"ד רביע אגבריה מהסנגוריה הציבורית, הם מציינים כי במדינות רבות צומצמה במיוחד כליאתם של חייבים בשל אי-תשלום קנס, לצד הקמת מערכי גבייה אלטרנטיביים משוכללים. זאת, לעתים עד כדי ביטול האפשרות לכלוא אנשים בשל אי-תשלום הקנס, אלא כמוצא אחרון ובמקרים חריגים, שרובם אינם מתממשים בפועל.

עוז ואגבריה מציינים כי בשנים האחרונות, הסנגוריה הציבורית ייצגה וממשיכה לייצג במקרי מפתח התורמים לעיצוב ההלכה המשפטית בנושא "מאסר חלף קנס". זאת, בשאיפה לצמצם ככל הניתן את השימוש במוסד כליאה זה, ולהקפיד על קיומו של הליך הוגן הממזער את הפגיעה בחייבים, ומונע, בין היתר, כליאתם של אנשים בשל היעדר מודעות לקיומו של החוב, או כאשר ניתן להסתפק בדחיית ובפריסת התשלום.

כך, למשל, מציינים שני עורכי הדין מהסנגוריה הציבורית כי בעניין גוסקוב, בית המשפט העליון נדרש לראשונה באופן מעמיק לסוגיית יישומו של המאסר חלף קנס, והאפשרות להשיג על צו מאסר כאמור, בטרם יופעל.

"בעקבות הטענות העקרוניות שהועלו, בית המשפט קבע כי מוטלת על המדינה החובה ליידע את החייב מראש בדבר כוונתה להפעיל מאסר חלף קנס, ולתת לו אפשרות להשיג על כך בהליך שיפוטי, גם כאשר החייב נכח במועד מתן גזר דינו, שבמסגרתו הוטל עליו העונש המקורי של מאסר במקום אי-תשלום קנס".

עוד נקבע כי על אף שאין מדובר בהליך ערעורי שבמסגרתו ייבחן מחדש עצם הטלת הקנס, עוז ואגבריה כותבים כי "קביעה זו היא קביעה תקדימית המכירה בין השורות בבעייתיות הגלומה במוסד המאסר חלף קנס, וחותרת לפרשנות ליברלית להליך הפעלת המאסר חלף קנס, באופן שנועד לצמצם את התופעה ולאפשר מיצויו של הליך הוגן".

במקרה נוסף מהשנים האחרונות, שבו ייצגה הסנגוריה הציבורית, קבע בית המשפט העליון כי לאור התכלית האכיפתית (להבדיל מעונשית) של המאסר חלף קנס, הרי שאדם שנדון למאסר מלכתחילה, ובנוסף לכך נאסר בשל אי-תשלום קנס, תיבחן זכאותו לשחרור מינהלי רק לפי אורך תקופת המאסר שנגזרה עליו מלכתחילה. לדברי עורכות הדין, בית המשפט העליון המשיך בכך את מגמת הפרשנות הליברלית למוסד המאסר חלף קנס, באופן החותר לצמצום הפגיעה הקשה הכרוכה בו.

לפי עוז ואגבריה, על אף התפתחותה של הפסיקה בישראל, והשיפור היחסי שחל כתוצאה מכך בשנים האחרונות בייצוגם של חייבים שנכלאו בשל אי-תשלום קנסות פליליים, אנו עדיין עדים למאות מקרים שבהם מופעלת פקודת המאסר בפועל. זאת ועוד: הסנגוריה הציבורית נתקלת בקשיים ביישום ההלכה הקיימת במקרים שבהם מדובר באסירים חייבים המרצים עונש מאסר פלילי, שאליו מתווספת לעתים קרובות תקופת מאסר חלף קנס, ללא ידיעתו של האסיר מראש.

כמו כן, קיומם של נתונים חלקיים בלבד, שאינם כוללים, למשל, את משך תקופת המאסר הממוצעת במקרי מאסר חלף קנס, או נתונים דמוגרפיים כלשהם באשר לאנשים שנגדם מופעל המאסר חלף קנס בפועל, מותירים חסר באפשרות להפיק אפיון מדויק לתופעה בישראל, ומשכך גם פגיעה בניסיון למנוע את התרחשותה מלכתחילה.

שני הסנגורים אומרים כי מעיון בנתונים שהצטברו במדינות אחרות בעולם, ניכר כי מאסר מסוג זה פוגע דווקא בשכבות המוחלשות ביותר בחברה, ולכן קיים חשש ממשי כי גם בישראל, חירותם של מאות אנשים נשללת מדי שנה, בעיקר בשל היעדר יכולת כלכלית לשאת בתשלום הקנס. כך למשל, מחקרים שנערכו במדינת אוסטרליה המערבית, היחידה באוסטרליה שעושה שימוש שכיח ב"מאסר חלף קנס", הראו כי הפעלת מאסר חלף קנס מובילה לפגיעה בעיקר באנשים העניים והמוחלשים בחברה, ובפרט בתת-קבוצות הנשים, הצעירים והאבוריג'ינים.

פגיעה בשכבות המוחלשות

בארצות-הברית - המחקרים מראים כי על אף האיסור החוקתי על מאסר אדם חסר אמצעים כלכליים, שלא הצליח לשאת בתשלום הקנס שהוטל עליו, אוכלוסיית האנשים העניים היא העיקרית שנפגעת מתופעת הכליאה בשל אי-תשלום קנסות, לרבות אנשים מובטלים, אסירים, חסרי בית או חולי נפש.

התופעה של כליאתם של אנשים חסרי אמצעים בשל אי-תשלום קנסות וחובות כספיים אחרים, שהוטלו עליהם בהליך פלילי, עוררה בספרות ובשיח הציבורי האמריקאי ביקורת רבה, וכונתה "The New Debtors' Prisons". יתרה מכך, בחלק מהמדינות הוגשו לאחרונה עתירות להפסקת פרקטיקה זו, שחלקן נחלו הצלחה.

עורכי הדין עוז ואגבריה מתריעים כי על אף ההתעוררות העניין הציבורי והמשפטי בנושא המאסר חלף קנס במדינות שונות בעולם, דומה שהסוגיה בישראל לא זכתה לתשומת-הלב הראויה לה. "עד היום, לא נקבע בדין הישראלי שלא ניתן לאסור אדם בשל אי-יכולתו לשאת בתשלום הקנס שהוטל עליו בהליך פלילי. ההלכה המשפטית שהחלה להתפתח בשנים האחרונות בישראל, אמנם שיפרה במידת מה את המצב המשפטי הקיים, אולם הותירה את סוגיות הליבה הכרוכות בעצם חוקתיות הפעלת המאסר חלף קנס, ובתנאים לכך, ללא מענה ברור".

ובכן, הם מסכמים "מאות אנשים נכלאים כאמור מדי שנה בשל אי-תשלום קנסות פליליים, כאשר מסתמן כי פרקטיקה זו מובילה לפגיעה בשכבות המוחלשות ביותר בחברה".

עוד כתבות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר