גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"השקעה בטויוטה, פולקסווגן ו-GM עדיפה על החזקה בטסלה"

עמית ביליה, אנליסט ומנהל השקעות בבית ההשקעות יצירה: "לגבי השקעה בטסלה קיים סימן שאלה גדול, תזרים בעייתי והפסדים שהולכים וגדלים ובכך מסכנים את החברה בטווח הארוך"

עמית ביליה/ צילום: מקס מורון
עמית ביליה/ צילום: מקס מורון

שנת 2018 מסתמנת כשנה בה טכנולוגיית הרכב החשמלי תגיע להבשלה. ההתקדמות הטכנולוגית וירידת מחירי הסוללות הגדילו באופן משמעותי את המכירות ב-2017 ועם כמות הדגמים שהולכת לצאת ב-2018 הגידול במכירות הולך להיות משמעותי. עד סוף אוקטובר נמכרו ברחבי העולם כ-888 אלף רכבים חשמליים כאשר המכירות צפויות לחצות את המיליון יחידות עוד השנה והשאלה היא רק בכמה ומה שיביא לכך שהזינוק במכירות צפוי להסתכם בכ-55% מול שנת 2016.

בשנה הקרובה עלות הכוללת של רכב חשמלי (רכישה, דלק וטיפולים) צפויה להיות זולה משמעותית בהשוואה לעלות של רכב "מסורתי" עם מנוע בערה פנימית. זאת במידה ונוסיף לזה את הסובסידיות הממשלתיות בסין, אירופה ובארה"ב - כך שמבחינה כלכלית במדינות בהן קיימת סובסידיה אין ספק שיותר משתלם לקנות רכב חשמלי.

בניגוד לדגמים של 2017 שהציבו שתי ברירות - או לקנות רכב פרמיום ב-80,000 דולר וצפונה או להתפשר על רכב עם טווח נסיעה של מתחת ל-200 ק"מ שכרוך בזמן הטענה של לילה שלם במקרה הטוב (גם כאשר הביצועים של רכבים אלו נחותים משמעותית מרכבי מנוע בערה פנימית) - בדגמי 2018 העממיים חל שיפור ניכר בטווח הנסיעה ובמהירות ההטענה ולזה מתווספת גם פריסת רשת תחנות הטענה, כך שרכישה של רכב חשמלי הופכת לנוחה יותר. לדוגמא, ניתן לראות את הדגם העממי של טסלה שכ-300 אלף יחידות נמכרו במכירה מוקדמת וזאת במחיר של 35,000 דולר. אותו הדגם (MODEL3) מספק טווח נסיעה של 360 ק"מ וטעינה מהירה של חצי שעה בדגם הבסיסי, כאשר ניתן לשדרג את הסוללה בעלות של 9 אלף דולר ולהגדיל את טווח הנסיעה באופן משמעותי לכדי 496 ק"מ.

עם זאת, התחרות גוברת, וטסלה כבר לא לבד בתמונה, חברות הרכב הבינו שאם לא ירימו את הכפפה הם יישארו מאחור וכך למשל וולוו הכריזה שבשנת 2019 כל דגמי החברה יהיו חשמליים או היברידים. דוגמה נוספת ניתן למצוא ביצרנית הרכב 'ניסן' שהשיקה את דגם 'לייף' שמגיעה לטווח של עד 240 ק"מ עם זמן טעינה של 4 שעות בלבד - בעלות כוללת של כ-30 אלף דולר. כמו כן, דגם 2018 של רנו ZOE מגיע לטווח של 290 ק"מ והמחיר - 25,000 דולר. עם זאת, המתחרה היותר משמעותית של טסלה 3 M היא השברולט 'בולט' שמגיעה לטווח של 370 ק"מ עם 200 כוחות סוס, זמן טעינה של 4 שעות ומחיר נוח יחסית של 37,000 דולר (לפני סובסידיות).

כמובן שיש עוד מספר רב של דגמים אך הרעיון הוא שטווח הנסיעה ומהירות הטעינה השתפרו משמעותית כך שרכב חשמלי לא גורע מהתפקוד והנוחות. ניתן לדמות את זה לטלפונים הניידים שלנו, קשה לתפקד עם נייד שצריך הטענה כל 3 שעות אבל 9 שעות בין הטענה להטענה זה כבר סיפור אחר. בכנס האחרון של טסלה מלבד משאית חשמלית ומכונית רודסטאר הציגה טסלה את הסוללה שתורכב ברודסטאר שמגיעה לטווח של 1000 ק"מ, כלומר סוללה שמפיגה את כל החששות של היכן ומתי נטעין את הרכב.

אז מה הדרך הטובה ביותר להיחשף למהפכה?

עמית ביליה, אנליסט ומנהל השקעות בבית ההשקעות יצירה, מציין כי "במעגל הראשון עומדות כמובן חברות הרכב. טסלה  היא מצד אחד המובילה הטכנולוגית, אך חברות הרכב הבינו שאם הן לא ירימו את הכפפה הן עלולות להישאר הרחק מאחור בשעת השין. חברות שיעבירו תקציבי ענק לטובת מחקר ופיתוח יוכלו להדביק את הפער ולתפוס נתחי שוק. לכן לגבי השקעה בטסלה קיים סימן שאלה גדול, תזרים בעייתי והפסדים שהולכים וגדלים ובכך מסכנים את החברה בטווח הארוך. מצד שני, ישנן חברות רכב רווחיות עם תקציבי ענק להשקעה במחקר ופיתוח ובהן כדאי להתמקד. דוגמה אחת היא ענקית הרכב טויוטה ששולטת בשוק המשפחתיות ההיברידיות ועומלת על פיתוח סוללת 'סולייד-סטייט' שכנראה תוצג רק בסוף העשור. GM ופורד גם שינו את הגישה לגבי רכבים חשמליים וכנראה בדומה לוולוו יעבירו את המיקוד לרכבים החשמליים - כמוהם גם פולקסווגן, אאודי, דיימלר וחברת BMW .

חברות רכב נוספות שצפויות לצמיחה מהירה הן חברות הרכב הסיניות, ביניהן BYD ,GEELY, BAIC, ZHIDOU, SAIC . סין היא כאמור המובילה במכירות רכבים חשמליים בשנת 2017 כשמספר הרכבים החשמליים שנמכרו במדינה חצה את רף ה-400 אלף, בעיקר בעזרת הסובסידיות והמודעות הגוברת לזיהום אוויר בערים הגדולות. הרכבים הסינים לא נופלים בשום פרמטר מהמכוניות החשמליות המערביות ומיקומם בתוך שוק היעד החם ביותר בהחלט עוזר להגברת המכירות (נכון לסוף אוקטובר).

בתוך כך, אומר ביליה, חשיפה למניות הסיניות אפשרית דרך הבורסות בהונג-קונג. חשיפה לתעשיית הרכב ניתן להשיג גם דרך ה-ETF CARZ . "להערכתנו בשלב זה השקעה בטויוטה, קבוצת פולקסווגן, GM ו-BYD עדיפה על החזקה בטסלה". 

במעגל השני, הוא מציין, ניתן לבחון השקעה בחברות שאמונות על שינוי, השבחה והתאמת קו הייצור במפעלי הרכב דוגמת רוקוואל (סימול: ROK ) שמתמחה באוטומציה למפעלים בעיקר בשוק הרכב ( ABB ) שגם מספקת אוטומציה למפעלים ובנוסף מקימה רשתות הטענה מהירה לרכבים חשמליים בכל העולם. חברה נוספת שכדי לבחון היא LEAR (סימול: LEA ), ספקית מובילה של מערכות אלקטרוניות, מערכות חשמל, מערכות ישיבה חכמות, מערכות טעינה לרכב ועוד מספר רב של מוצרים. החברה צפויה להנות בשנים הקרובות מצמיחה בשוק הרכב החשמלי והאוטונומי. "נציין כי לאחרונה רכשה LEAR את EXO הישראלית במטרה לאמץ את טכנולוגיית ה- GPS לרכב האוטונומי של החברה. להערכתנו ROK ,ABB ,LEA יציגו שיפור בהכנסות בשנה הקרובה".

במעגל השלישי ניתן לבחון השקעה בספקי חומרי הגלם. המהפכה החשמלית בתחום הרכב (גם בעזרת מהפכת האנרגיה הסולרית) הגבירו את הדרישה לליתיום, שהינו החומר העיקרי לבניית הסוללה. "בשנים הקרובות הביקוש לליתיום צפוי לשלש עצמו ולכן השקעה במכרות ליתיום עשויה להיות מניבה לטווח הארוך. ניתן לקנות ETF בשם LIT שמאגד בתוכו חברות ליתיום וגם יצרניות סוללות. להערכתנו, המגמה החיובית בביקושים לליתיום תמשיך גם ב-2018".

בשורה התחתונה, אומר ביליה, אין ספק שכמות מכירות הרכבים החשמליים הולכת לטפס ב-2018. הרכב החשמלי נכנס לראש סדר העדיפויות של חברות הרכב ואנו צפויים לראות בשנה הבאה מבול של פיתוחים בדגמי הרכב, הסוללות והמערכות שמותקנות ברכבים. כמו כן אנו עדים לכך שעוד ועוד מדינות מאמצות תקנות למניעת זיהום אוויר מכלי הרכב ע"י עידוד יצרניות הרכב לייצר רכבים ידידותיים לסביבה, Zero Emission Vehicle (ZEV) Program . 

■ אין באמור לעיל משום המלצה כלשהי להשקיע בנייר ערך כזה או אחר. כל המשקיע בניירות הערך המוזכרים בכתבה עושה זאת על דעתו בלבד. 

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"